MobilePay spørgsmål og svar pr. 31.10.2020


Aloittaminen

Käyttöönotto

Miksi en saa ilmoitusta, kun saan rahaa tai laskun?

Rekisteröityessäsi MobilePayhin sinulta kysytään sallitko, että MobilePay lähettää sinulle viestejä. Mikäli vastasit Ei, emme lähetä ilmoituksia, kun vastaanotat rahaa tai saat laskun MobilePayn kautta. 

Näet aina kaikki siirrot MobilePayn Tapahtumissa.

Jos haluat saada ilmoituksia, salli push-ilmoitukset matkapuhelimessasi. Tee näin:

iPhone

Android

Miksi maksukorttini ei toimi MobilePayssa?

On olemassa monta mahdollista syytä siihen, että maksukorttisi ei toimi MobilePayssa.

Tässä muutama yleisin syy sille, miksi maksukortti ei toimi:

Miksi MobilePay haluaa käyttää yhteystietojani, sijaintia, kuvia, kameraa jne?

Jotta voisit käyttää MobilePayn kaikkia toimintoja, tarvitsemme älypuhelimesi tiettyjä toimintoja. Katso alta mihin käytämme eri tietoja ja toimintoja:

Miksi MobilePay-sovellusta ei löydy App Storesta eikä Google Playstä?

Etsi sanalla MobilePay. Huomaa, että MobilePay on yksi sana.

MobilePay on suomalainen sovellus ja sitä voidaan käyttää ainoastaan suomalaisissa matkapuhelimissa. Varmista siksi, että puhelimesi kieli/maavalinta on Suomi, koska se varmistaa, että etsit suomalaista sovellusta App Storesta ja Google Playsta.

Voit myös ladata MobilePayn kotisivuiltamme: Avaa MobilePay.fi älypuhelimellasi, valitse Käyttäjille ja napsauta Lataa MobilePay sivun alkupuolelta. Tässä voit valita ladataanko sovellus App Storesta vai Google Playstä.

Jos et vieläkään löydä MobilePayta, puhelimessasi voi olla käyttöjärjestelmä, jota me emme tue (esim. Windows). Tästä syystä et löydä MobilePayta sovelluskaupastasi.

Katso mitä teknisiä vaatimuksia MobilePay asettaa älylaitteellesi.

 

Miksi tililleni tehtiin 0,01€ katevaraus kortin lisäämisen yhteydessä?

Uuden kortin lisäämisen yhteydessä korttiin kuuluvalta tililtäsi tehdään 0,01€ katevaraus.

Katevarauksella varmistetaan, että kortti kuuluu sitä MobilePayhin lisäävälle henkilölle. Katevaraus poistuu tililtäsi heti, kun kortin lisääminen on tehty ja summaa ei siis tulla veloittamaan.

Miksi yhteystiedot eivät näy tai näkyvät väärin?

Jos yhteystiedot eivät näy, kun haluat siirtää rahaa MobilePaylla, syynä voi olla se, että sovelluksella ei ole käyttöoikeutta yhteystietoihin. Käyttöoikeuksia voi kuitenkin muuttaa. Tee näin:

iPhone

Android

Yhteystietojen on oltava puhelimen muistissa, ei SIM-kortilla. Siirrä yhteystiedot puhelimen muistiin.

Vaihtoehtoisesti voit poistaa MobilePay-sovelluksen ja asentaa sen uudelleen. Huomaa, että MobilePayn Tapahtumat-lista häviää, kun rekisteröidyt uudelleen. Muista vastata Kyllä, jotta sovellus voi hakea tiedot puhelimesta. Jos vastasit Kyllä, etkä yhtäkkiä pääse enää yhteystietoihisi, poista MobilePay-sovellus ja asenna se uudelleen. Muista kirjautua ”nykyisenä käyttäjänä”.


Mitä kortteja voin käyttää MobilePayn kanssa?

On mahdollista liittää useita erilaisia kortteja MobilePay-tiliin. MobilePay-tiliin voi liittää enintään kuusi korttia. Niiden on oltava suomalaisia Debit- tai Credit-kortteja, ja kortin on oltava sinun nimissäsi.

Voit käyttää MobilePayssa seuraavia kortteja:

Debit/Credit -yhdistelmäkorteissa voit itse valita kummalta puolen haluat MobilePay -siirrot lähettää. Huomioi, että Debit/Credit -yhdistelmäkorteissa molemmilla puolilla on oma korttinumeronsa ja CVC-numero. Edessä on Credit puolen korttinumero ja takaa löydät kortin  Debit puolen korttinumeron. 

Huomaathan, että maksukorteissa voi olla esto, joka rajoittaa, missä päin maailmaa korttia voi käyttää. Voi olla, että korttia ei voi myöskään käyttää verkossa.

Mitä vaaditaan, että saan MobilePayn käyttööni?

Saadaksesi MobilePayn sinulla on oltava:

Yksityishenkilöillä voi olla vain yksi MobilePay-sopimus aktiivisena. Jos olet yrittäjä ja haluat tarjota asiakkaillesi maksua MobilePaylla, voit solmia MobilePay-yrityssopimuksen.

Lue lisää täältä.

Miten aktivoin Touch ID:n tai sormenjälkitunnistuksen sisäänkirjautumista varten?

Touch ID:n (sormenjäljen) käyttöä varten toiminto on aktivoitava kahdessa paikassa: matkapuhelimen asetuksissa ja MobilePay-sovelluksessa. Voit rekisteröidä enintään viisi sormenjälkeä Touch ID:hen.

Nämä laitteet tukevat Touch ID:tä:

Touch ID -toiminnon on oltava aktivoitu matkapuhelimessa, jotta sitä voi käyttää MobilePayssa. Touch ID ja salasana aktivoidaan Asetuksissa.

Jos et ole vielä tallentanut sormenjälkeä, tee se nyt. Seuraa puhelimen ohjeita.

Toimi näin, jos haluat aktivoida sormenjälkitunnistuksen:

Miten pääsen alkuun MobilePayn kanssa?

Lataa MobilePay-sovellus älypuhelimesi sovelluskaupasta, AppStoresta tai GooglePlaysta.

  1. Avaa MobilePay-sovellus ja valitse Rekisteröidy uutena käyttäjä.
  2. Syötä matkapuhelinnumerosi, saat sen jälkeen tekstiviestillä 6-numeroisen aktivointikoodin.
  3. Tunnistaudu henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.
  4. Syötä sähköpostiosoitteesi.
  5. Syötä maksukorttisi tiedot. Kortin lisäämistä varten tarvitset myös henkilökohtaiset verkkopankkitunnuksesi.
  6. Syötä tilinumerosi. 
  7. Valitse nelinumeroinen salasanasi. On tärkeää, että valitset yksilöllisen salasanan, joka ei ole muiden tiedossa.
  8. Vahvista nelinumeroinen salasana.
  9. Nyt voit aloittaa MobilePayn käytön. Jes!

Jos haluat myöhemmin käyttää MobilePay-sovellusta toisessa matkapuhelimessa, valitse Kirjaudu sisään (nykyisenä käyttäjänä). Vahvista kirjautuminen vielä saamallasi tekstiviestin aktivointikoodilla. Tämä pätee myös silloin, kun olet vahingossa poistanut MobilePay-sovelluksen.

Tekstiviesti voi tulla viiveellä. Jos et saa tekstiviestiä, soitathan käyttäjien asiakastukeen 020031331.


Saan virheilmoituksen. Mitä teen?

Jos saat virheilmoituksen syötettyäsi koodin MobilePay-sovellukseen, toimi seuraavasti riippuen siitä, mitä virheilmoituksessa lukee: 

Virhe voi ilmetä eri paikoissa: sähköpostin syöttämisen jälkeen, kun rekisteröidyt uutena käyttäjänä tai kun yrität kirjautua sisään nykyisenä käyttäjänä.

Virheeseen voi olla useita syitä. Kokeile käymällä läpi ja tarvittaessa korjaamalla nämä asetukset:

 

Voinko käyttää MobilePayta Huawei-puhelimella?

MobilePay-sovellusta optimoidaan aina tukemaan viimeisimpiä iOS- (iPhone) ja Android –käyttöjärjestelmiä. MobilePayta voi siis käyttää niissä Huawei-puhelimissa, jotka on päivitetty Android-käyttöjärjestelmään.

Android-puhelimen tulee myös täyttää MobilePayn edellyttämät yleiset tekniset vaatimukset. MobilePayta ei siis voi käyttää sellaisilla Huawei-puhelimilla, joita ei ole päivitetty Android-käyttöjärjestelmään, vaan käyttävät Huawein omaa App Gallerya.

MobilePayn tekniset vaatimukset

Käyttäjätietojen muutos

Kuinka saan uuden tunnusluvun?

Mikäli unohdat tunnuslukusi, saat uuden tunnusluvun helposti.

Tee näin:

Miten vaihdan MobilePayn salasanan?

Voit vaihtaa salasanasi, kun olet kirjautunut MobilePayhin.

Tee näin:

 

Miten vaihdan nimeni MobilePayssa?

Voit helposti vaihtaa nimesi MobilePayssa. Toimi näin:

Suosittelemme, että käytät oikeaa nimeäsi, jotta vastaanottajalle ei jää epäselväksi kuka sinä olet.

Nimeä voi vaihtaa rajallisen määrän kertoja.

Miten vaihdan sähköpostiosoitteeni MobilePayssa?

Voit helposti vaihtaa sähköpostiosoitteesi MobilePayssa. Toimi näin:

Miten voin vaihtaa kortin?

MobilePayhin rekisteröidyn kortin korttinumeron voit vaihtaa milloin tahansa.

Toimi näin:

Voit liittää enintään kuusi korttia MobilePay-sopimukseesi.

MobilePay käyttää automaattisesti sitä korttia, joka on asetettu ensisijaiseksi. Voit helposti valita toisen kortin, kun maksat tai siirrät rahaa. Napsauta vain kommenttikentän alla olevaa kenttää ennen kuin hyväksyt maksun. Valitse haluamasi kortti ja hyväksy maksu.

Huomioi, että Debit/Credit -yhdistelmäkorteissa molemmilla puolilla on oma korttinumeronsa ja CVC-numero. Edessä on Credit puolen korttinumero ja takaa löydät kortin Debit puolen korttinumeron. 

Miten voin vaihtaa tilinumeroni?

MobilePayhin rekisteröity tilinumero on helppo vaihtaa. Toimi näin:

Muista tarkistaa, että tilinumerosi muuttui.

 

Olen saanut uuden puhelimen. Mitä teen?

Jos olet saanut uuden puhelimen, mutta säilytät vanhan numerosi, lataa vain MobilePay uuteen puhelimeesi.

Voit aktivoida MobilePayn useissa puhelimissa. Kirjaudu vain sisään nykyisenä käyttäjänä samalla puhelinnumerolla. Poista MobilePay-sovellus vanhasta puhelimesta, jos et käytä sitä enää.

Olen saanut uuden puhelinnumeron. Mitä teen?

Kun olet saanut uuden puhelinnumeron, vaihda se sovellukseen ennen kuin vanha puhelinnumero lakkaa toimimasta. Aktivointikoodi lähetetään aina vanhaan puhelinnumeroon välttääksemme väärinkäyttöä. Jos haluat vaihtaa puhelinnumerosi, toimi näin:

  1.  Kirjaudu MobilePayhin vanhalla puhelinnumerollasi
  2.  Napsauta profiilia (kuvake vasemmassa yläkulmassa)
  3.  Valitse Asetukset
  4.  Valitse Matkapuhelinnumero
  5.  Syötä uusi puhelinnumerosi
  6.  Saat aktivointikoodin vanhaan puhelinnumeroosi
  7.  Syötä saamasi aktivointikoodi MobilePayhin

Jos sinulla ei ole enää käytössäsi vanhaa puhelinnumeroasi, toimi näin:

  1.  Poista ja asenna MobilePay-sovellus uudelleen
  2.  Valitse Rekisteröidy uutena käyttäjänä
  3.  Syötä uusi puhelinnumerosi, tähän numeroon saat aktivointikoodin
  4.  Syötä nimi ja henkilötunnus (saat ilmoituksen, että henkilötunnus on jo rekisteröity)
  5.  Valitse Kirjaudu sisään
  6.  Uudelleen aktivoi uusi puhelinnumerosi ja jatka tunnistautumaan pankkitunnuksillasi
  7.  Syötä uusi puhelinnumero, tähän numeroon saat uudestaan uuden aktivointikoodin
  8.  Valitse tunnusluku ja vahvista se

Olen unohtanut salasanani. Mitä teen?

Jos olet unohtanut salasanasi, toimi näin:

Jos et ole vielä rekisteröinyt korttiasi sovellukseen, saat uuden tunnusluvun soittamalla asiakaspalveluun 0200 31331.