MobilePay spørgsmål og svar pr. 18.05.2021


MobilePay Point of Sale

Aloittaminen

Miksi minun on lähetettävä dokumentaatio ja annettava tietoa yrityksestäni ja sen omistajista?

Maksulaitoksena olemme velvoitettuja keräämään tietoja asiakkaistamme. Tietojen avulla varmistamme, että MobilePayta ei käytetä väärin. Pyydämme sinua siksi todistamaan henkilöllisyytesi, antamaan tietoa yrityksestäsi ja kertomaan mihin aiot käyttää MobilePayta.

Mistä näen, onko pankkitilini vahvistettu?

Asetusvalikon yleiskatsauksessa voit nähdä kaikki rekisteröimäsi pankkitilit ja sen, onko ne vahvistettu. 

Mistä tiedän, voiko kassani käyttää MobilePayta?

Kassajärjestelmäsi on oltava verkossa ja sen on oltava integroitu MobilePayn kanssa. Kassatoimittajasi huolehtii tästä. 

Katso lista kassapäätetoimittajista, joiden kanssa MobilePay tekee yhteistyötä.

Mitä tapahtuu, kun olen tilannut MobilePayn yritykselleni verkossa?

Kun olet ottanut MobilePayn käyttöön yrityksellesi, tarkastamme tiedot ja lähetämme sinulle sähköpostia heti, kun voit aloittaa MobilePayn käytön. Jos tarvitsemme lisätietoja, otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian. Voit milloin tahansa katsella tilauksesi etenemistä kirjautumalla MobilePay-portaaliin.

Miten asennan MobilePay-tunnistimen?

Kassajärjestelmäntoimittaja voi useimmiten auttaa MobilePay-tunnistimen asennuksessa. Suosittelemme, että tunnistin asennetaan näkyvälle paikalle kassapäätteen viereen ja kiinnitetään hyvin niin, että sitä ei voi siirtää. 

Miten nopeasti saan MobilePay Point of Salen käyttöön yrityksessäni?

Se, kuinka nopeasti pääset alkuun, riippuu siitä, kuinka nopeasti me saamme tarvittavat tiedot yrityksestäsi sekä kassa- tai päätetoimittajastasi. Nopeimmillaan käyttöönotto tapahtuu viikossa. 

Miten otan käyttöön MobilePay Point of Salen?

MobilePay Point of Sale integroidaan kassajärjestelmääsi, maksupäätteeseesi tai myyntiautomaattiisi.

Sinulla tulee olla sopimus MobilePayn kanssa ja varmistaa, että kassa- tai päätetoimittajasi ratkaisu tukee MobilePayta.

Näin saat Mobilepay Point of Salen

Jos haluat perustaa useita erilaisia myyntipisteitä, se on tehtävä osana perustamista. Katso täältä miten.

Otamme sinuun yhteyttä perustamisen viimeistelemiseksi.

Jos haluat MobilePayn all-in-one-päätteeseen
All-in-one-päätteellä voit tarjota asiakkaillesi mahdollisuuden maksaa haluamallaan tavalla: joko kortilla tai MobilePaylla.

Ota yhteyttä sellaiseen maksupäätetoimittajaan, jonka kanssa MobilePay tekee yhteistyötä. He auttavat sinua myös valitsemaan sinulle sopivan ratkaisun. Heidän kanssaan solmit myös päätettä koskevan sopimuksen. MobilePay tekee yhteistyötä seuraavien maksupäätetoimittajien kanssa:

Jos haluat MobilePayn kassajärjestelmääsi
Ota yhteyttä kassatoimittajiin, joiden kanssa MobilePay tekee yhteistyötä, ja kysy heidän tarjoamistaan mahdollisuuksista.

MobilePay tekee yhteistyötä useiden kassajärjestelmäntoimittajien kanssa. Katso lista tästä.

Saat erillisen MobilePay-tunnistimen, jonka liität kassajärjestelmääsi. Maksaminen tapahtuu Bluetoothia tai QR -koodia käyttämällä.

MobilePay-tunnistimen saat kassapäätetoimittajaltasi.

Kun yrityksesi on ottanut käyttöön Point of Salen, saanut tarvittavat tunnisteet ja MobilePay-tunnistimen, voit aloittaa asennuksen. Kassatoimittajasi auttaa sinua asennuksessa ja vianetsinnässä, jos MobilePayn kanssa ilmenee ongelmia.

Jos haluat MobilePayn itsepalveluautomaattiin
Jos sinulla on itsepalveluautomaatti, automaatin maksujärjestelmän toimittajan on suoritettava integraatio MobilePayn kanssa.

Jos automaatti vastaanottaa maksuja, näytössä voidaan näyttää QR-koodi, jonka asiakas skannaa MobilePaylla. Sen jälkeen asiakkaan on vain hyväksyttävä maksu.

Ota yhteyttä toimittajaasi ja kysy mahdollisuuksista saada MobilePay automaattiisi.

 

Miten saan yritykseni pankkitilin vahvistettua?

Useimmissa tapauksissa tilisi vahvistetaan automaattisesti. Jos emme voi vahvistaa tiliä automaattisesti, lähetämme sinulle sähköpostin, jossa kerromme, miten voit itse vahvistaa tilin. Suorita vain seuraavat vaiheet:

Olen perustanut MobilePayn yritykselleni, mutta en voi vastaanottaa maksuja – miksi?

Kun olet ottanut käyttöön MobilePayn yrityksellesi, käymme läpi syöttämäsi tiedot. Ennen kuin voimme siirtää rahaa pankkitilillesi, meidän on mm. tarkastettava, että kyseessä on yrityksesi tili. Näin varmistamme, että asiakkaittesi MobilePayn kautta maksamat rahat päätyvät yrityksesi tilille.

Saat vahvistuksen sähköpostitse heti, kun kaikki on kunnossa. Voit milloin tahansa seurata käyttöönoton etenemistä MobilePay-Portaalissa.

Onko minun maksettava myymälän markkinointimateriaalit itse?

Ei. MobilePay toimittaa tarroja kassa-alueen ympäristöön ja myymälän sisäänkäyntiin. 

Voinko perustaa useita eri myyntipaikkoja?

Jos haluat perustaa useita eri myyntipisteitä, voit tehdä sen samalla kun perustat MobilePay Point of Salen yrityksellesi. Kun olet perustanut ensimmäisen myyntipisteesi, voit perustaa niitä lisää napsauttamalla Lisää yritys.

Jos haluat perustaa lisää myyntipisteitä rekisteröitymisen jälkeen, kirjoita meille viesti osoitteeseen business.support@mobilepay.fi tai soita numeroon 0200 72772.

Käyttö

Kuinka usein MobilePay-maksut siirretään tililleni?

Teemme MobilePay-tilityksen kerran päivässä.

Missä voin nähdä yleiskatsauksen Point of Sale -myyntipisteistäni?

Näet yleiskatsauksen myyntipisteistäsi MobilePay-portaalissa. Valitse vasemmasta valikosta PoS.

Mistä näen Mobilepay Point of Salen tilitykset?

Olemme kehittämässä kauppiasportaalia, jossa voit hallinnoida MobilePay Point of Salea MobilePay Portaalista – mukaanlukien toimipisteiden hallinta sekä raportointi.

Mitä teen, jos Point of Sale -ratkaisussa ilmenee teknisiä ongelmia?

Ongelmatilanteissa tulee olla yhteydessä yrityksesi tukiosastoon, kassajärjestelmä- tai maksupäätetoimittajaasi.

MobilePay tekee yhteistyötä useiden kassajärjestelmä- ja maksupäätetoimittajien kanssa, voit tarkistaa listan täältä.

Miten hallinnoin MobilePay Point of Salea?

MobilePay Point Of Sale -ratkaisua hallinnoidaan MobilePay Portaalissa osoitteessa admin.mobilepay.fi.

Miten rekisteröin uuden pankkitilin?

Asetusvalikon yleiskatsauksessa voit nähdä kaikki rekisteröimäsi pankkitilit ja lisätä uusia tilejä. 

Muista, että sinun on saatava vahvistus pankkitilillesi ennen kuin voimme siirtää rahoja tilille.

 

Miten tilaan uutta materiaalia myymälääni MobilePayhin liittyen?

Jos haluat tilata uutta materiaalia, kirjoita meille osoitteeseen business.support@mobilepay.fi tai soita numeroon 0200 72772.

Miten voin tehdä tilisiirron?

Valitettavasti tilisiirtojen tekeminen ei tällä hetkellä ole mahdollista. Olemme kehittämässä verkkoratkaisua, jossa voit hallinnoida MobilePay Point of Salea ja myös tehdä tilisiirtoja.

Tietoa MobilePay Point of Salesta

Kuinka paljon MobilePay Point of Sale maksaa?

Hinnoittelu perustuu maksutapahtumien määrään.

Katso hinnat täältä.

Järjestelmäalustan päivitys

Miksi teette päivityksiä MobilePay Point of Sale -palveluihinne?

MobilePay-yhtiöt toimivat itsenäisinä yhtiöinä, erillään Danske Bankista. (tosin edelleen Danske Bankin omistuksessa).  Siirrämme nyt MobilePayn Point of Sale –palvelut MobilePayn omalle järjestelmäalustalle, joka on helppokäyttöisempi kassajärjestelmätoimittajallesi ja joka myös tarjoaa tulevaisuudessa paremmat mahdollisuudet kehittää palveluitamme.

Mitä Point of Salen päivitys versioon 10.0 merkitsee minulle?

Kyseessä on tekninen päivitys, jonka tekee kassajärjestelmätoimittajasi. Jotta voit jatkossakin ottaa vastaan MobilePay-maksuja, kassajärjestelmätoimittajasi on integroiduttava MobilePay Point of Sale -versioon 10.0 ja päivitettävä kassajärjestelmäsi.  

Olemme tiedottaneet päivitystarpeesta kassatoimittajille, joten tiedustele toimittajaltasi heidän päivitysaikataulustaan. Päivitys tulee tehdä viimeistään 30.6.2021.

Päivityksen jälkeen voit hallinnoida Point of Sale –ratkaisuasi MobilePay-portaalissa itsepalvelukanavan kautta. Palvelukanava avataan loppuvuoden 2020 aikana. Lue lisää MobilePay-portaalista. Lue lisää MobilePay-portaalista.

 

Mitä päivitys merkitsee asiakkailleni?

Asiakkaasi voivat päivityksen jälkeen maksaa ostoksensa normaaliin tapaan MobilePaylla. 

Mikäli käytät MobilePay-tunnistimia (eli White Boxeja) MobilePay- maksujen vastaanottoon, voit käyttää niitä edelleen. BLE-yhteydellä varustettuja MobilePay-tunnistimia ei kuitenkaan ole enää jatkossa saatavilla. Niiden sijaan tarjoamme korvaavana vaihtoehtona Point of Salen QR-koodilla. 

QR- koodi voidaan esittää joko fyysisesti (esim. tarra tai lasi-/muovilevy), tai vaihtoehtoisesti digitaalisesti esim. maksupäätteen tai kassajärjestelmän näytöllä. 

Milloin kassajärjestelmätoimittaja päivittää järjestelmäni?

Jotta voit jatkossakin ottaa vastaan MobilePay-maksuja, kassajärjestelmätoimittajasi on tehtävä päivitys 30.6.2021 mennessä. Olemme tiedottaneet kassajärjestelmätoimittajia päivitystarpeesta ja useat toimijat ovat jo aloittaneet päivityksen. Koska järjestelmäpäivitys tulee tehdä 30.6.2021 mennessä, kannattaa sinun sopia toimittajan kanssa asiasta mahdollisimman pian.

Mistä tiedän, että kassajärjestelmäni tai myyntiautomaattini on päivitetty?

Tämän tiedon saat omalta kassajärjestelmätoimittajaltasi. He vahvistavat, kun kassajärjestelmäsi tai myyntiautomaattisi on päivitetty. 

Mitä tapahtuu, jos kassajärjestelmääni tai myyntiautomaattiani ei päivitetä ajoissa?

Jos kassajärjestelmääsi tai myyntiautomaattiasi ei päivitetä 30.6.2021mennessä, et voi vastaanottaa MobilePay-maksuja Point of Sale -palvelun kautta. Siksi on tärkeää varmistaa, että järjestelmäsi päivitetään ennen määräajan päättymistä.

Mikä on MobilePay-portaali?

MobilePay-portaali on MobilePayn itsepalvelukanava. Mikäli olet aiemmin käyttänyt Danske Bankin District –palvelua, MobilePay-portaali korvaa sen.  

Tällä hetkellä voit MobilePay-portaalissa tarkastella siirtojasi, noutaa excel-tiedoston täsmäytystä varten, lisätä maksutilejä ja muuttaa palvelumaksujen veloitustapaa. Täyden itsepalvelukanavan avaamme loppuvuoden 2020 aikana. 

Kun avaamme Point of Salen -itsepalvelun MobilePay-portaalissa, voit hallita myyntipisteitäsi, seurata päivittäistä MobilePay-myyntiäsi, luoda uusia myyntipisteitä sekä lisätä käyttäjiä ja käyttöoikeuksia myyntipisteeseen. 

Lue lisää MobilePay-portaalista

Miten voin käyttää MobilePay-portaalia?

Jos olet uusi asiakas ja sinulla ei ole vielä käytössä MobilePay- tuotteita tai pääsyä MobilePay portaaliin, rekisteröidy tästä.

Jos sinulla on jo MobilePay Point of Sale –ratkaisu käytössäsi, mutta et ole vielä rekisteröitynyt MobilePay-portaaliin, ole yhteydessä yritysasiakastukeemme, niin autamme sinua luomaan käyttäjätilin.

Yritysten asiakastuki: business.support@mobilepay.fi, puh. 020072772 (pvm/mpm) 

Voinko luoda ja hallinnoida käyttäjäprofiileja MobilePay-portaalissa?

Kyllä, MobilePay-portaalissa voit helposti luoda useita käyttäjiä ja eri käyttäjärooleja, jos yrityksessäsi on tarvetta useammalle käyttäjälle.  

Voit luoda käyttäjille erilaisia rooleja: Super Manager, Manager ja Assistent. 

Huomaa: Jos hallinnoit useita yrityksiä, joilla on eri Y-tunnukset ja haluat päästä käsiksi kaikkiin Y-tunnuksiin MobilePay-portaalissa, on kaksi vaihtoehtoa:

  1. Jos rekisteröit itse yrityksiä eri Y-tunnuksilla MobilePay-portaaliin, sinulla on automaattisesti täydet oikeudet järjestelmänvalvojana Super Managerin roolissa. 
  2. Jos et ole rekisteröinyt yritystä itse MobilePay-portaaliin, yrityksen rekisteröinyt Super Manager voi määrittää sinut käyttäjäksi Super Manager -roolilla tai jollakin toisella roolilla riippuen siitä, mitä toimintoja sinun on käytettävä portaalissa
     

Voinko nähdä vanhat tapahtumat MobilePay-portaalissa ennen päivitystä?

Ei, kun järjestelmäsi on päivitetty, näet portaalissa ainoastaan uusia tapahtumia siitä päivästä lähtien, kun järjestelmäsi päivitettiin. 

Jos sinulla on päivitykseen asti ollut yhteenveto tapahtumistasi Danske Bank Districtin "Tilin siirrot" -osiossa, sinulla on edelleen pääsy aiempiin, eli päivitystä edeltäviin PoS-tapahtumiin Districtin kautta.

Milloin MobilePay-moduulini sulkeutuu Danske Bank Districtissä (aiemmin Business Online)?

MobilePayn Point of Sale –moduulin sulkemisajankohtaa Districtissä ei ole vielä päätetty. Ilmoitamme ajankohdan kaikille, joita asia koskee.

Tuleeko MobilePay Point of Sale –tilityksiin muutoksia päivityksen yhteydessä?

Päivityksen jälkeen MobilePay tilittää päivittäisen myynnin toimipisteittäin, MobilePay- portaalissa rekisteröidylle kauppiaan tilille. Tilitykset tapahtuvat seuraavana pankkipäivänä toimipisteittäin. Toimipistekohtainen tilitys sisältää suomalaisen tilitysviitteen, jonka avulla tunnistat mitä toimipistettä tilitys koskee. 

MobilePay- palvelumaksujen veloittamisen osalta voit valita bruttotilityksen, jossa tilitämme myynnit täysimääräisenä ja laskutamme palvelumaksut kuukausittain pdf- tai e-laskulla. Tammikuusta 2021 alkaen, voit myös valita vaihtoehtoisesti nettotilityksen, jossa MobilePay vähentää palvelumaksut ennen myynnin tilitystä kauppiaalle. Mikäli haluat valita nettotilityksen, voit tehdä sen MobilePay-portaalissa valikkokohdassa "Asetukset"/"Tilitykset"/"Valitse tilitystapa", tammikuun 2021 puolen välin jälkeen. 

Jos haluat bruttotilityksen, veloitamme siitä palveluhinnastomme mukaisesti 4 € / Y-tunnus /kk transaktiohinnan lisäksi. 

Voinko edelleen vastaanottaa täsmäytystiedostoja?

Kun kassajärjestelmäsi, tai automaattisi on päivitetty, voit ladata tiedostoja MobilePay-portaalista täsmäytystä varten. 
Valitettavasti emme voi toimittaa samoja täysmäytystiedostoja, joita olet saanut, jos olet aiemmin käyttänyt Danske Bank Districtiä (esim. MT940, Camt.54, Finsta, jne.).

Lisäksi, voit integroitua erilliseen raportointi API-rajapintaamme täsmäytystä varten, jos haluat automatisoidumman ratkaisun. Katso lisää kehittäjäsivustoltamme.


Milloin MobilePay-myyntini siirretään tililleni?

Kun järjestelmäsi on päivitetty Point of Sale -versioon 10.0, MobilePay-myyntisi siirretään arkipäivisin tai seuraavana pankkipäivänä. Eli saat esimerkiksi 21.1.2021 myynnin seuraavana päivänä eli 22.1.2021. Vuorokauden myyntijakso on klo 00.00-23.59. Saat yhden siirron toimipistettä kohden viitesiirtona. 

Voiko kassajärjestelmätoimittajani käyttää ratkaisuni teknisiä tunnuksia uudelleen?

Kauppias- ja toimipistetunnukset on siirretty uuteen ratkaisuumme, Point of Sale -versioon 10.0, joten voit edelleen käyttää niitä. Huomioi kuitenkin, että toimipistetunnuksesi tulee rekisteröidä ja aktivoida uuteen järjestelmäversioomme 10.0. Voit siis helposti jatkaa nykyisten MobilePay-tunnistimien (WhiteBoxit), tai QR-koodien käyttöä, joita käytät jo tänään.  Ota yhteyttä kassatoimittajaasi ja kysy lisätietoja siirtymän osalta.

Kassajärjestelmätoimittajani ei ole tehnyt päivitystä. Mitä minun tulee tehdä?

Jos kassajärjestelmätoimittajasi ei ole päivittänyt Point of Sale -versioon 10.0, voit siirtyä vastaanottamaan MobilePay-maksuja MobilePay MyShop –ratkaisulla. 

Jos aiot vaihtaa järjestelmää tai käytät useampia toimittajia, teemme yhteistyötä useiden kassa- ja automaattitoimittajien kanssa. Katso lista täältä.

 

Muuttuuko maksukokemus asiakkaillani?

Asiakkaittesi maksukokemus ei muutu, jos kassajärjestelmätoimittajasi on päivittänyt Point of Sale -versioon 10.0 ajoissa. 

Toimivatko MobilePay-tunnistimet (WhiteBoxit) edelleen?

Voit edelleen käyttää MobilePay-tunnistimia (WhiteBox) uudella järjestelmäalustalla, mutta kassajärjestelmätoimittajasi tulee  rekisteröidä ne uudelleen. Olemme tiedottaneet kassatoimittajaa rekisteröintitarpeesta, joten sinun kannattaa olla yhteydessä omaan toimittajaasi. 

Mikäli käytät MobilePay-tunnistimia (eli White Boxeja) MobilePay- maksujen vastaanottoon, voit käyttää niitä edelleen. BLE-yhteydellä varustettuja MobilePay-tunnistimia ei kuitenkaan ole enää jatkossa saatavilla. Niiden sijaan tarjoamme korvaavana vaihtoehtona Point of Salen QR-koodilla. 

QR- koodi voidaan esittää joko fyysisesti (esim. tarra tai lasi-/muovilevy), tai vaihtoehtoisesti digitaalisesti esim. maksupäätteen tai kassajärjestelmän näytöllä. 

 

Mistä voin kysyä apua, jos minulla kassajärjestelmätoimittajana on kysymyksiä PoS v10.0:n integroinnista?

Jos sinulla on kysyttävää integraatiosta MobilePay Point of Sale API -versioon 10.0., ole yhteydessä kehittäjätukeemme developer@mobilepay.dk tai yhteyshenkilöösi MobilePaylla.