MobilePay spørgsmål og svar pr. 03.08.2020


Käyttö

Perustoiminnot

Kuinka monta korttia voin liittää MobilePay-tiliini?

Voit liittää enintään kuusi korttia MobilePay-sopimukseesi.

MobilePay käyttää automaattisesti sitä korttia, joka on asetettu ensisijaiseksi. Voit helposti valita toisen kortin, kun maksat tai siirrät rahaa. Napsauta vain kommenttikentän alla olevaa kenttää ennen kuin hyväksyt maksun. Valitse haluamasi kortti ja hyväksy maksu.

Debit/Credit -yhdistelmäkorteissa voit itse valita kummalta puolen haluat MobilePay -siirrot lähettää. Huomioi, että Debit/Credit -yhdistelmäkorteissa molemmilla puolilla on oma korttinumeronsa ja CVC-numero. Edessä on Credit puolen korttinumero ja takaa löydät kortin  Debit puolen korttinumero. 

Mikä on odottava maksu?

Jos lähetät rahaa numeroon, jota ei ole vielä liitetty MobilePayhin, maksu näkyy odottavana maksuna Tapahtumissa. Siirtoa ei ole vielä suoritettu.

Jos maksu on odottava, voit poistaa sen MobilePay-sovelluksen kohdassa Tapahtumat

Näin poistat odottavan maksun:

Huomaa, että odottavan maksun poistaminen ei ole sama kuin se, että siirto palautetaan.

Kun siirto on tehty, et voi peruuttaa sitä. Jos haluat saada rahasi takaisin, sinun on itse otettava yhteyttä maksun vastaanottajaan. Voit mahdollisesti lähettää pyynnön MobilePaylla.

Siirtyvätkö rahat myös viikonloppuisin?

MobilePaylla siirretyt rahat siirtyvät reaaliaikaisesti myös viikonloppuisin, mikäli vastaanottajan pankki on mukana reaaliaikamaksujen järjestelmässä. Jos vastaanottajan pankki ei ole mukana, rahat siirtyvät seuraavana pankkipäivänä.

Saan virheilmoituksen ME-04-40. Mitä se tarkoittaa?

Usein tämä virheilmoitus tarkoittaa, että maksun vastaanottajan MobilePay sopimuksessa on ongelma.

Jos maksun vastaanottajalla on kysyttävää, käyttäjien asiakastuki auttaa ongelmatilanteissa puhelimitse.

Miksi lähettämäni tai odottamani rahat eivät ole tulleet perille?

Jos olette molemmat MobilePay-käyttäjiä, lähettäjä (sinä) ja rahojen vastaanottaja näette siirron saman tien MobilePay-sovelluksen kohdassa Tapahtumat.

Reaaliaikaiset maksut palvelun käyttöönoton jälkeen MobilePay lähettää rahat eteenpäin vastaanottajalle reaaliaikaisesti, jos vastaanottajan pankki on mukana reaaliaikamaksujen järjestelmässä.

Jos maksun saajan tili ei ole mukana reaaliaikamaksujen palvelussa, arkisin ennen kello 16.30 tehdyt maksut ovat lähettäjän ja vastaanottajan pankista riippumatta perillä saman päivän aikana. Iltaisin ja viikonloppuisin tehdyt maksut tulevat seuraavana arkiaamuna.

Rahat eivät mene perille

Jos rahat eivät mene perille, tarkista, onko rahat lähetetty oikealle vastaanottajalle. Voit tarkistaa sen MobilePay-sovelluksen kohdasta Tapahtumat.
Kannattaa aina varmistaa vastaanottajalta, onko hänen pankkitilin tiedot tallennettu oikein sovellukseen ja, että puhelinnumero on oikein. Vastaanottaja voi tarkistaa asian kirjautumalla MobilePay-sovellukseensa ja napsauttamalla Valikko oikeassa alakulmassa, valitsemalla Tilit ja Maksukortit
Mikäli vastaanottajalla ei ole esimerkiksi tilinumeroa syötettynä MobilePay-sovellukseen, saat virheilmoituksen ja raha ei lähde tililtäsi.

Rahat ovat päätyneet virheellisesti väärälle henkilölle

Et voi perua MobilePay-siirtoa, joka on jo tehty. Jos rahat on virheellisesti siirretty väärälle henkilölle, suosittelemme, että otat yhteyttä kyseiseen henkilöön ja pyydät häntä palauttamaan summan. Voit käyttää pyynnön yhteydessä halutessasi MobilePayta. Olet itse vastuussa oikean vastaanottajan valinnasta ja matkapuhelinnumeron oikeellisuuden varmistamisesta. Tarkista aina kahteen kertaan ennen kuin hyväksyt maksun MobilePayssa.

Jos rahat on lähetetty numeroon, joka ei ole vielä kytketty MobilePay-sovellukseen, rahat jäävät odottamaan maksusuoritusta. Voit poistaa odottavan maksun MobilePay-sovelluksen kohdasta ”Tapahtumat”: 

Miten lähetän rahaa?

Rahan siirtäminen MobilePaylla on helppoa. Tee näin: 

Jos vastaanottajalla ei ole MobilePayta, sinulla on mahdollisuus lähettää vinkki tavallisena tekstiviestinä. Rahat varataan tililtäsi, kunnes vastaanottaja on rekisteröitynyt. Jos vastaanottaja ei rekisteröidy 30 vuorokauden kuluessa, kumoamme siirron automaattisesti.

Pitääkö jokainen maksu vahvistaa erikseen pankkitunnuksilla?

Ei tarvitse. Maksu hyväksytään sovelluksessa pyyhkäisemällä. Tarvitset pankkitunnuksia ainoastaan rekisteröityessäsi tai jos muutat maksurajojasi. Pankkitunnuksia tarvitset myös silloin, kun lisäät uuden kortin MobilePayhin tai muutat sen tietoja.

Miten liitän kortin MobilePayhin?

Näin liität kortin MobilePayhin:

Voit liittää enintään kuusi korttia MobilePay-sopimukseesi.

MobilePay käyttää automaattisesti sitä korttia, joka on asetettu ensisijaiseksi. Voit helposti valita toisen kortin, kun maksat tai siirrät rahaa. Napsauta vain kommenttikentän alla olevaa kenttää ennen kuin hyväksyt maksun. Valitse haluamasi kortti ja hyväksy maksu.

Debit/Credit -yhdistelmäkorteissa voit itse valita kummalta puolen haluat MobilePay -siirrot lähettää. Huomioi, että Debit/Credit -yhdistelmäkorteissa molemmilla puolilla on oma korttinumeronsa ja CVC-numero. Edessä on Credit puolen korttinumero ja takaa löydät kortin  Debit puolen korttinumero. 

Voinko syöttää perheenjäseneni kortin tiedot MobilePayhin?

Maksukortti on aina henkilökohtainen maksuväline ja siksi MobilePayhin voi lisätä ainoastaan omien korttien tietoja. Oman kortin ehdot ja lisätiedot kannattaa varmistaa kortin sopimusehdoista tai suoraan maksukortin myöntäneeltä taholta.

Minulla ei ole pankkitunnuksia. Voinko silti lisätä kortin MobilePayhin?

MobilePayhin ei voi lisätä maksukorttia ilman pankkitunnuksia. Tarvittaessa voit kääntyä oman pankkisi puoleen pankkitunnusten hankkimiseksi ja varmistaa, millä tavalla voit tunnistautua, kun käytössäsi on kyseisen pankin kortti.  

Miten näen siirtoni ja kuinka kauan ne näkyvät MobilePayssa?

Näet kaikki siirrot MobilePay-sovelluksen kohdassa Tapahtumat. Tee näin:

Tapahtumat-listassa näkyvät kaikki MobilePay-tapahtumasi edellisen 13 kuukauden ajalta.

Miten voin pyytää toista lähettämään minulle rahaa?

Jos olet maksanut kaverisi lounaan, leffalipun tms., voit saada rahasi takaisin pyytämällä niitä MobilePayssa. 

Tee näin:

Saat ilmoituksen, kun olet vastaanottanut rahasi. Voit aina seurata maksuja Tapahtumissa.

Pyynnön vastaanottaja saa ilmoituksen, jonka hän voi hyväksyä tai hylätä. MobilePay-sovelluksen Tapahtumat-listalla näet aina, onko pyyntö hyväksytty tai hylätty.

Voinko perua siirron MobilePayssa?

Et voi perua tai poistaa suoritettua MobilePay-siirtoa. Kun olet valinnut Lähetä rahaa, ja näet Tapahtumat-listalta Toteutuneet-kohdasta, että siirto on tehty, et voi enää peruuttaa tai poistaa sitä.

 

Tämä koskee myös sitä, kun maksat laskun yritykselle MobilePaylla.

 

Jos haluat saada rahat takaisin, sinun on itse otettava yhteyttä yritykseen tai maksun vastaanottajaan. Jos rahat siirrettiin yksityishenkilölle, voit mahdollisesti lähettää pyynnön MobilePaylla. 

Jos rahat on lähetetty numeroon, jota ei ole vielä liitetty MobilePayhin, maksu näkyy odottavana maksuna Tapahtumissa. Jos maksu on odottava, voit poistaa sen MobilePay-sovelluksen kohdassa Tapahtumat. Poista maksu napsauttamalla siirtoa ja painamalla ...-painiketta oikeassa yläkulmassa, valitse sieltä Poista.

Maksu myymälässä

Mikä on kanta-asiakas- tai jäsennumeroni?

Saat kanta-asiakas- tai jäsennumerosi kauppiaalta, joka tarjoaa kanta-asiakkuutta.

Mitä kanta-asiakkuus tai jäsenyys MobilePayn kautta maksaa?

Kanta-asiakkuuden tai jäsennumeron lisääminen MobilePay-sovellukseen ei maksa mitään.

Miten kanta-asiakkuudet toimivat?

Jos olet yhteistyökumppanimme kanta-asiakas, voit rekisteröidä kanta-asiakkuutesi MobilePayhin, niin saat automaattisesti kaupan tarjoamat jäsen tai kanta-asiakas edut joka kerta, kun maksat MobilePaylla kyseisessä myymälässä. 

MobilePay-sovelluksessa näet, mitkä kauppiaat tukevat ratkaisua.

Toimi näin, lisätäksesi kauppiaan kanta-asiakaskortti:

Miten lisään kanta-asiakaskortin MobilePayhin?

Lisätäksesi jäsenkorttisi MobilePay-sovelluksessa toimi näin:

  1.  Kirjaudu MobilePay-sovellukseen.
  2.  Napsauta Valikko
  3.  Napsauta Kanta-asiakkuudet
  4.  Valitse lisättävä kanta-asiakkuus tai jäsenyys
  5.  Syötä kanta-asiakas- tai jäsennumerosi
  6.  Napsauta Jatka

Huomioithan, että osa kanta-asiakaskorteista lisätään kauppiaiden omista sovelluksista. 

Miten maksan MobilePaylla myymälässä?

Myymälät voivat tarjota MobilePay-maksamista kahdella ratkaisulla. Maksat joko myymälän MobilePay-lyhytnumerolla (usein pienyritykset) tai maksat suoraan päätteen tai valkoisen MobilePay-tunnistimen avulla.

Maksu myymälän MobilePay-lyhytnumerolla

Maksa myymälän MobilePay-lyhytnumerolla syöttämällä summa ja lähettämällä rahat myymälän MobilePay-kyltissä näkyvään 5-merkkiseen numeroon. Näytä kuitti kassalla kun olet hyväksynyt maksun. 

Maksu valkoisen MobilePay-tunnistimen tai maksupäätteen kautta

Jos maksat MobilePaylla maksupäätteen tai valkoisen MobilePay-tunnistimen kautta, toimi seuraavasti:

Muista, että puhelimesi Bluetooth-yhteyden on oltava päällä, jotta voit suorittaa maksun.

QR-koodi

Jos sinulla on ongelmia Bluetooth-yhteyden kanssa, voit käyttää MobilePay -tunnistimessa olevaa QR-koodia. Tee näin:

Onko sinulla ongelmia?

Varmista aina, että puhelimessasi on käyttöjärjestelmän uusin versio, koska useimmat toiminnot eivät toimi vanhempien versioiden kanssa. Android käyttäjien on myös hyvä huomioida, että puhelimen sijaintipalvelut on oltava päällä kaupassa maksettaessa. 
Katso tekniset vaatimukset.
Katso videosta, miten MobilePaylla maksetaan kassalla.

Mikä on MobilePay Back?

MobilePay Back on MobilePayn kampanja, jonka aikana sinulla on mahdollisuus saada MobilePaylla myymälässä, sovelluksessa tai myyntiautomaateissa maksamasi ostosumma takaisin. Tämä ei edellytä sinulta mitään muuta kuin sen, että maksat ostoksesi MobilePaylla ja että olet liittänyt MobilePay-sovellukseen tilinumerosi. 

Olenko ilmoittautunut kilpailuun?

Ei, et ole ilmoittautunut kilpailuun. Kaikki MobilePayn käyttäjät ovat automaattisesti mukana kampanjassa. ja olet vain onnekas jos saat maksamasi summan takaisin. Siinä kaikki.

Onko kampanjassa mukana ainoastaan maksaminen myymälöissä ja sovelluksissa?

Tällä kertaa päätimme esitellä MobilePay Backin maksettaessa MobilePaylla myymälöissä, myyntiautomaateissa ja sovelluksissa. Verkkokaupat, toistuvaisuoritukset eivätkä yksityishenkilöiden väliset siirrot ole tällä kertaa mukana kampanjassa.

Miten ostosumman takaisin saava henkilö valitaan?

MobilePay Back perustuu MobilePayn rakentamaan algoritmiin, joka valitsee kampanja-aikana MobilePaylla ostoksensa maksavien joukosta rahansa takaisin saavat käyttäjät reaaliaikaisesti ja täysin sattumanvaraisesti. Toisin sanoen, kuka tahansa, joka maksaa ostoksensa MobilePaylla voi saada maksamansa summan takaisin kampanja-aikana.

Pitääkö minun tehdä jotain?

Vain maksaa ostoksesi MobilePaylla. Jos saat ilmoituksen MobilePayhin, että olet saanut maksamasi summan takaisin, ei sinun tarvitse tehdä mitään vastaanottaaksesi summan. Jos et vielä ole ottanut ilmoituksia käyttöösi, se kannattaa tehdä - näin pääsemme kertomaan sinulle, jos onni suosii.

Mistä tiedän, että olen saamassa ostosumman takaisin?

Jos onni suosii, saat rahojen palautuksesta viestin puhelimeesi MobilePaylta. Viesti saapuu noin minuutin sisällä maksutapahtuman vahvistamisesta. Rahat palautuvat MobilePayhin liitetylle tilillesi.

Saako kauppias maksun minulta normaalisti?

Kauppias saa maksun sinulta tavalliseen tapaan ja ostotapahtuma näkyy myös tapahtumissasi tavallisena MobilePay-maksuna.

Kuka maksaa ansaitun summan minulle?

MobilePay maksaa ansaitun summan sinulle takaisin.

Milloin palautus näkyy tililläni?

Jos tilisi on Danske Bankissa, rahat siirtyvät sinulle heti. Muussa tapauksessa arkisin ennen kello 16.30 palautettavat maksut ovat vastaanottajan pankista riippumatta perillä saman päivän aikana. Arkisin klo 16:30 jälkeen ja viikonloppuisin tehdyt palautukset tulevat tilille seuraavana pankkipäivänä. Näet saamasi summan MobilePayn Tapahtumat-listalta.

Kuinka paljon maksuja palautetaan?

Kampanja-aikana palautettavien maksujen kokonaismäärä on 1 500 kpl ja niiden yhteissumma on 20 000 €.  Palautettavan ostoksen summa voi olla enintään 100 €. Näinollen ostoksen summan ylittäessä 100 € se ei ole mukana kampanjassa.

Liittyykö MobilePay Backiin jotain ehtoja?

MobilePayn yleisiä ehtoja ei ole muutettu. Pääset lukemaan ehdot osoitteesta www.mobilepay.fi/asiakastuki/ehdot. Kilpailun säännöt löytyvät osoitteesta www.mobilepay.fi/mobilepayback.

Voinko poistaa kanta-asiakkuuteni MobilePaysta?

Kyllä, voit poistaa kanta-asiakastietosi MobilePaysta.

 

Maksu verkossa

Miten maksan verkossa?

Kun olet maksamassa MobilePaylla verkossa, sinun on varmistettava, että olet aktivoinut MobilePayn verkkomaksamiseen sovelluksen asetuksissa. Joissakin tilanteissa sinun tulee varmistaa verkkopankistasi, että olet sallinut verkkomaksamisen maksukortillasi. Käyttörajoja ei ole, kun maksat MobilePaylla verkkokaupoissa. 

Aktivoi MobilePay verkkokauppoja varten

Tee näin:

Maksa MobilePaylla verkkokaupoissa

Tee näin:

Huomaa: Älä lähetä rahaa matkapuhelinnumeroon, kun maksat MobilePaylla verkkokaupassa.

Video: Näin maksat MobilePaylla verkkokaupoissa.

Laskujen maksaminen

Miten saan tilattua laskuja MobilePayhin?

Sovi laskuttavan yrityksen kanssa siitä, että haluat vastaanottaa laskusi MobilePay-sovellukseen. Laskuttava yritys tarvitsee puhelinnumerosi. MobilePay on automaattisesti asetettu vastaanottamaan laskuja. Jos olet kytkenyt ominaisuuden pois päältä, voit ottaa ominaisuuden uudelleen käyttöön näin:

Kannattaa myös ottaa ilmoitukset käyttöön, niin saat ilmoituksen, kun saat laskun.

Kuinka suuria laskuja voin maksaa MobilePayssa?

Maksurajat riippuvat siitä, miten olet tunnistautunut rekisteröityessäsi MobilePayhin: 

Mikäli et ole vielä rekisteröitymisesi yhteydessä tunnistautunut pankkitunnuksilla, voit tehdä sen myöhemminkin:

Miten maksan laskuni MobilePaylla?

Helpoiten pääset laskuun klikkaamalla viestiä, jonka MobilePay lähettää sinulle, kun olet vastaanottanut laskun. Löydät saapuneet laskusi myös MobilePay-sovelluksesta:

Kun olet valinnut laskun, maksaminen tapahtuu tuttuun tapaan swaippaamalla.

Mistä tiedän, että minulla on lasku maksettavana MobilePayssa?

Jos olet aktivoinut MobilePayssa Salli ilmoitukset – toiminnon, saat MobilePaylta viestin vastaanottamastasi laskusta, sekä muistutuksen tekstiviestillä päivän ennen laskun eräpäivää.

Näin aktivoit ilmoitusten vastaanottamisen:

iPhone-puhelimissa

Android-puhelimissa (ohjeet voivat vaihdella puhelinmalleittain)

MobilePay-sovelluksen asetukset

Voinko hylätä laskun MobilePayssa?

Kyllä voit. Kun olet vastaanottanut laskun MobilePayhin, löydät sen Tapahtumista, Tulevat – välilehdeltä. Jos haluat hylätä laskun, valitse Hylkää ruudun vasemmasta yläkulmasta.

Poistin tai hylkäsin laskun vahingossa, mitä teen?

Jos olet vahingossa hylännyt laskun, voit pyytää yritystä lähettämään laskun uudelleen.
Voit myös maksaa laskun verkko- tai mobiilipankin kautta, jos laskun tiedot ovat sinulla tallella. 

Voinko muuttaa laskun summaa tai maksupäivää?

Et voi muuttaa laskun summaa MobilePayssa, koska laskun summa tulee suoraan laskuttavalta yritykseltä. Voit kuitenkin hylätä laskun, jos laskun summa ei ole oikein. Muista tällöin olla yhteydessä laskuttajaan.

Laskun voi maksaa MobilePayssa heti sen saapumisen jälkeen. Jos haluat maksaa laskun jo ennen sen eräpäivää, voit ennen laskun hyväksymistä valita haluamasi maksupäivän. Lasku on maksettavissa vielä 29 päivää eräpäivän jälkeen, mutta olethan aina yhteydessä laskuttajaan, jos aiot maksaa laskun vasta eräpäivän jälkeen.

Huomaathan, että jos olet jo hyväksynyt laskun, se tullaan veloittamaan valitsemanasi maksupäivänä tai laskun eräpäivänä eikä maksupäivää voi enää muuttaa.

 

Voinko muuttaa laskun maksupäivää?

Kyllä, voit muuttaa laskun maksupäivää ennen kuin olet hyväksynyt laskun – tällöin summa veloitetaan asettamanasi maksupäivänä. Et voi kuitenkaan muuttaa maksupäivää eräpäivää myöhemmäksi. Voit myös vain mennä hyväksymään laskun myöhemmin - laskun maksaminen onnistuu 29 päivän ajan.

Entä jos laskun eräpäivä ylittyy?

Lasku on maksettavissa vielä 29 päivää eräpäivän jälkeen, mutta olethan aina yhteydessä laskuttajaan, jos maksat laskun vasta eräpäivän jälkeen.

Miten lopetan laskujen vastaanottamisen MobilePayhin?

Jos et enää halua saada laskuja MobilePayhin, ilmoita tästä laskuttavalle yritykselle ja kytke laskujen vastaanottaminen pois päältä MobilePay-sovelluksessa. Pääset tekemään sen näin:

Toistuvat maksut

Miksi toistuvaa maksua ei ole suoritettu?

Jos MobilePayn kautta maksettavaa toistuvaa maksua ei ole mielestäsi maksettu, siihen voi olla useita syitä (esim. kortti voi olla vanhentunut tai kortilla ei ole katetta).

Saat yleiskuvan tilausmaksuistasi MobilePay-sovelluksesta:

Huomaa: Jos maksua ei ole suoritettu, ota yhteyttä kyseiseen yritykseen ja sovi tilaukselle toinen maksutapa.

Missä voin nähdä yleiskatsauksen toistuvista maksuista MobilePayssa?

Yleiskatsauksen MobilePay-sovelluksen kautta maksettavista toistuvista maksuista löydät kohdasta Toistuvat maksut.

Miten hylkään yksittäisen maksun?

Tulevat maksut tulevat näkyviin kahdeksan päivää ennen kuin summa veloitetaan. Voit hylätä yksittäisen maksun eräpäivään saakka. Sopimus jatkuu ja maksetaan seuraavalla kerralla MobilePayn kautta tavalliseen tapaan. 

Maksu hylätään sovelluksen kohdassa Toistuvat maksut.

Huomaa: Jos olet hylännyt maksun, et voi peruuttaa hylkäystä ja maksaa laskua MobilePayssa. Ota yhteyttä kyseiseen yritykseen ja sovi toinen maksutapa.

Tämä yksittäinen maksu on nyt hylätty. Sopimus jatkuu ja maksetaan seuraavalla kerralla MobilePayn kautta tavalliseen tapaan.


Miten liitän MobilePayn toistuvaan maksuun?

Jos yritys tarjoaa mahdollisuuden maksaa toistuvan maksun automaattisesti MobilePaylla, voit valita yrityksen kotisivuilla MobilePayn maksutavaksi sopimusta tehdessäsi.

Jos rekisteröidyt MobilePay-sovelluksen kohdassa Toistuvat maksut, sinut siirretään yrityksen kotisivuille, jossa teet sopimuksen ja valitset MobilePayn maksutavaksi.

MobilePay-sovelluksen kohdassa Toistuvat maksut näet mihin olet liittänyt MobilePayn maksutavaksi. Samasta paikasta saat myös yleiskuvan siitä, mitkä yritykset tarjoavat MobilePayta toistuvaksi maksutavaksi.

Miten poistan toistuvan maksun MobilePaysta?

Jos et halua enää maksaa toistuvaa maksua MobilePaylla, sinun on poistettava se MobilePayn kohdasta Toistuvat maksut.

Nyt MobilePay ei ole enää liitettynä tilaukseen.

Huomaa: Sopimuksen poistaminen MobilePaysta ei lopeta sopimusta sinun ja yrityksen välillä.

Kun olet poistanut sopimuksen MobilePaysta, sinun on otettava yhteyttä kyseiseen yritykseen ja sovittava toinen maksutapa tai irtisanottava sopimuksesi.