Miksi MobilePay pyytää osoitetietojani?

Joissain tilanteissa emme saa haettua osoitettasi automaattisesti Digi- ja väestötietovirastolta. Koska meillä on velvollisuus tietää ja todentaa asiakkaamme osoite, pyydämme sinulta apua. Tältä sivulta löydät ohjeet eri tilanteisiin.

Puhelin ja tiedot lukon takana turvassa

Miksi MobilePay pyytää osoitetietojani?

Joissain tilanteissa emme saa haettua osoitettasi automaattisesti Digi- ja väestötietovirastolta. Koska meillä on velvollisuus tietää ja todentaa asiakkaamme osoite, pyydämme sinulta apua. Tältä sivulta löydät ohjeet eri tilanteisiin.

Miten todennan osoitteeni MobilePaylle?

Jos emme saa haettua osoitettasi automaattisesti Digi- ja väestötietovirastolta rekisteröityessäsi MobilePayhin, sinua pyydetään toimittamaan osoitteen todentava dokumentti sovelluksessa.

Jos olet jo käyttänyt MobilePayta ja sinua pyydetään todentamaan osoitteesi, siinä on mahdollisesti tapahtunut muutos. Olet voinut esimerkiksi muuttaa ulkomaille, olet muuttanut osoitteesi Poste restanteksi tai postiosoitteeksi. Olet voinut myös hakea osoitettasi asetettavaksi turvakieltoon.

Tarkista viereisestä ohjeistuksesta, mikä dokumentti sinun tulee toimittaa meille osoitteen todentamiseksi.

Huomioitahan seuraavat asiat, jotta lähettämäsi dokumentti voidaan hyväksyä:

  • dokumentti ei saa olla vanhempi kuin 6 kuukautta
  • dokumentista tulee käydä ilmi nimesi, osoitteesi, lähettäjä ja päivämäärä
  • kuvan laatu pitää olla tarpeeksi hyvä, jotta näemme lukea tietoja dokumentista
  • voit ottaa kuvan dokumentista siten, että vain tarvittavat tiedot näkyvät


Dokumentti voi olla fyysinen paperi, josta otat kuvan tai kuva sähköisestä dokumentista. Tieto laskuttajasta ja laskutusaihe, eli sen, mistä sinua laskutetaan, tulee ilmetä dokumentista.

  • sähkölasku (tai sähkösopimus)
  • vastikelasku
  • vuokralasku (tai vuokrasopimus)
  • kotivakuutuslasku
  • laajakaistalasku
  • kaapeli TV-lasku
  • vesilasku

Laskun tulee sitoa sinut osoitteeseen, jossa asut ja siksi esimerkiksi puhelinlasku ei kelpaa osoitteen todentamiseen.

Muita hyväksyttäviä dokumentteja ovat:

  • julkiselta viranomaiselta saatu dokumentti (esim. maistraatilta, verottajalta, poliisilta saatu dokumentti)
  • pankilta saatu dokumentti (esim. tiliote)
  • Postilta saatu dokumentti osoitteenmuutoksesta 
  • ote osoitteestasi Digi- ja väestöviraston sähköisestä asiointipalvelusta


Helpoin tapa todentaa osoitetiedot on kirjautua suomi.fi -sivustolle ja ottaa kuva omista osoitetiedoista:

  1. Suomi.fi etusivu
  2. Valitse ylärivin valikosta Rekisterit
  3. Napsauta Tunnistaudu tarkistaaksesi tietosi rekisteristä
  4. Tunnistaudu tunnistuspalvelun kautta
  5.  Valitse ensimmäinen kohta Digi- ja väestötietoviraston Henkilötiedot -rekisteri
  6.  Avaa kohta Osoitetiedot
  7. Ota kuva niin, että siinä näkyy kohta Henkilötiedot ja avattu kohta Osoitetiedot (Tämä kannattaa tehdä esim. tietokoneella tai tabletilla. Kaikki tarvittavat tiedot eivät mahdu samaan aikaan puhelimen näytölle.)

!  Huomaathan, että sähköiset yhteystiedot eivät  kelpaa nimen varmistamiseksi.

Tältä sivulta löydät osoitetietosi ja tiedon voimassaolevista tietojenluovutuskielloista, jos sinulla on esimerkiksi turvakielto. Varmistathan, että ottamassasi kuvassa on näkyvissä päivämäärä, jolloin tiedot on haettu suomi.fi-sivustolta.

Suomi.fi sivustolle

Onko sinulla turvakielto?

Turvakiellon vuoksi emme saa haettua osoitettasi automaattisesti Digi- ja väestötietovirastolta. Käyttäessäsi MobilePayta meidän on tiedettävä yhteysosoitteesi - siksi pyydämme apuasi.

Sinua pyydetään automaattisesti toimittamaan tarvittava dokumentti sovelluksessa, kun rekisteröidyt ensimmäistä kertaa MobilePayhin.

Jos olet jo MobilePayn käyttäjä ja osoitteesi asetetaan turvakieltoon, pyydämme tässäkin tilanteessa sinua toimittamaan turvakiellon todentavan dokumentin ja yhteysosoitteesi.

Miksi lähettämäni dokumentti on hylätty?

  • Toimitetusta dokumentista puuttuu tietoja (päivämäärä, lähettäjä, nimi, osoite) tai se on vanhentunut

  • Sinulla on osoite ulkomailla, mutta toimittamassasi dokumentissa on suomalainen osoite

  • Kuvan laatu ei ole riittävän hyvä — tekstiä tai kuvaa ei voi lukea

  • Osoitteenasi on Poste restante

  • Toimitetusta laskusta ei ole mainittuna laskuttajaa tai lasku ei sido sinua osoitteeseen

Nainen keittiössä käyttämässä MobilePayta.