MobilePay spørgsmål og svar pr. 20.10.2019


Käyttö

Mistä asiakas tietää, että hänellä on lasku MobilePayssa?

Asiakas saa ilmoituksen MobilePay-sovelluksessa, kun hän saa laskun. Asiakas voi kuitenkin estää tämän ominaisuuden asetuksista.

Miten kerron asiakkailleni mahdollisuudesta vastaanottaa laskuja MobilePay Invoicen kautta?

Voit tiedottaa asiakasta kotisivuillasi, sopimusasiakirjoissa, ehdoissa tms. tai itse myyntitilanteessa. Jos lähetät laskun suoraan asiakkaan MobilePay-sovellukseen, on tärkeää, että olet sopinut siitä asiakkaan kanssa. Sopimus voi olla suullinen tai kirjallinen. On tärkeää, että MobilePay-sovelluksen käyttäjät eivät ylläty saadessaan laskun MobilePayssa. Siksi sinun on varmistettava, että MobilePay-käyttäjälle on kerrottu asiasta ja hän hyväksyy sen, että hän saa laskuja MobilePayssa.

Miten maksut tilitetään?

Sinä tai integraattorisi valitsette itse mitä viitettä tai tunnistetta käytetään MobilePay-maksuissa ja laskuissa.

Voit tehdä täsmäytyksen kolmella tavalla:

  1. Haet itse laskujen ja maksujen tilan API:n kautta. Kun laskun tila on "maksettu", rahat ovat tilillä.
  2. Yksittäisillä tilitapahtumilla on antamasi viite tai tunniste, joka palautetaan API:n kautta.
  3. Kirjaudu MobilePay-portaaliin ja vie tapahtumat csv-tiedostoon.

Miten yritys lähettää laskun maksupyynnön MobilePayssa?

Yritys voi lähettää laskuja monella eri tavalla MobilePaylla. Voit lähettää laskun asiakkaalle suoraan MobilePay-sovelluksessa (InvoiceDirect), minkä jälkeen asiakas avaa sovelluksen, valitsee maksupäivän ja maksuvälineen ja pyyhkäisee.  Vaihtoehtoisesti voit lähettää laskun asiakkaalle esim. sähköpostin liitteenä olevana PDF-tiedostona, johon on lisätty ”maksa MobilePaylla” painike tai linkki (InvoiceLink). Kun asiakas napsauttaa painiketta tai linkkiä, MobilePay-sovellus avautuu puhelimeen ja asiakas voi nähdä ja maksaa laskunsa.

Miten yritys saa maksun?

Yrityksesi saa maksun heti kun asiakas on hyväksynyt ja suorittanut maksun MobilePayn kautta. Rahat siirretään perustamisen yhteydessä ilmoittamallesi tilille, ellei toisin sovita.

Onko minun tiedettävä asiakkaan matkapuhelinnumero, jotta voin lähettää hänelle laskun?

Jos lähetät laskun, jossa on MobilePay-maksulinkki tai painike (InvoiceLink), matkapuhelinnumeroa ei tarvita. Jos sitä vastoin lähetät laskun suoraan MobilePay-sovelluksessa (InvoiceDirect), sinun on tunnettava asiakkaan nimi ja matkapuhelinnumero.

Voiko asiakkaani muuttaa maksupäivän MobilePayssa?

Kyllä, asiakas voi MobilePayssa muuttaa laskun maksupäivää, kuitenkin enintään 30 päivää eräpäivästä.

Voiko asiakkaani nähdä laskun sisällön MobilePayssa?

Kyllä. Asiakas näkee laskun sisällön sovelluksessa riippumatta siitä, lähetätkö laskun suoraan MobilePay-sovelluksessa vai käytätkö maksupainiketta.

Voiko yritys lähettää laskun toiselle yritykselle?

Ei, yritys ei voi lähettää laskuja toiselle yritykselle. Tämä palvelu on tarkoitettu ainoastaan MobilePay-sovelluksen yksityiskäyttäjille.

Voiko yritys veloittaa asiakkaalta MobilePay Invoice-tapahtuman palkkion?

Ei. MobilePayssa maksupalkkiota ei saa veloittaa kuluttajilta.