MobilePay spørgsmål og svar pr. 11.04.2021


Käyttäjille

Aloittaminen

Käyttöönotto

Miksi en saa ilmoitusta, kun saan rahaa tai laskun?

Rekisteröityessäsi MobilePayhin sinulta kysytään sallitko, että MobilePay lähettää sinulle viestejä. Mikäli vastasit Ei, emme lähetä ilmoituksia, kun vastaanotat rahaa tai saat laskun MobilePayn kautta. 

Näet aina kaikki siirrot MobilePayn Tapahtumissa.

Jos haluat saada ilmoituksia, salli push-ilmoitukset matkapuhelimessasi. Tee näin:

iPhone

Android

Miksi maksukorttini ei toimi MobilePayssa?

On olemassa monta mahdollista syytä siihen, että maksukorttisi ei toimi MobilePayssa.

Tässä muutama yleisin syy sille, miksi maksukortti ei toimi:

Miksi MobilePay haluaa käyttää yhteystietojani, sijaintia, kuvia, kameraa jne?

Jotta voisit käyttää MobilePayn kaikkia toimintoja, tarvitsemme älypuhelimesi tiettyjä toimintoja. Katso alta mihin käytämme eri tietoja ja toimintoja:

Miksi MobilePay-sovellusta ei löydy App Storesta eikä Google Playstä?

Etsi sanalla MobilePay. Huomaa, että MobilePay on yksi sana.

MobilePay on suomalainen sovellus ja sitä voidaan käyttää ainoastaan suomalaisissa matkapuhelimissa. Varmista siksi, että puhelimesi kieli/maavalinta on Suomi, koska se varmistaa, että etsit suomalaista sovellusta App Storesta ja Google Playsta.

Voit myös ladata MobilePayn kotisivuiltamme: Avaa MobilePay.fi älypuhelimellasi, valitse Käyttäjille ja napsauta Lataa MobilePay sivun alkupuolelta. Tässä voit valita ladataanko sovellus App Storesta vai Google Playstä.

Jos et vieläkään löydä MobilePayta, puhelimessasi voi olla käyttöjärjestelmä, jota me emme tue (esim. Windows). Tästä syystä et löydä MobilePayta sovelluskaupastasi.

Katso mitä teknisiä vaatimuksia MobilePay asettaa älylaitteellesi.

 

Miksi tililleni tehtiin 0,01€ katevaraus kortin lisäämisen yhteydessä?

Uuden kortin lisäämisen yhteydessä korttiin kuuluvalta tililtäsi tehdään 0,01€ katevaraus.

Katevarauksella varmistetaan, että kortti kuuluu sitä MobilePayhin lisäävälle henkilölle. Katevaraus poistuu tililtäsi heti, kun kortin lisääminen on tehty ja summaa ei siis tulla veloittamaan.

Miksi yhteystiedot eivät näy tai näkyvät väärin?

Jos yhteystiedot eivät näy, kun haluat siirtää rahaa MobilePaylla, syynä voi olla se, että sovelluksella ei ole käyttöoikeutta yhteystietoihin. Käyttöoikeuksia voi kuitenkin muuttaa. Tee näin:

iPhone

Android

Yhteystietojen on oltava puhelimen muistissa, ei SIM-kortilla. Siirrä yhteystiedot puhelimen muistiin.

Vaihtoehtoisesti voit poistaa MobilePay-sovelluksen ja asentaa sen uudelleen. Huomaa, että MobilePayn Tapahtumat-lista häviää, kun rekisteröidyt uudelleen. Muista vastata Kyllä, jotta sovellus voi hakea tiedot puhelimesta. Jos vastasit Kyllä, etkä yhtäkkiä pääse enää yhteystietoihisi, poista MobilePay-sovellus ja asenna se uudelleen. Muista kirjautua ”nykyisenä käyttäjänä”.


Mitä kortteja voin käyttää MobilePayn kanssa?

Voit liittää yhteensä jopa kymmenen korttia ja tiliä.  Niiden on oltava suomalaisia Debit- tai Credit-kortteja, ja kortin on oltava sinun nimissäsi.

Voit käyttää MobilePayssa seuraavia kortteja:

Debit/Credit -yhdistelmäkorteissa voit itse valita kummalta puolen haluat MobilePay -siirrot lähettää. Huomioi, että Debit/Credit -yhdistelmäkorteissa molemmilla puolilla on oma korttinumeronsa ja CVC-numero. Edessä on Credit puolen korttinumero ja takaa löydät kortin Debit puolen korttinumeron. 

Huomaathan, että maksukorteissa voi olla esto, joka rajoittaa, missä päin maailmaa korttia voi käyttää. Voi olla, että korttia ei voi myöskään käyttää verkossa.

Mitä vaaditaan, että saan MobilePayn käyttööni?

Saadaksesi MobilePayn sinulla on oltava:

Yksityishenkilöillä voi olla vain yksi MobilePay-sopimus aktiivisena. Jos olet yrittäjä ja haluat tarjota asiakkaillesi maksua MobilePaylla, voit solmia MobilePay-yrityssopimuksen.

Lue lisää täältä.

Miten aktivoin Touch ID:n tai sormenjälkitunnistuksen sisäänkirjautumista varten?

Touch ID:n (sormenjäljen) käyttöä varten toiminto on aktivoitava kahdessa paikassa: matkapuhelimen asetuksissa ja MobilePay-sovelluksessa. Voit rekisteröidä enintään viisi sormenjälkeä Touch ID:hen.

Nämä laitteet tukevat Touch ID:tä:

Touch ID -toiminnon on oltava aktivoitu matkapuhelimessa, jotta sitä voi käyttää MobilePayssa. Touch ID ja salasana aktivoidaan Asetuksissa.

Jos et ole vielä tallentanut sormenjälkeä, tee se nyt. Seuraa puhelimen ohjeita.

Toimi näin, jos haluat aktivoida sormenjälkitunnistuksen:

Miten pääsen alkuun MobilePayn kanssa?

Lataa MobilePay-sovellus älypuhelimesi sovelluskaupasta, AppStoresta tai GooglePlaysta.

  1. Avaa MobilePay-sovellus ja valitse Rekisteröidy uutena käyttäjä.
  2. Syötä matkapuhelinnumerosi, saat sen jälkeen tekstiviestillä 6-numeroisen aktivointikoodin.
  3. Tunnistaudu henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.
  4. Syötä sähköpostiosoitteesi.
  5. Syötä maksukorttisi tiedot. Kortin lisäämistä varten tarvitset myös henkilökohtaiset verkkopankkitunnuksesi.
  6. Syötä tilinumerosi. 
  7. Valitse nelinumeroinen salasanasi. On tärkeää, että valitset yksilöllisen salasanan, joka ei ole muiden tiedossa.
  8. Vahvista nelinumeroinen salasana.
  9. Nyt voit aloittaa MobilePayn käytön. Jes!

Jos haluat myöhemmin käyttää MobilePay-sovellusta toisessa matkapuhelimessa, valitse Kirjaudu sisään (nykyisenä käyttäjänä). Vahvista kirjautuminen vielä saamallasi tekstiviestin aktivointikoodilla. Tämä pätee myös silloin, kun olet vahingossa poistanut MobilePay-sovelluksen.

Tekstiviesti voi tulla viiveellä. Jos et saa tekstiviestiä, soitathan käyttäjien asiakastukeen 020031331.


Saan virheilmoituksen. Mitä teen?

Jos saat virheilmoituksen syötettyäsi koodin MobilePay-sovellukseen, toimi seuraavasti riippuen siitä, mitä virheilmoituksessa lukee: 

Virhe voi ilmetä eri paikoissa: sähköpostin syöttämisen jälkeen, kun rekisteröidyt uutena käyttäjänä tai kun yrität kirjautua sisään nykyisenä käyttäjänä.

Virheeseen voi olla useita syitä. Kokeile käymällä läpi ja tarvittaessa korjaamalla nämä asetukset:

Huomioithan, että maksaminen veloitustililtä onnistuu rajoitetusti, mutta lisäämme vaihtoehtoja jatkuvasti.

Voinko käyttää MobilePayta Huawei-puhelimella?

MobilePay-sovellusta optimoidaan aina tukemaan viimeisimpiä iOS- (iPhone) ja Android –käyttöjärjestelmiä. MobilePayta voi siis käyttää niissä Huawei-puhelimissa, jotka on päivitetty Android-käyttöjärjestelmään.

Android-puhelimen tulee myös täyttää MobilePayn edellyttämät yleiset tekniset vaatimukset. MobilePayta ei siis voi käyttää sellaisilla Huawei-puhelimilla, joita ei ole päivitetty Android-käyttöjärjestelmään, vaan käyttävät Huawein omaa App Gallerya.

MobilePayn tekniset vaatimukset

Käyttäjätietojen muutos

Kuinka saan uuden tunnusluvun?

Mikäli unohdat tunnuslukusi, saat uuden tunnusluvun helposti.

Tee näin:

Miten vaihdan MobilePayn salasanan?

Voit vaihtaa salasanasi, kun olet kirjautunut MobilePayhin.

Tee näin:

 

Miten vaihdan nimeni MobilePayssa?

Voit helposti vaihtaa nimesi MobilePayssa. Toimi näin:

Suosittelemme, että käytät oikeaa nimeäsi, jotta vastaanottajalle ei jää epäselväksi kuka sinä olet.

Nimeä voi vaihtaa rajallisen määrän kertoja.

Miten vaihdan sähköpostiosoitteeni MobilePayssa?

Voit helposti vaihtaa sähköpostiosoitteesi MobilePayssa. Toimi näin:

Miten voin vaihtaa kortin?

MobilePayhin rekisteröidyn kortin korttinumeron voit vaihtaa milloin tahansa.

Toimi näin:

Voit liittää enintään kuusi korttia MobilePay-sopimukseesi.

MobilePay käyttää automaattisesti sitä korttia, joka on asetettu ensisijaiseksi. Voit helposti valita toisen kortin, kun maksat tai siirrät rahaa. Napsauta vain kommenttikentän alla olevaa kenttää ennen kuin hyväksyt maksun. Valitse haluamasi kortti ja hyväksy maksu.

Huomioi, että Debit/Credit -yhdistelmäkorteissa molemmilla puolilla on oma korttinumeronsa ja CVC-numero. Edessä on Credit puolen korttinumero ja takaa löydät kortin Debit puolen korttinumeron. 

Miten voin vaihtaa tilinumeroni?

MobilePayhin rekisteröity tilinumero on helppo vaihtaa. Toimi näin:

Muista tarkistaa, että tilinumerosi muuttui.

 

Olen saanut uuden puhelimen. Mitä teen?

Jos olet saanut uuden puhelimen, mutta säilytät vanhan numerosi, lataa vain MobilePay uuteen puhelimeesi.

Voit aktivoida MobilePayn useissa puhelimissa. Kirjaudu vain sisään nykyisenä käyttäjänä samalla puhelinnumerolla. Poista MobilePay-sovellus vanhasta puhelimesta, jos et käytä sitä enää.

Olen saanut uuden puhelinnumeron. Mitä teen?

Kun olet saanut uuden puhelinnumeron, vaihda se sovellukseen ennen kuin vanha puhelinnumero lakkaa toimimasta. Aktivointikoodi lähetetään aina vanhaan puhelinnumeroon välttääksemme väärinkäyttöä. Jos haluat vaihtaa puhelinnumerosi, toimi näin:

  1.  Kirjaudu MobilePayhin vanhalla puhelinnumerollasi
  2.  Napsauta valikkoa
  3.  Valitse Asetukset (oikealla yläkulmassa)
  4. Valitse Matkapuhelinnumero
  5.  Syötä uusi puhelinnumerosi
  6.  Saat aktivointikoodin vanhaan puhelinnumeroosi
  7.  Syötä saamasi aktivointikoodi MobilePayhin

Jos sinulla ei ole enää käytössäsi vanhaa puhelinnumeroasi, toimi näin:

  1.  Poista ja asenna MobilePay-sovellus uudelleen
  2.  Valitse Rekisteröidy uutena käyttäjänä
  3. Syötä uusi puhelinnumerosi, tähän numeroon saat aktivointikoodin
  4.  Syötä nimi ja henkilötunnus (saat ilmoituksen, että henkilötunnus on jo rekisteröity)
  5.  Paina Aktivoi uudelleen
  6. Uudelleen aktivoi uusi puhelinnumerosi ja jatka tunnistautumaan pankkitunnuksillasi
  7.  Syötä uusi puhelinnumero, tähän numeroon saat uudestaan uuden aktivointikoodin
  8.  Valitse tunnusluku ja vahvista se

Olen unohtanut salasanani. Mitä teen?

Jos olet unohtanut salasanasi, toimi näin:


Käyttö

Perustoiminnot

Miksi minun on tunnistauduttava pankkitunnuksilla, kun lisään veloitustilin MobilePayhin?

Tunnistautumalla voimme olla varmoja, että veloitustili on oikean käyttäjän hallinnassa.
Veloitustilin lisäämiseen tarvitset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen, samaan tapaan kuin kortin liittämisen yhteydessä.

Mitä tarkoittaa, että voin liittää veloitustilin MobilePayhin?

Se tarkoittaa, että voit nyt liittää tilisi suoraan MobilePay-sovellukseen, vaikka sinulla ei olisi tiliin liitettyä korttia.
Voit lisätä enintään kymmenen korttia ja tiliä, jolloin voit maksun yhteydessä valita, miltä kortilta tai tililtä haluat maksaa MobilePayssa. Voit lisätä helposti yhden tai useamman tilin MobilePay-sovelluksen valikkokohdasta Tilit ja maksukortit.

Mitä hyötyä on lisätä veloitustili MobilePay-sovellukseen?

Voit halutessasi käyttää maksettaessa määrittelemääsi veloitustiliä. Veloitustiliä ei ole vielä mahdollista käyttää kaikkien toimintojen kanssa, mutta lisäämme toimintoja koko ajan lisää.

Sinun ei tarvitse siirtää rahaa manuaalisesti eri maksukorttien ja tilien välillä. Samalla sinulla on sovelluksessa täydellinen yleiskatsaus kiinteisiin maksuihin ja laskuihin.

Tili ei vanhene kuten kortti. 

Miten liitän veloitustilin MobilePayhin?

Näin lisäät veloitustilin MobilePayihin:

  1.  Kirjaudu MobilePay-sovellukseen
  2.  Napsauta Valikkoa (oikeassa alakulmassa)
  3.  Valitse valikosta Tilit & maksukortit
  4.  Valitse +Lisää
  5.  Valitse Tili, anna tilitietosi ja paina OK
  6.  Tunnistaudu pankkitunnuksillasi, niin saamme vahvistuksen siitä, että lisäämäsi tili kuuluu sinulle

Huomaathan, että sinun on muutettava vastaanottajatili erikseen, jos haluat käyttää samaa/uutta tilinumeroa sekä lähettäjä- että vastaanottajatilinä.

Voit liittää jopa kymmenen korttia ja tiliä MobilePayhin.

MobilePay käyttää automaattisesti maksukorttia, joka on määritetty ensisijaiseksi kortiksi. Voit helposti valita toisen kortin tai tilin, kun maksat tai teet rahansiirron. Sinun täytyy vain napsauttaa kommenttikentän alapuolella olevaa kenttää ennen maksun hyväksymistä. Valitse kortti tai tili, jota haluat käyttää, ja hyväksy maksu.

Miten poistan maksukortin MobilePaysta?

Näin poistat maksukortin MobilePayssa:

  1.  Kirjaudu MobilePay-sovellukseen
  2.  Napsauta Valikkoa (oikeassa alakulmassa)
  3.  Valitse valikosta Tilit & maksukortit
  4.  Napsauta poistettavaa korttia
  5.  Paina Poista ja vahvista, että haluat poistaa kortin

Huomaathan, että jos sinulla on liitettynä vain yksi maksukortti ja haluat korvata sen uudella, sinun on ensin lisättävä uusi kortti painamalla +Lisää ja poistamalla sitten vanha kortti. Jos uudessa kortissa on sama numero kuin vanhassa, vanha kortti korvataan automaattisesti.

Kuinka monta korttia voin liittää MobilePay-tiliini?

Voit lisätä sovellukseen enintään kymmenen korttia tai tiliä ja nimetä ne haluamallasi tavalla, jotta näet helposti, mitä korttia ja tiliä käytät maksuun. Sinulla on aina oltava vähintään yksi kortti liitettynä MobilePay-sovellukseen.

MobilePay käyttää automaattisesti sitä korttia, joka on asetettu ensisijaiseksi. Voit helposti valita toisen kortin, kun maksat tai siirrät rahaa. Napsauta vain kommenttikentän alla olevaa kenttää ennen kuin hyväksyt maksun. Valitse haluamasi kortti ja hyväksy maksu.

Debit/Credit -yhdistelmäkorteissa voit itse valita kummalta puolen haluat MobilePay -siirrot lähettää. Huomioi, että Debit/Credit -yhdistelmäkorteissa molemmilla puolilla on oma korttinumeronsa ja CVC-numero. Edessä on Credit puolen korttinumero ja takaa löydät kortin  Debit puolen korttinumero. 

Mikä on odottava maksu?

Jos lähetät rahaa numeroon, jota ei ole vielä liitetty MobilePayhin, maksu näkyy odottavana maksuna Tapahtumissa. Siirtoa ei ole vielä suoritettu.

Jos maksu on odottava, voit poistaa sen MobilePay-sovelluksen kohdassa Tapahtumat

Näin poistat odottavan maksun:

Huomaa, että odottavan maksun poistaminen ei ole sama kuin se, että siirto palautetaan.

Kun siirto on tehty, et voi peruuttaa sitä. Jos haluat saada rahasi takaisin, sinun on itse otettava yhteyttä maksun vastaanottajaan. Voit mahdollisesti lähettää pyynnön MobilePaylla.

Miksi saan virheilmoituksen?

Erilaisia virheilmoituksia voi tulla monissa erilaisissa tilanteissa.

Yleensä pääset etenemään, kun noudatat virheilmoituksen ohjeistusta. Virheilmoitus voi myös ohjeistaa sinua kokeilemaan hetken päästä uudestaan suorittamaasi toimintoa. 

Jos virheilmoitus pyytää soittamaan tukeen, soitathan meille numeroon 0200 31 331 (pvm/mpm) ja ratkaisemme ongelmatilanteen yhdessä. 

Tarkastathan samalla, että seuraavat asetukset ovat oikein puhelimessasi:

Huomioithan, että maksaminen veloitustililtä onnistuu rajoitetusti, mutta lisäämme vaihtoehtoja jatkuvasti.

Miten vaihdan maksukorttia maksun yhteydessä?

MobilePay käyttää automaattisesti sitä korttia, joka on asetettu ensisijaiseksi. Voit helposti valita toisen kortin, kun olet tekemässä maksua tai siirrät rahaa:

  1.  Napsauta kommenttikentän alla olevaa maksukortti-kenttää, ennen maksun hyväksymistä.
  2.  Valitse haluamasi kortti listalta
  3.  Hyväksy maksu

Jos haluamasi kortti ei näy listalla, sinun pitää lisätä se ensin MobilePayhin. Tässä tapauksessa seuraa näitä ohjeita uuden maksukortin lisäämiseen MobilePayhin.

Siirtyvätkö rahat myös viikonloppuisin?

MobilePaylla siirretyt rahat siirtyvät reaaliaikaisesti myös viikonloppuisin, mikäli vastaanottajan pankki on mukana reaaliaikamaksujen järjestelmässä. Jos vastaanottajan pankki ei ole mukana, rahat siirtyvät seuraavana pankkipäivänä.

Saan virheilmoituksen ME-04-40. Mitä se tarkoittaa?

Usein tämä virheilmoitus tarkoittaa, että maksun vastaanottajan MobilePay sopimuksessa on ongelma.

Jos maksun vastaanottajalla on kysyttävää, käyttäjien asiakastuki auttaa ongelmatilanteissa puhelimitse.

Miksi lähettämäni tai odottamani rahat eivät ole tulleet perille?

Jos olette molemmat MobilePay-käyttäjiä, lähettäjä (sinä) ja rahojen vastaanottaja näette siirron saman tien MobilePay-sovelluksen kohdassa Tapahtumat.

Reaaliaikaiset maksut palvelun käyttöönoton jälkeen MobilePay lähettää rahat eteenpäin vastaanottajalle reaaliaikaisesti, jos vastaanottajan pankki on mukana reaaliaikamaksujen järjestelmässä.

Jos maksun saajan tili ei ole mukana reaaliaikamaksujen palvelussa, arkisin ennen kello 16.30 tehdyt maksut ovat lähettäjän ja vastaanottajan pankista riippumatta perillä saman päivän aikana. Iltaisin ja viikonloppuisin tehdyt maksut tulevat seuraavana arkiaamuna.

Rahat eivät mene perille

Jos rahat eivät mene perille, tarkista, onko rahat lähetetty oikealle vastaanottajalle. Voit tarkistaa sen MobilePay-sovelluksen kohdasta Tapahtumat.
Kannattaa aina varmistaa vastaanottajalta, onko hänen pankkitilin tiedot tallennettu oikein sovellukseen ja, että puhelinnumero on oikein. Vastaanottaja voi tarkistaa asian kirjautumalla MobilePay-sovellukseensa ja napsauttamalla Valikko oikeassa alakulmassa, valitsemalla Tilit ja Maksukortit
Mikäli vastaanottajalla ei ole esimerkiksi tilinumeroa syötettynä MobilePay-sovellukseen, saat virheilmoituksen ja raha ei lähde tililtäsi.

Rahat ovat päätyneet virheellisesti väärälle henkilölle

Et voi perua MobilePay-siirtoa, joka on jo tehty. Jos rahat on virheellisesti siirretty väärälle henkilölle, suosittelemme, että otat yhteyttä kyseiseen henkilöön ja pyydät häntä palauttamaan summan. Voit käyttää pyynnön yhteydessä halutessasi MobilePayta. Olet itse vastuussa oikean vastaanottajan valinnasta ja matkapuhelinnumeron oikeellisuuden varmistamisesta. Tarkista aina kahteen kertaan ennen kuin hyväksyt maksun MobilePayssa.

Jos rahat on lähetetty numeroon, joka ei ole vielä kytketty MobilePay-sovellukseen, rahat jäävät odottamaan maksusuoritusta. Voit poistaa odottavan maksun MobilePay-sovelluksen kohdasta ”Tapahtumat”: 

Miten lähetän rahaa?

Rahan siirtäminen MobilePaylla on helppoa. Tee näin: 

Jos vastaanottajalla ei ole MobilePayta, sinulla on mahdollisuus lähettää vinkki tavallisena tekstiviestinä. Rahat varataan tililtäsi, kunnes vastaanottaja on rekisteröitynyt. Jos vastaanottaja ei rekisteröidy 30 vuorokauden kuluessa, kumoamme siirron automaattisesti.

Pitääkö jokainen maksu vahvistaa erikseen pankkitunnuksilla?

Ei tarvitse. Maksu hyväksytään sovelluksessa pyyhkäisemällä. Tarvitset pankkitunnuksia ainoastaan rekisteröityessäsi tai jos muutat maksurajojasi. Pankkitunnuksia tarvitset myös silloin, kun lisäät uuden kortin MobilePayhin tai muutat sen tietoja.

Miten liitän kortin MobilePayhin?

Näin liität kortin MobilePayhin:

  1.  Kirjaudu MobilePay-sovellukseen
  2.  Napsauta valikkoa (oikeassa alakulmassa)
  3.  Valitse Tilit & maksukortit
  4.  Valitse + Lisää ja skannaa maksukorttisi tai täytä korttitietosi ja paina Jatka
  5.  Varmenna kortti (3D Secure) kortin myöntäjän vaatimilla tunnisteilla (esimerkiksi pankkitunnukset)
  6.  Siirryt takaisin MobilePayhin ja anna siellä loput tiedot

Voit liittää jopa kymmenen korttia ja tiliä MobilePayhin.

MobilePay käyttää automaattisesti sitä korttia, joka on asetettu ensisijaiseksi. Voit helposti valita toisen kortin, kun maksat tai siirrät rahaa. Napsauta vain kommenttikentän alla olevaa kenttää ennen kuin hyväksyt maksun. Valitse haluamasi kortti ja hyväksy maksu.

Debit/Credit -yhdistelmäkorteissa voit itse valita kummalta puolen haluat MobilePay -siirrot lähettää. Huomioi, että Debit/Credit -yhdistelmäkorteissa molemmilla puolilla on oma korttinumeronsa ja CVC-numero. Edessä on Credit puolen korttinumero ja takaa löydät kortin  Debit puolen korttinumero. 

Voinko syöttää perheenjäseneni kortin tiedot MobilePayhin?

Maksukortti on aina henkilökohtainen maksuväline ja siksi MobilePayhin voi lisätä ainoastaan omien korttien tietoja. Oman kortin ehdot ja lisätiedot kannattaa varmistaa kortin sopimusehdoista tai suoraan maksukortin myöntäneeltä taholta.

Minulla ei ole pankkitunnuksia. Voinko silti lisätä kortin MobilePayhin?

MobilePayhin ei voi lisätä maksukorttia ilman pankkitunnuksia. Tarvittaessa voit kääntyä oman pankkisi puoleen pankkitunnusten hankkimiseksi ja varmistaa, millä tavalla voit tunnistautua, kun käytössäsi on kyseisen pankin kortti.  

Miten näen siirtoni ja kuinka kauan ne näkyvät MobilePayssa?

Näet kaikki siirrot MobilePay-sovelluksen kohdassa Tapahtumat. Tee näin:

Tapahtumat-listassa näkyvät kaikki MobilePay-tapahtumasi edellisen 13 kuukauden ajalta.

Miten voin pyytää toista lähettämään minulle rahaa?

Jos olet maksanut kaverisi lounaan, leffalipun tms., voit saada rahasi takaisin pyytämällä niitä MobilePayssa. 

Tee näin:

  1.  Kirjaudu MobilePay-sovellukseen
  2.  Paina Pyydä
  3.  Syötä summa
  4.  Paina Jatka
  5.  Etsi vastaanottaja puhelimen yhteystiedoista tai syötä matkapuhelinnumero
  6.  Paina OK
  7.  Lähetä pyyntö pyyhkäisemällä

Saat ilmoituksen, kun olet vastaanottanut rahasi. Voit aina seurata maksuja Tapahtumissa.

Pyynnön vastaanottaja saa ilmoituksen, jonka hän voi hyväksyä tai hylätä. MobilePay-sovelluksen Tapahtumat-listalla näet aina, onko pyyntö hyväksytty tai hylätty.

Voinko perua siirron MobilePayssa?

Et voi perua tai poistaa suoritettua MobilePay-siirtoa. Kun olet valinnut Lähetä rahaa, ja näet Tapahtumat-listalta Toteutuneet-kohdasta, että siirto on tehty, et voi enää peruuttaa tai poistaa sitä.

 

Tämä koskee myös sitä, kun maksat laskun yritykselle MobilePaylla.

 

Jos haluat saada rahat takaisin, sinun on itse otettava yhteyttä yritykseen tai maksun vastaanottajaan. Jos rahat siirrettiin yksityishenkilölle, voit mahdollisesti lähettää pyynnön MobilePaylla. 

Jos rahat on lähetetty numeroon, jota ei ole vielä liitetty MobilePayhin, maksu näkyy odottavana maksuna Tapahtumissa. Jos maksu on odottava, voit poistaa sen MobilePay-sovelluksen kohdassa Tapahtumat. Poista maksu napsauttamalla siirtoa ja painamalla ...-painiketta oikeassa yläkulmassa, valitse sieltä Poista.

Maksu myymälässä

Mikä on kanta-asiakas- tai jäsennumeroni?

Saat kanta-asiakas- tai jäsennumerosi kauppiaalta, joka tarjoaa kanta-asiakkuutta.

Mitä kanta-asiakkuus tai jäsenyys MobilePayn kautta maksaa?

Kanta-asiakkuuden tai jäsennumeron lisääminen MobilePay-sovellukseen ei maksa mitään.

Miten kanta-asiakkuudet toimivat?

Jos olet yhteistyökumppanimme kanta-asiakas, voit rekisteröidä kanta-asiakkuutesi MobilePayhin, niin saat automaattisesti kaupan tarjoamat jäsen tai kanta-asiakas edut joka kerta, kun maksat MobilePaylla kyseisessä myymälässä. 

MobilePay-sovelluksessa näet, mitkä kauppiaat tukevat ratkaisua.

Toimi näin, lisätäksesi kauppiaan kanta-asiakaskortti:

Miten lisään kanta-asiakaskortin MobilePayhin?

Lisätäksesi jäsenkorttisi MobilePay-sovelluksessa toimi näin:

  1.  Kirjaudu MobilePay-sovellukseen.
  2.  Napsauta Valikko
  3. Napsauta Kanta-asiakkuudet
  4. Valitse lisättävä kanta-asiakkuus tai jäsenyys
  5.  Syötä kanta-asiakas- tai jäsennumerosi (tai tunnistaudu verkkopankkitunnuksilla)
  6.  Napsauta Jatka

Huomioithan, että osa kanta-asiakaskorteista lisätään kauppiaiden omista sovelluksista. 

Miten maksan MobilePaylla myymälässä?

Myymälät voivat tarjota MobilePay-maksamista kahdella ratkaisulla. Maksat joko myymälän MobilePay-lyhytnumerolla (usein pienyritykset) tai maksat suoraan päätteen tai valkoisen MobilePay-tunnistimen avulla.

Maksu myymälän MobilePay-lyhytnumerolla

Maksa myymälän MobilePay-lyhytnumerolla syöttämällä summa ja lähettämällä rahat myymälän MobilePay-kyltissä näkyvään 5-merkkiseen numeroon. Näytä kuitti kassalla kun olet hyväksynyt maksun. 

Maksu valkoisen MobilePay-tunnistimen tai maksupäätteen kautta

Jos maksat MobilePaylla maksupäätteen tai valkoisen MobilePay-tunnistimen kautta, toimi seuraavasti:

Muista, että puhelimesi Bluetooth-yhteyden on oltava päällä, jotta voit suorittaa maksun.

QR-koodi

Jos sinulla on ongelmia Bluetooth-yhteyden kanssa, voit käyttää MobilePay -tunnistimessa olevaa QR-koodia. Tee näin:

Onko sinulla ongelmia?

Varmista aina, että puhelimessasi on käyttöjärjestelmän uusin versio, koska useimmat toiminnot eivät toimi vanhempien versioiden kanssa. Android käyttäjien on myös hyvä huomioida, että puhelimen sijaintipalvelut on oltava päällä kaupassa maksettaessa. 
Katso tekniset vaatimukset.
Katso videosta, miten MobilePaylla maksetaan kassalla.

Voinko poistaa kanta-asiakkuuteni MobilePaysta?

Kyllä, voit poistaa kanta-asiakastietosi MobilePaysta.

 

Maksu verkossa

Miten maksan verkossa?

Kun olet maksamassa MobilePaylla verkossa, sinun on varmistettava, että olet aktivoinut MobilePayn verkkomaksamiseen sovelluksen asetuksissa. Joissakin tilanteissa sinun tulee varmistaa verkkopankistasi, että olet sallinut verkkomaksamisen maksukortillasi. Käyttörajoja ei ole, kun maksat MobilePaylla verkkokaupoissa. 

Aktivoi MobilePay verkkokauppoja varten

Tee näin:

Maksa MobilePaylla verkkokaupoissa

Tee näin:

Huomaa: Älä lähetä rahaa matkapuhelinnumeroon, kun maksat MobilePaylla verkkokaupassa.

Video: Näin maksat MobilePaylla verkkokaupoissa.

Laskujen maksaminen

Miten saan tilattua laskuja MobilePayhin?

Sovi laskuttavan yrityksen kanssa siitä, että haluat vastaanottaa laskusi MobilePay-sovellukseen. Laskuttava yritys tarvitsee puhelinnumerosi. MobilePay on automaattisesti asetettu vastaanottamaan laskuja. Jos olet kytkenyt ominaisuuden pois päältä, voit ottaa ominaisuuden uudelleen käyttöön näin:

Kannattaa myös ottaa ilmoitukset käyttöön, niin saat ilmoituksen, kun saat laskun.

Kuinka suuria laskuja voin maksaa MobilePayssa?

Maksurajat riippuvat siitä, miten olet tunnistautunut rekisteröityessäsi MobilePayhin: 

Mikäli et ole vielä rekisteröitymisesi yhteydessä tunnistautunut pankkitunnuksilla, voit tehdä sen myöhemminkin:

Miten maksan laskuni MobilePaylla?

Helpoiten pääset laskuun klikkaamalla viestiä, jonka MobilePay lähettää sinulle, kun olet vastaanottanut laskun. Löydät saapuneet laskusi myös MobilePay-sovelluksesta:

Kun olet valinnut laskun, maksaminen tapahtuu tuttuun tapaan swaippaamalla.

Mistä tiedän, että minulla on lasku maksettavana MobilePayssa?

Jos olet aktivoinut MobilePayssa Salli ilmoitukset – toiminnon, saat MobilePaylta viestin vastaanottamastasi laskusta, sekä muistutuksen tekstiviestillä päivän ennen laskun eräpäivää.

Näin aktivoit ilmoitusten vastaanottamisen:

iPhone-puhelimissa

Android-puhelimissa (ohjeet voivat vaihdella puhelinmalleittain)

MobilePay-sovelluksen asetukset

Voinko hylätä laskun MobilePayssa?

Kyllä voit. Kun olet vastaanottanut laskun MobilePayhin, löydät sen Tapahtumista, Tulevat – välilehdeltä. Jos haluat hylätä laskun, valitse Hylkää ruudun vasemmasta yläkulmasta.

Poistin tai hylkäsin laskun vahingossa, mitä teen?

Jos olet vahingossa hylännyt laskun, voit pyytää yritystä lähettämään laskun uudelleen.
Voit myös maksaa laskun verkko- tai mobiilipankin kautta, jos laskun tiedot ovat sinulla tallella. 

Voinko muuttaa laskun summaa tai maksupäivää?

Et voi muuttaa laskun summaa MobilePayssa, koska laskun summa tulee suoraan laskuttavalta yritykseltä. Voit kuitenkin hylätä laskun, jos laskun summa ei ole oikein. Muista tällöin olla yhteydessä laskuttajaan.

Laskun voi maksaa MobilePayssa heti sen saapumisen jälkeen. Jos haluat maksaa laskun jo ennen sen eräpäivää, voit ennen laskun hyväksymistä valita haluamasi maksupäivän. Lasku on maksettavissa vielä 29 päivää eräpäivän jälkeen, mutta olethan aina yhteydessä laskuttajaan, jos aiot maksaa laskun vasta eräpäivän jälkeen.

Huomaathan, että jos olet jo hyväksynyt laskun, se tullaan veloittamaan valitsemanasi maksupäivänä tai laskun eräpäivänä eikä maksupäivää voi enää muuttaa.

 

Voinko muuttaa laskun maksupäivää?

Kyllä, voit muuttaa laskun maksupäivää ennen kuin olet hyväksynyt laskun – tällöin summa veloitetaan asettamanasi maksupäivänä. Et voi kuitenkaan muuttaa maksupäivää eräpäivää myöhemmäksi. Voit myös vain mennä hyväksymään laskun myöhemmin - laskun maksaminen onnistuu 29 päivän ajan.

Entä jos laskun eräpäivä ylittyy?

Lasku on maksettavissa vielä 29 päivää eräpäivän jälkeen, mutta olethan aina yhteydessä laskuttajaan, jos maksat laskun vasta eräpäivän jälkeen.

Miten lopetan laskujen vastaanottamisen MobilePayhin?

Jos et enää halua saada laskuja MobilePayhin, ilmoita tästä laskuttavalle yritykselle ja kytke laskujen vastaanottaminen pois päältä MobilePay-sovelluksessa. Pääset tekemään sen näin:

Toistuvat maksut

Miksi toistuvaa maksua ei ole suoritettu?

Jos MobilePayn kautta maksettavaa toistuvaa maksua ei ole mielestäsi maksettu, siihen voi olla useita syitä (esim. kortti voi olla vanhentunut tai kortilla ei ole katetta).

Saat yleiskuvan tilausmaksuistasi MobilePay-sovelluksesta:

Huomaa: Jos maksua ei ole suoritettu, ota yhteyttä kyseiseen yritykseen ja sovi tilaukselle toinen maksutapa.

Missä voin nähdä yleiskatsauksen toistuvista maksuista MobilePayssa?

Yleiskatsauksen MobilePay-sovelluksen kautta maksettavista toistuvista maksuista löydät kohdasta Toistuvat maksut.

Miten hylkään yksittäisen maksun?

Tulevat maksut tulevat näkyviin kahdeksan päivää ennen kuin summa veloitetaan. Voit hylätä yksittäisen maksun eräpäivään saakka. Sopimus jatkuu ja maksetaan seuraavalla kerralla MobilePayn kautta tavalliseen tapaan. 

Maksu hylätään sovelluksen kohdassa Toistuvat maksut.

Huomaa: Jos olet hylännyt maksun, et voi peruuttaa hylkäystä ja maksaa laskua MobilePayssa. Ota yhteyttä kyseiseen yritykseen ja sovi toinen maksutapa.

Tämä yksittäinen maksu on nyt hylätty. Sopimus jatkuu ja maksetaan seuraavalla kerralla MobilePayn kautta tavalliseen tapaan.


Miten liitän MobilePayn toistuvaan maksuun?

Jos yritys tarjoaa mahdollisuuden maksaa toistuvan maksun automaattisesti MobilePaylla, voit valita yrityksen kotisivuilla MobilePayn maksutavaksi sopimusta tehdessäsi.

Jos rekisteröidyt MobilePay-sovelluksen kohdassa Toistuvat maksut, sinut siirretään yrityksen kotisivuille, jossa teet sopimuksen ja valitset MobilePayn maksutavaksi.

MobilePay-sovelluksen kohdassa Toistuvat maksut näet mihin olet liittänyt MobilePayn maksutavaksi. Samasta paikasta saat myös yleiskuvan siitä, mitkä yritykset tarjoavat MobilePayta toistuvaksi maksutavaksi.

Miten poistan toistuvan maksun MobilePaysta?

Jos et halua enää maksaa toistuvaa maksua MobilePaylla, sinun on poistettava se MobilePayn kohdasta Toistuvat maksut.

Nyt MobilePay ei ole enää liitettynä tilaukseen.

Huomaa: Sopimuksen poistaminen MobilePaysta ei lopeta sopimusta sinun ja yrityksen välillä.

Kun olet poistanut sopimuksen MobilePaysta, sinun on otettava yhteyttä kyseiseen yritykseen ja sovittava toinen maksutapa tai irtisanottava sopimuksesi. 

Lahjat

Aloittaminen

Kuinka paljon voin lähettää ja vastaanottaa lahjakortteja MobilePaylla?

Voit ostaa lahjakortteja maksimissaan 2000 euron arvosta päivittäin. Lahjakortteja voit vastaanottaa ilman, että se vaikuttaa maksurajoihisi.

Milloin vastaanottaja saa ilmoituksen kun lahjakortti on ajastettu?

Lähettäjä valitsee toimitusajankohdan ja toimitusajankohtana vastaanottaja saa myös ilmoituksen. Vastaanottajalla tulee olla myös ilmoitusasetukset sallittuna.

Kuinka kauan lahjakortti on voimassa?

Lahjakortin voimassaoloaika näkyy lahjakortissa ja näet sen MobilePay-sovelluksestasi.

Pitääkö minulla olla MobilePay käyttääkseni Lahjakortteja?

Kyllä, sinulla pitää MobilePay ostaaksesi tai vastaanottaaksesi MobilePay Lahjakortteja.

Mistä löydän MobilePay Lahjakortit?

Löydät sen MobilePay sovelluksesta Lahjat-toiminnallisuuden alta. Sieltä voit ostaa MobilePay Lahjakortteja ja antaa niitä lahjaksi muille MobilePay-käyttäjille. 

Mikä on MobilePay Lahjakortti?

MobilePay on aloittanut yhteistyön GoGift A/S:n kanssa lahjakorttien myynnistä. Tämä tarkoittaa sitä, että voit nyt helposti ostaa ja antaa lahjaksi lahjakortteja MobilePaylla.

En näe Lahjat valikkoa MobilePayssa.

Sinulla on oltava uusin MobilePay-versio, jotta voit nähdä Lahjat valikon. Siirry AppStoreen tai GooglePlay-sovellukseen ja päivitä sovellus uusimpaan versioon. 

Kuinka pitkälle voin ajastaa lahjakortin toimituksen?

30 kalenteri päivää tulevaisuuteen.

Kuka voi antaa ja saada rahaa lahjaksi MobilePayssa?

Kuka tahansa MobilePayn käyttäjä voi luoda ja vastaanottaa Lahjoja.

Maksaako lahjakortin lähettäminen MobilePaylla minulle mitään?

Lahjakortin lähettäminen ei maksa sinulle mitään.  Ostaessasi lahjakortin maksat vain sen arvon.

Mikä on lahjakoodi?

Jos haluat antaa lahjakortin mieluummin fyysisenä lahjana, voit valita lahjakoodin, jonka voit kirjoittaa korttiin. Vastaanottaja syöttää koodin MobilePay-sovelluksen Lahjat osiossa lunastaakseen lahjakortin. Lahjakortti on aktiivinen 30 päivää lahjakortin ostosta, mikäli lahjakoodia ei lunasteta sinä aikana, palautamme rahan lähettäjälle ja lahjakorttia ei aktivoida.

Mistä löydän lahjani?

Löydät lahjasi MobilePay-sovelluksen valikosta kohdasta Lahjat.  Valikossa voit tehdä seuraavia asioita:

Mitä MobilePay Lahjat ovat?

Lahjat ovat MobilePay-sovelluksesi uusi ominaisuus, jonka avulla on hauskaa ja helppoa antaa ja vastaanottaa rahaa lahjaksi. Kun annat rahaa lahjaksi, sinun tulee valita, minkälaisen paketin (digitaalisen animaation) haluat lahjan saajan näkevän, kun tämä avaa lahjan MobilePayssa.   
Voit kirjoittaa lahjan yhteyteen oman tervehdyksesi, joka näkyy lahjan saajalle, kun tämä avaa lahjan.

 

Voit itse valita, miten haluat antaa lahjan: 

  1. Lahjakoodilla: Lahjakoodi voidaan esimerkiksi kirjoittaa korttiin, joka annetaan lahjan saajalle. Lahjan saaja näppäilee koodin suoraan MobilePay-sovellukseensa ja lunastaa näin lahjansa.
  2.  Lahja MobilePay-sovelluksen kautta: Voit valita joko toimituksen välittömästi tai myöhemmin haluamanasi ajankohtana (enintään 30 päivän päästä). Vastaanottaja saa push-ilmoituksen MobilePay-sovellukseen saamastaan lahjasta.  

Lahja säilyy lahjan saajan MobilePay-sovelluksessa, kunnes lahjan saaja päättää siirtää summan MobilePayhin liitetylle tililleen tai käyttää rahat paikassa, jossa MobilePay käy maksutapana.  Lahjat ovat MobilePay-sovelluksen lisäpalvelu ja sen käytöstä peritään maksu. 

 

Miten annan rahaa lahjaksi?

  1. Siirry MobilePay-sovelluksessa valikon kohtaan Lahjat
  2. Seuraa sovelluksen ohjeita

Voit halutessasi lähettää lahjan MobilePayn kautta samantien tai asettaa haluamasi toimitusajankohdan tulevaisuuteen. 

Voit myös antaa lahjan fyysisesti lahjakoodia käyttämällä, esimerkiksi kirjoittamalla koodin korttiin. Vastaanottajan on kirjoitettava lahjakoodi MobilePay-sovellukseensa nähdäkseen tervehdyksesi ja saadakseen lahjansa.

Varmista, että väärät henkilöt eivät saa koodia! Koodin avulla kuka tahansa jolla on MobilePay, voi lunastaa lahjan.

Kun lahjakoodi on lunastettu MobilePayssa, saat ilmoituksen siitä, kuka sen on lunastanut (nimen ja numeron).

Olen saanut lahjakoodin, mutta se ei toimi.

Lahjakoodi on voimassa 30 päivän ajan ostohetkestä, minkä jälkeen rahat palautetaan takaisin lahjan antajalle, jos lahjaa ei ole lunastettu. 

Onko minulla oltava MobilePay, jotta voin antaa ja vastaanottaa rahaa lahjaksi?

Kyllä, sinulla tulee olla MobilePay voidaksesi antaa ja vastaanottaa rahaa lahjaksi MobilePaylla.

Onko paketointivaihtoehtoja tulossa lisää?

Paketointivaihtoehtoja kehitetään jatkuvasti. Löydät valittavissa olevat paketointivaihtoehdot MobilePay-sovelluksen Lahjat valikosta.

Käyttö

Mitä jos lahjakortti on viallinen tai ei toimi?

Sinun tulee olla yhteydessä myyjään, joka tässä tapauksessa on GoGift.

Mitä tapahtuu jos olen syöttänyt koodin useaan kertaan väärin?

Mikäli olet syöttänyt lahjakoodin liian monta kertaa virheellisesti, niin voit yrittää seuraavan kerran vasta vuorokauden kuluttua. 

Näenkö kuka on lunastanut lahjakoodin?

Lähettäjä näkee aina, kuka MobilePay-käyttäjä on lunastanut lahjakortin. Kun vastaanottaja lunastaa koodin, myös hän näkee sovelluksesta kuka on antanut lahjakortin. Näet käyttäjän nimen ja puhelinnumeron.

Näin lahjakortin viime viikolla MobilePayssa, mutta nyt sitä ei enää löydy. Miksi ja tuleeko se takaisin?

Osa lahjakorteista on myynnissä vain rajoitetun ajan.

Onko muita lahjakortteja ostettavissa, kuin ne jotka näen sovelluksesta?

Lisäämme lahjakortteja jatkuvasti, joten voit seurata niitä sovelluksesta.

Sain lahjakortin MobilePaylla. Mitä minun tulee tehdä?

Kun haluat käyttää lahjakortin, löydät sen MobilePay-sovelluksestasi kohdasta Lahjat - Lahjani

Voinko lähettää lahjakortin itselleni?

Tällä hetkellä ei ole mahdollista lähettää lahjakorttia itsellesi, mutta tämä mahdollisuus tulee vuoden 2021 aikana.

Voinko peruuttaa lahjakortin MobilePayssa, en haluakaan antaa sitä?

Kyllä, voit peruuttaa sen, jos olet valinnut toimituksen tulevaisuuteen tai lahjakoodin – ja sitä ei ole toimitettu tai koodia lunastettu. Voit peruuttaa sen ja palautamme summan sinulle kokonaisuudessa.

Voinko vaihtaa lahjakortin rahaksi?

MobilePayssa lahjakorttia ei voi vaihtaa rahaksi. Voit ottaa yhteyttä lahjakortin myöntäneeseen kauppiaaseen kysyäksesi, voiko lahjakorttia vaihtaa rahaksi.

Kuinka monta lahjakorttia voin maksimissaan ostaa?

Lahjakorttien ostamiselle ei ole maksimirajaa. Oma maksurajasi kuitenkin määrittää voitko ostaa lahjakortteja ja kuinka paljon.
On kuitenkin mahdollista, että lahjakortteja on rajoitettu määrä, joten se voi rajoittaa lahjakorttien ostamista.

Keneen olen yhteydessä jos minulla herää kysymyksiä lahjakorttiin?

GoGift on lahjakortin myyjä, joten voit olla heihin yhteydessä lahjakorttiin liittyvissä kysymyksissä. 

Näenkö vanhat/käytetyt lahjakortit?

Kyllä, löydät lahjakorttisi sovelluksesta kohdasta ‘Lahjani’, vaikka ne olisi jo käytetty

Mitä tapahtuu kun lahjakortti erääntyy?

Jos sinulla on Ilmoitusasetus kytkettynä päälle, lähetämme sinulle ilmoituksia ennen kuin lahjakortti erääntyy.

Mitä tapahtuu lahjakorteilleni, jos vaihdan puhelunnumeroa tai puhelinta?

Vastaanottamasi lahjakortit ovat yhteydessä MobilePay-sopimukseesi. Mikäli vaihdat puhelinta, lahjakortit ovat sovelluksessa kirjautuessasi sovellukseen. Mikäli vaihdat puhelinnumeroa, sinun tulee ensin vaihtaa se MobilePay–sovellukseesi.

Kuinka voin käyttää MobilePaylla vastaanotetun lahjakortin?

Seuraa lahjakortissa olevia ohjeita. Lahjakortin käyttämiseen voidaan käyttää esimerkiksi viivakoodia, joka skannataan myymälässä tai numerosarja, joka voidaan käyttää verkkokaupoissa.

Voiko kuka tahansa antaa lahjakortin ja vastaanottaa sellaisen MobilePaylla?

Kyllä, lähettäjän ja vastaanottajan tulee olla rekisteröitynyt MobilePay-käyttäjä.

Miten annan lahjakortin MobilePaylla?

Valitse lahjakortti jonka haluat antaa lahjaksi ja voit valita joko kappalemäärän tai summan. Seuraavaksi voit valita miten haluat antaa lahjakortin. Voit antaa lahjakortin kolmella eri tavalla:

  1.  Voit lähettää lahjakortin MobilePaylla välittömästi vastaanottajalle.
  2.  Voit lähettää lahjakortin MobilePaylla ajastettuna vastaanottajalle.
  3.  Voit antaa lahjakortin lahjakoodina fyysisen lahjan tai kortin yhteydessä. Voit esimerkiksi kirjoittaa MobilePaysta saamasi koodin korttiin. Vastaanottaja syöttää koodin MobilePayhin nähdäksesi tervehdyksen ja vastaanottaa lahjakortin. Huomioithan, että lahjakoodin voi lunastaa kuka tahansa, sinun tulee siis olla varma, että annan koodin oikealle henkilölle. Kun koodi on lunastettu sovelluksessa, saat ilmoituksen kuka sen on lunastanut (nimi ja numero).

Tulevaisuudessa on mahdollista toimittaa lahjakortti myös itselle, mutta ei vielä ensimmäisessä vaiheessa.

 

Kuinka monta lahjaa voin saada ja antaa?

Voit luoda ja antaa niin monta lahjaa kuin haluat.

Lahjoja voi saada 4000 eurolla ja lahjoja voi antaa 4000 eurolla, kuitenkin niin, että saatujen ja annettujen lahjojen yhteisumma voi olla enintään 4000 euroa vuodessa.

Lähettämäsi lahjan suuruus riippuu maksurajoistasi. Lue lisää maksurajoista täältä.

Lahjakoodini lunasti väärä henkilö, mitä teen?

Kun lahjakoodi on lunastettu MobilePayssa, saat ilmoituksen siitä, kuka sen on lunastanut (nimen ja numeron).

Jos koodi on päätynyt väärälle henkilölle, pyydä ensisijaisesti saajaa palauttamaan summa. Jos lahjan saaja kieltäytyy palauttamasta virheellisesti saamaansa summaa, olethan yhteydessä MobilePayn käyttäjien asiakastukeen.

Kuinka monta kertaa voin syöttää lahjakoodin väärin?

Voit syöttää koodin virheellisesti muutaman kerran.

Mitä tapahtuu kun olen käyttänyt lahjakorttini?

Siinä tapauksessa toivomme, että sait ilon irti lahjakortista. Näet lahjakortin edelleen MobilePay-sovelluksessasi ja voit merkitä sen käytetyksi.

Olen saanut lahjakoodin, mitä minun pitaisi tehdä?

  1. Siirry MobilePay-sovelluksen valikon kohtaan Lahjat
  2. Paina Lunasta lahja painiketta
  3.  Syötä kenttään saamasi 6-merkkinen lahjakoodi (viivat täyttyvät automaattisesti, esim. A1-A2-A3)
  4. Jes! Olet lunastanut lahjasi tai lahjakorttisi!

Kun olet lunastanut lahjakoodisi voit valita, haluatko siirtää rahat MobilePayhin liitetylle tilillesi tai säästää ne MobilePayhin myöhempää käyttöä varten. 

Lähettäjä saa ilmoituksen, kun olet lunastanut lahjan tai lahjakortin.

 

Olen saanut lahjan. Miten lunastan sen?

Onneksi olkoon!

  1. Mene valikon kohtaan Lahjat
  2. Napsauta saamaasi lahjaa
  3. Tadaa!

Voit valita, haluatko siirtää rahat MobilePayhin liitetylle tilillesi tai säästää ne MobilePayhin myöhempää käyttöä varten.

Jos sait lahjaksi 6-numeroisen lahjakoodin, toimi näin:

  1. Siirry MobilePay-sovelluksen valikon kohtaan Lahjat
  2. Paina Lunasta painiketta
  3.  Syötä kenttään saamasi 6-merkkinen lahjakoodi (viivat täyttyvät automaattisesti)
  4. Jes! Olet lunastanut lahjasi!

Olen saanut lahjan, mutta en voi lunastaa sitä, koska vuosittainen käyttörajani on täynnä. Mitä teen?

Tarkista, voiko maksurajojasi korottaa. Katso täältä maksurajat ja miten korotat niitä. Jos maksurajojasi ei voi korottaa, otathan yhteyttä käyttäjien asiakastukeen.

Mitä jos lähetän lahjakortin väärälle henkilölle?

MobilePay ei voi tehdä asialle mitään, mutta sinulle on mahdollisuus perua lahjanosto 14 vuorokauden sisällä ostosta, jos tulet katumapäälle. Sinun tulee olla yhteydessä GoGiftiin ja antaa heille tilausnumero ja pyytää peruutusta. Tämä onnistuu vain jos lahjakorttia ei ole toimitettu tai lunastettu.

Tietoa lahjoista

Miksi lahjakortti on ostettu GoGiftilta?

Koska lahjakortin myyjä on GoGift. MobilePay tarjoaa vain kauppapaikan lahjakorteille, eikä näin ollen ole myyjä.

Miksi välittömästi toimitettavan lahjakortin hinta veloitetaan samantien, jos haluan lähettää lahjakortin ajastettuna tai lahjakoodina?

Kun valitset ajastuksen tai lahjakoodin, ostat itseasiassa sähkörahaa MobilePaylta, jolla ostetaan lahjakortti toimitushetkellä. Tämä tarkoittaa sitä, että sinulta veloitetaan lahjakortin arvo ja talletetaan MobilePayhin toimituksen ajaksi. Lahjakortin arvo on korvamerkattu tulevaa ostoa varten GoGiftille. Voit peruuttaa lahjakortin siihen asti kunnes se on toimitettu ja palautamme summan kokonaisuudessaan sinulle takaisin.

MobilePay rahalahjat ovat sähköisen rahan tuote. Mitä se tarkoittaa?

Rahat säilytetään MobilePay-sovelluksessa sähköisenä rahana. Kun siirrät lahjaksi saamasi rahat MobilePaysta omalle tilillesi tai muulle yksityiselle tilille, rahat kirjautuvat tilillesi kuten muutkin rahansiirrot. 
Voit myös maksaa suoraan MobilePayn sähköisellä rahalla liikkeissä, jotka hyväksyvät MobilePayn maksutapana. Voit lukea lisää sähköisestä rahasta MobilePay-sovelluksen ehdoista.

Pitääkö minun on hyväksyä toimitusehdot?

Kyllä, jotta voimme toimittaa sinulle haluamasi palvelun, sinun tulee hyväksyä siihen liittyvät toimitusehdot

Lahjakorttien osalta lahjakortit ostetaan GoGiftiltä, ei MobilePaylta. Joten toimitusehdot tulee hyväksyä ennen ostosta samalla tavalla kuin ostaisit lahjakortin verkkosivujen kautta. Lahjakortteja tarjoavan yrityksen toimitusehdot tulee siis hyväksyä oston yhteydessä.

Saanko korkoa sähkörahalle MobilePayssa?

Jos olet valinnut toimituksen tulevaisuuteen tai lahjakoodin, säilyy lahjakortin arvo sähkörahana toimitukseen asti. Sähkörahalle ei makseta korkoa, koska MobilePay ei ole pankki, eikä kyseessä ole talletus.

Vaikuttavatko lahjat maksurajoihini MobilePayssa?

Kyllä, kun annat tai saat lahjoja, lunastat tai käytät rahaa, nämä seikat vaikuttavat vuosittaiseen ja päivittäiseen maksurajaasi.

Vaikuttaako lahjakorttien ostaminen tai vastaanottaminen maksurajoihini?

Kun ostat lahjakortin, se vaikuttaa MobilePayn maksurajoihin, joka on rinnastettavissa kaverille maksamiseen.
Lahjakortin vastaanottaminen ei vaikuta maksurajoihisi.

Miksi minun on maksettava arvonlisäveroa?

Lahjan paketoinnista (animaatio) maksamasi arvonlisävero sisältyy paketoinnin hintaan 0,49 €. Arvonlisävero on (ALV) on yleinen kulutusvero joka lisätään tavaran tai palvelun myyntihintaan. Jos haluat lisätietoa verotuksesta, olethan suoraan veroviranomaiseen.

Pitääkö minun maksaa lahjaveroa?

Suomen lain (perintö- ja lahjaverolaki, 378/1940) mukaan lahjasta täytyy maksaa veroa, kun samalta henkilöltä saatujen lahjan tai lahjojen arvo ylittää 5.000 euroa kolmen vuoden aikana. Tällöin lahjan saajan tulee tehdä lahjaveroilmoitus veroviranomaiselle ja maksaa lahjaveroa.

Me MobilePayssa emme tee asiakkaidemme puolesta lahjaveroon liittyviä ilmoituksia.

Lisätietoja lahjaverosta ja ohjeet lahjaveroilmoituksen tekemiseen löydät veroviranomaisen verkkosivuilta täältä.

Tietoa MobilePaysta

Milloin pankkini on valmis tukemaan veloitustilin lisäämisen?

Danske Bank on ensimmäinen pankki, joka tukee sinua veloitustilin lisäämisestä MobilePay-sovellukseen. Kaikkien MobilePay yhteistyöpankkien odotetaan olevan valmiina veloitustilin lisäämiseen vuoden 2021 aikana. 

Huomaathan, että oma pankkisi voi vastata tarkemmin, milloin se on valmis tukemaan veloitustilin lisäämistä MobilePay-sovellukseen.

Kuinka paljon MobilePay maksaa?

Yksityishenkilöille rahojen siirtäminen ja vastaanottaminen MobilePaylla ei maksa mitään.

Kuinka paljon voin siirtää MobilePaylla?

Käyttörajasi riippuu siitä, miten olet tunnistautunut MobilePayhin. 
Jos olet tunnistautunut MobilePayhin pankkitunnuksillasi rekisteröitymisen yhteydessä

Jos et ole tunnistautunut rekisteröitymisen yhteydessä

Jos et tunnistautunut rekisteröitymisen yhteydessä, ei hätää, voit tehdä sen nyt ja nostaa maksurajojasi. Uudet käyttäjät tunnistautuvat rekisteröitymisen yhteydessä. Huomaathan, että nostettua käyttörajaa ei voi laskea. Pääset nostamaan maksurajojasi sovelluksen asetuksissa kohdassa Maksurajat.

Verkkokauppa

Jos ostat verkkokaupoista MobilePaylla, ei ole mitään päivittäisiä tai vuotuisia käyttörajoja tunnistautumistavasta riippumatta.
Huomaa: Jos olet liikkeenharjoittaja ja haluat tarjota asiakkaillesi maksua MobilePaylla, voit solmia MobilePay-sopimuksen kanssamme. Lue lisää MobilePaysta yrityksille.

Mikä on reaaliaikaiset maksut palvelu?

Reaaliaikaiset maksut palvelu mahdollistaa rahan siirtämisen ilman viivettä ja täysin reaaliaikaisesti. Jatkossa siis MobilePaylla siirretty maksu siirtyy tililtä toiselle saman tien silloin, kun MobilePayhin liitetty tili on reaaliaikaiset maksut palvelun piirissä. Suuri osa Suomessa toimivista pankeista liittyy palvelun piiriin lokakuun aikana. Muun muassa OP, Handelsbanken, Nordea, POP Pankit ja Säästöpankit ovat jo mukana.

Kuka voi käyttää MobilePayta?

Saadaksesi MobilePayn sinun on oltava 15-vuotias ja sinulla on oltava:

Yksityishenkilöillä voi olla vain yksi aktiivinen MobilePay-sopimus. Jos olet liikkeenharjoittaja ja haluat tarjota asiakkaillesi maksua MobilePaylla, voit solmia yrityssopimuksen.

Mikä on MobilePayn ikäraja?

Sinun on oltava vähintään 15-vuotias, jotta voit käyttää MobilePayta. Sinulla on lisäksi oltava oma maksukortti lähettääksesi maksuja. 

Jos olet alle 18-vuotias voit ilman huoltajasi suostumusta käyttää MobilePayta tehdäksesi maksutapahtumia omalla työlläsi ansaitsemistasi varoista.

Mistä löydän hinnat ja ehdot?

Löydät aina uusimmat hinnat ja ehdot tältä sivulta sekä sovelluksesta.

MobilePay 

MobilePayn käyttöehdot verkkokaupoissa 

Katso MobilePayn voimassaolevat ehdot täältä.

 

Miten irtisanon MobilePayn?

Jos et halua enää käyttää MobilePayta, riittää, että poistat sovelluksen. Huomaa, että pelkkä sovelluksen poistaminen ei irtisano MobilePay-sopimustasi. Jos haluat irtisanoa MobilePay-sopimuksen, soita MobilePayn asiakastukeen numeroon 0200 31331. Me poistamme rekisteröintisi etkä ole enää MobilePay-käyttäjä.

Jos rekisteröidyt uudelleen MobilePay-käyttäjäksi saman vuoden sisällä, kuluvan vuoden aikana kerryttämäsi käyttörajat palautuvat irtisanomista edeltävälle tasolle.

Miten nopeasti siirto tapahtuu?

Reaaliaikaiset maksut palvelun käyttöönoton jälkeen MobilePay lähettää rahat eteenpäin vastaanottajalle reaaliaikaisesti.  Rahat siirtyvät reaaliaikaisesti myös viikonloppuisin, mikäli vastaanottajan pankki on mukana reaaliaikamaksujen järjestelmässä. Suuri osa suomalaisista pankeista on liittynyt reaaliaikaiset maksut palveluun, muun muassa OP, Danske Bank, Nordea, POP Pankit ja Säästöpankit ovat jo mukana. Voit tarkistaa omasta pankistasi, kuuluuko se (SEPA Instant Credit Transfer) palvelun piiriin.

Jos maksun saajan tili ei ole mukana reaaliaikamaksujen palvelussa arkisin ennen kello 16.30 tehdyt maksut ovat lähettäjän ja vastaanottajan pankista riippumatta perillä saman päivän aikana ja iltaisin ja viikonloppuisin tehdyt maksut seuraavana arkiaamuna.

Mitkä ovat MobilePay-sovelluksen tekniset vaatimukset?

Jos sinulla on iOS tai Android-puhelin, voit käyttää MobilePay-sovellusta.  Huomaa kuitenkin, että tiettyihin toimintoihin voi liittyä teknisiä vaatimuksia, esim. maksamiseen lukitusnäytöstä.

Optimoimme jatkuvasti sovellusta käyttöjärjestelmien uusimpia versioita varten. Se takaa parhaat kokemukset useimmille käyttäjille.

MobilePay-sovellus toimii seuraavien käyttöjärjestelmien kanssa:

iOS (iPhone)
11.0 tai uudempi

Android 
6.0 tai uudempi

Mitkä ovat WeShare-sovelluksen tekniset vaatimukset?

Jos sinulla on iOS tai Android-puhelin, voit käyttää WeShare-sovellusta. 

Optimoimme jatkuvasti sovellusta käyttöjärjestelmien uusimpia versioita varten. Se takaa parhaat kokemukset useimmille käyttäjille.

WeShare-sovellus toimii seuraavien käyttöjärjestelmien kanssa:

iOS (iPhone)
10.0 tai uudempi

Android 
5.0 tai uudempi

Saanko käyttää MobilePayta yrityskäyttöön?

MobilePay on yksityishenkilöille tarkoitettu sovellus. Sovellusta saa käyttää rahojen lähettämiseen yksityishenkilöiden välillä ja ostosten maksamiseen myymälöissä ja verkkokaupoissa.

Meillä on valikoima maksuratkaisuja myös yritysten erilaisiin tarpeisiin. Jos haluat tarjota MobilePayn maksuvaihtoehdoksi asiakkaillesi, lue lisää maksuratkaisuistamme yrityksille ja tilaa sinulle sopiva maksuratkaisu MobilePay-portaalista.

Voiko minulla olla useampia MobilePay-sopimuksia?

Yksityishenkilöillä voi olla vain yksi aktiivinen MobilePay-sopimus. Jos olet liikkeenharjoittaja ja haluat tarjota asiakkaillesi maksua MobilePaylla, sinulla on oltava yrityssopimus.

Voinko asettaa vuotuisen tai päivittäisen käyttörajan?

Et, se ei ole mahdollista.

Voinko käyttää MobilePayta ulkomailla?

Kyllä, jos lähetät rahaa toiselle suomalaiselle MobilePay-käyttäjälle suomalaisella matkapuhelinnumerolla, suomalaisella Debit- tai Credit-kortilla ja suomalaisella MobilePayhin liitetyllä pankkitilillä. Huomaa, että teleoperaattorisi voi veloittaa lisää dataliikenteestä ulkomailla.

Voinko siirtää rahaa tanskalaiselle MobilePay-käyttäjälle?

Ei, valitettavasti et voi siirtää rahaa tanskalaisille MobilePay-käyttäjille. MobilePay on maakohtainen, eli suomalaista MobilePayta voi käyttää vain Suomessa. Vastaavasti tanskalaista MobilePayta voi käyttää vain Tanskassa. 

Voinko saada MobilePayn useisiin mobiililaitteisiin?

Kyllä, voit käyttää samaa MobilePay-sopimusta useissa eri mobiililaitteissa. Tee näin:

Et voi perustaa useita MobilePay-sopimuksia eri korteilla ja tileillä. Yksityiskäyttäjillä voi olla vain yksi MobilePay-sopimus.

 

Voinko yksityiskäyttäjänä käyttää MobilePayta keräyksiin tai joukkorahoitukseen?

MobilePay-sovellusta ei yksityishenkilönä saa käyttää julkisiin keräyksiin.

Huomaa, että tämä koskee myös keräyksiä, jotka levitetään esim. sosiaalisen median kautta.

Jos haluat yksityishenkilönä kerätä MobilePaylla rahaa tuntemattomilta ihmisiltä, sinulla on oltava Y-tunnus, keräyslupa ja MobilePay MyShop-sopimus.

Jos sinulla on Y-tunnus ja keräyslupa, voit solmia MobilePay MyShop-sopimuksen keräystä varten. Voit rekisteröidä yrityksesi MobilePay-portaalissa.

MobilePay ja PSD2

Mikä PSD2 on?

EU:n toinen maksupalveludirektiivi (PSD2, Payment Service Directive) tulee voimaan 1.1.2021. Sen myötä elektronisille maksuille asetettavat turvallisuusvaatimukset kiristyvät. Tämä koskee myös MobilePay-maksuja.  Käytännössä tämä merkitsee sitä, että elektroninen maksu on hyväksyttävä vähintään kaksivaiheisesti.

Miten PSD2 vaikuttaa verkkokaupoissa maksamiseen?

MobilePay-maksamiseen verkkokaupoissa vaikuttaa se, onko pankkisi tai verkkokaupan maksunvälittäjä ottanut käyttöön vaadittavat uudet turvallisuustoimenpiteet. Useimmissa tilanteissa voit maksaa MobilePaylla verkossa tavalliseen tapaan. Kirjaudut sisään sovellukseen ja pyyhkäiset hyväksyäksesi maksun. Joissain tilanteissa maksun hyväksyminen edellyttää, että hyväksyt maksun pankkitunnuksillasi.

Mitä maksuja PSD2 koskee?

PSD2 koskee elektronisia maksuja eli myös MobilePay-maksuja.

Mikä 3D Secure on?

3D Secure (lyhennetään usein 3DS) on kortilla maksettaessa käytettävä täydentävä turvaelementti. Tämä tarkoittaa, että maksu vahvistetaan pankkitunnuksilla. Tätä ratkaisua käytetään yleensä maksettaessa kortilla verkossa.

Käyttääkö MobilePay 3D Secure -suojausta?

MobilePay käyttää 3D Secure -suojausta, kun maksukortti rekisteröidään sovellukseen. Kun lisäät maksukortin sovellukseen, vahvistat kortin lisäämisen pankkitunnuksilla. Näin varmistetaan, että kortin tiedot syöttävä henkilö omistaa sovellukseen lisätyn maksukortin.

Maksutapahtuman yhteydessä MobilePay täyttää vahvalle asiakkaan tunnistamiselle asetettavat ja samalla tiukentuneet turvallisuusvaatimukset, joten maksamisessa ei tarvita täydentävää 3D Secure -vaihetta. MobilePay-maksamiseen verkossa vaikuttaa lisäksi se, onko pankkisi tai verkkokaupan maksunvälittäjä ottanut käyttöön vaadittavat uudet turvallisuustoimenpiteet.

Useimmissa tilanteissa voit maksaa MobilePaylla verkossa tavalliseen tapaan. Kirjaudut sisään sovellukseen ja pyyhkäiset hyväksyäksesi maksun. Joissain tilanteissa sinut ohjataan vahvistamaan maksu pankkitunnuksilla, eli hyväksymisessä käytetään täydentävää 3D Secure -suojausta.

Mitä asiakkaan vahva tunnistaminen tarkoittaa?

Asiakkaan vahva tunnistaminen edellyttää, että elektronisen maksun hyväksymisessä käytetään kahta kolmesta tunnistuselementistä. Tunnistamistietona voidaan käyttää:

  1. jotakin, mitä vain käyttäjä itse tietää (esim. salasana)
  2. jotakin mitä vain käyttäjällä kiistattomasti on hallussaan (esim. matkapuhelin)
  3. tai jotakin käyttäjän yksilöivää ominaisuutta (esim. sormenjälki). 

MobilePay-maksuissa käytetään jo vahvaa tunnistamista. Maksamisessa käytetään MobilePay-sovellukseen yhdistettyä puhelinta ja lisäksi käyttäjä hyväksyy maksun antamalla sovelluksen käynnistämisen yhteydessä henkilökohtaisen salasanansa tai tunnistautuu biometriikkaa hyödyntäen sormenjäljellä tai kasvotunnistuksella.

Mitä vahva tunnistaminen merkitsee minulle käyttäjänä?

Lähtökohtaisesti MobilePay toimii tammikuun1. päivän jälkeen samalla tavalla kuin ennenkin. Huomaat eron vain seuraavissa tilanteissa:

Verkkokaupoissa voi useimmissa tilanteissa maksaa MobilePaylla totuttuun tapaan eli kirjautumalla sisään sovellukseen ja hyväksyä maksun pyyhkäisemällä. Joissain tilanteissa edellytetään lisäksi 3D Secure -suojausta. Tämä tarkoittaa, että maksu vahvistetaan pankkitunnuksilla.

Miksi minun on avattava sovellus uudelleen, kun olen maksanut tai siirtänyt rahaa?

EU:n uuden PSD2-maksupalveludirektiivin turvallisuusvaatimuksissa edellytetään, että elektroninen maksu on hyväksyttävä vähintään kahta tunnistamiselementtiä käyttäen. Jos olet kirjautuneena MobilePay-sovellukseen, olet maksanut tai siirtänyt rahaa ja haluat maksaa tai siirtää rahaa uudelleen, maksaminen edellyttää salasanan syöttämistä uudelleen tai maksun hyväksymistä sormenjälki- tai kasvotunnistusta hyödyntäen.

Täyttääkö MobilePay vahvalle asiakkaan tunnistamiselle asetettavat vaatimukset?

Kyllä, MobilePay-maksuissa käytetään vahvaa tunnistamista:

  1. Maksamisessa käytetään MobilePay-sovellukseen yhdistettyä puhelintasi ja
  2. hyväksyt maksun antamalla sovelluksen käynnistämisen yhteydessä henkilökohtaisen salasanasi tai tunnistaudut joko sormenjäljellä tai kasvotunnistuksella.

Turvallisuus

Miksi minun on lähetettävä asiakirjoja osoitteen todentamista varten?

On useita tilanteita, joissa pyydämme sinua lähettämään asiakirjat osoitteen todentamista varten. Yleensä se johtuu seuraavista asioista:

Meillä on velvollisuus tietää ja todentaa henkilöllisyytesi ja osoitteesi. Jos sinulla on turvakielto tai asut ulkomailla, emme voi hakea tietojasi automaattisesti Väestörekisterikeskuksesta - siksi pyydämme apuasi.

Saatamme pyytää ajantasaista dokumentaatiota osoitetiedoistasi, koska meidän tulee pitää tietosi ajan tasalla.

Asiakirjat voit lähettää MobilePay-sovelluksen kautta. Se on HTTPS-suojattu yhteys ja salaamme tietoja TLS-version 1.2 kautta. Asiakirjat pidetään siten luottamuksellisina ja arkistoidaan turvallisesti. Vain valtuutetuilla henkilöillä on pääsy asiakirjoihisi.

Jos et ole vielä tunnistautunut, sinun tulee tunnistautua pankkitunnuksilla, kun toimitat tietosi meille. Tunnistautumalla saat automaattisesti korkeammat maksurajat. Jos sinulla ei ole pankkitunnuksia, otathan yhteyden asiakastukeemme puhelimitse +358 200 31331.

Miksi minun on lähetettävä asiakirjat osoitteen todentamista varten, kun osoitteeni on turvakiellossa?

MobilePayta käytettäessä meidän on tiedettävä yhteysosoitteesi - jopa silloin, kun sinulla on turvakielto. Siksi tarvitsemme sinulta lisätietoja.

Emme voi hakea automaattisesti osoitettasi Väestörekisterikeskuksen kautta turvakiellon takia ja siksi sinun on lähetettävä turvakiellon todentava asiakirja meille itse. Sinua pyydetään myös syöttämään sovellukseen asiointiosoitteesi.

Sinua pyydetään automaattisesti toimittamaan tarvittavat asiakirjat, kun rekisteröidyt ensimmäistä kertaa MobilePay-sovelluksessa.

Jos käytät jo MobilePay-sovellusta ja saat myöhemmin turvakiellon, sinulta kysytään tarvittavat asiakirjat automaattisesti sovelluksen kautta.

Mitä asiakirjoja minun pitää lähettää osoitteen todentamista varten?

Sinua pyydetään automaattisesti toimittamaan tarvittavat asiakirjat, kun rekisteröidyt ensimmäistä kertaa MobilePay-sovelluksessa.

Helppo tapa todentaa osoitetiedot on kirjautua suomi.fi -sivustolle ja ottaa kuva omista osoitetiedoista. Etusivu > rekisterit > omat tiedot. Tältä sivulta löydät osoitetietosi ja tiedon voimassaolevista tietojenluovutuskielloista, jos sinulla on esimerkiksi turvakielto. Varmistathan, että ottamassasi kuvassa on näkyvissä päivämäärä, jolloin tiedot on haettu suomi.fi-sivustolta. 

Osoitteen todentamista varten, voit myös lähettää meille jokin seuraavista asiakirjoista:

Huomioitahan myös seuraavat kohdat, jotta lähettämääsi asiakirjaa ei hylätä:

Jos käytät jo MobilePay-sovellusta ja sinulla ei ole vakituista osoitetta Suomessa, sinulta kysytään tarvittavat asiakirjat automaattisesti sovelluksen kautta. Saatamme pyytää sinulta osoitetietojen päivittämistä uudelleen.

Onko turvallista toimittaa asiakirjat osoitteen todentamista varten?

Kyllä, asiakirjojen toimittaminen meille on turvallista. 

MobilePay-sovelluksen kautta ladatut asiakirjat lähetetään HTTPS-suojatun yhteyden kautta ja salaamme tiedot TLS-version 1.2 kautta. Asiakirjat pidetään siten luottamuksellisina ja varastoidaan turvallisesti. Vain valtuutetuilla henkilöillä on pääsy asiakirjoihisi.

Meille on hyvin tärkeää, että koet MobilePay-sovelluksen turvalliseksi, siksi kehitämmekin jatkuvasti sovelluksen turvallisuutta niin, että tietosi ei joudu vääriin käsiin. Seuraamme toimintaa ympäri vuorokauden estääksemme virus- ja hakkerihyökkäykset. Reagoimme viipymättä, jos havaitsemme merkkejä epänormaalista toiminnasta.

Miksi lähettämäni asiakirja on hylätty?

Tavallisimmat syyt asiakirjan hylkäämiseen ovat:

Meillä on velvollisuus tuntea ja todentaa henkilöllisyytesi ja osoitteesi. Jos sinulla on suojattu osoite tai asut ulkomailla, emme saa haettua tietojasi automaattisesti Väestörekisterikeskuksesta - siksi pyydämme apuasi.

Jos lähettämäsi asiakirjasi on hylätty, lähetäthän meille uuden. Tarkista vielä täältä, mitä tietoja tarvitsemme.

Otathan yhteyttä asiakastukeemme soittamalla +358 200 31331, jos sinulla on kysyttävää.

Voinko käyttää MobilePayta, jos vastaanotan postini poste restante-osoitteeseen?

Käyttääksesi MobilePayta, sinulla tulee olla vakituinen osoite. Poste restante -osoite on tarkoitettu väliaikaiseen käyttöön ja tämän vuoksi emme hyväksy sitä virallisena osoitteenasi. Olethan yhteydessä käyttäjien asiakastukeemme, kun saat vakituisen osoitteen.

Voinko käyttää MobilePayta, jos asun ulkomailla?

Voit ottaa MobilePay-sovelluksen käyttöön vain, jos sinulla on ulkomainen osoite Euroopan talousalueella (EEA). Poikkeuksena tähän myös UK:ssa ja Sveitsissä asuvat voivat käyttää MobilePayta.

Tarvitset myös suomalaisen henkilötunnuksen, suomalaisen tili- ja korttinumeron, suomalaisen matkapuhelinnumeron ja suomalaisen pankin myöntämät pankkitunnukset. Tämän lisäksi tarvitsemme hieman lisää tietoja, kuten osoite tietosi.

Meidän tulee tuntea asiakkaamme ja, kun sinulla ei ole vakituista osoitetta Suomessa, emme saa osoite tietoa automaattisesti Väestörekisterikeskukselta. Pyydämme myös näitä tietoja säännöllisesti sinulta.

Jotta voimme todentaa osoitteesi, sinun tulee lähettää meille jokin seuraavista asiakirjoista:
Huomaathan, että asiakirja ei saa olla vanhempi kuin 6 kuukautta.

Sinua pyydetään automaattisesti toimittamaan tarvittavat asiakirjat, kun rekisteröidyt ensimmäistä kertaa MobilePay-sovelluksessa.

Jos käytät jo MobilePay-sovellusta ja sinulla ei ole vakituista osoitetta Suomessa, sinulta kysytään tarvittavat asiakirjat automaattisesti sovelluksen kautta. Saatamme pyytää sinulta osoitetietojen päivittämistä uudelleen.

Milloin voin syöttää henkilökohtaiset tiedot?

Kun olet kirjautunut MobilePay-sovellukseen, olet turvallisessa ympäristössä. Pyydämme sinua syöttämään korttitiedot ja henkilötunnuksesi ja lähettämään henkilöllisyystodistuksesi ainoastaan silloin, kun olet kirjautunut sovellukseen.

Kirjaudut MobilePay-sovellukseen joko nelinumeroisella salasanalla, Face ID:llä tai Touch ID:llä. Emme pyydä sinua lähettämään tietoja tekstiviestillä tai sähköpostilla.

Voit saada tekstiviestin, että sinun on päivitettävä tietoja. Huolehdi siitä, että olet kirjautunut MobilePay-sovellukseen, ennen kuin teet muutoksia.  Jos saat tekstiviestin tai sähköpostin, jossa MobilePay pyytää sinua lähettämään henkilökohtaisia tietoja, viesti on huijausta ja voit poistaa sen. 

Jos olet epävarma, voit aina ottaa meihin yhteyttä.

Minua huijattiin. Mitä teen?

Jos olet ostanut tuotteen ja maksanut MobilePaylla, mutta et ole saanut tuotetta, sinulla on useimmissa tapauksissa oikeus saada rahasi takaisin. Huomaa, että mahdollisuutesi saada rahasi takaisin riippuvat siitä, millaista MobilePay-maksua olet käyttänyt. 

Käytetty maksutapa ilmenee tiliotteesta. 

Jos tiliotteessa lukee MobilePay
Maksu on tehty MobilePaylla. Ota yhteyttä henkilöön tai yritykseen, jonka kanssa olet käynyt kauppaa.

Jos tiliotteessa lukee yrityksen nimi
Olet käyttänyt MobilePayta ainoastaan korttitietojen välittämiseen maksun yhteydessä, joten olet teknisesti katsottuna maksanut maksukortilla. Ota yhteyttä pankkiisi. He auttavat sinua saamaan rahasi takaisin. 

Yksityishenkilö huijasi minua
Jos olet ostanut tuotteen yksityishenkilöltä, mutta et ole saanut tuotetta, sinun on otettava yhteyttä henkilöön, jonka kanssa olet käynyt kauppaa. Jos olet ottanut yhteyttä ko. henkilöön ja olet sitä mieltä, että kyse on huijauksesta, ota yhteyttä poliisiin. Kerro mieluusti myyjälle, että ilmoitat asian poliisille, jos et saa tuotetta tai rahojasi takaisin.

Minua huijattiin sivuston kautta käydyssä kaupassa
Jos tuote on ostettu yrityksen tai sivuston kautta, ota heihin yhteyttä kysyäksesi vaihtoehdoistasi. Heillä on usein kokemusta muista, jotka ovat olleet samassa tilanteessa. 

Jos olet maksanut tuotteen lähettämällä rahat MobilePaylla myyjän matkapuhelinnumeroon, meillä ei valitettavasti ole mitään mahdollisuutta palauttaa siirtoa. Voit olla yhteydessä MobilePayn asiakaspalveluun numeroon 0200 31331.

Minua huijattiin verkkokaupassa
Jos olet ostanut tuotteen verkkokaupassa, mutta et ole saanut tuotetta, voit saada rahasi takaisin. Jos maksoit MobilePaylla samalla tavoin kuin maksukortilla ts. et lähettänyt rahaa matkapuhelinnumeroon, pankkisi voi auttaa sinua saamaan rahasi takaisin. Yrityksen nimi näkyy tiliotteessa.


Mitä teen, jos näen MobilePay-sovelluksessani siirron, joka ei ole minun?

Jos huomaat MobilePay-sovelluksessasi tai tililläsi siirron, jota et ole itse tehnyt, soita välittömästi MobilePayn asiakastukeen numeroon 0200 31331. 

Muista aina tarkastaa nimi ja puhelinnumero ennen kuin siirrä rahat tai hyväksyt pyynnön MobilePayssa. Vastaanottaja voi käyttää MobilePayssa toista nimeä kuin se, jonka olet tallentanut yhteystietoihisi. Syynä on se, että nimi, jonka näet MobilePayssa, on nimi, jonka vastaanottaja on itse valinnut MobilePay-sopimuksessaan.

Mitä teen, jos puhelimeni varastetaan tai epäilen, että MobilePayta käytetään väärin?

Soita MobilePayn asiakastukeen numeroon 0200 31331 ja estä MobilePay-tilisi käyttö, jos epäilet väärinkäyttöä tai jos puhelimesi on varastettu.

Miten teen reklamaation?

Jos olet sitä mieltä, että MobilePaylla on maksettu maksuja, joita et ole hyväksynyt tai tehnyt, ota meihin yhteyttä mahdollisimman pian ja tee reklamaatio. Muista estää MobilePay-sopimuksesi. Soita meille numeroon 0200 31331 tai laita sähköpostia reklamaatiot@mobilepay.fi, niin autamme sinua.

Miten reklamaatio etenee?

Käsittelemme reklamaation mahdollisimman nopeasti. Meidän on ehkä otettava sinuun yhteyttä asian käsittelyn aikana.

Jos tutkimuksissa ilmenee, että MobilePay-profiiliasi on väärinkäytetty, palautamme summan. Summa siirretään MobilePay-sovelluksen vastaanottajatilille.

Jos reklamaatiosi osoittautuu perättömäksi, pidätämme oikeuden olla palauttamatta rahoja.

Jos haluat tietää lisää, katso myös MobilePayn ehdot.

Olen jo tunnistautunut kerran. Miksi minun on tehtävä se uudelleen?

Miksi minun pitää tunnistautua? 
Haluamme tehdä MobilePayn käyttämisestä mahdollisimman turvallista jokaiselle käyttäjällemme. Olemme myös lakisääteisesti velvollisia varmistamaan henkilöllisyytesi ja osoitetietosi. Jos et ole asiakkaana jossakin yhteistyöpankeistamme, sinun tulee 1.6.2019 alkaen tunnistautua MobilePayhin pankkitunnuksillasi. Voit tarkistaa ajantasaiset tiedot yhteistyöpankeistamme täältä.
Voimme pyytää sinua tunnistautumaan rekisteröitymisen yhteydessä, uutta korttia lisätessäsi tai vanhan kortin maksutietoja muuttaessasi.
Huomaathan, että pankkitunnuksilla tunnistautumisen myötä myös MobilePayn maksurajasi nousevat. Nostettua käyttörajaa ei voi laskea jälkikäteen.
 Maksurajojen nostamiseksi edellytämme aina pankkitunnuksilla tunnistautumista riippumatta siitä, minkä pankin asiakkaana olet.
Lue lisää maksurajoista.

Onko MobilePayn käyttö turvallista?

Tili- ja korttitietosi on suojattu MobilePay-sovelluksessa salasanalla, jota käytät MobilePay-sovellukseen kirjautuessa.

Korttinumero tai muut tiedot eivät ole sovelluksessa nähtävillä tai tallennettuna kokonaisina - ainoastaan niin kutsuttu ”maskattu” korttinumero, eli kortin kuusi ensimmäistä ja neljä viimeistä numeroa sekä kortin erääntymisajankohta löytyvät sovelluksesta.
Täydelliset korttitiedot ovat tietoturva-auditoidussa taustajärjestelmässämme, joten korttitietosi ovat täysin turvassa.

  

Kun sinulla on MobilePay, sinun on pidettävä matkapuhelimestasi yhtä hyvää huolta kuin luottokorteista ja seteleistä. Katso, miten voit itse parantaa turvallisuutta:

 

Onko turvallista maksaa MobilePaylla kassan vieressä olevan tunnistimen avulla?

MobilePayn ja MobilePay-tunnistimen välillä ei siirretä mitään tietoja. Tunnistin vain välittää sijaintitiedon MobilePay-sovellukselle, jotta se tietää mille kassalle / mihin myymälään rahat lähetetään. Maksu tapahtuu turvallisella yhteydellä MobilePay-sovelluksen kautta täsmälleen samalla tavalla kuin silloin, kun lähetät rahaa.

Ovatko korttiini liitetyt vakuutukset voimassa myös silloin, kun maksan MobilePaylla?

Kun maksat MobilePaylla, korttiisi liitetyt vakuutukset eivät ole voimassa.

Korttiisi liitetyt vakuutukset ovat kuitenkin voimassa silloin, kun käytät MobilePayta verkkokaupassa. Verkkokaupassa MobilePay vain muuttaa matkapuhelinnumerosi korttitiedoiksi, jotka olet rekisteröinyt MobilePayhin, minkä jälkeen verkkokaupan maksupalvelutarjoaja veloittaa tavallisen korttimaksun.

Voidaanko MobilePay-tunnistin varastaa tai voiko sitä käyttää huijauksissa?

MobilePay-tunnistin on kytkettävä kassajärjestelmään. Kuhunkin kassaan voi kytkeä vain yhden tunnistimen ja ainoastaan kytketty kassa voi pyytää maksua, kun olet aloittanut maksun laittamalla puhelimesi MobilePay-tunnistimen päälle.

Voivatko muut käyttää MobilePaytani?

Muut eivät voi käyttää MobilePay-sovellustasi, elleivät he pääse käsiksi puhelimeesi tai SIM-korttiisi ja tunne nelinumeroista salasanaasi. Valitset salasanan itse, kun rekisteröidyt MobilePayhin ja käytät sitä joka kerta kun kirjaudut sisään.

Voit itse suojautua väärinkäytöksiltä ja suosittelemme, että:

Tietosuoja (GDPR)

Tietosuoja-asetus antaa minulle oikeuden poistaa kaikki henkilötietoni - miten se tehdään?

Soita meille ja sano, että haluat, että henkilötietosi poistetaan. Huomaa, että tämä tarkoittaa, että et voi enää käyttää MobilePayta.

Huomaathan, että kun ilmoitat meille, että haluat poistaa tietosi ja päätät asiakassuhteesi, säilytämme tietojasi lain velvoittaman ajan, jonka jälkeen tiedot poistetaan automaattisesti.

Tietosuoja-asetus antaa minulle oikeuden saada kaikki henkilötietoni – miten saan ne?

Näet henkilötietosi MobilePay-sovelluksen Asetukset-valikossa, johon pääset napsauttamalla ratasta vasemmassa yläkulmassa.

Miten saan tietää, mitä tietoja MobilePay kerää minusta ja mihin niitä käytetään?

Kun rekisteröidyt MobilePay-käyttäjäksi, järjestelmiimme rekisteröidään seuraavat tiedot: matkapuhelinnumero, maksukorttisi tiedot, tilinumerosi, sähköpostiosoitteesi, nimesi ja henkilötunnuksesi. Käytämme esim. henkilötunnusta MobilePay-käyttäjien tunnistamiseen.

Ehdoista sekä tietosuojatiedotteesta voit lukea lisää siitä, mitä tietoja keräämme ja mihin niitä käytetään.

Mikä on GDPR tai tiedosuoja-asetus?

GDPR, eli suomeksi tietosuoja-asetus, on lyhenne sanoista “General Data Protection Regulation”. Se on EU-asetus, jolla pyritään suojaamaan EU-asukkaiden henkilötiedot. Asetuksen ansiosta ihmiset voivat hallita ja saada paremman yleiskuvan henkilötiedoistaan, joita viranomaiset, organisaatiot ja yritykset käyttävät. Asetuksen avulla ihmiset saavat myös paremman käsityksen siitä, mihin heidän tietojaan käytetään.