MobilePay spørgsmål og svar pr. 24.10.2020


Turvallisuus

Miksi minun on lähetettävä asiakirjoja osoitteen todentamista varten?

On useita tilanteita, joissa pyydämme sinua lähettämään asiakirjat osoitteen todentamista varten. Yleensä se johtuu seuraavista asioista:

Meillä on velvollisuus tietää ja todentaa henkilöllisyytesi ja osoitteesi. Jos sinulla on turvakielto tai asut ulkomailla, emme voi hakea tietojasi automaattisesti Väestörekisterikeskuksesta - siksi pyydämme apuasi.

Saatamme pyytää ajantasaista dokumentaatiota osoitetiedoistasi, koska meidän tulee pitää tietosi ajan tasalla.

Asiakirjat voit lähettää MobilePay-sovelluksen kautta. Se on HTTPS-suojattu yhteys ja salaamme tietoja TLS-version 1.2 kautta. Asiakirjat pidetään siten luottamuksellisina ja arkistoidaan turvallisesti. Vain valtuutetuilla henkilöillä on pääsy asiakirjoihisi.

Jos et ole vielä tunnistautunut, sinun tulee tunnistautua pankkitunnuksilla, kun toimitat tietosi meille. Tunnistautumalla saat automaattisesti korkeammat maksurajat. Jos sinulla ei ole pankkitunnuksia, otathan yhteyden asiakastukeemme puhelimitse +358 200 31331.

Miksi minun on lähetettävä asiakirjat osoitteen todentamista varten, kun osoitteeni on turvakiellossa?

MobilePayta käytettäessä meidän on tiedettävä yhteysosoitteesi - jopa silloin, kun sinulla on turvakielto. Siksi tarvitsemme sinulta lisätietoja.

Emme voi hakea automaattisesti osoitettasi Väestörekisterikeskuksen kautta turvakiellon takia ja siksi sinun on lähetettävä turvakiellon todentava asiakirja meille itse. Sinua pyydetään myös syöttämään sovellukseen asiointiosoitteesi.

Sinua pyydetään automaattisesti toimittamaan tarvittavat asiakirjat, kun rekisteröidyt ensimmäistä kertaa MobilePay-sovelluksessa.

Jos käytät jo MobilePay-sovellusta ja saat myöhemmin turvakiellon, sinulta kysytään tarvittavat asiakirjat automaattisesti sovelluksen kautta.

Mitä asiakirjoja minun pitää lähettää osoitteen todentamista varten?

Sinua pyydetään automaattisesti toimittamaan tarvittavat asiakirjat, kun rekisteröidyt ensimmäistä kertaa MobilePay-sovelluksessa.

Helppo tapa todentaa osoitetiedot on kirjautua suomi.fi -sivustolle ja ottaa kuva omista osoitetiedoista. Etusivu > rekisterit > omat tiedot. Tältä sivulta löydät osoitetietosi ja tiedon voimassaolevista tietojenluovutuskielloista, jos sinulla on esimerkiksi turvakielto. Varmistathan, että ottamassasi kuvassa on näkyvissä päivämäärä, jolloin tiedot on haettu suomi.fi-sivustolta. 

Osoitteen todentamista varten, voit myös lähettää meille jokin seuraavista asiakirjoista:

Huomioitahan myös seuraavat kohdat, jotta lähettämääsi asiakirjaa ei hylätä:

Jos käytät jo MobilePay-sovellusta ja sinulla ei ole vakituista osoitetta Suomessa, sinulta kysytään tarvittavat asiakirjat automaattisesti sovelluksen kautta. Saatamme pyytää sinulta osoitetietojen päivittämistä uudelleen.

Onko turvallista toimittaa asiakirjat osoitteen todentamista varten?

Kyllä, asiakirjojen toimittaminen meille on turvallista. 

MobilePay-sovelluksen kautta ladatut asiakirjat lähetetään HTTPS-suojatun yhteyden kautta ja salaamme tiedot TLS-version 1.2 kautta. Asiakirjat pidetään siten luottamuksellisina ja varastoidaan turvallisesti. Vain valtuutetuilla henkilöillä on pääsy asiakirjoihisi.

Meille on hyvin tärkeää, että koet MobilePay-sovelluksen turvalliseksi, siksi kehitämmekin jatkuvasti sovelluksen turvallisuutta niin, että tietosi ei joudu vääriin käsiin. Seuraamme toimintaa ympäri vuorokauden estääksemme virus- ja hakkerihyökkäykset. Reagoimme viipymättä, jos havaitsemme merkkejä epänormaalista toiminnasta.

Miksi lähettämäni asiakirja on hylätty?

Tavallisimmat syyt asiakirjan hylkäämiseen ovat:

Meillä on velvollisuus tuntea ja todentaa henkilöllisyytesi ja osoitteesi. Jos sinulla on suojattu osoite tai asut ulkomailla, emme saa haettua tietojasi automaattisesti Väestörekisterikeskuksesta - siksi pyydämme apuasi.

Jos lähettämäsi asiakirjasi on hylätty, lähetäthän meille uuden. Tarkista vielä täältä, mitä tietoja tarvitsemme.

Otathan yhteyttä asiakastukeemme soittamalla +358 200 31331, jos sinulla on kysyttävää.

Voinko käyttää MobilePayta, jos vastaanotan postini poste restante-osoitteeseen?

Käyttääksesi MobilePayta, sinulla tulee olla vakituinen osoite. Poste restante -osoite on tarkoitettu väliaikaiseen käyttöön ja tämän vuoksi emme hyväksy sitä virallisena osoitteenasi. Olethan yhteydessä käyttäjien asiakastukeemme, kun saat vakituisen osoitteen.

Voinko käyttää MobilePayta, jos asun ulkomailla?

Voit ottaa MobilePay-sovelluksen käyttöön vain, jos sinulla on ulkomainen osoite Euroopan talousalueella (EEA). Poikkeuksena tähän myös UK:ssa ja Sveitsissä asuvat voivat käyttää MobilePayta.

Tarvitset myös suomalaisen henkilötunnuksen, suomalaisen tili- ja korttinumeron, suomalaisen matkapuhelinnumeron ja suomalaisen pankin myöntämät pankkitunnukset. Tämän lisäksi tarvitsemme hieman lisää tietoja, kuten osoite tietosi.

Meidän tulee tuntea asiakkaamme ja, kun sinulla ei ole vakituista osoitetta Suomessa, emme saa osoite tietoa automaattisesti Väestörekisterikeskukselta. Pyydämme myös näitä tietoja säännöllisesti sinulta.

Jotta voimme todentaa osoitteesi, sinun tulee lähettää meille jokin seuraavista asiakirjoista:
Huomaathan, että asiakirja ei saa olla vanhempi kuin 6 kuukautta.

Sinua pyydetään automaattisesti toimittamaan tarvittavat asiakirjat, kun rekisteröidyt ensimmäistä kertaa MobilePay-sovelluksessa.

Jos käytät jo MobilePay-sovellusta ja sinulla ei ole vakituista osoitetta Suomessa, sinulta kysytään tarvittavat asiakirjat automaattisesti sovelluksen kautta. Saatamme pyytää sinulta osoitetietojen päivittämistä uudelleen.

Milloin voin syöttää henkilökohtaiset tiedot?

Kun olet kirjautunut MobilePay-sovellukseen, olet turvallisessa ympäristössä. Pyydämme sinua syöttämään korttitiedot ja henkilötunnuksesi ja lähettämään henkilöllisyystodistuksesi ainoastaan silloin, kun olet kirjautunut sovellukseen.

Kirjaudut MobilePay-sovellukseen joko nelinumeroisella salasanalla, Face ID:llä tai Touch ID:llä. Emme pyydä sinua lähettämään tietoja tekstiviestillä tai sähköpostilla.

Voit saada tekstiviestin, että sinun on päivitettävä tietoja. Huolehdi siitä, että olet kirjautunut MobilePay-sovellukseen, ennen kuin teet muutoksia.  Jos saat tekstiviestin tai sähköpostin, jossa MobilePay pyytää sinua lähettämään henkilökohtaisia tietoja, viesti on huijausta ja voit poistaa sen. 

Jos olet epävarma, voit aina ottaa meihin yhteyttä.

Minua huijattiin. Mitä teen?

Jos olet ostanut tuotteen ja maksanut MobilePaylla, mutta et ole saanut tuotetta, sinulla on useimmissa tapauksissa oikeus saada rahasi takaisin. Huomaa, että mahdollisuutesi saada rahasi takaisin riippuvat siitä, millaista MobilePay-maksua olet käyttänyt. 

Käytetty maksutapa ilmenee tiliotteesta. 

Jos tiliotteessa lukee MobilePay
Maksu on tehty MobilePaylla. Ota yhteyttä henkilöön tai yritykseen, jonka kanssa olet käynyt kauppaa.

Jos tiliotteessa lukee yrityksen nimi
Olet käyttänyt MobilePayta ainoastaan korttitietojen välittämiseen maksun yhteydessä, joten olet teknisesti katsottuna maksanut maksukortilla. Ota yhteyttä pankkiisi. He auttavat sinua saamaan rahasi takaisin. 

Yksityishenkilö huijasi minua
Jos olet ostanut tuotteen yksityishenkilöltä, mutta et ole saanut tuotetta, sinun on otettava yhteyttä henkilöön, jonka kanssa olet käynyt kauppaa. Jos olet ottanut yhteyttä ko. henkilöön ja olet sitä mieltä, että kyse on huijauksesta, ota yhteyttä poliisiin. Kerro mieluusti myyjälle, että ilmoitat asian poliisille, jos et saa tuotetta tai rahojasi takaisin.

Minua huijattiin sivuston kautta käydyssä kaupassa
Jos tuote on ostettu yrityksen tai sivuston kautta, ota heihin yhteyttä kysyäksesi vaihtoehdoistasi. Heillä on usein kokemusta muista, jotka ovat olleet samassa tilanteessa. 

Jos olet maksanut tuotteen lähettämällä rahat MobilePaylla myyjän matkapuhelinnumeroon, meillä ei valitettavasti ole mitään mahdollisuutta palauttaa siirtoa. Voit olla yhteydessä MobilePayn asiakaspalveluun numeroon 0200 31331.

Minua huijattiin verkkokaupassa
Jos olet ostanut tuotteen verkkokaupassa, mutta et ole saanut tuotetta, voit saada rahasi takaisin. Jos maksoit MobilePaylla samalla tavoin kuin maksukortilla ts. et lähettänyt rahaa matkapuhelinnumeroon, pankkisi voi auttaa sinua saamaan rahasi takaisin. Yrityksen nimi näkyy tiliotteessa.


Mitä teen, jos näen MobilePay-sovelluksessani siirron, joka ei ole minun?

Jos huomaat MobilePay-sovelluksessasi tai tililläsi siirron, jota et ole itse tehnyt, soita välittömästi MobilePayn asiakastukeen numeroon 0200 31331. 

Muista aina tarkastaa nimi ja puhelinnumero ennen kuin siirrä rahat tai hyväksyt pyynnön MobilePayssa. Vastaanottaja voi käyttää MobilePayssa toista nimeä kuin se, jonka olet tallentanut yhteystietoihisi. Syynä on se, että nimi, jonka näet MobilePayssa, on nimi, jonka vastaanottaja on itse valinnut MobilePay-sopimuksessaan.

Mitä teen, jos puhelimeni varastetaan tai epäilen, että MobilePayta käytetään väärin?

Soita MobilePayn asiakastukeen numeroon 0200 31331 ja estä MobilePay-tilisi käyttö, jos epäilet väärinkäyttöä tai jos puhelimesi on varastettu.

Miten teen reklamaation?

Jos olet sitä mieltä, että MobilePaylla on maksettu maksuja, joita et ole hyväksynyt tai tehnyt, ota meihin yhteyttä mahdollisimman pian ja tee reklamaatio. Muista estää MobilePay-sopimuksesi. Soita meille numeroon 0200 31331, niin autamme sinua.

Miten reklamaatio etenee?

Käsittelemme reklamaation mahdollisimman nopeasti. Meidän on ehkä otettava sinuun yhteyttä asian käsittelyn aikana.

Jos tutkimuksissa ilmenee, että MobilePay-profiiliasi on väärinkäytetty, palautamme summan. Summa siirretään MobilePay-sovelluksen vastaanottajatilille.

Jos reklamaatiosi osoittautuu perättömäksi, pidätämme oikeuden olla palauttamatta rahoja.

Jos haluat tietää lisää, katso myös MobilePayn ehdot.

Olen jo tunnistautunut kerran. Miksi minun on tehtävä se uudelleen?

Miksi minun pitää tunnistautua? 
Haluamme tehdä MobilePayn käyttämisestä mahdollisimman turvallista jokaiselle käyttäjällemme. Olemme myös lakisääteisesti velvollisia varmistamaan henkilöllisyytesi ja osoitetietosi. Jos et ole asiakkaana jossakin yhteistyöpankeistamme, sinun tulee 1.6.2019 alkaen tunnistautua MobilePayhin pankkitunnuksillasi. Voit tarkistaa ajantasaiset tiedot yhteistyöpankeistamme täältä.
Voimme pyytää sinua tunnistautumaan rekisteröitymisen yhteydessä, uutta korttia lisätessäsi tai vanhan kortin maksutietoja muuttaessasi.
Huomaathan, että pankkitunnuksilla tunnistautumisen myötä myös MobilePayn maksurajasi nousevat. Nostettua käyttörajaa ei voi laskea jälkikäteen.
 Maksurajojen nostamiseksi edellytämme aina pankkitunnuksilla tunnistautumista riippumatta siitä, minkä pankin asiakkaana olet.
Lue lisää maksurajoista.

Onko MobilePayn käyttö turvallista?

Tili- ja korttitietosi on suojattu MobilePay-sovelluksessa salasanalla, jota käytät MobilePay-sovellukseen kirjautuessa.

Korttinumero tai muut tiedot eivät ole sovelluksessa nähtävillä tai tallennettuna kokonaisina - ainoastaan niin kutsuttu ”maskattu” korttinumero, eli kortin kuusi ensimmäistä ja neljä viimeistä numeroa sekä kortin erääntymisajankohta löytyvät sovelluksesta.
Täydelliset korttitiedot ovat tietoturva-auditoidussa taustajärjestelmässämme, joten korttitietosi ovat täysin turvassa.

  

Kun sinulla on MobilePay, sinun on pidettävä matkapuhelimestasi yhtä hyvää huolta kuin luottokorteista ja seteleistä. Katso, miten voit itse parantaa turvallisuutta:

 

Onko turvallista maksaa MobilePaylla kassan vieressä olevan tunnistimen avulla?

MobilePayn ja MobilePay-tunnistimen välillä ei siirretä mitään tietoja. Tunnistin vain välittää sijaintitiedon MobilePay-sovellukselle, jotta se tietää mille kassalle / mihin myymälään rahat lähetetään. Maksu tapahtuu turvallisella yhteydellä MobilePay-sovelluksen kautta täsmälleen samalla tavalla kuin silloin, kun lähetät rahaa.

Ovatko korttiini liitetyt vakuutukset voimassa myös silloin, kun maksan MobilePaylla?

Kun maksat MobilePaylla, korttiisi liitetyt vakuutukset eivät ole voimassa.

Korttiisi liitetyt vakuutukset ovat kuitenkin voimassa silloin, kun käytät MobilePayta verkkokaupassa. Verkkokaupassa MobilePay vain muuttaa matkapuhelinnumerosi korttitiedoiksi, jotka olet rekisteröinyt MobilePayhin, minkä jälkeen verkkokaupan maksupalvelutarjoaja veloittaa tavallisen korttimaksun.

Mikä PSD2 on?

EU:n toinen maksupalveludirektiivi (PSD2, Payment Service Directive) tulee voimaan 14.9.2019. Sen myötä elektronisille maksuille asetettavat turvallisuusvaatimukset kiristyvät. Tämä koskee myös MobilePay-maksuja.  Käytännössä tämä merkitsee sitä, että elektroninen maksu on hyväksyttävä vähintään kaksivaiheisesti.

Voidaanko MobilePay-tunnistin varastaa tai voiko sitä käyttää huijauksissa?

MobilePay-tunnistin on kytkettävä kassajärjestelmään. Kuhunkin kassaan voi kytkeä vain yhden tunnistimen ja ainoastaan kytketty kassa voi pyytää maksua, kun olet aloittanut maksun laittamalla puhelimesi MobilePay-tunnistimen päälle.

Voivatko muut käyttää MobilePaytani?

Muut eivät voi käyttää MobilePay-sovellustasi, elleivät he pääse käsiksi puhelimeesi tai SIM-korttiisi ja tunne nelinumeroista salasanaasi. Valitset salasanan itse, kun rekisteröidyt MobilePayhin ja käytät sitä joka kerta kun kirjaudut sisään.

Voit itse suojautua väärinkäytöksiltä ja suosittelemme, että: