12. helmikuuta 2024

Miten suomalaiset vastaanottivat uuden MobilePay-sovelluksen? Te kysyitte, me vastasimme

Julkaisimme päivitetyn version MobilePay-sovelluksesta tammikuun lopussa. Viimeisen kolmen viikon aikana olemme seuranneet asiakkaittemme reaktioita uudistuneeseen MobilePayhin.

MobilePay käyttäjien mielipiteet

Päivityksen myötä sovelluksemme koki isoja muutoksia niin ulkoisesti kuin muidenkin ominaisuuksien osalta. Monet muutokset on asiakkaiden keskuudessa otettu vastaan ilolla, mutta osa muutoksista on saanut osakseen myös kritiikkiä. On ymmärrettävää, että muutokset herättävät tunteita asiakkaittemme keskuudessa - onhan MobilePay jo osa 2,6 miljoonan suomalaisen arkea. Otamme mielellämme vastaan palautetta asiakkailtamme, sillä palautteiden avulla voimme kehittää sovellusta jatkossakin vastaamaan asiakkaittemme tarpeita. Tässä blogitekstissä haluamme vastata muutamiin kysymyksiin, joita olemme saaneet uudistuneeseen MobilePayihin liittyen.

MobilePay käyttäjä kysyy että oliko hyvä uudistus

Uuden sovelluksen julkaisun jälkeen olemme saaneet paljon kysymyksiä siitä, miksi uudistus ylipäätään tehtiin. Sovelluksen uudistuminen liittyy norjalaisen mobiilimaksujätin Vippsin ja tanksalaisen MobilePayn väliseen yrityskauppaan, joka tapahtui vuoden 2022 lopussa. Yrityskaupasta lähtien olemme tehneet kovasti töitä kulissien takana yhdistääksemme MobilePayn ja Vippsin yhteiselle teknologia-alustalle. Yhteinen teknologia-alusta mahdollistaa meille tulevaisuudessa nopeamman tuotekehityksen, jotta voimme vastata paremmin niin yritysten kuin käyttäjiemme tarpeisiin. Halusimme myös yhtenäistää sovelluksen ulkoasua kaikilla markkinoillamme, minkä vuoksi uusi MobilePay-sovellus näyttää erilaiselta kuin ennen.

MobilePay käyttäjä kysyykö pitääkö sovelluksessa näkyä kaikki nimet

Lempinimen, nimimerkin tai keksityn nimen käyttäminen ei ole enää mahdollista MobilePay-maksuja tehdessä. Tiedotimme aliaksen (nimimerkillä esiintymisen) poistumisessa vuoden 2023 lopussa. Käyttäjän koko nimi tulee uuteen sovellukseen automaattisesti, eikä nimeä voi muokata itse sovelluksessa. Ymmärrämme, että tämä muutos on turhauttanut joitain asiakkaistamme, mutta haluamme tällä muutoksella tehdä maksamisesta entistäkin läpinäkyvämpää ja turvallisempaa kaikille käyttäjillemme. Nimimerkillä esiintymisen poistaminen tekee MobilePayn väärinkäytöstä rikollisille entistäkin hankalampaa ja olemmekin huomanneet nimen näkymisen vähentäneen huijauksia kaikilla markkinoilla, joissa kyseinen toimintatapa on otettu jo käyttöön. Tutkimme kuitenkin mahdollisuutta näyttää sovelluksessa ainoastaan etu- ja sukunimesi.

MobilePay käyttäjä kysyy miksi maksaessa kahta liitettyä korttia ei mitenkään erota toisistaan

Yksi uudessa sovelluksessa tehdyistä muutoksista koskee ensisijaisen maksutavan valintaa. Uudessa MobilePay-sovelluksessa oletettu maksutapa määräytyy sen mukaan, mitä korttia olet käyttänyt maksamiseen viimeksi. Voit kuitenkin aina vaihtaa haluamasi maksukortin (osassa maksuista myös veloitustilin) käyttöä ennen maksun hyväksymistä. Jos olet suorittamassa maksua ensimmäistä kertaa päivityksen jälkeen, oletuskortiksi määräytyy se kortti, joka on aakkosjärjestyksessä ensimmäinen.

MobilePay käyttäjä kysyy miksi maksupyynnöt vanhenevatUudessa sovelluksessa maksupyynnöt vanhenevat 7 päivän kuluessa. Aiemmin maksupyynnöt eivät ole vanhentuneet ja maksut ovat saattaneet jäädä roikkumaan pitkäksi aikaa. Tutkimme kuitenkin mahdollisuutta pidentää maksupyyntöjen vanhenemisaikaa riippuen saamastamme palautteesta. Maksupyyntöjen lähettäminen useammalle kuin yhdelle henkilölle ei ole enää mahdollista. Tutkimme kuitenkin asiaa ja yritämme tehdä muutoksia tähän toiminnallisuuteen mahdollisimman pian. Useat asiakkaamme ovat kuitenkin ilahtuneet siitä, että olemme tuoneet uuteen sovellukseen kulujen jakamiseen tarkoitetun ryhmätoiminnon, jonka nimi on Kuluporukka. Kuluporukka perustuu MobilePayn vanhaan sisarsovellukseen, WeShareen, jonka poistumisesta asiakkaamme olivat laajasti pahoillaan. 

Minulla on ollut MobilePay jo pitkään ja se on toiminut moitteettomasti

Haluamme tehdä uuteen sovellukseen siirtymisestä asiakkaillemme niin mutkatonta kuin mahdollista. Olemme koonneet sivustollemme tukimateriaalia asiakkaillemme, jotka tarvitsevat apua uuteen sovellukseen siirtymisessä. Muistathan myös, että asiakastukemme on täällä sinua varten jos tarvitset apua tai jos jokin mietityttää.

Otamme mielellämme jatkossakin vastaan kehitysehdotuksia ja palautteita lomakkeen kautta. Näin voimme tehdä MobilePaysta asiakkaillemme entistäkin mieluisamman. Huomaathan, ettemme vastaa lomakkeen kautta saatuihin palautteisiin. Varmistamme kuitenkin, että palautteesi löytää oikeaan osoitteeseen. 💙