MobilePay spørgsmål og svar pr. 20.07.2019


MobilePay käyttäjille

Aloittaminen

Käyttöönotto

Miksi en saa ilmoitusta, kun saan rahaa tai laskun?

Rekisteröityessäsi MobilePayhin sinulta kysytään sallitko, että MobilePay lähettää sinulle viestejä. Mikäli vastasit Ei, emme lähetä ilmoituksia, kun vastaanotat rahaa tai saat laskun MobilePayn kautta. 

Näet aina kaikki siirrot MobilePayn Tapahtumissa.

Jos haluat saada ilmoituksia, salli push-ilmoitukset matkapuhelimessasi. Tee näin:

iPhone

Android

Miksi maksukorttini ei toimi MobilePayssa?

On olemassa monta mahdollista syytä siihen, että maksukorttisi ei toimi MobilePayssa.

Tässä muutama yleisin syy sille, miksi maksukortti ei toimi:

Miksi MobilePay haluaa käyttää yhteystietojani, sijaintia, kuvia, kameraa jne?

Jotta voisit käyttää MobilePayn kaikkia toimintoja, tarvitsemme älypuhelimesi tiettyjä toimintoja. Katso alta mihin käytämme eri tietoja ja toimintoja:

Miksi MobilePay-sovellusta ei löydy App Storesta eikä Google Playstä?

Etsi sanalla MobilePay. Huomaa, että MobilePay on yksi sana.

MobilePay on suomalainen sovellus ja sitä voidaan käyttää ainoastaan suomalaisissa matkapuhelimissa. Varmista siksi, että puhelimesi kieli/maavalinta on Suomi, koska se varmistaa, että etsit suomalaista sovellusta App Storesta ja Google Playsta.

Voit myös ladata MobilePayn kotisivuiltamme: Avaa MobilePay.fi älypuhelimellasi, valitse Käyttäjille ja napsauta Lataa MobilePay sivun alkupuolelta. Tässä voit valita ladataanko sovellus App Storesta vai Google Playstä.

Jos et vieläkään löydä MobilePayta, puhelimessasi voi olla käyttöjärjestelmä, jota me emme tue (esim. Windows). Tästä syystä et löydä MobilePayta sovelluskaupastasi.

Katso mitä teknisiä vaatimuksia MobilePay asettaa älylaitteellesi.

 

Miksi yhteystiedot eivät näy tai näkyvät väärin?

Jos yhteystiedot eivät näy, kun haluat siirtää rahaa MobilePaylla, syynä voi olla se, että sovelluksella ei ole käyttöoikeutta yhteystietoihin. Käyttöoikeuksia voi kuitenkin muuttaa. Tee näin:

iPhone

Android

Yhteystietojen on oltava puhelimen muistissa, ei SIM-kortilla. Siirrä yhteystiedot puhelimen muistiin.

Vaihtoehtoisesti voit poistaa MobilePay-sovelluksen ja asentaa sen uudelleen. Huomaa, että MobilePayn Tapahtumat-lista häviää, kun rekisteröidyt uudelleen. Muista vastata Kyllä, jotta sovellus voi hakea tiedot puhelimesta. Jos vastasit Kyllä, etkä yhtäkkiä pääse enää yhteystietoihisi, poista MobilePay-sovellus ja asenna se uudelleen. Muista kirjautua ”nykyisenä käyttäjänä”.


Mitä kortteja voin käyttää MobilePayn kanssa?

On mahdollista liittää useita erilaisia kortteja MobilePay-tiliin. MobilePay-tiliin voi liittää enintään kuusi korttia. Niiden on oltava suomalaisia Debit- tai Credit-kortteja, ja kortin on oltava sinun nimissäsi.

Voit käyttää MobilePayssa seuraavia kortteja:

Debit/Credit -korteissa voit itse valita kummalta puolen haluat Mobilepay -siirrot lähettää. 

Huomaathan, että maksukorteissa voi olla esto, joka rajoittaa, missä päin maailmaa korttia voi käyttää. Voi olla, että korttia ei voi myöskään käyttää verkossa.

Mitä vaaditaan, että saan MobilePayn käyttööni?

Saadaksesi MobilePayn sinulla on oltava:

Yksityishenkilöillä voi olla vain yksi MobilePay-sopimus aktiivisena. Jos olet yrittäjä ja haluat tarjota asiakkaillesi maksua MobilePaylla, voit solmia MobilePay-yrityssopimuksen.

Lue lisää täältä.

Miten aktivoin Touch ID:n tai sormenjälkitunnistuksen sisäänkirjautumista varten?

Touch ID:n (sormenjäljen) käyttöä varten toiminto on aktivoitava kahdessa paikassa: matkapuhelimen asetuksissa ja MobilePay-sovelluksessa. Voit rekisteröidä enintään viisi sormenjälkeä Touch ID:hen.

Nämä laitteet tukevat Touch ID:tä:

Touch ID -toiminnon on oltava aktivoitu matkapuhelimessa, jotta sitä voi käyttää MobilePayssa. Touch ID ja salasana aktivoidaan Asetuksissa.

Jos et ole vielä tallentanut sormenjälkeä, tee se nyt. Seuraa puhelimen ohjeita.

Toimi näin, jos haluat aktivoida sormenjälkitunnistuksen:

Miten pääsen alkuun MobilePayn kanssa?

Aloita lataamalla MobilePay-sovellus älypuhelimeesi.

Lataa sovellus App Storesta iPhonea tai Google Playsta Android-laitteita varten.

Jos haluat myöhemmin käyttää MobilePayta toisesta matkapuhelimesta, valitse Kirjaudu sisään (nykyinen käyttäjä) ja vahvista tekstiviestillä saamallasi aktivointikoodilla. Tämä pätee myös silloin, kun olet vahingossa poistanut MobilePay-sovelluksen.

Tekstiviesti voi tulla viiveellä. Jos et saa tekstiviestiä, soita asiakastukeen 0200 31331.


Saan virheilmoituksen. Mitä teen?

Jos saat virheilmoituksen syötettyäsi koodin MobilePay-sovellukseen, toimi seuraavasti riippuen siitä, mitä virheilmoituksessa lukee: 

Virhe voi ilmetä eri paikoissa: sähköpostin syöttämisen jälkeen, kun rekisteröidyt uutena käyttäjänä tai kun yrität kirjautua sisään nykyisenä käyttäjänä.

Virheeseen voi olla useita syitä. Kokeile käymällä läpi ja tarvittaessa korjaamalla nämä asetukset:

 

Käyttäjätietojen muutos

Kuinka saan uuden tunnusluvun?

Mikäli unohdat tunnuslukusi, saat uuden tunnusluvun helposti.

Tee näin:

Miten vaihdan MobilePayn salasanan?

Voit vaihtaa salasanasi, kun olet kirjautunut MobilePayhin.

Tee näin:

 

Miten vaihdan nimeni MobilePayssa?

Voit helposti vaihtaa nimesi MobilePayssa. Toimi näin:

Suosittelemme, että käytät oikeaa nimeäsi, jotta vastaanottajalle ei jää epäselväksi kuka sinä olet.

Nimeä voi vaihtaa rajallisen määrän kertoja.

Miten vaihdan sähköpostiosoitteeni MobilePayssa?

Voit helposti vaihtaa sähköpostiosoitteesi MobilePayssa. Toimi näin:

Miten voin vaihtaa kortin?

MobilePayhin rekisteröidyn kortin korttinumeron voit vaihtaa milloin tahansa.

Toimi näin:

Voit liittää enintään kuusi korttia MobilePay-sopimukseesi.

MobilePay käyttää automaattisesti sitä korttia, joka on asetettu ensisijaiseksi. Voit helposti valita toisen kortin, kun maksat tai siirrät rahaa. Napsauta vain kommenttikentän alla olevaa kenttää ennen kuin hyväksyt maksun. Valitse haluamasi kortti ja hyväksy maksu.

Debit/Credit -korteissa voit itse valita haluatko siirrot luoton- vai debitin puolelta. Huomioi, että debit/credit -korteissa molemmilla puolilla on oma korttinumeronsa ja cvr-tunnuksensa. 

Miten voin vaihtaa tilinumeroni?

MobilePayhin rekisteröity tilinumero on helppo vaihtaa. Toimi näin:

Muista tarkistaa, että tilinumerosi muuttui.

 

Olen saanut uuden puhelimen. Mitä teen?

Jos olet saanut uuden puhelimen, mutta säilytät vanhan numerosi, lataa vain MobilePay uuteen puhelimeesi.

Voit aktivoida MobilePayn useissa puhelimissa. Kirjaudu vain sisään nykyisenä käyttäjänä samalla puhelinnumerolla. Poista MobilePay-sovellus vanhasta puhelimesta, jos et käytä sitä enää.

Olen saanut uuden puhelinnumeron. Mitä teen?

Kun olet saanut uuden puhelinnumeron, vaihda se sovellukseen ennen kuin vanha puhelinnumero lakkaa toimimasta. Aktivointikoodi lähetetään aina vanhaan puhelinnumeroon välttääksemme väärinkäyttöä. Jos haluat vaihtaa puhelinnumerosi, toimi näin:

Olen unohtanut salasanani. Mitä teen?

Jos olet unohtanut salasanasi, toimi näin:

Jos et ole vielä rekisteröinyt korttiasi sovellukseen, saat uuden tunnusluvun soittamalla asiakaspalveluun 0200 31331. 


Käyttö

Perustoiminnot

Kuinka monta korttia voin liittää MobilePay-tiliini?

Voit liittää enintään kuusi korttia MobilePay-sopimukseesi.

MobilePay käyttää automaattisesti sitä korttia, joka on asetettu ensisijaiseksi. Voit helposti valita toisen kortin, kun maksat tai siirrät rahaa. Napsauta vain kommenttikentän alla olevaa kenttää ennen kuin hyväksyt maksun. Valitse haluamasi kortti ja hyväksy maksu.

Mikä on odottava maksu?

Jos lähetät rahaa numeroon, jota ei ole vielä liitetty MobilePayhin, maksu näkyy odottavana maksuna Tapahtumissa. Siirtoa ei ole vielä suoritettu.

Jos maksu on odottava, voit poistaa sen MobilePay-sovelluksen kohdassa Tapahtumat

Näin poistat odottavan maksun:

Huomaa, että odottavan maksun poistaminen ei ole sama kuin se, että siirto palautetaan.

Kun siirto on tehty, et voi peruuttaa sitä. Jos haluat saada rahasi takaisin, sinun on itse otettava yhteyttä maksun vastaanottajaan. Voit mahdollisesti lähettää pyynnön MobilePaylla.

Miksi lähettämäni tai odottamani rahat eivät ole tulleet perille?

Jos olette molemmat MobilePay-käyttäjiä, lähettäjä (sinä) ja rahojen vastaanottaja näette siirron saman tien MobilePay-sovelluksen kohdassa Tapahtumat.

Jos saajan tili on Danske Bankissa, rahat siirtyvät hänelle heti. Muussa tapauksessa arkisin ennen kello 16.30 tehdyt maksut ovat lähettäjän ja vastaanottajan pankista riippumatta perillä saman päivän aikana. Mikäli rahat eivät tule perille, tarkista onko ne lähetetty oikealle vastaanottajalle. Vastaanottajan tulee tarkistaa tilitietonsa MobilePaysta. 

Et voi perua tai poistaa suoritettua MobilePay-siirtoa. Jos rahat on vahingossa siirretty väärälle henkilölle, suosittelemme että otat häneen yhteyttä ja pyydät palauttamaan rahat. Voit mahdollisesti lähettää pyynnön MobilePaylla. Vastaat itse siitä, että valitset oikean vastaanottajan, ja että numero on oikea, joten tarkista vielä kaikki ennen kuin hyväksyt maksun.

Jos rahat on lähetetty numeroon, jota ei ole vielä liitetty MobilePayhin, maksu näkyy odottavana maksuna Tapahtumissa. Jos maksu on odottava, voit poistaa sen MobilePay-sovelluksen kohdassa Tapahtumat. Poista maksu napsauttamalla siirtoa ja painamalla Poista-painiketta oikeassa yläkulmassa.

Miten lähetän rahaa?

Rahan siirtäminen MobilePaylla on helppoa. Tee näin: 

Jos vastaanottajalla ei ole MobilePayta, sinulla on mahdollisuus lähettää vinkki tavallisena tekstiviestinä. Rahat varataan tililtäsi, kunnes vastaanottaja on rekisteröitynyt. Jos vastaanottaja ei rekisteröidy 30 vuorokauden kuluessa, kumoamme siirron automaattisesti.

Miten näen siirtoni ja kuinka kauan ne näkyvät MobilePayssa?

Näet kaikki siirrot MobilePay-sovelluksen kohdassa Tapahtumat. Tee näin:

Tapahtumat-listassa näkyvät kaikki MobilePay-tapahtumasi edellisen 13 kuukauden ajalta.

Miten voin pyytää toista lähettämään minulle rahaa?

Jos olet maksanut kaverisi lounaan, leffalipun tms., voit saada rahasi takaisin pyytämällä niitä MobilePayssa. 

Tee näin:

Saat ilmoituksen, kun olet vastaanottanut rahasi. Voit aina seurata maksuja Tapahtumissa.

Pyynnön vastaanottaja saa ilmoituksen, jonka hän voi hyväksyä tai hylätä. MobilePay-sovelluksen Tapahtumat-listalla näet aina, onko pyyntö hyväksytty tai hylätty.

Voinko perua siirron MobilePayssa?

Et. Kun olet valinnut Lähetä rahat, ja näet Tapahtumat-listasta, että siirto on tehty, et voi enää peruuttaa sitä. Tämä koskee myös sitä, kun maksat laskun yritykselle MobilePaylla.

Jos haluat saada rahat takaisin, sinun on itse otettava yhteyttä yritykseen tai maksun vastaanottajaan. Jos rahat siirrettiin yksityishenkilölle, voit mahdollisesti lähettää pyynnön MobilePaylla. 

Miten liitän kortin MobilePayhin?

Näin liität kortin MobilePayhin:

Voit liittää enintään kuusi korttia MobilePay-sopimukseesi.

MobilePay käyttää automaattisesti sitä korttia, joka on asetettu ensisijaiseksi. Voit helposti valita toisen kortin, kun maksat tai siirrät rahaa. Napsauta vain kommenttikentän alla olevaa kenttää ennen kuin hyväksyt maksun. Valitse haluamasi kortti ja hyväksy maksu.

Debit/Credit -korteissa voit itse valita haluatko siirrot luoton- vai debitin puolelta. Huomioi, että debit/credit -korteissa molemmilla puolilla on oma korttinumeronsa ja cvr-tunnuksensa. 

Maksu myymälässä

Mikä on jäsennumeroni?

Saat jäsennumeron yrityksiltä, jotka tarjoavat kanta-asiakkuutta.

Mitä jäsenyys MobilePayn kautta maksaa?

Kanta-asiakasohjelman jäsenyyden liittäminen MobilePay-sovellukseen ei maksa mitään.

Miten kanta-asiakkuudet toimivat?

Jos olet yhteistyökumppanimme kanta-asiakas, voit rekisteröidä kanta-asiakkuutesi MobilePayhin, niin saat automaattisesti kaupan tarjoamat jäsenedut joka kerta, kun maksat MobilePaylla kyseisessä myymälässä. 

MobilePay-sovelluksessa näet, mitkä yritykset tukevat ratkaisua. Toimi näin:

Nyt voit rekisteröidä kyseisen yrityksen jäsenkorttisi MobilePayhin.

Miten lisään jäsenkorttini MobilePayhin?

Lisätäksesi jäsenkorttisi MobilePay-sovelluksessa toimi näin:

Nyt olet rekisteröinyt jäsenyytesi MobilePayhin. Huomioithan, että osa jäsenkorteista lisätään yritysten omista sovelluksista. 

 

Miten maksan MobilePaylla myymälässä?

Myymälät voivat tarjota MobilePay-maksamista kahdella ratkaisulla. Maksat joko myymälän MobilePay-lyhytnumerolla (usein pienyritykset) tai maksat suoraan päätteen tai valkoisen MobilePay-tunnistimen avulla.

Maksu myymälän MobilePay-lyhytnumerolla

Maksa myymälän MobilePay-lyhytnumerolla syöttämällä summa ja lähettämällä rahat myymälän MobilePay-kyltissä näkyvään 5-merkkiseen numeroon. Näytä kuitti kassalla kun olet hyväksynyt maksun. 

Maksu valkoisen MobilePay-tunnistimen tai maksupäätteen kautta

Jos maksat MobilePaylla maksupäätteen tai valkoisen MobilePay-tunnistimen kautta, toimi seuraavasti:

Muista, että puhelimesi Bluetooth-yhteyden on oltava päällä, jotta voit suorittaa maksun.

QR-koodi

Jos sinulla on ongelmia Bluetooth-yhteyden kanssa, voit käyttää MobilePay -tunnistimessa olevaa QR-koodia. Tee näin:

Onko sinulla ongelmia?

Varmista aina, että puhelimessasi on käyttöjärjestelmän uusin versio, koska useimmat toiminnot eivät toimi vanhempien versioiden kanssa.
Katso tekniset vaatimukset.
Katso videosta, miten MobilePaylla maksetaan kassalla.

Mikä on MobilePay Back?

MobilePay Back on MobilePayn kampanja, jonka aikana sinulla on mahdollisuus saada MobilePaylla myymälässä, sovelluksessa tai myyntiautomaateissa maksamasi ostosumma takaisin. Tämä ei edellytä sinulta mitään muuta kuin sen, että maksat ostoksesi MobilePaylla ja että olet liittänyt MobilePay-sovellukseen tilinumerosi. 

Olenko ilmoittautunut kilpailuun?

Ei, et ole ilmoittautunut kilpailuun. Kaikki MobilePayn käyttäjät ovat automaattisesti mukana kampanjassa. ja olet vain onnekas jos saat maksamasi summan takaisin. Siinä kaikki.

Onko kampanjassa mukana ainoastaan maksaminen myymälöissä ja sovelluksissa?

Tällä kertaa päätimme esitellä MobilePay Backin maksettaessa MobilePaylla myymälöissä, myyntiautomaateissa ja sovelluksissa. Verkkokaupat, toistuvaisuoritukset eivätkä yksityishenkilöiden väliset siirrot ole tällä kertaa mukana kampanjassa.

Miten ostosumman takaisin saava henkilö valitaan?

MobilePay Back perustuu MobilePayn rakentamaan algoritmiin, joka valitsee kampanja-aikana MobilePaylla ostoksensa maksavien joukosta rahansa takaisin saavat käyttäjät reaaliaikaisesti ja täysin sattumanvaraisesti. Toisin sanoen, kuka tahansa, joka maksaa ostoksensa MobilePaylla voi saada maksamansa summan takaisin kampanja-aikana.

Pitääkö minun tehdä jotain?

Vain maksaa ostoksesi MobilePaylla. Jos saat ilmoituksen MobilePayhin, että olet saanut maksamasi summan takaisin, ei sinun tarvitse tehdä mitään vastaanottaaksesi summan. Jos et vielä ole ottanut ilmoituksia käyttöösi, se kannattaa tehdä - näin pääsemme kertomaan sinulle, jos onni suosii.

Mistä tiedän, että olen saamassa ostosumman takaisin?

Jos onni suosii, saat rahojen palautuksesta viestin puhelimeesi MobilePaylta. Viesti saapuu noin minuutin sisällä maksutapahtuman vahvistamisesta. Rahat palautuvat MobilePayhin liitetylle tilillesi.

Saako kauppias maksun minulta normaalisti?

Kauppias saa maksun sinulta tavalliseen tapaan ja ostotapahtuma näkyy myös tapahtumissasi tavallisena MobilePay-maksuna.

Kuka maksaa ansaitun summan minulle?

MobilePay maksaa ansaitun summan sinulle takaisin.

Milloin palautus näkyy tililläni?

Jos tilisi on Danske Bankissa, rahat siirtyvät sinulle heti. Muussa tapauksessa arkisin ennen kello 16.30 palautettavat maksut ovat vastaanottajan pankista riippumatta perillä saman päivän aikana. Arkisin klo 16:30 jälkeen ja viikonloppuisin tehdyt palautukset tulevat tilille seuraavana pankkipäivänä. Näet saamasi summan MobilePayn Tapahtumat-listalta.

Kuinka paljon maksuja palautetaan?

Kampanja-aikana palautettavien maksujen kokonaismäärä on 1 500 kpl ja niiden yhteissumma on 20 000 €.  Palautettavan ostoksen summa voi olla enintään 100 €. Näinollen ostoksen summan ylittäessä 100 € se ei ole mukana kampanjassa.

Liittyykö MobilePay Backiin jotain ehtoja?

MobilePayn yleisiä ehtoja ei ole muutettu. Pääset lukemaan ehdot osoitteesta www.mobilepay.fi/asiakastuki/ehdot. Kilpailun säännöt löytyvät osoitteesta www.mobilepay.fi/mobilepayback.

Voinko poistaa jäsennumeroni MobilePaysta?

Kyllä. Mene MobilePay-sovelluksen kohtaan Jäsenkortit ja poista haluttu kanta-asiakaskortti.

Maksu verkossa

Miten maksan verkossa?

Kun olet maksamassa MobilePaylla verkossa, sinun on varmistettava, että olet aktivoinut MobilePayn verkkomaksamiseen sovelluksen asetuksissa. Joissakin tilanteissa sinun tulee varmistaa verkkopankistasi, että olet sallinut verkkomaksamisen maksukortillasi. Käyttörajoja ei ole, kun maksat MobilePaylla verkkokaupoissa. 

Aktivoi MobilePay verkkokauppoja varten

Tee näin:

Maksa MobilePaylla verkkokaupoissa

Tee näin:

Huomaa: Älä lähetä rahaa matkapuhelinnumeroon, kun maksat MobilePaylla verkkokaupassa.

Video: Näin maksat MobilePaylla verkkokaupoissa.

Laskujen maksu

Miten saan tilattua laskuja MobilePayhin?

Sinun tulee ensin sopia laskuttavan yrityksen kanssa siitä, että haluat sähkölaskusi MobilePay-sovellukseen - tämä prosessi vaihtelee yrityksittäin. MobilePayssa sinun tulee aktivoida asetuksissa Vastaanota laskuja – vaihtoehto: 

Kuinka suuria laskuja voin maksaa MobilePayssa?

Maksurajat riippuvat siitä, miten olet tunnistautunut rekisteröityessäsi MobilePayhin: 

Mikäli et ole vielä rekisteröitymisesi yhteydessä tunnistautunut pankkitunnuksilla, voit tehdä sen myöhemminkin:

Miten maksan laskuni MobilePaylla?

Helpoiten pääset laskuun klikkaamalla viestiä, jonka MobilePay lähettää sinulle, kun olet vastaanottanut laskun. Löydät saapuneet laskusi myös MobilePay-sovelluksesta:

Kun olet valinnut laskun, maksaminen tapahtuu tuttuun tapaan swaippaamalla.

Mistä tiedän, että minulla on lasku maksettavana MobilePayssa?

Jos olet aktivoinut MobilePayssa Salli ilmoitukset – toiminnon, saat MobilePaylta viestin vastaanottamastasi laskusta. 
Näin aktivoit ilmoitusten vastaanottamisen:

iPhone-puhelimissa

Android-puhelimissa (ohjeet voivat vaihdella puhelinmalleittain)

MobilePay-sovelluksen asetukset

Voinko hylätä laskun MobilePayssa?

Kyllä voit. Kun olet vastaanottanut laskun MobilePayhin, löydät sen Tapahtumista, Tulevat – välilehdeltä. Jos haluat hylätä laskun, valitse Hylkää ruudun vasemmasta yläkulmasta.

Voinko muuttaa laskun summaa ennen maksamista?

Et voi muuttaa laskun summaa MobilePayssa. Voit kuitenkin hylätä laskun, jos laskun summa ei mielestäsi ole oikea. Muista olla yhteydessä laskuttajaan.

Voinko muuttaa laskun maksupäivää?

Kyllä, voit muuttaa laskun maksupäivää ennen kuin olet hyväksynyt laskun – tällöin summa veloitetaan asettamanasi maksupäivänä. Et voi kuitenkaan muuttaa maksupäivää eräpäivää myöhemmäksi. Voit myös vain mennä hyväksymään laskun myöhemmin - laskun maksaminen onnistuu 29 päivän ajan.

Entä jos laskun eräpäivä ylittyy?

Tämä riippuu siitä, mikä yritys on lähettänyt laskun. Mikäli eräpäivä on ylittynyt, ota yhteyttä laskuttavaan yritykseen.

Miten lopetan laskujen vastaanottamisen MobilePayhin?

Jos et enää halua saada laskuja MobilePayhin, ole yhteydessä laskuttavaan yritykseen peruaksesi tilauksesi.

Toistuvat maksut

Miksi toistuvaa maksua ei ole suoritettu?

Jos MobilePayn kautta maksettavaa toistuvaa maksua ei ole mielestäsi maksettu, siihen voi olla useita syitä (esim. kortti voi olla vanhentunut tai kortilla ei ole katetta).

Saat yleiskuvan tilausmaksuistasi MobilePay-sovelluksesta:

Huomaa: Jos maksua ei ole suoritettu, ota yhteyttä kyseiseen yritykseen ja sovi tilaukselle toinen maksutapa.

Missä voin nähdä yleiskatsauksen toistuvista maksuista MobilePayssa?

Yleiskatsauksen MobilePay-sovelluksen kautta maksettavista toistuvista maksuista löydät kohdasta Toistuvat maksut.

Miten hylkään yksittäisen maksun?

Tulevat maksut tulevat näkyviin kahdeksan päivää ennen kuin summa veloitetaan. Voit hylätä yksittäisen maksun eräpäivään saakka. Sopimus jatkuu ja maksetaan seuraavalla kerralla MobilePayn kautta tavalliseen tapaan. 

Maksu hylätään sovelluksen kohdassa Toistuvat maksut.

Huomaa: Jos olet hylännyt maksun, et voi peruuttaa hylkäystä ja maksaa laskua MobilePayssa. Ota yhteyttä kyseiseen yritykseen ja sovi toinen maksutapa.

Tämä yksittäinen maksu on nyt hylätty. Sopimus jatkuu ja maksetaan seuraavalla kerralla MobilePayn kautta tavalliseen tapaan.


Miten liitän MobilePayn toistuvaan maksuun?

Jos yritys tarjoaa mahdollisuuden maksaa toistuvan maksun automaattisesti MobilePaylla, voit valita yrityksen kotisivuilla MobilePayn maksutavaksi sopimusta tehdessäsi.

Jos rekisteröidyt MobilePay-sovelluksen kohdassa Toistuvat maksut, sinut siirretään yrityksen kotisivuille, jossa teet sopimuksen ja valitset MobilePayn maksutavaksi.

MobilePay-sovelluksen kohdassa Toistuvat maksut näet mihin olet liittänyt MobilePayn maksutavaksi. Samasta paikasta saat myös yleiskuvan siitä, mitkä yritykset tarjoavat MobilePayta toistuvaksi maksutavaksi.

Miten poistan toistuvan maksun MobilePaysta?

Jos et halua enää maksaa toistuvaa maksua MobilePaylla, sinun on poistettava se MobilePayn kohdasta Toistuvat maksut.

Nyt MobilePay ei ole enää liitettynä tilaukseen.

Huomaa: Sopimuksen poistaminen MobilePaysta ei lopeta sopimusta sinun ja yrityksen välillä.

Kun olet poistanut sopimuksen MobilePaysta, sinun on otettava yhteyttä kyseiseen yritykseen ja sovittava toinen maksutapa tai irtisanottava sopimuksesi. 

Tietoa MobilePaysta

Kuinka paljon MobilePay maksaa?

Yksityishenkilöille rahojen siirtäminen ja vastaanottaminen MobilePaylla ei maksa mitään.

Kuinka paljon voin siirtää MobilePaylla?

Käyttörajasi riippuu siitä, miten olet tunnistautunut MobilePayhin. 
Jos olet tunnistautunut MobilePayhin pankkitunnuksillasi rekisteröitymisen yhteydessä

Jos et ole tunnistautunut rekisteröitymisen yhteydessä

Jos et tunnistautunut rekisteröitymisen yhteydessä, ei hätää, voit tehdä sen nyt ja nostaa maksurajojasi. Huomaathan, että nostettua käyttörajaa ei voi enää laskea. Pääset nostamaan maksurajojasi sovelluksen asetuksissa kohdassa Maksurajat.

Verkkokauppa

Jos ostat verkkokaupoista MobilePaylla, ei ole mitään päivittäisiä tai vuotuisia käyttörajoja tunnistautumistavasta riippumatta.
Huomaa: Jos olet liikkeenharjoittaja ja haluat tarjota asiakkaillesi maksua MobilePaylla, voit solmia MobilePay MyShop-sopimuksen. Lue lisää MobilePaysta yrityksille.

Kuka voi käyttää MobilePayta?

Saadaksesi MobilePayn sinun on oltava 15-vuotias ja sinulla on oltava:

Yksityishenkilöillä voi olla vain yksi aktiivinen MobilePay-sopimus. Jos olet liikkeenharjoittaja ja haluat tarjota asiakkaillesi maksua MobilePaylla, voit solmia yrityssopimuksen.

Mikä on MobilePayn ikäraja?

Sinun on oltava vähintään 15-vuotias, jotta voit käyttää MobilePayta. Sinulla on lisäksi oltava oma maksukortti lähettääksesi maksuja. 

Jos olet alle 18-vuotias voit ilman huoltajasi suostumusta käyttää MobilePayta tehdäksesi maksutapahtumia omalla työlläsi ansaitsemistasi varoista.

Mistä löydän hinnat ja ehdot?

Löydät aina uusimmat hinnat ja ehdot tältä sivulta sekä sovelluksesta.

MobilePay 

MobilePayn käyttöehdot verkkokaupoissa 

Katso MobilePayn voimassaolevat ehdot täältä.

 

Miten irtisanon MobilePayn?

Jos et halua enää käyttää MobilePayta, riittää, että poistat sovelluksen. Huomaa, että pelkkä sovelluksen poistaminen ei irtisano MobilePay-sopimustasi. Jos haluat irtisanoa MobilePay-sopimuksen, soita MobilePayn asiakastukeen numeroon 0200 31331. Me poistamme rekisteröintisi etkä ole enää MobilePay-käyttäjä.

Jos rekisteröidyt uudelleen MobilePay-käyttäjäksi saman vuoden sisällä, kuluvan vuoden aikana kerryttämäsi käyttörajat palautuvat irtisanomista edeltävälle tasolle.

Miten nopeasti siirto tapahtuu?

Jos saajan tili on Danske Bankissa, rahat siirtyvät hänelle heti. Muussa tapauksessa arkisin ennen kello 16.30 tehdyt maksut ovat lähettäjän ja vastaanottajan pankista riippumatta perillä saman päivän aikana ja iltaisin ja viikonloppuisin tehdyt maksut seuraavana arkiaamuna.

Mitkä ovat MobilePay-sovelluksen tekniset vaatimukset?

Jos sinulla on iOS tai Android-puhelin, voit käyttää MobilePay-sovellusta.  Huomaa kuitenkin, että tiettyihin toimintoihin voi liittyä teknisiä vaatimuksia, esim. maksamiseen lukitusnäytöstä.

Optimoimme jatkuvasti sovellusta käyttöjärjestelmien uusimpia versioita varten. Se takaa parhaat kokemukset useimmille käyttäjille.

MobilePay-sovellus toimii seuraavien käyttöjärjestelmien kanssa:

iOS (iPhone)
10.0 tai uudempi

Android 
5.0 tai uudempi

Saanko käyttää MobilePayta yrityskäyttöön?

MobilePay on yksityishenkilöille tarkoitettu sovellus. Sovellusta saa käyttää rahojen lähettämiseen yksityishenkilöiden välillä ja ostosten maksamiseen myymälöissä ja verkkokaupoissa.

Meillä on valikoima maksuratkaisuja myös yritysten erilaisiin tarpeisiin. Jos haluat tarjota MobilePayn maksuvaihtoehdoksi asiakkaillesi, lue lisää maksuratkaisuistamme yrityksille ja tilaa sinulle sopiva maksuratkaisu MobilePay-portaalista.

Voiko minulla olla useampia MobilePay-sopimuksia?

Yksityishenkilöillä voi olla vain yksi aktiivinen MobilePay-sopimus. Jos olet liikkeenharjoittaja ja haluat tarjota asiakkaillesi maksua MobilePaylla, sinulla on oltava yrityssopimus.

Voinko asettaa vuotuisen tai päivittäisen käyttörajan?

Et, se ei ole mahdollista.

Voinko käyttää MobilePayta ulkomailla?

Kyllä, jos lähetät rahaa toiselle suomalaiselle MobilePay-käyttäjälle suomalaisella matkapuhelinnumerolla, suomalaisella Debit- tai Credit-kortilla ja suomalaisella MobilePayhin liitetyllä pankkitilillä. Huomaa, että teleoperaattorisi voi veloittaa lisää dataliikenteestä ulkomailla.

Voinko siirtää rahaa tanskalaiselle MobilePay-käyttäjälle?

Ei, valitettavasti et voi siirtää rahaa tanskalaisille MobilePay-käyttäjille. MobilePay on maakohtainen, eli suomalaista MobilePayta voi käyttää vain Suomessa. Vastaavasti tanskalaista MobilePayta voi käyttää vain Tanskassa. 

Voinko saada MobilePayn, jos asun ulkomailla?

Et. MobilePay-käyttäjällä tulee olla osoite Suomessa, suomalainen pankkitili, suomalainen puhelinnumero ja suomalainen Debit- tai Credit-kortti.

Voinko saada MobilePayn useisiin mobiililaitteisiin?

Kyllä, voit käyttää samaa MobilePay-sopimusta useissa eri mobiililaitteissa. Tee näin:

Et voi perustaa useita MobilePay-sopimuksia eri korteilla ja tileillä. Yksityiskäyttäjillä voi olla vain yksi MobilePay-sopimus.

 

Voinko yksityiskäyttäjänä käyttää MobilePayta keräyksiin tai joukkorahoitukseen?

MobilePay-sovellusta ei yksityishenkilönä saa käyttää julkisiin keräyksiin.

Huomaa, että tämä koskee myös keräyksiä, jotka levitetään esim. sosiaalisen median kautta.

Jos haluat yksityishenkilönä kerätä MobilePaylla rahaa tuntemattomilta ihmisiltä, sinulla on oltava Y-tunnus, keräyslupa ja MobilePay MyShop-sopimus.

Jos sinulla on Y-tunnus ja keräyslupa, voit solmia MobilePay MyShop-sopimuksen keräystä varten. Voit rekisteröidä yrityksesi MobilePay-portaalissa.

Mitkä ovat WeShare-sovelluksen tekniset vaatimukset?

Jos sinulla on iOS tai Android-puhelin, voit käyttää WeShare-sovellusta. 

Optimoimme jatkuvasti sovellusta käyttöjärjestelmien uusimpia versioita varten. Se takaa parhaat kokemukset useimmille käyttäjille.

WeShare-sovellus toimii seuraavien käyttöjärjestelmien kanssa:

iOS (iPhone)
10.0 tai uudempi

Android 
5.0 tai uudempi

Turvallisuus

Miksi minun on lähetettävä henkilöllisyystodistukseni?

Saatamme pyytää sinua lähettämään kopion henkilöllisyystodistuksestasi, jos esimerkiksi osoitteesi on merkitty salaiseksi. Olemme lakisääteisesti velvollisia varmistamaan henkilöllisyytesi ja osoitteesi, sen vuoksi tarvitsemme apuasi.

Hyväksyttävä henkilöllisyystodistus on voimassaoleva passi tai muu poliisin myöntämä kuvallinen henkilöllisyystodistus.

Milloin voin syöttää henkilökohtaiset tiedot?

Kun olet kirjautunut MobilePay-sovellukseen, olet turvallisessa ympäristössä. Pyydämme sinua syöttämään korttitiedot ja henkilötunnuksesi ja lähettämään henkilöllisyystodistuksesi ainoastaan silloin, kun olet kirjautunut sovellukseen.

Kirjaudut MobilePay-sovellukseen joko nelinumeroisella salasanalla, Face ID:llä tai Touch ID:llä. Emme pyydä sinua lähettämään tietoja tekstiviestillä tai sähköpostilla.

Voit saada tekstiviestin, että sinun on päivitettävä tietoja. Huolehdi siitä, että olet kirjautunut MobilePay-sovellukseen, ennen kuin teet muutoksia.  Jos saat tekstiviestin tai sähköpostin, jossa MobilePay pyytää sinua lähettämään henkilökohtaisia tietoja, viesti on huijausta ja voit poistaa sen. 

Jos olet epävarma, voit aina ottaa meihin yhteyttä.

Minua huijattiin. Mitä teen?

Jos olet ostanut tuotteen ja maksanut MobilePaylla, mutta et ole saanut tuotetta, sinulla on useimmissa tapauksissa oikeus saada rahasi takaisin. Huomaa, että mahdollisuutesi saada rahasi takaisin riippuvat siitä, millaista MobilePay-maksua olet käyttänyt. 

Käytetty maksutapa ilmenee tiliotteesta. 

Jos tiliotteessa lukee MobilePay
Maksu on tehty MobilePaylla. Ota yhteyttä henkilöön tai yritykseen, jonka kanssa olet käynyt kauppaa.

Jos tiliotteessa lukee yrityksen nimi
Olet käyttänyt MobilePayta ainoastaan korttitietojen välittämiseen maksun yhteydessä, joten olet teknisesti katsottuna maksanut maksukortilla. Ota yhteyttä pankkiisi. He auttavat sinua saamaan rahasi takaisin. 

Yksityishenkilö huijasi minua
Jos olet ostanut tuotteen yksityishenkilöltä, mutta et ole saanut tuotetta, sinun on otettava yhteyttä henkilöön, jonka kanssa olet käynyt kauppaa. Jos olet ottanut yhteyttä ko. henkilöön ja olet sitä mieltä, että kyse on huijauksesta, ota yhteyttä poliisiin. Kerro mieluusti myyjälle, että ilmoitat asian poliisille, jos et saa tuotetta tai rahojasi takaisin.

Minua huijattiin sivuston kautta käydyssä kaupassa
Jos tuote on ostettu yrityksen tai sivuston kautta, ota heihin yhteyttä kysyäksesi vaihtoehdoistasi. Heillä on usein kokemusta muista, jotka ovat olleet samassa tilanteessa. 

Jos olet maksanut tuotteen lähettämällä rahat MobilePaylla myyjän matkapuhelinnumeroon, meillä ei valitettavasti ole mitään mahdollisuutta palauttaa siirtoa. Voit olla yhteydessä MobilePayn asiakaspalveluun numeroon 0200 31331.

Minua huijattiin verkkokaupassa
Jos olet ostanut tuotteen verkkokaupassa, mutta et ole saanut tuotetta, voit saada rahasi takaisin. Jos maksoit MobilePaylla samalla tavoin kuin maksukortilla ts. et lähettänyt rahaa matkapuhelinnumeroon, pankkisi voi auttaa sinua saamaan rahasi takaisin. Yrityksen nimi näkyy tiliotteessa.


Mitä teen, jos näen MobilePay-sovelluksessani siirron, joka ei ole minun?

Jos huomaat MobilePay-sovelluksessasi tai tililläsi siirron, jota et ole itse tehnyt, soita välittömästi MobilePayn asiakastukeen numeroon 0200 31331. 

Muista aina tarkastaa nimi ja puhelinnumero ennen kuin siirrä rahat tai hyväksyt pyynnön MobilePayssa. Vastaanottaja voi käyttää MobilePayssa toista nimeä kuin se, jonka olet tallentanut yhteystietoihisi. Syynä on se, että nimi, jonka näet MobilePayssa, on nimi, jonka vastaanottaja on itse valinnut MobilePay-sopimuksessaan.

Mitä teen, jos puhelimeni varastetaan tai epäilen, että MobilePayta käytetään väärin?

Soita MobilePayn asiakastukeen numeroon 0200 31331 ja estä MobilePay-tilisi käyttö, jos epäilet väärinkäyttöä tai jos puhelimesi on varastettu.

Miten teen reklamaation?

Jos olet sitä mieltä, että MobilePaylla on maksettu maksuja, joita et ole hyväksynyt tai tehnyt, ota meihin yhteyttä mahdollisimman pian ja tee reklamaatio. Muista estää MobilePay-sopimuksesi. Soita meille numeroon 0200 31331, niin autamme sinua.

Miten reklamaatio etenee?

Käsittelemme reklamaation mahdollisimman nopeasti. Meidän on ehkä otettava sinuun yhteyttä asian käsittelyn aikana.

Jos tutkimuksissa ilmenee, että MobilePay-profiiliasi on väärinkäytetty, palautamme summan. Summa siirretään MobilePay-sovelluksen vastaanottajatilille.

Jos reklamaatiosi osoittautuu perättömäksi, pidätämme oikeuden olla palauttamatta rahoja.

Jos haluat tietää lisää, katso myös MobilePayn ehdot.

Olen jo tunnistautunut kerran. Miksi minun on tehtävä se uudelleen?

Miksi minun pitää tunnistautua? 
Haluamme tehdä MobilePayn käyttämisestä mahdollisimman turvallista jokaiselle käyttäjällemme. Olemme myös lakisääteisesti velvollisia varmistamaan henkilöllisyytesi ja osoitetietosi. Jos et ole asiakkaana jossakin yhteistyöpankeistamme, sinun tulee 1.6.2019 alkaen tunnistautua MobilePayhin pankkitunnuksillasi. Voit tarkistaa ajantasaiset tiedot yhteistyöpankeistamme täältä.
Voimme pyytää sinua tunnistautumaan rekisteröitymisen yhteydessä, uutta korttia lisätessäsi tai vanhan kortin maksutietoja muuttaessasi.
Huomaathan, että pankkitunnuksilla tunnistautumisen myötä myös MobilePayn maksurajasi nousevat. Nostettua käyttörajaa ei voi laskea jälkikäteen.
 Maksurajojen nostamiseksi edellytämme aina pankkitunnuksilla tunnistautumista riippumatta siitä, minkä pankin asiakkaana olet.
Lue lisää maksurajoista.

Onko MobilePayn käyttö turvallista?

Tili- ja korttitietosi on suojattu MobilePay-sovelluksessa salasanalla, jota käytät kirjautumiseen MobilePay-sovellukseen. Kaikki siirrot kirjataan järjestelmäämme. Tämä tarkoittaa, että voimme puuttua asiaan ja lukita MobilePay-sopimuksia, kun näemme epäilyttäviä siirtoja.

Hyviä turvallisuusohjeita

Kun sinulla on MobilePay, sinun on pidettävä matkapuhelimestasi yhtä hyvää huolta kuin luottokorteista ja seteleistä. Katso, miten voit itse parantaa turvallisuutta:

 

Onko turvallista maksaa MobilePaylla kassan vieressä olevan tunnistimen avulla?

MobilePayn ja MobilePay-tunnistimen välillä ei siirretä mitään tietoja. Tunnistin vain välittää sijaintitiedon MobilePay-sovellukselle, jotta se tietää mille kassalle / mihin myymälään rahat lähetetään. Maksu tapahtuu turvallisella yhteydellä MobilePay-sovelluksen kautta täsmälleen samalla tavalla kuin silloin, kun lähetät rahaa.

Ovatko korttiini liitetyt vakuutukset voimassa myös silloin, kun maksan MobilePaylla?

Kun maksat MobilePaylla, korttiisi liitetyt vakuutukset eivät ole voimassa.

Korttiisi liitetyt vakuutukset ovat kuitenkin voimassa silloin, kun käytät MobilePayta verkkokaupassa. Verkkokaupassa MobilePay vain muuttaa matkapuhelinnumerosi korttitiedoiksi, jotka olet rekisteröinyt MobilePayhin, minkä jälkeen verkkokaupan maksupalvelutarjoaja veloittaa tavallisen korttimaksun.

Voidaanko MobilePay-tunnistin varastaa tai voiko sitä käyttää huijauksissa?

MobilePay-tunnistin on kytkettävä kassajärjestelmään. Kuhunkin kassaan voi kytkeä vain yhden tunnistimen ja ainoastaan kytketty kassa voi pyytää maksua, kun olet aloittanut maksun laittamalla puhelimesi MobilePay-tunnistimen päälle.

Voivatko muut käyttää MobilePaytani?

Muut eivät voi käyttää MobilePay-sovellustasi, elleivät he pääse käsiksi puhelimeesi tai SIM-korttiisi ja tunne nelinumeroista salasanaasi. Valitset salasanan itse, kun rekisteröidyt MobilePayhin ja käytät sitä joka kerta kun kirjaudut sisään.

Voit itse suojautua väärinkäytöksiltä ja suosittelemme, että:

Tietosuoja

Tietosuoja-asetus antaa minulle oikeuden poistaa kaikki henkilötietoni - miten se tehdään?

Soita meille ja sano, että haluat, että henkilötietosi poistetaan. Huomaa, että tämä tarkoittaa, että et voi enää käyttää MobilePayta.

Huomaathan, että kun ilmoitat meille, että haluat poistaa tietosi ja päätät asiakassuhteesi, säilytämme tietojasi lain velvoittaman ajan, jonka jälkeen tiedot poistetaan automaattisesti.

Tietosuoja-asetus antaa minulle oikeuden saada kaikki henkilötietoni – miten saan ne?

Näet henkilötietosi MobilePay-sovelluksen Asetukset-valikossa, johon pääset napsauttamalla ratasta vasemmassa yläkulmassa.

Miten saan tietää, mitä tietoja MobilePay kerää minusta ja mihin niitä käytetään?

Kun rekisteröidyt MobilePay-käyttäjäksi, järjestelmiimme rekisteröidään seuraavat tiedot: matkapuhelinnumero, maksukorttisi tiedot, tilinumerosi, sähköpostiosoitteesi, nimesi ja henkilötunnuksesi. Käytämme esim. henkilötunnusta MobilePay-käyttäjien tunnistamiseen.

Ehdoista sekä tietosuojatiedotteesta voit lukea lisää siitä, mitä tietoja keräämme ja mihin niitä käytetään.

Mikä on GDPR tai tiedosuoja-asetus?

GDPR, eli suomeksi tietosuoja-asetus, on lyhenne sanoista “General Data Protection Regulation”. Se on EU-asetus, jolla pyritään suojaamaan EU-asukkaiden henkilötiedot. Asetuksen ansiosta ihmiset voivat hallita ja saada paremman yleiskuvan henkilötiedoistaan, joita viranomaiset, organisaatiot ja yritykset käyttävät. Asetuksen avulla ihmiset saavat myös paremman käsityksen siitä, mihin heidän tietojaan käytetään.