FAQ

​Katso vastauksia useimmin kysyttyihin kysymyksiin MobilePaystä.

Usein kysyttyä

MobilePay on helppo ja nopea tapa lähettää ja pyytää rahaa. MobilePayllä voit jakaa esimerkiksi ravintola- tai kahvilalaskun, jos olet maksanut ystäviesi puolesta. Lähetät ja pyydät rahaa helposti pelkän matkapuhelinnumeron avulla.

MobilePayllä voit muutamalla klikkauksella:
  • lähettää rahaa saajan matkapuhelinnumeron avulla
  • pyytää toista henkilöä lähettämään rahaa sinulle
  • jakaa laskun ystäviesi kanssa
  • maksaa kassalla
  • maksaa toisissa sovelluksissa
  • katsella tapahtumaluetteloa
  • tarkistaa kuitista, että rahat on lähetetty.
  • vaihtaa asetuksista tilinumeron ja maksukortin tiedot.
  • Rekisteröintiä varten tarvitset pankkitunnuksesi, tilinumerosi IBAN-muodossa sekä Debit- tai Credit-korttisi numeron. Voit käyttää minkä tahansa suomalaisen pankin maksukorttia ja tiliä. Kortin tietoja ei ole välttämätöntä antaa vielä rekisteröinnin yhteydessä, vaan voit tallentaa ne koska tahansa myöhemmin kohdassa Asetukset. Kun olet tallentanut korttisi tiedot, voit lähettää rahaa MobilePayllä.

    Tunnistaudut MobilePayn käyttäjäksi oman pankkisi myöntämillä pankkitunnuksilla. Suosittelemme sinua käyttämään MobilePayssä oikeaa nimeäsi, koska syöttämäsi nimi näkyy vastaanottajalla, kun lähetät ja pyydät rahaa. Lopuksi valitset itsellesi haluamasi tunnusluvun, jonka avulla kirjaudut palveluun. Vältä tunnuslukua, joka on helposti arvattavissa.
    MobilePay-palvelua voivat käyttää kaikki yli 15 vuotiaat - kaikkien pankkien asiakkaat. Palvelun käyttöön tarvitset vain älypuhelimen (Android, iOS tai Windows Phone), suomalaisen matkapuhelinnumeron, suomalaisen pankkitilin ja suomalaisen maksukortin.

    Mikäli vastaanottaja ei vielä ole MobilePay-käyttäjä, voit vinkata palvelusta tekstiviestillä ystävällesi. Siirtämäsi summa veloitetaan kortiltasi vasta, kun hän on rekisteröitynyt. Jos hän ei rekisteröidy 30 päivän kuluessa, rahalähetyksesi poistetaan.
    Voit siirtää tai vastaanottaa MobilePay-sovelluksella 5.000 euroa kalenterivuodessa. Lisäksi MobilePay-sovelluksessa on 100 euron vuorokausikohtainen käyttöraja ellei käyttämäsi maksukortin raja ole tätä pienempi. Voit nostaa vuorokausikohtaisen rajan 500 euroon ja vuotuisen rajan 15.000 euroon tunnistautumalla palveluun pankkitunnuksillasi. Tunnistautuminen tapahtuu kohdasta Asetukset > Maksurajat. Jos olet itse määritellyt maksukorttisi nostorajat, ovat ne voimassa myös MobilePay-palvelussa.
    Kyllä, mikäli kauppias on ottanut maksutavan käyttöön.
    1. Avaa MobilePay
    2. Pidä puhelintasi MobilePay-maksupäätteen yläpuolella
    3. Vahvista maksu pyyhkäisemällä MobilePayssä.
    Kyllä, mikäli sovellus on ottanut MobilePay AppSwitch-maksutavan käyttöön.
    1. Valitse sovelluksessa maksutavaksi MobilePay
    2. MobilePay avautuu automaattisesti
    3. Vahvista maksu MobilePayssä pyyhkäisemällä, jonka jälkeen palaat käyttämääsi sovellukseen.
    Jos saajan tili on Danske Bankissa, rahat siirtyvät hänelle heti. Muussa tapauksessa arkisin ennen kello 16.30 tehdyt maksut ovat lähettäjän ja vastaanottajan pankista riippumatta perillä saman päivän aikana.
    Voit käyttää minkä tahansa suomalaisen pankin myöntämää MasterCard- tai Visa-maksukorttia (Debit tai Credit) ja suomalaisen pankin euromääräistä maksutiliä.

    Mikäli käytössäsi on Credit/Debit-yhdistelmäkortti, löydät Debit-korttisi numeron kortin kääntöpuolelta.

    MobilePayn käyttö edellyttää, että maksukortillasi voi tehdä verkko-ostoksia. Varmistathan tämän omasta verkkopankistasi.
    Pankki ei tällä hetkellä peri käyttömaksua MobilePay-sovelluksen käytöstä. Mahdollisista muutoksista pankki ilmoittaa ehtojen mukaisesti. Teleoperaattorisi veloittaa tiedonsiirrosta palveluhinnastonsa mukaisesti.
    MobilePay-sovellus on henkilökohtainen ja kirjaudut palveluun aina itse valitsemallasi henkilökohtaisella tunnusluvulla. Tunnuslukua ei saa luovuttaa toiselle henkilölle. Voit halutessasi suojata puhelimesi myös pääsykoodilla tai näppäinlukituksella.

    MobilePay on turvallinen myös maksaessasi kassalla ja muiden sovelluksien kaupoissa. Maksukortin tietoja ei välitetä missään vaiheessa.
    Jos puhelimesi varastetaan tai epäilet, että tunnuksiasi on käytetty väärin, ota heti yhteyttä Danske Bankin asiakastukeen 0200 2589 (pvm/mpm) ja sulje MobilePay-sovelluksesi.
    MobilePay toimii seuraavilla tai niitä uudemmilla käyttöjärjestelmillä:
  • Android 2.3.3
  • iOS versio 7.0
  • Windows Phone 8.1