1. Palvelu
MobilePay-sovelluksen (“Sovellus”) tarjoavat Vipps MobilePay AS ja sen sivuliikkeet ("Vipps MobilePay" tai “me”). Löydät lisätietoa Sovelluksen käytöstä verkkosivuiltamme: www.mobilepay.fi.
2. Palvelusopimus
2.1 Sopimus ja osapuolet
Rekisteröitymällä Sovelluksen käyttäjäksi ja hyväksymällä nämä sopimusehdot ("Käyttöehdot") teet sopimuksen seuraavan palveluntarjoajan kanssa:
Vipps MobilePay AS, Suomen sivuliike, Y-tunnus 3330214-4,
Aleksanterinkatu 11, 00100 Helsinki, support@mobilepay.fi, (+358) 306447020
Käyttöehtojen kieli on suomi. Voimme julkaista ehdoista käännöksiä avuksesi. Ristiriitatilanteessa tämä paikallisella kielellä julkaistu versio on ensisijainen.
Tarvitsemme tiettyjä henkilötietoja aktivoidaksemme sopimuksesi, ja siksi hyväksyt henkilötietojesi käsittelyn rekisteröitymällä maksupalveluumme. Jos vastustat käsittelyä, sopimuksesi on päätettävä. Saat lisätietoja verkkosivuillamme julkaistusta tietosuojatiedotteesta.
2.2 Käyttäjäksi rekisteröityminen
Ennen kuin aloitat Sovelluksen käytön, sinun on luotava käyttäjäprofiili. Kun rekisteröidyt Sovellukseen ensimmäistä kertaa, sinun on tunnistauduttava rekisteröintimenettelymme mukaisesti. Käytämme henkilötunnustasi tunnistaaksemme sinut. Voimme myös hakea tietojasi väestötietorekisteristä ja verrata tietojasi kansallisen verorekisterin tietoihin.
Olet velvollinen tarvittaessa tunnistautumaan tarkemmin, jotta me voimme täyttää rahanpesusääntelyn mukaiset asiakkaan tuntemista koskevat vaatimukset.
Henkilötunnuksesi voidaan yhdistää vain yhteen käyttösopimukseen.
2.3 Palvelun käytön edellytykset
Jotta voit käyttää palveluitamme, sinun täytyy täyttää seuraavat vaatimukset:
- Sinulla on suomalainen henkilötunnus.
- Todennat henkilöllisyytesi vahvalla sähköisellä tunnistusvälineellä.
- Sinulla on omissa nimissäsi oleva maksutili suomalaisessa pankissa maksujen vastaanottamista varten. Tätä pankkitiliä voidaan käyttää myös lähtevien maksujen veloitukseen ("Rahoituslähde"), jos pankkisi ja Vipps MobilePay ovat sopineet siitä. Valitset maksun Rahoituslähteen Sovelluksessa. Meillä on oikeus varmistaa tilin omistajuus jakamalla henkilötunnuksesi pankille.
- Sinulla on vähintään yksi suomalaisen pankin myöntämä maksukortti. Voit käyttää korttia Rahoituslähteenä. Meillä on oikeus varmistaa maksukortin omistajuus jakamalla henkilötunnuksesi pankille.
- Sinulla on suomalainen puhelinnumero.
- Sinulla on voimassa oleva sähköpostiosoite.
- Olet vähintään 15-vuotias. Voit siirtää vain varoja, jotka ovat laillisesti sinun hallinnassasi.
- Me olemme hyväksyneet sinut käyttäjäksi.
- Lataat Sovelluksen sovelluskaupasta. Sovellusta voi käyttää iOS- ja Android-käyttöjärjestelmillä. Voimme asettaa lisävaatimuksia laitteen käyttöjärjestelmälle.
Sinun on toimitettava pyydetyt tiedot ja asiakirjat ennen kuin voit käyttää Sovellusta, jotta me voimme täyttää lakiin perustuvat velvollisuutemme, esimerkiksi rahanpesusääntelyn noudattaminen.
Kun yhdistät maksukorttisi Sovellukseen, sinun on käytettävä kortin myöntäjän vaatimaa tunnistamistapaa, kuten esimerkiksi 3D Secure-tunnistautumista.
Sovelluksen toiminta perustuu käyttäjien puhelinnumeroiden jakamiseen. Väestötietojärjestelmään rekisteröity nimesi näkyy muille käyttäjille ja kauppiaille, kun käytät Sovellusta. Voit lukea ominaisuudesta lisää Käyttöehtojen tuotekohtaisesta osasta. Jos toinen käyttäjä saa tietoonsa puhelinnumerosi ja syöttää sen Sovellukseen, hän näkee rekisteröidyn nimesi ja profiilikuvasi ennen maksutapahtuman hyväksymistä. Näin on myös silloin, jos olet estänyt puhelinnumerosi näyttämisen numeropalveluissa tai sinulla on salainen puhelinnumero.
Voit liittää Sovellukseen yrityskortin, jos kortti on sinulle myönnetty. Olet vastuussa siitä, että sinulla on työnantajasi lupa liittää kortti Sovellukseen ja että käytät sitä korttia koskevien ehtojen mukaisesti. Huomaa, että Sovelluksen kaupallista käyttöä koskevat rajoitukset ovat silti voimassa.
3. Palveluiden käyttö
3.1 Sovelluksen käyttö
Sovellus on henkilökohtainen ja vain sinä voit käyttää sitä. Et saa paljastaa salasanojasi muille, kirjoittaa niitä muistiin tai tallentaa niitä laitteellesi.
Voit käyttää Sovellusta vain yhdellä laitteella kerrallaan. Sinun on todennettava henkilöllisyytesi, jos kirjaudut sisään toiselle laitteelle.
Voit estää tiettyä käyttäjää olemasta vuorovaikutuksessa kanssasi Sovelluksessa. Esto vaikuttaa kaikkiin Sovelluksen tuotteisiin ja toimintoihin. Estämäsi käyttäjä ei voi esimerkiksi siirtää sinulle varoja tai lähettää sinulle viestejä.
3.2 Maksurajat
Olemme asettaneet maksupalveluidemme käytölle enimmäisrajat sekä tiettyjä tuotteita koskevat rajoitukset. Löydät maksurajat verkkosivuiltamme. Rajoitukset koskevat vain Vipps MobilePayn sinulle Sovelluksessa tarjoamia maksupalveluita, ei Sovelluksen avulla hyväksyttäviä korttimaksuja, jossa Vipps MobilePay ei toteuta maksua, vaan ainoastaan toimittaa salatut korttitietosi maksunsaajan maksupalveluntarjoajalle (katso jäljempänä Korttimaksujen hyväksyminen Sovelluksen avulla).
Maksurajojen lisäksi voimme määrittää muita rajoja tai tekijöitä, jotka laukaisevat uusia turvallisuusvaatimuksia, esimerkiksi 3-D Secure.
3.3 Puhelinnumeron muuttaminen
Uusi käyttäjäprofiili: Voit ottaa käyttöön uuden puhelinnumeron poistamalla käyttäjäprofiilisi ja rekisteröitymällä uutena käyttäjänä. Jos rekisteröidyt uutena käyttäjänä, emme automaattisesti jaa uutta puhelinnumeroasi muille käyttäjille ja kauppiaille, joiden kanssa olet ollut vuorovaikutuksessa Sovelluksessa. Poista käyttäjäprofiili Sovelluksessa, tai jos et enää pääse käyttämään laitettasi, soittamalla meille.
Huomaa, että profiilin poistamisen jälkeen sinulla ei enää ole pääsyä tapahtumahistoriaan Sovelluksen kautta. Voit ottaa meihin yhteyttä ja pyytää tietoja maksutapahtumista. Sinulla ei myöskään ole pääsyä aiemmassa profiilissa luotuihin toistuvia maksuja koskeviin maksusopimuksiin ja sähköiseen rahaan kuten Lippaisiin. Lunasta Lippaassa olevat varat ennen profiilin poistamista.
Saatavana aikaisintaan marraskuun 2024 lopussa – päivitä puhelinnumero: Voit päivittää käyttäjäprofiilissasi olevan puhelinnumeron Sovelluksessa. Kun olet päivittänyt numeron, jaamme sen automaattisesti muille käyttäjille ja kauppiaille, joiden kanssa olet aiemmin ollut vuorovaikutuksessa Sovelluksessa.
4. Velvollisuutesi
4.1 Tietojen antaminen
Sinun on varmistettava, että antamasi tiedot ovat täydellisiä, oikeita ja aina ajantasaisia, mukaan lukien nimi, sähköpostiosoite, osoite, puhelinnumero, kortin numero ja tilinumero.
4.2 Tunnusluku
Sinun on luotava henkilökohtainen tunnusluku, kun rekisteröidyt käyttäjäksi. Tunnuslukusi on koostuttava neljästä numerosta, ja sen on oltava erilainen kuin muut tunnuslukusi. Et saa paljastaa tunnuslukuasi kenellekään. Olet vastuussa siitä, ettei kukaan muu voi käyttää Sovellustasi. Sinun on ilmoitettava meille mahdollisimman pian, jos muu henkilö saa tietoonsa tunnuslukusi.
4.3 Laitteesi
Jos laitteesi varastetaan tai katoaa tai jos epäilet Sovelluksen luvatonta käyttöä, sinun on ilmoitettava siitä meille mahdollisimman pian. Voimme tarvittaessa estää Sovelluksen käytön toistaiseksi.
4.4 Sovelluksen käyttöä koskevat rajoitukset
Et saa käyttää Sovellusta:
- laittomaan toimintaan;
- toimintaan tai muihin tarkoituksiin, joita Vipps MobilePay pitää moraalisesti tai eettisesti kyseenalaisina tai jotka voivat vahingoittaa liiketoimintaamme, imagoamme tai brändiämme;
- kaupallisiin tai liiketoimintatarkoituksiin;
- rahankeräyslain soveltamisalaan kuuluvaan varojen keräämiseen;
- tarkoitukseen, johon voi liittyä rahanpesun tai terrorismin rahoituksen riski; tai
- toimintaan, jota muut käyttäjät voivat pitää häirintänä tai loukkaavana, esimerkiksi sopimattomia viestien lähettäminen.
Sovelluksen väärinkäytön riskin vuoksi Sovellusta ei saa käyttää laitteella, jonka suojaus on murrettu tai ohitettu.
Et saa käyttää Sovellusta maksamiseen, jos tiedät, että maksuun ei ole käytettävissä riittävästi varoja.
Rajoitusten noudattamisen laiminlyönti on olennainen sopimusrikkomus, jonka perusteella meillä on oikeus päättää sopimuksesi ilman irtisanomisaikaa.
4.5 Maksutapahtumien tarkastaminen
Sinun pitää säännöllisesti tarkastaa Sovelluksella tai maksukortillasi suoritetut maksut ja muut Sovelluksen tapahtumat. Sinun on ilmoitettava meille mahdollisimman pian tapahtumista, joita et usko hyväksyneesi, sekä virheistä saapuvissa maksuissa.
5. Peruuttamisoikeus
Sinulla on oikeus peruuttaa sopimus 14 päivän kuluessa käyttäjäksi rekisteröitymisestä kuluttajansuojalain mukaisesti.
Peruuttamisoikeutesi alkaa siitä päivästä, jolloin vastaanotat sovitulla tavalla palvelun ja kaikki sitä koskevat vaaditut tiedot. Jos viimeinen päivä on lauantai tai sunnuntai tai yleinen vapaapäivä, voit käyttää peruuttamisoikeuttasi seuraavana arkipäivänä.
Jos sekä sinä että me olemme nimenomaisesta pyynnöstäsi täyttäneet sopimuksen kokonaisuudessaan, peruutusoikeus päättyy. Näin tapahtuu, kun olet käyttänyt palveluitamme.
Voit peruuttaa sopimuksen puhelimitse, sähköpostilla tai nettisivujemme kautta.
Peruuttamisoikeuden päättymisen jälkeen voit irtisanoa sopimuksen Käyttöehtojen mukaisesti.
6. Sovelluksen käytön estäminen
Ota meihin yhteyttä mahdollisimman pian estääksesi Sovelluksen käytön, jos:
- laite, johon Sovellus on asennettu, SIM-kortti tai Sovellukseesi liitetty maksukortti katoaa tai varastetaan, tai jos epäilet tätä.
- huomaat tai epäilet Sovelluksesi väärinkäyttöä tai luvatonta käyttöä.
Voit pyytää Sovelluksen käytön estämistä meiltä milloin tahansa soittamalla asiakaspalveluumme. Lähetämme sinulle vahvistuksen käytön estämisestä sähköpostilla. Normaalien palveluaikojen ulkopuolella palvelemme sinua englanniksi.
Me voimme estää Sovelluksesi käytön välittömästi turvallisuussyistä tai jos epäilemme luvatonta käyttöä, esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:
- Kaikki Sovellukseesi liitetyt kortit tai tilit suljetaan tai estetään.
- Et noudata Käyttöehtoja, ja tämä aiheuttaa turvallisuusriskin tai luvattoman käytön riskin.
- Profiiliisi liitetyn puhelinnumeron luvaton käyttö tai sen epäily, jos siihen liittyy riski Sovelluksen luvattomasta käytöstä.
- Muu henkilö on käyttänyt tai hänen epäillään käyttäneen Sovellustasi.
- Olet vastaanottanut varoja Sovelluksen kautta ilman maksajan asianmukaista suostumusta.
Jos me estämme pääsyn Sovellukseesi, ilmoitamme siitä etukäteen tai, jos se ei ole mahdollista, heti estämisen jälkeen, ellei ilmoitus vaaranna turvallisuutta.
Voimme estää pääsysi Sovellukseen, jos et anna meille yllä mainittuja Käyttöehtojen tai lain vaatimia tietoja.
Voimme lisäksi estää pääsysi Sovellukseen ilman erillistä ilmoitusta, jos arviomme mukaan olet suoraan tai epäsuorasti kansallisten tai kansainvälisten pakotteiden kohteena.
7. Sopimuksen voimassaolo ja sopimuksen päättäminen
Voit irtisanoa sopimuksen ilman irtisanomisaikaa Sovelluksessa, lähettämällä meille sähköpostia tai soittamalla meille. Sovelluksen poistamista ei pidetä irtisanomisena.
Me voimme irtisanoa sopimuksen kahden kuukauden irtisanomisajalla.
Jos et noudata Käyttöehtoja, voimme päättää sopimuksen välittömästi. Voimme päättää sopimuksen välittömästi myös silloin, jos meillä on siihen muu objektiivinen ja kohtuullinen syy.
Jos et ole käyttänyt Sovellustasi kuuteen kuukauteen, pidätämme oikeuden päättää sopimuksesi.
Päätämme sopimuksen vain objektiivisella perusteella, ja annamme sinulle tiedon päättämisen syystä.
8. Meidän oikeutemme muuttaa Käyttöehtoja
Meillä on oikeus muuttaa Käyttöehtoja.
Voimme muuttaa Käyttöehtoja ilman ennakkoilmoitusta, jos muutokset eivät ole sinun vahingoksesi. Jos et halua hyväksyä muutoksia, voit milloin tahansa irtisanoa sopimuksen.
Jos muutamme Käyttöehtoja ja muutokset ovat sinulle epäedullisia, ilmoitamme sinulle vähintään kaksi kuukautta ennen muutosten voimaantuloa. Jos et halua hyväksyä uusia Käyttöehtoja, sinun on ilmoitettava siitä meille ennen kuin ne tulevat voimaan. Jos ilmoitat meille, ettet hyväksy uusia Käyttöehtoja, sopimuksesi päättyy välittömästi. Jos emme kuule sinusta, pidämme sitä uusien Käyttöehtojen hyväksymisenä.
Voimassa olevat Käyttöehdot ovat saatavilla Sovelluksen kautta ja verkkosivuiltamme.
9. Käyttömaksut
Vipps MobilePay ei veloita Sovelluksella maksamisesta tai korttimaksun hyväksymisestä, mutta maksunsaaja (kauppias) voi veloittaa maksun. Kortin myöntäjä tai tilin ylläpitäjä voi myös periä maksun kortin tai tilin käytöstä.
Rahalahjat ja Lipas ovat maksullisia palveluita, joista veloitamme hinnastomme mukaisen maksun. Katso hintatiedot verkkosivuiltamme.
Jos otamme käyttöön uusia toimintoja, ominaisuuksia, tuotteita tai palveluita, ne voivat olla maksullisia julkaisusta alkaen. Saat aina tiedon palvelun hinnasta ennen maksullisen palvelun käyttöä.
10. Asiakkaan tunteminen
Vipps MobilePay on muun lainsäädännön ohella rahanpesun vastaisen sääntelyn alainen. Meillä on velvollisuus tuntea asiakkaamme asiakassuhdetta solmittaessa ja koko asiakassuhteen ajan. Tämä voi edellyttää Sovelluksen käyttöön liittyvän selvityksen hankkimista. Tarvittaessa sinun on annettava meille lisätietoja. Jos et anna meille vaadittuja tietoja tai jos emme muusta syystä saa riittäviä tuntemistietoja, voimme hylätä tai päättää sopimuksesi välittömästi.
Asiakkaan tuntemistietoja voidaan käyttää rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseen, paljastamiseen ja selvittämiseen sekä rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen ja niiden esirikosten tutkintaan saattamista varten.
11. Viestintä ja kieli
Sopimus on tehty sähköisesti suomen kielellä. Saat kaikki tiedot ja ilmoitukset sähköisesti Sovellukseen, ilmoittamaasi puhelinnumeroon tai sähköpostiosoitteeseen. Voit milloin tahansa ottaa meihin yhteyttä ja saada Käyttöehdot sähköpostitse tai paperilla.
Normaalien palveluaikojen ulkopuolella tarjoamme puhelinpalvelua Sovelluksen käytön estoa varten vain englanniksi.
12. Henkilötietojen käsittely
Jotta voimme tarjota käyttöösi Sovelluksen ja muita palvelujamme, Vipps MobilePayn on vastaanotettava, käytettävä ja tallennettava joitain henkilötietojasi. Suurimman osan näistä tiedoista annat meille itse rekisteröityessäsi käyttäjäksi tai ne syntyvät, kun käytät Sovellusta. Meillä on erillinen tietosuojatiedote, jonka löydät verkkosivuiltamme.
13. Valvovat viranomaiset
Vipps MobilePaylla on toimilupa tarjota maksupalveluja, ja toimintaamme valvoo Norjan Finanssivalvonta: Finanstilsynet, P.O. Box 1187 Sentrum, N-0107 Oslo, www.finanstilsynet.no.
Suomen Finanssivalvonta on rekisteröinyt Vipps MobilePayn oikeuden tarjota maksupalveluja, mukaan lukien sähköisen rahan liikkeeseenlasku, Vipps MobilePay AS:n sivuliikkeenä Suomessa.
Norjan Finanssivalvonta valvoo Vipps MobilePayn toimiluvan ehtojen noudattamista. Meitä velvoittavan sääntelyn noudattamista valvovat lisäksi Suomen Finanssivalvonta ja kuluttajansuojaviranomaiset.
Vipps MobilePay on myös tietosuojaviranomaisten valvonnan alainen. Tietosuojaan liittyvissä asioissa voit ottaa yhteyttä lähimpään viranomaiseen, esim. www.datatilsynet.no, www.datatilsynet.dk tai www.tietosuoja.fi.
14. Vastuu ja vastuunrajoitus
Vipps MobilePay toteuttaa maksutoimeksiantoja ohjeidesi mukaisesti. Olemme vastuussa sopimusvelvoitteidemme täyttämisestä myöhässä tai puutteellisesti, jos se johtuu meidän virheestämme tai huolimattomuudestamme.
Emme ole vastuussa vahingoista, jotka aiheutuvat meistä riippumattomista olosuhteista, joita emme kohtuudella voineet odottaa tai välttää, mukaan lukien:
- IT-palveluiden käytön estyminen tai niiden käsittelemien tietojen vahingoittuminen, joka johtuu seuraavista: sähkökatko, yleisen viestintäverkon katkokset, viranomaisen toimenpiteet, sota, vallankumous, kansalaislevottomuudet, terrorismi tai ilkivalta (mukaan lukien virushyökkäykset ja hakkerointi).
- Lakot, työsulut, boikotit riippumatta siitä, olemmeko me kiistan osapuoli.
- Muut olosuhteet, joihin emme voi vaikuttaa.
Vastuunrajoitusta ei sovelleta, jos lain mukaan olemme vastuussa vahingosta kaikissa olosuhteissa.
Emme ole vastuussa virheistä, joita olet tehnyt antaessasi maksutoimeksiantoja tai hyväksyessäsi maksuja Sovelluksessa. Emme esimerkiksi vastaa vahingoista, jotka aiheutuvat virheellisestä maksunsaajasta, puhelinnumerosta tai summasta. Emme ole vastuussa Sovelluksen kautta vastaanotettujen laskujen sisällöstä.
Emme ole vastuussa virheistä tai puutteista tuotteissa tai palveluissa, joista maksat Sovelluksella, tai myyjän toiminnasta yleensä. Emme ole vastuussa varainkeruukampanjoista, joihin osallistut Sovelluksen avulla. Jos sinulla on tavaroihin, palveluihin tai rahankeräyskampanjoihin liittyviä vaatimuksia, sinun on otettava yhteyttä myyjään tai keräyksen järjestäjään.
Vipps MobilePay on vapautettu Käyttöehtojen mukaisista velvollisuuksistaan silloin kun emme pysty tilapäisesti täyttämään niitä ja se johtuu olosuhteista, jotka eivät ole meidän hallinnassamme ja joiden seurauksia emme kohtuudella voi välttää, mukaan lukien tilapäiset esteet, jotka aiheutuvat lakisääteisistä velvoitteista.
15. Sovellettava laki ja oikeuspaikka
Sovelluksen käyttöä koskevaan sopimukseen sovelletaan Suomen lakia, ottamatta huomioon kansainvälisen yksityisoikeuden määräyksiä. Erimielisyydet ratkaistaan Helsingin käräjäoikeudessa, ellei muu tuomioistuin ole lain mukaan toimivaltainen.
16. Valitukset
Voit aina ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme verkkosivujemme kautta, puhelimitse tai sähköpostilla, jos olet kanssamme eri mieltä. Jos emme saa ratkaistua erimielisyyttä, voit tehdä asiakasvalituksen osoitteeseen reklamaatiot@vippsmobilepay.com.
Voit hakea ei-sitovaa ratkaisua Kuluttajariitalautakunnalta www.kuluttajariita.fi tai tehdä valituksen Euroopan komission ODR-alustalla (European Online Dispute Resolution). Jos käytät ODR-alustaa, sinun kannattaa ilmoittaa valituskanavamme sähköpostiosoite.
Voit myös tehdä valituksen myös Vipps MobilePayta valvoville viranomaisille.
17. Immateriaalioikeudet
Kaikki tavaramerkit, tekijänoikeudet ja muut immateriaalioikeudet, jotka liittyvät Sovellukseen, mukaan lukien kaikki sen palvelut, tuotteet ja ominaisuudet, ovat Vipps MobilePayn tai lisenssinantajien omaisuutta. Et saa kopioida, näyttää, luovuttaa, julkaista tai muuten käyttää immateriaalioikeuksien kohteena olevaa omaisuuttamme muuhun tarkoitukseen kuin Sovelluksen käyttämiseen Käyttöehtojen mukaisesti.
18. Talletussuoja
Vipps MobilePayn palvelut eivät ole talletussuojan piirissä. Talletussuojaa koskevaa sääntelyä sovelletaan esimerkiksi pankkitileihin.
19. Maksaminen Sovelluksella (ei koske korttimaksujen hyväksymistä)
Tämä osio koskee maksamista Sovellukseen sisältyvällä Vipps MobilePay -maksupalvelulla, ei korttimaksujen hyväksymistä Sovelluksella, jota on käsitelty myöhempänä Käyttöehdoissa.
19.1 Maksutyypit
Kun annat maksutoimeksiannon Sovelluksessa, valtuutat Vipps MobilePayn toteuttamaan maksun puolestasi. Voit käyttää maksupalvelujamme seuraavilla tavoilla:
- Rahan siirtäminen muille käyttäjille tai Lippaaseen, joka voi kuulua sinulle tai muulle käyttäjälle.
- Maksaminen kauppiaille, jotka hyväksyvät MobilePayn maksuvälineenä, joko verkossa tai fyysisissä myymälöissä.
Tunnistamme sinut, kun hyväksyt maksuja Sovelluksessa. Sovelluksen käytön, maksun määrän tai aiempien tapahtumien perusteella voimme pyytää sinulta lisätoimia, kuten tunnistautuminen vahvalla sähköisellä tunnistusvälineellä.
Maksun toteuttamisen jälkeen saat Sovellukseen vahvistuksen, jossa on tapahtuman viitetieto, tieto maksunsaajasta sekä summa ja päivämäärä.
Voit tarkastella tapahtumiesi tietoja Sovelluksesta. Kauppias voi antaa lisätietoja, kun olet suorittanut maksun.
Voit pyytää otteen tapahtumatiedoistasi ottamalla meihin yhteyttä.
Maksat Vipps MobilePayn myöntämällä maksuvälineellä, kun siirrät rahaa muille yksityiskäyttäjille ja kun maksat kauppiaille fyysisessä kaupassa tai verkkokaupassa. Huomaa: Sovelluksen kautta voit myös hyväksyä maksuja, jotka toteutetaan maksuvälineenä olevalla maksukortilla. Nämä maksut ovat korttimaksuja, jotka toteuttavat korttisi myöntäjä ja kauppiaan maksupalveluntarjoaja. Vipps MobilePay ei osallistu korttimaksujen toteutukseen.
19.2 Maksutapahtuman toteuttaminen
Hyväksytty maksu näkyy välittömästi sekä maksajan että maksunsaajan Sovelluksessa, vaikka maksua ei olisi vielä suoritettu saajan maksutilille.
Vipps MobilePay suorittaa maksun maksunsaajan maksupalveluntarjoajalle pääsääntöisesti yhden arkipäivän kuluessa. Voi kestää useita päiviä, ennen kuin näet veloituksen Rahoituslähteestä Vipps MobilePaylle.
Kun maksat Vipps MobilePayn myöntämällä maksuvälineellä, suostut siihen, että voimme veloittaa summan maksukortiltasi, maksukorttiisi liitetyltä maksutililtä tai Sovellukseen liitetyltä maksutililtä, jos olet valinnut maksutilin Rahoituslähteeksi. Varat siirretään maksukortiltasi tai maksutililtäsi meille, jos korttisi myöntäjä tai maksutilin ylläpitäjä hyväksyy tapahtuman.
Tilitämme maksun maksunsaajan maksutilille. Maksutapahtuman määrään voi sisältyä myös esimerkiksi korttisi myöntäjälle tai pankille maksettavia maksuja.
Jos Rahoituslähteenä on maksukortti, Vipps MobilePay pyytää varmennuksen korttisi myöntäjältä. Jos korttisi myöntäjä hylkää maksun, sitä ei toteuteta. Jos olet linkittänyt Sovellukseen kortin, joka sisältää useamman kuin yhden Rahoituslähteen, me päätämme, mitä kortin osaa varmennus koskee.
Voimme veloittaa maksun suoraan maksutililtäsi, jos olet valinnut sen Rahoituslähteeksi tai jos olet kanssamme sopimuksen tehneen pankin asiakas ja olet linkittänyt Sovellukseen pankin myöntämän maksukortin.
Jos maksunsaajan pankki palauttaa maksun, yritämme toteuttaa maksua 15 kalenteripäivän ajan. Jos maksu epäonnistuu, hyvitämme summan maksutilillesi.
Olemme vastuussa maksukorttisi tietojen turvallisuudesta, jos pidämme niitä hallussamme tai muulla tavoin tallennamme, käsittelemme tai välitämme niitä puolestasi.
19.3 Hyväksytyn maksun peruuttaminen
Kun olet hyväksynyt maksun, et voi peruuttaa sitä. Voit kuitenkin olla oikeutettu maksunpalautukseen tietyissä olosuhteissa.
19.4 Maksun toteuttamisesta kieltäytyminen
Emme ole velvollisia toteuttamaan maksuja, joiden katteena ei ole riittävästi varoja, tai jos toteuttamiselle on lakiin tai sopimukseen perustuva este. Voimme hylätä maksupyynnöt esimerkiksi, jos epäilemme oikeudetonta käyttöä, petosta, rahanpesua tai terrorismin rahoitusta. Ilmoitamme hylkäämisestä Sovelluksessa, jos se on voimassa olevan lain mukaan mahdollista.
Sovellusta ei saa käyttää laittomiin uhkapeleihin osallistumiseen. Jos epäilemme tällaista käyttöä, voimme hylätä maksun.
Mikä tahansa tässä kohdassa tarkoitettu väärinkäyttö tai sen epäily katsotaan olennaiseksi sopimusrikkomukseksi ja oikeuttaa meidät päättämään sopimuksesi.
19.5 Hyvitys kauppiaalta
Jos käytät maksupalveluamme tavaroiden tai palveluiden maksamiseen, mutta kauppa peruuntuu tai sovit kauppiaan kanssa maksun palauttamisesta, hyvitämme maksun sinulle, kun olemme vastaanottaneet kauppiaalta vaatimuksemme täyttävän maksupyynnön.
19.6 Oikeudettoman maksun palautus
Jos uskot, että maksupalvelullamme on suoritettu maksu ilman suostumustasi, sinun on otettava meihin yhteyttä ja kiistettävä maksu mahdollisimman pian. Maksupalvelulainsäädännön ja Käyttöehtojen perusteella sinulla ja meillä on muun muassa seuraavat velvollisuudet:
- Olet velvollinen suojaamaan henkilökohtaisen tunnuslukusi etkä saa antaa kenellekään pääsyä Sovellukseen/laitteeseen.
- Sinun on viipymättä ilmoitettava meille, jos epäilet, että muu henkilö voi käyttää Sovellusta tai hyväksyä puolestasi maksuja.
- Sinun on mahdollisimman pian ja viimeistään 13 kuukauden kuluttua veloituksesta ilmoitettava meille maksuista, joita et ole hyväksynyt.
- Vaatimuksesi arvioinnissa otamme huomioon, oletko tarkastanut maksutapahtumien tiedot säännöllisesti.
- Arvioimme vastuusi sovellettavan lain mukaisesti.
- Kun olemme vastaanottaneet ja tutkineet vaatimuksesi, palautamme maksun seuraavan arkipäivän loppuun mennessä, jos meillä ei ole perusteltua syytä epäillä petollista menettelyä. Jos vaatimuksesi myöhemmin osoittautuu perusteettomaksi, veloitamme summan sinulta.
- Meidän on osoitettava, että maksutapahtuma on kirjattu oikein ja ettei sen käsittelyyn ole vaikuttanut tekninen vika tai muu häiriö.
Jos epäilet joutuneesi maksun yhteydessä rikoksen kohteeksi, voimme vaatia sinua ilmoittamaan asiasta poliisille.
Jos olet alle 18-vuotias, vastuutasi arvioidaan maksupalvelusääntelyn ohella alaikäisen vastuuta koskevan lainsäädännön mukaisesti.
Käyttöehtojen yhteydessä on kooste maksupalvelulain maksuvälinettä, vastuuta ja maksunpalautusta koskevista säännöistä. Jos Käyttöehdot ja lain pakottava säännös ovat ristiriidassa keskenään, pakottavaa säännöstä sovelletaan ensisijaisena.
19.7 Jos et tiennyt maksun määrää, kun annoit suostumuksen
Jos et tiennyt maksun määrää hyväksyessäsi sen Sovelluksen maksupalvelussa ja veloitettu summa ylittää sen, mitä voit kohtuudella odottaa esimerkiksi aiemman maksukäyttäytymisesi perusteella, sinulla voi olla oikeus maksun palautukseen.
Jos uskot olevasi oikeutettu saamaan palautuksen maksusta, jonka määrää et ole hyväksynyt, sinun on otettava meihin yhteyttä viimeistään kahdeksan viikon kuluttua veloituksesta. Vastaamme sinulle viimeistään 10 työpäivän kuluttua pyyntösi vastaanottamisesta.
Vaikka maksusi olisi SEPA-asetuksen mukainen suoraveloitus, et ole oikeutettu palautukseen, jos olet antanut meille suostumuksen maksutapahtuman toteuttamiseen ja sinulle on annettu tiedot maksutapahtuman veloittamisesta vähintään neljä viikkoa etukäteen.
20. Maksut yksityishenkilöiden välillä
20.1 Siirrä rahaa yksityishenkilölle (P2P)
Voit siirtää rahaa Sovelluksen muille yksityiskäyttäjille antamalla maksunsaajan puhelinnumeron tai etsimällä henkilön laitteesi yhteystietoluettelosta. Jos maksunsaaja ei ole rekisteröitynyt käyttäjämme, maksua ei käsitellä.
Sinun on varmistettava, että maksunsaajan puhelinnumero on oikein.
Kun maksat muille käyttäjille, koko rekisteröity nimesi, puhelinnumerosi ja profiilikuvasi näkyvät maksunsaajan Sovelluksessa.
Sovelluksen avulla voit vastaanottaa yksityisiä maksuja muilta käyttäjiltä.
Sovelluksen avulla voit myös pyytää maksuja muilta käyttäjiltä, jos olet sopinut maksusta toisen käyttäjän kanssa. Maksupyynnön väärinkäyttö katsotaan olennaiseksi sopimusrikkomukseksi, joka oikeuttaa meidät päättämään sopimuksesi.
Yksityishenkilöiden välisiä maksutapahtumia ja maksupyyntöjä voi olla mahdollista käynnistää myös kolmansien osapuolten palvelujen kautta, esimerkiksi alustapalvelu, jossa yksityishenkilöt myyvät tavaroita toisilleen.
Et voi käyttää luottokorttia Rahoituslähteenä rahan lähettämiseen yksityiskäyttäjille. Pidätämme oikeuden rajoittaa minkä tahansa yksittäisen Rahoituslähteen tai Rahoituslähteen tyypin käyttöä eri maksutilanteissa.
20.2 Lähetä rahalahjoja
Voit lähettää toiselle käyttäjälle rahalahjoja, joihin liittyy lisäominaisuuksia kuten animoitu paketti tai ajastettu toimitus. Näet käytettävissä olevat ominaisuudet Sovelluksestasi.
Voit ajastaa rahalahjan toimitettavaksi enintään kolmen kuukauden kuluttua. Voit peruuttaa ajastetun rahalahjan ennen toimituspäivää. Toteutamme maksutapahtuman vain, jos Rahoituslähteessä on toimitushetkellä riittävästi varoja.
Lisäominaisuudet voivat olla maksullisia.
Toteutamme maksun samalla tavalla kuin tavallisen P2P-maksun. Sekä lahjan määrä että palkkio veloitetaan Rahoituslähteestäsi, kun maksu suoritetaan. Rahalahjat näkyvät antajan ja saajan Sovelluksen maksuhistoriassa.
20.3 Kerää rahaa Lippaaseen
Lipas on sähköiseen rahaan perustuva tuote. Lippaan omistaja ja muut käyttäjät voivat siirtää varoja Lippaaseen. Kun käyttäjä siirtää varoja Lippaaseen, Vipps MobilePay laskee liikkeeseen niitä vastaavan määrän sähköistä rahaa. Lippaan omistaja voi käyttää sinne tallennettua sähköistä rahaa maksamiseen valituille kauppiaille ja rahan siirtämiseen Sovelluksen yksityiskäyttäjille. Aina kun käytät sähköistä rahaa, muunnamme sen tavalliseksi tilirahaksi ja siirrämme maksunsaajan maksutilille.
Kun olet hyväksynyt maksun sähköisellä rahalla, et voi peruuttaa maksua.
Veloitamme maksun varojen siirtämisestä Lippaaseen. Maksu on kaksi euroa jokaista Lippaaseen siirrettyä 150 euroa kohti, ja veloitamme sen automaattisesti Lippaassa olevista varoista.
Lippaassa olevat varat eivät ole talletuksia eikä niille makseta korkoa.
Jos olet alle 18-vuotias, voit käyttää Lipasta vain huoltajiesi suostumuksella. Suosittelemme, että alle 18-vuotiaat käyttäjät antavat huoltajilleen katseluoikeuden Lippaaseen.
Lippaan omistaja voi lunastaa Lippaassa olevan sähköisen rahan milloin tahansa Sovelluksessa. Omistaja voi sulkea Lippaan milloin tahansa Sovelluksessa. Sinun on lunastettava sähköisen raha ennen kuin voit sulkea Lippaan, poistaa profiilisi tai päättää sopimuksesi.
Jos me suljemme omistamasi Lippaan tai päätämme käyttäjäsopimuksesi, maksamme Lippaassa olevat varat sinulle.
Jos meillä on syytä epäillä, että Lippaaseen siirretyt varat liittyvät petokseen tai oikeudettomaan maksuun tai ne eivät kuulu sinulle, voimme pitää varat hallussamme kattaaksemme mahdolliset sinuun kohdistuvat vaatimukset.
Jaamme automaattisesti Lippaan numeron, koko rekisteröidyn nimesi ja puhelinnumerosi käyttäjille, jotka siirtävät rahaa Lippaaseen tai vastaanottavat sieltä rahaa. Jos maksat kauppiaalle Lippaan varoilla, koko rekisteröity nimesi ja puhelinnumerosi neljä viimeistä numeroa näytetään kauppiaalle.
Lippaan omistaja voi antaa Sovelluksen muille käyttäjille oikeuden nähdä Lippaan saldon, tapahtumat ja muut tiedot omassa Sovelluksessaan ("katseluoikeus"). Käyttäjät, joilla on katseluoikeus, näkevät seuraavat tiedot kaikista Lippaan lähtevistä ja saapuvista maksuista:
- niiden käyttäjien täydelliset nimet, jotka siirtävät varoja Lippaaseen tai vastaanottavat sieltä varoja (puhelinnumeroita ei näytetä käyttäjille, joilla on katseluoikeus)
- tapahtuman päivämäärä
- tapahtuman määrä
- tapahtumaan liittyvät viestit
Lippaan omistajana olet vastuussa katseluoikeuksien myöntämisestä sekä tarpeettomien oikeuksien poistamisesta.
Kun siirrät varoja Lippaaseen, hyväksyt, että Lippaan omistaja voi antaa muille yksityisille käyttäjille pääsyn Lippaan tapahtumahistoriaan ja siten jakaa edellä mainitut tiedot.
20.4 Kulujen jakaminen muiden käyttäjien kanssa
Voit laskea ja jakaa yhteisiä kuluja Sovelluksessa. Laskentatyökalu ei ole maksupalvelu.
Yksityiskäyttäjät voivat osallistua ryhmiin kulujen jakamista varten. Sovellus tekee kululaskelman automaattisesti, kun käyttäjä lisää kuluja ryhmään. Kaikki ryhmän käyttäjät voivat lisätä kuluja valitussa valuutassa, liittää niihin viestejä, maksaa kuluja tasa- tai erisuuruisissa osissa ja tarkastella ryhmän kuluja.
Koko virallinen nimesi näytetään ryhmissä, joiden jäsen olet (koskee myös aiempia kuluja ja maksuja).
Jos lisäät kuluja muussa kuin paikallisessa valuutassasi, Sovellus muuntaa summan automaattisesti paikalliseksi valuutaksi Sovelluksen käyttämän valuuttakurssin perusteella.
Olet itse vastuussa ilmoittamistasi kuluista, laskelmien perusteista ja maksuista.
Laskelmiin perustuvat maksut ryhmän jäsenille toteutetaan tavallisena P2P-maksuna ja otetaan huomioon maksurajojen täyttymisessä.
Vipps MobilePay ei ole vastuussa laskelmien virheistä tai valuuttakurssien eroista.
20.5 Siirrä rahaa käyttäjille muissa maissa
Voit siirtää rahaa Sovelluksella käyttäjille muissa maissa (rajat ylittävät maksut). Rajat ylittäviin yksityishenkilöiden välisiin maksuihin sovelletaan P2P-maksuja koskevia sekä alla olevia ehtoja.
Löydät verkkosivuiltamme tiedot maista, joiden välillä Vipps MobilePay tarjoaa rajat ylittäviä maksuja. Palvelun käyttöön voi liittyä maksuja, joista saat tiedot ennen maksun hyväksymistä. Lue lisää palvelumaksuista verkkosivuiltamme. (add hyperlink to text)
Vipps MobilePay päättää, mitä Rahoituslähteitä tai maksutapoja voit käyttää rahan siirtämiseen tai vastaanottamiseen rajan yli.
Rajat ylittäviä maksuja voi koskea erilliset maksurajat. Lue lisää maksurajoista verkkosivuiltamme.
Veloitamme maksun Rahoituslähteeltä valuutassa, jonka näet Sovelluksessa ennen maksun hyväksymistä. Jos siirrät tai vastaanotat rahaa muussa kuin Rahoituslähteesi valuutassa, palveluntarjoajasi veloittaa sinulta Rahoituslähteen käyttöehtojen mukaisen hinnan valuutanvaihdosta.
Rajat ylittävä maksu näkyy Sovelluksessa sen jälkeen, kun maksaja on hyväksynyt sen. Maksajan Rahoituslähdettä veloitetaan, kun maksu on hyväksytty. Vastaanottajan Rahoituslähdettä hyvitetään sen jälkeen, kun vastaanottajan maksupalveluntarjoaja on käsitellyt saapuvan maksun Rahoituslähteen käyttöehtojen mukaisesti.
Huomaa, että koko virallinen nimesi näkyy Sovelluksen käyttäjille muissa maissa, kun siirrät heille tai vastaanotat heiltä rahaa, sekä hakutoimintoa käyttäville, jos heillä on puhelinnumerosi.
20.6 Lähetä lahjakortteja
Voit ostaa Sovelluksen kautta kolmansien osapuolien (”Myyjä”) lahjakortteja. Vipps MobilePay toimii Myyjän lahjakorttien myyntikanavana. Lahjakortin oston yhteydessä saat Myyjän tiedot, ja sinun on hyväksyttävä Myyjän ehdot.
Sovelluksen kautta ostettuihin lahjakortteihin sovelletaan Myyjän ehtoja. Lahjakortin voimassaolon ja mahdolliset lunastus- ja peruutusehdot määrittelee Myyjä.
Emme ole vastuussa virheistä tai puutteista lahjakorteissa tai Myyjän tuotteissa tai palveluissa.
Lahjakortit säilytetään Sovelluksessa sähköisesti. Jos Sovelluksesi käyttö on estetty tai sopimuksesi päättyy, et pysty käyttämään lahjakortteja.
Kaikki vastaanottamasi lahjakortit näkyvät Sovelluksessa vähintään 13 kuukauden ajan lahjakortin voimassaolon päättymisen jälkeen.
21. Kauppiaiden palvelut
Voit käyttää Vipps MobilePayn myöntämää maksuvälinettä tuotteiden ja palvelujen maksamiseen kauppiaille fyysisissä myyntipisteissä tai verkkokaupoissa, kuten kauppiaan verkkosivuilla tai kauppiaan sovelluksessa.
21.1 Liikkeessä maksaminen kauppiaalle ilman kassajärjestelmää
Kauppiaat voivat vastaanottaa maksupalveluillamme suoritettuja maksuja liikkeessä tai muussa myyntipisteessä, jossa käyttäjä on fyysisesti paikalla.
Voit aloittaa maksun etsimällä Sovelluksesta kauppiaan profiilin tai käyttämällä QR-koodia. Varmista ennen maksun hyväksymistä, että kauppiaan profiili Sovelluksessa vastaa kauppiaalta saamiasi tietoja.
Voit itse lisätä summan Sovellukseen valitsemiesi tuotteiden ja palveluiden perusteella tai summa voi perustua kauppiaan esivalitun tuotekorin sisältöön.
Kun maksat hyväntekeväisyysjärjestölle, maksunsaaja näkee maksajan tiedot, mukaan lukien nimesi ja puhelinnumerosi.
21.2 Liikkeessä maksaminen kauppiaan kassajärjestelmään
Jos kauppias on integroinut palvelumme kassajärjestelmään, kauppias voi lähettää maksupyynnön kassalta Sovellukseen, jossa voit hyväksyä maksun. Varmista, että kauppiaan pyytämä summa on oikea ennen kuin vahvistat maksun.
Kauppiaat voivat pyytää maksuja myös myyntipisteistä, joissa ei ole henkilökuntaa, kuten myyntiautomaateista.
21.3 Verkkomaksut kauppiaalle
Voit käyttää Vipps MobilePayn myöntämää maksuvälinettä tavaroiden tai palveluiden maksamiseen kauppiaan verkkokaupassa tai sovelluksessa.
Huomaa: voit hyväksyä Sovelluksen kautta myös korttimaksuja, jossa maksuvälineenä on Sovellukseen tallennettu maksukortti (katso myöhempänä kohta Korttimaksujen hyväksyminen Sovelluksen avulla).
21.4 Rajat ylittävät maksut kauppiaalle
Voit maksaa Sovelluksen avulla ulkomailla kauppiaille, jotka ottavat vastaan Vipps MobilePayn rajat ylittäviä maksuja.
Vipps MobilePay määrittelee, mitä Rahoituslähteitä, maksuvälineitä tai tuotteitamme voit käyttää maksamiseen kauppiaille muissa maissa.
Veloitamme maksun Rahoituslähteeltä valuutassa, jonka näet Sovelluksessa ennen maksun hyväksymistä. Jos maksat muussa kuin Rahoituslähteesi valuutassa, palveluntarjoajasi veloittaa sinulta Rahoituslähteen käyttöehtojen mukaisen hinnan valuutanvaihdosta.
21.5 Login
Login on palvelu, jossa voit jakaa Sovellukseen tallennettuja tietoja valitsemiesi kauppiaiden kanssa (esim. nimi, osoite, syntymäaika, puhelinnumero ja tarvittaessa henkilötunnus). Jaamme tietoja vain suostumuksesi perusteella (katso myös alla oleva kohta Tietojen jakamisesta kauppiaiden kanssa).
Kun olet suostunut tietojen jakamiseen kauppiaalle ja rekisteröitynyt kauppiaan palveluun, voit kirjautua sisään kauppiaan palveluun ilman uutta Sovelluksessa annettavaa suostumusta.
Voit myös valita, että sinut muistetaan verkkoselaimessa. Jos hyväksyt selaimessa muistamisen, voit myöhemmin rekisteröityä ja kirjautua sisään toimintoa tarjoavien kauppiaiden palveluihin ilman vahvistamista Sovelluksessa. Jos hyväksyt selaimessa muistamisen, hyväksyt myös evästeet, jotka mahdollistavat toiminnon käyttämisen.
Kun teet muutoksia tietoihisi Sovelluksessa, jaamme tiedot muutoksista niiden kauppiaiden kanssa, joille olet aiemmin jakanut tietoja ja joita koskeva suostumuksesi on edelleen voimassa.
Sinun tarkastettava jakamispyynnön kohteena olevat tiedot ja hyväksyttävä niiden jakaminen kauppiaalle, ennen kuin annat suostumuksesi. Sovelluksessa voit tarkastella, mille kauppiaille olet jakanut tietoja ja mitkä selaimet muistavat sinut, sekä peruuttaa suostumuksesi.
Kun käytät palvelua, saatamme näyttää sinulle tapoja, joilla kauppiaat haluavat pitää yhteyttä sinuun, tai pyytää kauppiaan puolesta suostumustasi markkinointiin tai muuhun viestintään. Tällöin Vipps Mobile käsittelee valintojasi henkilötietojen käsittelijänä kauppiaan viestintää varten. Voit myöhemmin muuttaa valintoja kauppiaan palveluissa, esimerkiksi kauppiaan verkkosivuilla.
Jotta ulkopuoliset eivät pääse käsiksi tietoihisi, sinun on varmistettava, että:
- Sisäänkirjautumiseen käytettyä laitetta säilytetään turvallisesti.
- Sisäänkirjautumiseen käytetty laite on suojattu näytön lukituksella tai vastaavalla turvatoimenpiteellä.
- Sisäänkirjautumiseen käytettyä laitetta ei jaeta muiden henkilöiden kanssa eikä kenelläkään ole pääsyä siihen.
- Poistat Login-palvelun käytöstä soittamalla meille, jos kirjautumiseen käytetty laite katoaa tai varastetaan.
- Et koskaan käytä Login-palvelua jaetuilla laitteilla.
Käytämme palvelun toteuttamiseen välttämättömiä evästeitä. Palvelu hyödyntää myös suojausratkaisua, joka hakee tietoja selaimestasi varmistaakseen, ettei evästeitä ole kopioitu tai muutettu. Emme siirrä tietoja tai evästeitä kolmansille osapuolille.
Jos evästeet ovat käytössä selaimessasi, katsomme sinun hyväksyvän niiden käytön palvelun tarjoamiseen. Jos poistat evästeet käytöstä, Login-palvelu ei toimi.
21.6 Toistuvat maksut
Voit liittää Vipps MobilePayn myöntämän maksuvälineen kauppiaan kanssa tekemiisi maksusopimuksiin.
Liittämällä maksuvälineen maksusopimukseen Sovelluksessa hyväksyt, että kauppias voi veloittaa toistuvia maksuja Rahoituslähteestä ilman, että sinun tarvitsee hyväksyä yksittäisiä maksuja. Kauppias veloittaa toistuvan maksun sinun ja kauppiaan välisen sopimuksen mukaisesti.
Sinun on oltava vähintään 18-vuotias voidaksesi käyttää toistuvia maksuja.
Emme ole osapuolena sinun ja kauppiaan välisessä maksua tai tuotteita/palveluja koskevassa sopimuksessa. Emme ole vastuussa sinun ja kauppiaan välisistä sopimuksista tai esimerkiksi epäonnistuneista maksuista, jotka aiheutuvat siitä, että emme ole pystynyt veloittamaan maksua Rahoituslähteestä.
Voit päättää toistuvia maksuja koskevan maksusopimuksen Sovelluksessa, mutta sinun on otettava yhteyttä kauppiaaseen, jos haluat irtisanoa sinun ja kauppiaan välisen tuotteita tai palveluita koskevan sopimuksen.
Jos sopimuksesi kanssamme päättyy, myös toistuvia maksuja koskeva maksusopimus päättyy, eikä maksuja enää suoriteta irtisanomispäivästä alkaen. Sama pätee, jos kauppiaan sopimus kanssamme päättyy.
21.7 Sovelluksen tietojen jakaminen kauppiaiden kanssa
Kun käytät palveluitamme, saatamme mahdollistaa käyttäjäprofiilisi tietojen jakamisen palvelua käyttävien kauppiaiden kanssa tuotteiden tai palveluiden vastaanottamista varten. Kauppias pyytää sinulta tarvitsemiaan tietoja, ja päätät itse niiden jakamisesta. Jaamme tietoja kauppiaiden kanssa vasta, kun olet antanut suostumuksesi jakamiseen. Jaettavat tiedot on yksilöity pyynnössä.
Kauppiaat voivat pyytää esimerkiksi seuraavia henkilötietoja:
- Koko nimi
- Osoite
- Sähköpostiosoite
- Puhelinnumero
- Syntymäaika
- Tilinumero
Vain kun siihen on lain mukaan oikeus:
- Henkilötunnus
Kauppias on jaettujen henkilötietojen itsenäinen rekisterinpitäjä. Rekisterinpitäjä päättää käsittelyn tarkoituksesta ja on vastuussa henkilötietojesi myöhemmästä käsittelystä.
Kun olet suostunut tietojen jakamiseen kauppiaan kanssa, toimitamme kauppiaalle päivityksiä jakamiisi tietoihin, jos käytät uudelleen kauppiaan palvelua. Tallennamme suostumuksesi ja sen perusteella voimme ilman uutta suostumusta jakaa samat tiedot kauppiaalle myös silloin, kun kauppias käyttää muita palveluitamme. Jos kauppias pyytää lisätietoja, pyydämme sinulta uutta suostumusta.
Sovelluksessa näet, mille kauppiaille olet jakanut tietoja. Voit milloin tahansa peruuttaa suostumuksesi Sovelluksessa. Jos peruutat suostumuksen, pyydämme sinulta suostumusta uudelleen, jos haluat käyttää kauppiaan palvelua myöhemmin. Huomaa, että suostumuksen peruuttaminen Sovelluksessa ei vaikuta sinun ja kauppiaan väliseen asiakassuhteeseen. Tämä tarkoittaa, että kauppias voi jatkaa tietojesi kuten nimesi, osoitteesi, sähköpostiosoitteesi tai puhelinnumerosi käsittelyä omiin tarkoituksiinsa itsenäisenä rekisterinpitäjänä, jos kauppiaalla on siihen laillinen peruste.
22. Kauppiaan jakamat lisätiedot
Voit tarkastella Sovelluksessa ostoihin liittyviä tietoja, jos kauppias on jakanut ne. Sinun on otettava ominaisuus käyttöön Sovelluksessa. Ominaisuuden avulla saat paremman yleiskuvan ostoksistasi ja voit tallentaa tositteita myöhempää käyttöä varten.
Ominaisuus on käytössä vain Vipps MobilePayn tarjoamissa maksupalveluissa, ei Sovelluksen avulla hyväksytyissä korttimaksuissa.
Maksutapahtumien tietojen lisäksi voit vastaanottaa Sovelluksessa kauppiaiden jakamia tietoja kuten ostettujen tuotteiden tiedot, yksittäisten tuotteiden hinnat, tositteen numero ja tarvittaessa toimituksen hinta. Kauppias voi antaa myös suosituksia tai tietoja alennuksista.
Vipps MobilePay käsittelee ostoja koskevia tietojasi rekisterinpitäjänä. Kauppias vastaa itsenäisenä rekisterinpitäjänä kauppiaan kanssa jakamiesi henkilötietojen käsittelystä.
Voimme näyttää Sovelluksessa myös linkin kauppiaan verkkosivustolle, jonne kauppias voi lisätä omaa sisältöään, esimerkiksi tietoja varauksesta, lipusta, tilauksesta ja toimituksesta.
23. Korttimaksujen hyväksyminen Sovelluksen avulla (card pass through)
Voit käyttää Sovellusta korttimaksujen hyväksymiseen verkkokaupoissa, jotka vastaanottavat maksuja valitsemallasi korttityypillä ja mahdollistavat maksun hyväksymisen Sovelluksen avulla.
Huomaa, että maksu toteutetaan tavallisena korttimaksuna, samalla tavoin kuin maksu, jossa olet antanut korttitiedot itse. Vipps MobilePay ei toteuta maksutapahtumaa, eikä tarjoamamme korttitiedon välityspalvelu ole maksupalvelu.
Sovelluksen avulla hyväksyttyihin korttimaksuihin sovelletaan maksukorttiasi koskevia ehtoja. Kiistatilanteissa sinun on otettava yhteyttä kortin myöntäjään. Olet vastuussa korttisi myöntäjän asettamien ehtojen noudattamisesta.
Palvelumme välittää puhelinnumerosi perusteella Sovellukseen rekisteröidyn maksukortin tiedot verkkokaupan maksupalveluntarjoajalle, joka toteuttaa korttimaksutapahtuman. Kortin myöntäjä tai verkkokauppa voivat periä kortin käytöstä maksun.
Emme lähetä puhelinnumeroasi Sovelluksen kautta korttimaksun vastaanottajalle. Jos kuitenkin annat verkkokaupalle tiedot puhelinnumerostasi itse, kauppias voi lähettää sen Sovellukseen.
Et voi peruuttaa Sovelluksen kautta antamaasi suostumusta korttimaksuun.
24. Checkout
Checkout on Vipps MobilePayn kauppiaille tarjoama maksupalvelu, jonka avulla palvelun tukemien maksuvälineiden haltijat voivat suorittaa maksuja kauppiaille. Myös muut kuin Sovelluksen käyttäjät voivat käyttää Checkout-palvelua maksamiseen. Maksutapahtuman toteuttamiseen sovelletaan näiden Checkout-palvelua koskevien ehtojen lisäksi valitsemasi maksuvälineen ehtoja. Löydät tiedot Vipps MobilePaysta ja meitä valvovista viranomaisistamme Käyttöehtojen kohdista 2 ja 13.
Checkout yksinkertaistaa verkko-ostoksia auttamalla sinua täyttämään yhteys- ja toimitustietosi sekä valitsemaan haluamasi toimitustavan. Vipps MobilePay määrittelee kullakin alueella ja kauppiaan palveluissa käytettävissä olevat maksutavat, esimerkiksi maksaminen Sovellukseen sisältyvällä maksuvälineellä, Vipps MobilePayn tarjoamalla maksutoimeksiantopalvelulla tai palvelun tukemalla maksukortilla.
Voit valita selaimessasi, että sinut muistetaan kauppiaan verkkokaupoissa, jolloin tallennamme antamasi tiedot (kuten nimi, puhelinnumero, sähköpostiosoite, osoite ja toimitusosoite) selaimeen evästeiden avulla.
Jotta voimme tunnistaa laitteesi, käytämme yksilöivää tunnistetta. Tunniste on luotu satunnaisesti, eivätkä ulkopuoliset voi päätellä henkilöllisyyttäsi siitä. Olemme ainoa taho, joka voi yhdistää tunnisteen henkilöllisyyteesi.
25. Toivelista
Toivelista on ominaisuus, jonka avulla voit luoda toivelistoja Sovelluksessa ja jakaa niitä muiden Sovelluksen käyttäjien kanssa. Toivelista-ominaisuus ei ole maksupalvelu.
Voit lisätä toiveita esimerkiksi lisäämällä URL-osoitteita kolmansien osapuolten verkkosivuille, luomalla toiveita manuaalisesti tai etsimällä tuotteita Sovelluksen kautta, esimerkiksi hintavertailuominaisuuden avulla.
Toivelistasi on näkyvissä Sovelluksen muille käyttäjille, joilla on linkki toivelistaasi. Jos jaat toivelistasi muiden käyttäjien kanssa, he näkevät etunimesi. Käyttäjä voi seurata muiden käyttäjien toivelistoja, jos toivelistan omistaja ei ole estänyt häntä Sovelluksessa.
Toivelista-ominaisuus sisältää linkkejä kolmansien osapuolten verkkosivuille. Vipps MobilePay ei ole vastuussa kolmansien osapuolten verkkosivujen sisällöstä, mukaan lukien sivuilla olevan sisällön tarkkuus, täydellisyys tai saatavuus, tai näillä verkkosivuilla tarjolla olevista tuotteista tai palveluista.
Toivelista saattaa sisältää inspiroivaa ja kaupallista sisältöä. Voimme muuttaa sisällön sijoittelua tai järjestystä Sovelluksessa. Kerromme sijoitteluun vaikuttavista tekijöistä Sovelluksessa.
Vipps MobilePay saattaa saada provisioita tai muuta korvausta kauppiailta tai kumppaneilta, kun näytämme toivelistassa sisältöä tai kun käyttäjä seuraa linkkiä tai ostaa toivelistalla näytetyn tuotteen.
Vipps MobilePay valvoo käyttäjien toivelistaan lisäämää sisältöä automaattisten työkalujen sekä tarkastusten avulla, jotta voimme puuttua laittomaan tai moraalittomaan sisältöön. Vipps MobilePaylla on oikeus poistaa tai estää käyttäjien lisäämiä linkkejä tai muuta sisältöä, jos sisältö on laitonta, moraalitonta tai muuten käyttöehtojen vastaista. Voit ilmoittaa meille käyttöehtojen vastaisesta sisällöstä Sovelluksessa. Vipps MobilePay tutkii ilmoitukset ja ryhtyy tarpeellisiin toimenpiteisiin. Käyttäjä voi valittaa sisällön poistamisesta ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme tai tekemällä valituksen kohdan Valitukset mukaisesti.
Maksupalvelulain maksuvälinettä, vastuuta ja maksunpalautusta koskevat säännökset
Seuraavaan osioon on kopioitu Suomen maksupalvelulain (30.4.2010/290) lukujen 6 ja 7 säännökset, joita sovelletaan Vipps MobilePay myöntämään maksuvälineeseen. Muutoksia on seurattu SDK 1018/2023 saakka. VippsMobilePay ei vastaa sisällön virheettömyydestä.
6 luku
Maksuvälineet
53 § (14.12.2017/898)
Maksuvälineestä huolehtiminen
Maksuvälineen haltijan on käytettävä maksuvälinettä sen myöntämistä ja käyttöä koskevien ehtojen mukaisesti. Erityisesti hänen on kohtuullisin toimenpitein huolehdittava maksuvälineestä ja siihen liittyvistä henkilökohtaisista turvatunnuksista. Maksuvälineen myöntämistä ja käyttöä koskevat ehdot eivät saa olla perusteettomia, kohtuuttomia tai syrjiviä.
Maksuvälineen haltijan velvollisuus huolehtia maksuvälineestä ja siihen liittyvistä henkilökohtaisista turvatunnuksista alkaa, kun hän vastaanottaa ne.
Palveluntarjoajan on osaltaan varmistettava, että muilla kuin maksuvälineen haltijalla ei ole pääsyä maksuvälineeseen liittyviin henkilökohtaisiin turvatunnuksiin.
54 §
Katoamisilmoitus
Maksuvälineen haltijan on ilman aiheetonta viivytystä ilmoitettava palveluntarjoajalle tai sen nimeämälle muulle taholle havaitsemastaan maksuvälineen katoamisesta, joutumisesta oikeudettomasti toisen haltuun tai oikeudettomasta käytöstä.
Maksuvälineen haltijalla on oikeus pyynnöstä saada palveluntarjoajaltaan todistus siitä, että hän on tehnyt 1 momentissa tarkoitetun ilmoituksen. Todistusta on pyydettävä 18 kuukauden kuluessa ilmoituksen tekemisestä.
55 § (14.12.2017/898)
Keinot ilmoittaa maksuvälineen katoamisesta
Palveluntarjoajan on huolehdittava siitä, että maksuvälineen haltijalla on mahdollisuus tehdä milloin tahansa palveluntarjoajalle tai sen nimeämälle muulle taholle maksutta ilmoitus maksuvälineen katoamisesta, joutumisesta oikeudettomasti toisen haltuun tai oikeudettomasta käytöstä.
Palveluntarjoaja saa 1 momentissa tarkoitetussa tapauksessa periä maksuvälineen haltijalta vain kustannukset, jotka välittömästi johtuvat maksuvälineen korvaamisesta uudella.
56 §
Palveluntarjoajan velvollisuus sulkea maksuväline
Palveluntarjoajan on estettävä maksuvälineen käyttö, kun maksuvälineen haltija on ilmoittanut maksuvälineen katoamisesta, joutumisesta oikeudettomasti toisen haltuun tai oikeudettomasta käytöstä.
57 §
Palveluntarjoajan oikeus sulkea maksuväline
Jos osapuolet ovat puitesopimuksessa niin sopineet, palveluntarjoajalla on oikeus estää maksuvälineen käyttö, jos:
1) maksuvälineen käytön turvallisuus on vaarantunut;
2) on syytä epäillä, että maksuvälinettä käytetään oikeudettomasti tai vilpillisesti; tai
3) maksuväline oikeuttaa luoton käyttöön ja vaara siitä, että luoton maksamisesta vastuussa oleva maksupalvelun käyttäjä ei kykene täyttämään maksuvelvoitteitaan, on huomattavasti kohonnut.
Palveluntarjoajan on ilmoitettava maksuvälineen käytön estämisestä ja sen syistä maksuvälineen haltijalle sovitulla tavalla etukäteen. Ilmoitus voidaan kuitenkin tehdä välittömästi maksuvälineen käytön estämisen jälkeen, jos tämä on vahinkojen estämiseksi tai rajoittamiseksi perusteltua.
Ilmoitusta ei saa tehdä, jos ilmoituksen tekeminen vaarantaisi maksupalvelujen luotettavuuden tai turvallisuuden tai jos sen tekeminen on muualla laissa kielletty.
58 §
Maksuvälineen käyttömahdollisuuden palauttaminen
Palveluntarjoajan on palautettava maksuvälineen käyttömahdollisuus tai korvattava maksuväline uudella mahdollisimman pian sen jälkeen, kun maksuvälineen käytön estämiselle ei enää ole perustetta.
Palveluntarjoajan on huolehdittava siitä, että maksuvälineen haltijalla on mahdollisuus pyytää milloin tahansa palveluntarjoajalta maksuvälineen käyttömahdollisuuden palauttamista.
59 §
Maksuvälineen toimittaminen
Palveluntarjoaja saa toimittaa maksupalvelun käyttäjälle maksuvälineen ilman nimenomaista pyyntöä vain, jos aikaisemmin annettu maksuväline on korvattava uudella.
60 § (14.12.2017/898)
Maksu tai alennus maksuvälineen käyttämisestä
Palveluntarjoaja ei saa estää maksunsaajaa pyytämästä maksajalta maksua maksuvälineen käyttämisestä eikä tarjoamasta alennusta sen vuoksi, että maksuvälinettä käytetään, taikka muutoin ohjaamasta häntä tietyn maksuvälineen käyttöön.
Maksunsaajan maksuvälineen käyttämisestä perimän maksun on oltava asianmukainen eikä se saa ylittää maksunsaajalle aiheutuvia tosiasiallisia kustannuksia. Kiellosta periä maksua eräiden maksuvälineiden käyttämisestä säädetään 46 §:n 2 momentissa.
61 §
Pienmaksuvälineen katoaminen
Jos pienmaksuvälineen käyttöä ei sen ominaisuuksien vuoksi voida estää, maksupalvelun käyttäjä ja palveluntarjoaja voivat sopia, ettei pienmaksuvälinettä koskevaan sopimukseen sovelleta, mitä 54–56 §:ssä säädetään.
7 luku
Vastuu ja maksupalautus
Vastuusäännökset
62 § (14.12.2017/898)
Maksupalvelun käyttäjän vastuu maksuvälineen oikeudettomasta käytöstä
Maksupalvelun käyttäjä, joka on tehnyt maksuvälinettä koskevan sopimuksen palveluntarjoajan kanssa, vastaa kadonneen tai oikeudettomasti toisen haltuun joutuneen maksuvälineen käytöstä tai muusta maksuvälineen oikeudettomasta käytöstä vain, jos oikeudeton käyttö johtuu siitä, että hän tai muu maksuvälineen haltija on:
1) luovuttanut maksuvälineen sen käyttöön oikeudettomalle;
2) huolimattomuudesta laiminlyönyt 53 §:n 1 momentin mukaiset velvollisuutensa; taikka
3) laiminlyönyt ilman aiheetonta viivytystä ilmoittaa palveluntarjoajalle tai sen nimeämälle muulle taholle havaitsemastaan maksuvälineen katoamisesta, joutumisesta oikeudettomasti toisen haltuun tai oikeudettomasta käytöstä.
Maksupalvelun käyttäjän vastuu maksuvälineen oikeudettomasta käytöstä 1 momentin 2 ja 3 kohdassa tarkoitetuissa tapauksissa on enintään 50 euroa. Tätä rajoitusta ei sovelleta, jos maksupalvelun käyttäjä tai muu maksuvälineen haltija on toiminut tahallisesti tai törkeän huolimattomasti.
Maksupalvelun käyttäjä ei vastaa maksuvälineen oikeudettomasta käytöstä:
1) siltä osin kuin maksuvälinettä on käytetty sen jälkeen, kun palveluntarjoajalle tai sen nimeämälle muulle taholle on ilmoitettu maksuvälineen katoamisesta, joutumisesta oikeudettomasti toisen haltuun tai oikeudettomasta käytöstä;
2) jos palveluntarjoaja on laiminlyönyt huolehtia siitä, että maksuvälineen haltijalla on mahdollisuus tehdä milloin tahansa 1 kohdassa tarkoitettu ilmoitus;
3) jos maksunsaaja ei ole maksuvälinettä käytettäessä asianmukaisesti varmistunut maksajan oikeudesta käyttää maksuvälinettä; tai
4) jos palveluntarjoaja ei ole edellyttänyt maksajan vahvaa tunnistamista.
Sen estämättä, mitä 3 momentissa säädetään, maksupalvelun käyttäjä on vastuussa maksuvälineen oikeudettomasta käytöstä, jos hän tai muu maksuvälineen haltija on tahallaan tehnyt väärän ilmoituksen tai toiminut muuten petollisesti.
63 § (14.12.2017/898)
Palveluntarjoajan vastuu oikeudettomasta maksutapahtumasta
Jos maksutapahtuma on toteutettu oikeudettomasti eikä 62 §:stä muuta johdu, palveluntarjoajan, jonka asiakkaan varoja on käytetty maksutapahtuman toteuttamiseen, on välittömästi ja viimeistään seuraavana työpäivänä siitä, kun se havaitsi maksutapahtuman tai sille ilmoitettiin maksutapahtumasta, palautettava maksutapahtuman rahamäärä asiakkaalleen tai palautettava tämän maksutili siihen tilaan, jossa se olisi ollut ilman veloitusta.
Mitä 1 momentissa säädetään, ei sovelleta, jos palveluntarjoajalla on perusteltu syy epäillä tahallista väärää ilmoitusta tai muuta sellaista petollista menettelyä ja palveluntarjoaja ilmoittaa tästä sekä epäilyksen syistä kirjallisesti Finanssivalvonnalle.
Maksutilin hyvityksen arvopäivän on oltava viimeistään se päivä, jona oikeudettoman maksutapahtuman rahamäärä veloitettiin.
Jos maksutapahtuma on käynnistetty maksutoimeksiantopalvelun tarjoajan välityksellä, tämän pykälän mukainen palautusvelvollisuus on asianomaista maksutiliä pitävällä palveluntarjoajalla. Maksutiliä pitävän palveluntarjoajan takautumisoikeudesta maksutoimeksiantopalvelun tarjoajaa kohtaan säädetään 74 §:ssä.
64 § (14.12.2017/898)
Vastuu maksajan käynnistämästä toteuttamatta jääneestä taikka virheellisesti tai myöhässä toteutetusta maksutapahtumasta
Jos maksajan käynnistämä maksutapahtuma on jäänyt toteuttamatta tai se on toteutettu virheellisesti, maksajan palveluntarjoajan on ilman aiheetonta viivytystä palautettava maksutapahtuman rahamäärä maksajalle tai palautettava maksajan maksutili siihen tilaan, jossa se olisi ollut ilman veloitusta. Maksajan maksutilin hyvityksen arvopäivän on oltava viimeistään se päivä, jona maksutapahtuman rahamäärä veloitettiin.
Jos maksutapahtuma on käynnistetty maksutoimeksiantopalvelun tarjoajan välityksellä, palautusvelvollisuus on maksajan maksutiliä pitävällä palveluntarjoajalla. Maksutiliä pitävän palveluntarjoajan takautumisoikeudesta maksutoimeksiantopalvelun tarjoajaa kohtaan säädetään 74 §:ssä.
Palautusvelvollisuutta ei kuitenkaan ole, jos maksajan palveluntarjoaja voi osoittaa maksunsaajan palveluntarjoajan vastaanottaneen maksutapahtuman rahamäärän 47 §:n mukaisessa määräajassa. Maksunsaajan palveluntarjoajan on tällöin välittömästi maksettava maksutapahtuman rahamäärä maksunsaajan maksutilille tai, jollei maksunsaaja käytä maksutiliä, asetettava maksutapahtuman rahamäärä hänen käytettäväkseen. Maksunsaajan maksutilin hyvityksen arvopäivän on oltava viimeistään se päivä, joka arvopäivä olisi ollut, jos maksutapahtuma olisi toteutettu oikein.
Jos maksutapahtuma on toteutettu myöhässä, maksunsaajan palveluntarjoajan on maksajan palveluntarjoajan maksajan puolesta esittämästä pyynnöstä varmistettava, että maksunsaajan maksutilin hyvityksen arvopäivä on viimeistään se päivä, joka arvopäivä olisi ollut, jos maksutapahtuma olisi toteutettu oikein.
65 § (14.12.2017/898)
Vastuu maksunsaajan käynnistämästä tai hänen välityksellään käynnistetystä toteuttamatta jääneestä taikka virheellisesti tai myöhässä toteutetusta maksutapahtumasta
Jos maksunsaajan käynnistämä tai hänen välityksellään käynnistetty maksutapahtuma on jäänyt toteuttamatta tai se on toteutettu virheellisesti, maksajan palveluntarjoajan on ilman aiheetonta viivytystä palautettava maksutapahtuman rahamäärä maksajalle tai palautettava maksajan maksutili siihen tilaan, jossa se olisi ollut ilman veloitusta. Maksajan maksutilin hyvityksen arvopäivän on oltava viimeistään se päivä, jona maksutapahtuman rahamäärä veloitettiin.
Palautusvelvollisuutta ei kuitenkaan ole, jos:
1) maksutapahtuman toteuttamatta jääminen tai virheellinen toteuttaminen johtuu siitä, että maksunsaajan palveluntarjoaja on laiminlyönyt 48 tai 49 §:n mukaisia velvollisuuksiaan; taikka
2) maksajan palveluntarjoaja voi osoittaa maksunsaajan palveluntarjoajan vastaanottaneen maksutapahtuman rahamäärän, vaikka maksajan palveluntarjoajan suoritus olisi viivästynyt.
Jos maksutapahtuma toteutetaan myöhässä, maksunsaajan palveluntarjoajan maksunsaajan maksutilille suorittaman maksun arvopäivän on oltava viimeistään se päivä, joka arvopäivä olisi ollut, jos maksutapahtuma olisi toteutettu oikein.
66 §
Maksutapahtuman jäljittäminen
Jos maksajan käynnistämä maksutapahtuma on jäänyt toteuttamatta tai se on toteutettu virheellisesti, maksajan palveluntarjoajan on maksajan pyynnöstä ryhdyttävä välittömästi jäljittämään maksutapahtumaa. Jäljittämisen tuloksista on ilmoitettava maksajalle.
Jos maksunsaajan käynnistämä tai hänen välityksellään käynnistetty maksutapahtuma on jäänyt toteuttamatta tai se on toteutettu virheellisesti, maksunsaajan palveluntarjoajan on ryhdyttävä maksunsaajan pyynnöstä välittömästi jäljittämään maksutapahtumaa. Jäljittämisen tuloksista on ilmoitettava maksunsaajalle.
Palveluntarjoaja saa periä maksupalvelun käyttäjältä kulut, jotka se joutuu jäljittämisen johdosta suorittamaan sellaiselle maksutapahtuman toteuttamiseen osallistuneelle maksajan tai maksunsaajan palveluntarjoajalle, joka sijaitsee Euroopan talousalueen ulkopuolella. Kulujen periminen edellyttää, että tällaisesta oikeudesta on sovittu puitesopimuksessa tai että palveluntarjoaja on maksupalvelun käyttäjän pyydettyä maksutapahtuman jäljittämistä ilmoittanut tälle kuluvastuusta ja maksupalvelun käyttäjä on tämän jälkeen hyväksynyt jäljittämisen aloittamisen.
67 § (14.12.2017/898)
Velvollisuus palauttaa kulut ja korvata korko
Jos maksutapahtuma on jäänyt toteuttamatta tai se on toteutettu virheellisesti tai myöhässä, maksupalvelun käyttäjällä on oikeus saada palveluntarjoajaltaan takaisin kulut, jotka häneltä on peritty maksutapahtumasta. Lisäksi maksupalvelun käyttäjällä on oikeus saada palveluntarjoajaltaan korvaus korosta, jonka hän joutuu suorittamaan maksutapahtuman toteuttamatta jäämisen taikka virheellisen tai myöhästyneen toteuttamisen vuoksi.
68 § (14.12.2017/898)
Virheellinen yksilöivä tunniste
Palveluntarjoaja ei ole 64–67 §:n mukaisesti vastuussa toteuttamatta jääneestä tai virheellisesti toteutetusta maksutapahtumasta, jos syynä on se, että maksupalvelun käyttäjän antama yksilöivä tunniste on virheellinen.
Maksajan palveluntarjoajan on 1 momentissa tarkoitetussa tilanteessa kuitenkin kohtuullisin toimenpitein pyrittävä saamaan virheellisesti toteutetun maksutapahtuman varat takaisin. Maksunsaajan palveluntarjoajan on annettava maksajan palveluntarjoajalle kaikki varojen takaisin saamisen kannalta merkitykselliset tiedot ja muutenkin toimittava yhteistyössä tämän kanssa varojen takaisin saamiseksi.
Jos varojen takaisin saaminen ei ole mahdollista, maksajan palveluntarjoajan on maksajan kirjallisesta pyynnöstä toimitettava tälle kaikki saatavillaan olevat maksajalle merkitykselliset tiedot.
Palveluntarjoaja saa periä maksupalvelun käyttäjältä kulut maksutapahtuman varojen takaisin hankkimisesta, jos tällaisesta oikeudesta on sovittu puitesopimuksessa. Perittävien kulujen on oltava asianmukaiset eivätkä ne saa ylittää palveluntarjoajan tosiasiallisia kustannuksia.
69 §
Vahingonkorvaus
Palveluntarjoaja on velvollinen korvaamaan vahingon, joka sen tämän lain tai sopimuksen vastaisesta menettelystä on aiheutunut maksupalvelun käyttäjälle.
Maksupalvelun käyttäjälle aiheutuneen välillisen vahingon palveluntarjoaja on kuitenkin velvollinen korvaamaan vain, jos vahinko johtuu huolimattomuudesta palveluntarjoajan puolella.
Välillisenä vahinkona pidetään:
1) tulon menetystä, joka maksupalvelun käyttäjälle aiheutuu palveluntarjoajan virheellisen menettelyn tai siitä johtuvien toimenpiteiden vuoksi;
2) vahinkoa, joka johtuu muuhun sopimukseen perustuvasta velvoitteesta; ja
3) muuta samankaltaista, vaikeasti ennakoitavaa vahinkoa.
Jos 2 momentissa tarkoitettua vahinkoa aiheutuu muunlaisen vahingon rajoittamisesta, sitä ei kuitenkaan tältä osin pidetä välillisenä vahinkona.
Palveluntarjoajan vastuu maksutoimeksiannon toteuttamisessa tapahtuneella virheellä tai laiminlyönnillä aiheutetusta välillisestä vahingosta voidaan sopimuksella sulkea pois tai sitä voidaan rajoittaa. Palveluntarjoaja ei voi vedota vastuunrajoitusehtoon, jos palveluntarjoaja tai joku, jonka menettelystä se vastaa, on aiheuttanut vahingon tahallisesti tai törkeästä huolimattomuudesta.
70 § (14.12.2017/898)
Ilmoitus oikeudettomasta, toteuttamatta jääneestä taikka virheellisesti tai myöhässä toteutetusta maksutapahtumasta
Maksupalvelun käyttäjällä ei ole oikeutta saada palveluntarjoajalta maksutapahtuman rahamäärän palautusta tai muuta hyvitystä siten kuin tässä luvussa säädetään, jollei hän ilmoita palveluntarjoajalle oikeudettomasta, toteuttamatta jääneestä taikka virheellisesti tai myöhässä toteutetusta maksutapahtumasta ilman aiheetonta viivytystä sen havaittuaan ja 13 kuukauden kuluessa maksutapahtuman rahamäärän veloittamisesta maksutililtään tai hyvittämisestä maksutililleen. Viimeksi mainittua määräaikaa ei sovelleta, jos palveluntarjoaja ei ole antanut maksupalvelun käyttäjälle maksutapahtumaa koskevia tietoja siten kuin 2 luvussa säädetään.
71 §
Virheilmoitus muissa tapauksissa
Maksupalvelun käyttäjällä ei ole oikeutta saada palveluntarjoajalta korvausta vahingosta, joka on aiheutunut muusta kuin 70 §:ssä tarkoitetusta virheestä, jollei hän ilmoita virheestä palveluntarjoajalle kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Maksupalvelun käyttäjällä on tämän pykälän estämättä oikeus korvaukseen, jos palveluntarjoaja on menetellyt törkeän huolimattomasti tai kunnianvastaisesti ja arvottomasti.
72 § (14.12.2017/898)
Todistustaakka
Jos maksupalvelun käyttäjä kiistää antaneensa suostumuksensa maksutapahtuman toteuttamiseen, hänen palveluntarjoajansa on osoitettava, että suostumus on annettu sovitulla tavalla. Jos maksupalvelun käyttäjä väittää, että maksutapahtumaa ei ole toteutettu asianmukaisesti, palveluntarjoajan on osoitettava, että maksutapahtuma on kirjattu ja merkitty tileille oikein ja ettei maksutapahtuman käsittelyyn ole vaikuttanut tekninen vika tai muu häiriö.
Jos maksutapahtuma on käynnistetty maksutoimeksiantopalvelun tarjoajan välityksellä, tällä on todistustaakka 1 momentissa tarkoitetuista seikoista oman suorituksensa osalta ja siitä, että maksajan maksutiliä pitävä palveluntarjoaja on vastaanottanut maksutoimeksiannon.
Se seikka, että palveluntarjoaja voi näyttää, että suostumus maksutapahtuman toteuttamiseen on annettu maksuvälineellä, ei välttämättä yksin riitä osoittamaan, että maksuvälineen haltija on antanut suostumuksensa maksutapahtuman toteuttamiseen, toiminut petollisesti taikka laiminlyönyt tahallisesti tai törkeän huolimattomasti 53 ja 54 §:ssä säädettyjä velvollisuuksiaan.
73 §
Muut oikeudet
Mitä 63–67 ja 69 §:ssä säädetään, ei rajoita maksupalvelun käyttäjän lakiin tai sopimukseen perustuvia muita oikeuksia.
74 § (14.12.2017/898)
Palveluntarjoajan takautumisoikeus
Jos palveluntarjoaja on 63–65 tai 67 §:n nojalla joutunut vastuuseen maksupalvelun käyttäjälle sellaisesta oikeudettomasta maksutapahtumasta tai virheestä, joka johtuu toisesta maksutapahtuman toteuttamiseen osallistuvasta palveluntarjoajasta tai välittäjästä, palveluntarjoajalla on oikeus saada suorittamansa palautus tai hyvitys kyseiseltä palveluntarjoajalta tai välittäjältä.
Jos maksunsaaja tai tämän palveluntarjoaja laiminlyö velvollisuutensa huolehtia maksajan vahvasta tunnistamisesta, sen on korvattava maksajan palveluntarjoajalle oikeudettomasta maksutapahtumasta aiheutunut vahinko.
Mitä 1 ja 2 momentissa säädetään, ei rajoita palveluntarjoajan lakiin tai sopimukseen perustuvia muita oikeuksia.
75 §
Ylivoimainen este
Edellä tässä luvussa säädettyä vastuuta ei synny, jos se, jota vaaditaan vastuuseen, voi osoittaa, että sille kuuluvan velvoitteen täyttämisen on estänyt sellainen epätavallinen ja ennalta-arvaamaton syy, johon se ei ole voinut vaikuttaa ja jonka seurauksia se ei kaikkea huolellisuutta noudattaen olisi voinut välttää.
Palveluntarjoaja ei ole tässä luvussa säädetyn mukaisesti vastuussa myöskään, jos tässä laissa säädettyjen tai sopimukseen perustuvien velvoitteiden täyttäminen olisi vastoin muualla laissa säädettyjä palveluntarjoajan velvollisuuksia.
76 §
Vahingon rajoittaminen ja vahingonkorvauksen sovittelu
Vahinkoa kärsivän maksupalvelun käyttäjän on ryhdyttävä kohtuullisiin toimenpiteisiin vahinkonsa rajoittamiseksi. Jos hän laiminlyö tämän, hän saa itse kärsiä vastaavan osan vahingosta.
Lain tai sopimuksen vastaisen menettelyn perusteella suoritettavaa vahingonkorvausta voidaan sovitella, jos se on kohtuuton ottaen huomioon rikkomuksen syy, maksupalvelun käyttäjän mahdollinen myötävaikutus vahinkoon, maksupalvelusta suoritettava vastike, palveluntarjoajan mahdollisuudet ennakoida ja estää vahingon syntyminen sekä muut olosuhteet.
77 §
Vastuusta sopiminen käytettäessä pienmaksuvälinettä
Jos pienmaksuvälineen käyttöä ei sen ominaisuuksien vuoksi voida estää, maksupalvelun käyttäjä ja palveluntarjoaja voivat sopia, ettei pienmaksuvälinettä koskevaan sopimukseen sovelleta, mitä 62 §:n 3 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään.
Jos pienmaksuväline on ominaisuuksiltaan sellainen, että sitä käytettäessä käyttäjän henkilöllisyys ei tule ilmi, tai jos palveluntarjoaja ei voi muista pienmaksuvälineen ominaisuuksiin liittyvistä syistä osoittaa, että pienmaksuvälineen haltija on antanut suostumuksensa maksutapahtuman toteuttamiseen, osapuolet voivat sopia, ettei pienmaksuvälinettä koskevaan sopimukseen sovelleta, mitä 62 §:n 1 ja 2 momentissa ja 3 momentin 1–3 kohdassa sekä 63 ja 72 §:ssä säädetään. (14.12.2017/898)
78 § (22.7.2011/906)
Vastuusta käytettäessä sähköistä rahaa
Mitä 62 ja 63 §:ssä säädetään, ei sovelleta maksulaitoslain 5 §:n 6 a kohdassa tarkoitettuun sähköiseen rahaan, jos palveluntarjoajalla ei ole mahdollisuutta estää tilin tai maksuvälineen käyttöä.
Maksupalautus
79 § (14.12.2017/898)
Maksupalautuksen edellytykset
Maksajan palveluntarjoajan on maksajan pyynnöstä palautettava maksunsaajan käynnistämän tai maksunsaajan välityksellä käynnistetyn maksutapahtuman rahamäärä kokonaisuudessaan maksajalle, jos maksutapahtuman rahamäärä:
1) ei täsmällisesti ilmene maksajan antamassa suostumuksessa; ja
2) on suurempi kuin maksaja on kohtuudella voinut odottaa ottaen huomioon hänen aikaisempi kulutuskäyttäytymisensä, puitesopimuksen ehdot sekä muut olosuhteet.
Maksajan maksutilin hyvityksen arvopäivän on oltava viimeistään se päivä, jona kyseinen määrä veloitettiin.
Jos kyse on SEPA-asetuksen 1 artiklassa tarkoitetusta suoraveloituksesta, maksajalla on oikeus maksupalautukseen silloinkin, kun 1 momentin mukaiset edellytykset eivät täyty.
Maksaja ja hänen palveluntarjoajansa voivat puitesopimuksessa 1 ja 3 momentin estämättä sopia, ettei maksajalla ole suoraveloituksessa oikeutta maksupalautukseen, jos maksaja on antanut suostumuksensa maksutapahtuman toteuttamiseen palveluntarjoajalleen ja palveluntarjoaja tai maksunsaaja on ilmoittanut hänelle maksutapahtuman veloittamisesta sovitulla tavalla vähintään neljä viikkoa ennen eräpäivää.
80 §
Palautuspyynnön määräaika ja käsittely
Maksajan on pyydettävä maksupalautusta palveluntarjoajalta kahdeksan viikon kuluessa maksutapahtuman rahamäärän veloittamisesta.
Palveluntarjoajan on kymmenen työpäivän kuluessa palautuspyynnön vastaanottamisesta palautettava maksutapahtuman rahamäärä kokonaisuudessaan maksajalle. Jos palveluntarjoaja kieltäytyy palauttamasta maksutapahtuman rahamäärää, sen on ilmoitettava kieltäytymisen perusteet sekä ne viranomaiset ja muut vastaavat elimet, joiden käsiteltäväksi maksaja voi saattaa asian.