Tietosuojatiedote

Lyhyesti

Hei MobilePayn käyttäjä! Me MobilePaylla (Vipps MobilePay AS) välitämme yksityisyydestäsi. Pyrimme aina käsittelemään henkilötietojasi huolella. Tässä tietosuojailmoituksessa kerromme, mitä henkilötietoja käsittelemme, miksi ja miten sekä millä tavalla voit käyttää oikeuksiasi. 

1 MobilePayn tuotteet


Käsittelemme henkilötietojasi, jotta voit käyttää MobilePayn palveluita. Alta voit lukea lisää jokaisesta tuotteesta. Muista, että voit aina saada lisätietoa sekä kopion käsittelemistämme tiedoistasi. Kerromme tästä lisää kohdassa 3.

1.1 Jos sinulla on profiili MobilePayssa 

Miksi ja kuinka käsittelemme henkilötietojasi? 
 
Käsittelemme seuraavia tietoja, jotta voimme tarjota sinulle MobilePay-käyttäjätilin. 

  • Henkilökohtaiset tiedot (nimi, puhelinnumero, e-mail, sosiaaliturvatunnus tai muu kansallinen henkilötunnus, osoite, sekä joissakin tapauksissa ilmoittamasi osoite) 
  • Tilien ja maksukorttien tiedot (tilinumero, korttinumero ja voimassaolopäivämäärä) 
  • Käyttötiedot (katselukerrat, toimintojen aika, tiheys ja kesto sovelluksessa, hakuhistoria, sisään- ja uloskirjautusmistiedot) 
  • Tekniset tiedot (pseudonymisoidut tunnukset, käyttämäsi IP-osoite, laite, käyttöjärjestelmä ja selain, sovelluksen asetukset ja teknisten tapahtumien loki) 

Muistutus: MobilePayn käyttäjänä muut käyttäjät Suomessa, Tanskassa ja Norjassa näkevät nimesi hakemalla puhelinnumeroasi MobilePay-sovelluksessa. Tanskassa ja Norjassa sinun on oltava yli 15-vuotias, jotta muut käyttäjät näkevät nimesi hakemalla puhelinnumeroasi. 

 

Lisäksi keräämme tietoja eri rekistereistä niiden oikeellisuuden varmistamiseksi:  

  • Yhteystiedot (nimi, osoite, kansallinen henkilötunnus ja mahdolliset edunvalvontatiedot Digi- ja väestötietovirastolta) 
  • Pankkitilin omistus ja todentaminen (kansallinen henkilötunnus ja MobilePay-sovellukseen liittämiesi maksukorttien ja tilien tiedot)
  • Poliittisesti vaikutusvaltaiset henkilöt (Oletko henkilö, joka toimii tai on toiminut julkisessa tehtävässä tai oletko poliittisesti vaikutusvaltaisen henkilön perheenjäsen) 

Millä oikeusperusteella? 


Sitomamme sopimuksen mukaan. Katso MobilePayn käyttöehdot yksityisille käyttäjille täältä.
 
1.2 Lähettäessäsi tai vastaanottaessasi rahaa / Kun lähetät tai vastaanotat rahaa   

Miksi ja miten käsittelemme henkilötietojasi?   


Lähettääksesi ja vastaanottaaksesi rahaa MobilePaylla, käsittelemme seuraavia tietoja: 

  • Tapahtumatiedot (lähettäjän ja vastaanottajan koko nimi, puhelinnumero, maksun summa, tapahtumatunnus, maskatut korttitiedot, maksutili, vastaanottajatili ja maksuun liitetty teksti/viesti) 

Vastaanottajalla on kuitenkin pääsy ainoastaan seuraavaan tietoon:

  • Tapahtumatiedot (lähettäjän koko nimi ja puhelinnumero, maksun summa ja siihen liitetty teksti/viesti) 

Millä oikeusperusteella? 


Sitomamme sopimuksen mukaan. Katso MobilePayn Käyttöehdot Yksityisille Käyttäjille täältä.

1.3 Maksaessasi kaupoissa  

Miksi ja miten käsittelemme henkilötietojasi?  


Lähettäessäsi rahaa kauppiaille sekä vastaanottaessasi palautuksia kauppiailta MobilePayn kautta, käsittelemme seuraavia tietoja: 

  • Tapahtumatiedot (vastaanottajan koko nimi ja puhelinnumero, kauppiaan tiedot, käytetty MobilePay-tuote tai -palvelu, maksun summa, tapahtumanumero,  maskatut korttitiedot, maksutili, vastaanottajan tili, ja maksuun liitetty teksti/viesti) 

Kauppiaalla on kuitenkin pääsy ainoastaan seuraavaan tietoon:

  • Tapahtumatiedot (maksajan/vastaanottajan koko nimi, osa puhelinnumerosta ja maksuun liitetty teksti/viesti)

Millä oikeusperusteella? 

 

Sopimuksen mukaan jonka olemme solmineet kanssasi. Katso MobilePayn käyttöehdot yksityisille käyttäjille täältä

Lahjoittaessasi rahaa hyväntekeväisyys- ja kansalaisjärjestöille

Kun lahjoitat rahaa hyväntekeväisyysorganisaatioille ja/tai kansalaisjärjestöille, kyseinen organisaatio/järjestö vastaanottaa koko nimesi ja puhelinnumerosi. 

 

Millä oikeusperusteella?

Sitomamme sopimuksen mukaan. Katso MobilePayn käyttöehdot yksityisille käyttäjille täältä.

 

Millä oikeusperusteella? 

Suostumuksesi perusteella. 

1.4 Maksaessa verkossa ja MobilePayn sovelluksen kautta (Maksaminen verkossa) 

Miksi ja miten käsittelemme henkilötietojasi? 


Ostaessasi tuotteita tai palveluja verkkokauppiaan kautta tai kauppiaan sovelluksessa, käsittelemme tiedot, jotka ovat listattuna kohdassa 
 

Millä oikeusperusteella? 


Sitomamme sopimuksen mukaan. Katso MobilePayn Käyttöehdot Yksityisille Käyttäjille täältä

1.5 Käyttäessäsi MobilePay Lipasta 

Miksi ja miten käsittelemme henkilötietojasi? 


Käyttäessäsi MobilePay Lipasta, käsittelemme seuraavat tiedot: 

  • Yleistä tietoa Lippaastasi (Lippaan nimi, Lippaan numero, Lippaan jäsenten koko nimet ja puhelinnumerot) 

Muistutus: MobilePay Lippaan omistaja voi antaa katseluoikeudet muille sen käyttäjille (mukaanlukien käyttäjät, jotka eivät kuulut Lippaan rahoittajiin), jolloin seuraavat tiedot ovat katseluoikeuden omaavien henkilöiden nähtävissä: 

  • Tapahtumadata (koko nimi, tapahtuman päivämäärä, summa ja liitetty teksti/viesti) 

Millä oikeusperusteella? 


Sitomamme sopimuksen mukaan. Katso MobilePayn Käyttöehdot Yksityisille Käyttäjille täältä.

1.6 Käyttäessäsi lahjapaketteja (Lahjapaperit ja Lahjakortit) 

Ostaessasi lahjapaketteja MobilePayssa, käsittelemme tiedot kuten kohdassa 1.2 Lähettäessäsi tai vastaanottaessasi rahaa.  

Lahjakorttien osalta, MobilePay toimii välittäjänä kolmannelta osapuolelta ostetuille lahjakorteille. Näitä ostaessa käsittelemme seuraavat tiedot: 

  • Yleistet tiedot lahjakortista (Lahjakortin tyyppi, ostopäivämäärä, ostajan ja vastaanottajan koko nimet ja puhelinnumerot) 

Millä oikeusperusteella? 


Sitomamme sopimuksen mukaan. Katso MobilePayn käyttöehdot yksityisille käyttäjille täältä

1.7 Kulujen jakaminen 

Käyttäessäsi kuluporukka-ominaisuuttamme kulujen jakamiseen, käsittelemme seuraavia tietoja: 

Yleiset tiedot kuluporukasta (ryhmän nimi ja status, osallistujien koko nimet ja puhelinnumerot, maksun tiedot, sisältäen siirtojen summat, päivämäärät ja ajankohdat.  

Millä oikeusperusteella? 


Sitomamme sopimuksen mukaan. Katso MobilePayn käyttöehdot yksityisille käyttäjille täältä

1.8 Käyttäessäsi Etuohjelmat-tuotetta 

Miksi ja miten käsittelemme henkilötietojasi? 


Näyttäessä henkilökohtaiset jäsenyydet ja edut, joita sinulla on valituissa kanta-asiakasohjelmissa, käsittelemme seuraavia tietoja: 

  • Puhelinnumero (joka on jaettu kauppiaan tietojen käsittelijän kanssa, jotta he voivat löytää jäsenyytesi ja etusi kanta-asiakasohjelmissa) 
  • Yleiset tiedot (jotka kauppias on jakanut kanssamme koskien jäsenyyttäsi ja etujasi kanta-asiakasohjelmassa) 

Muistutus: Kauppias on etu- ja kanta-asiakasohjelmien tietojen rekisterinpitäjä. Ota yhteyttä asianomaiseen kauppiaaseen näitä koskevia tiedusteluja varten. 

1.9 Tilausten hallinta 

Miksi ja miten käsittelemme henkilötietojasi? 


Ostamiesi tuotteisiin tai palveluihin liittyviä kuitteja näyttäessä, käsittelemme seuraavat tiedot: 

Tapahtumatiedot (päivämäärä, aika, kauppiaan lyhytnumero/numero ja nimi, maksulähde, vastaanotettu summa, summa, ostettu tuote/palvelu, sekä liitetty teksti/viesti) 

Kuittitiedot (tuoterivit, summa, mahdollinen toimituskulu, tippi ja alennus) 

Miksi olemme oikeutettuja tietoihin? 


Sitomamme sopimuksen mukaan. Katso MobilePayn käyttöehdot yksityisille käyttäjille täältä

 

1.10 Kun käytät MobilePay Log In

 

Miksi ja miten käsittelemme henkilötietojasi?

Login-palvelun tarjoamista varten käsittelemme suostumuksellasi seuraavia tietoja:

  • Valintasi (verkkosivustot/kauppiaat, joissa käytät Login -palvelua)

Voit antaa suostumuksen seuraavien tietojen jakamiseen Mobilepay-profiilistasi  kauppiaille:

  • Sinua koskevat tiedot (nimi, puhelinnumero, sähköpostiosoite, rekisteröity osoite väestötietojärjestelmässä ja itse täytetty osoite, kansallinen henkilötunnus)

Tiesitkö?

  • Kauppiaasta tulee jakamiesi  tietojen rekisterinpitäjä, koska Kauppias tarjoaa sinulle erillisen palvelun. Kun käytät Login-palveluamme ja tietosi Sovelluksessa päivittyvät, jaamme päivitetyt tiedot myös Kauppiaalle.
  •  Löydät Sovelluksesta yleiskatsauksen Kauppiaista, joille jaat tietoja: Profiili > Henkilökohtaiset tiedot > Yritykset, joilla on pääsy. Täällä voit peruuttaa suostumuksesi milloin tahansa.
  • Jos peruutat suostumuksesi tai kun se vanhenee vuoden kuluttua, lopetamme tietojesi jakamisen Kauppiaan kanssa. Huomaa, että tämä ei päätä sopimustasi Kauppiaan kanssa. Ota yhteyttä suoraan Kauppiaaseen, jos haluat päättää sopimuksen.

Millä perusteella jaamme tietoja?
Sinun suostumuksesi.

Muista:
Login-palvelussa VippsMobilepay toimii henkilötietojen käsittelijänä markkinointi- ja muiden viestintäsuostumusten keräämisessä. Jos sinulla on tähän liittyviä huolenaiheita tai pyyntöjä, ota yhteyttä rekisterinpitäjänä toimivaan kauppiaaseen

 

1.11 Mahdollistaessasi toimintoja puhelimessasi 

Voit ottaa seuraavat toiminnot käyttöön tai pois käytöstä puhelimesi asetuksista:

  • Sijainti (löytääksesi lähelläsi olevan kauppiaan)
  • Yhteystiedot (valitaksesi vastaanottajia yhteystiedoistasi. Jos haluat olla jakamatta sovellukselle pääsyn yhteystietoihisi, voit myös syöttää vastaanottajan puhelinnumeron manuaalisesti)
  • Kuvat ja kamera (lisätäksesi profiilikuvan, joka näkyy muille käyttäjille, lisätäksesi kuvan kuluporukkaan tai skannataksesi QR-koodeja)
  • Taustapäivitykset
  • Mobiilidata (käyttääksesi MobilePayta ilman langatonta verkkoyhteyttä)
  • Android (Pyydämme pääsyä puhelimesi statukseen ja tunnukseen matkapuhelimen tunnisteen tallentamista varten, hallitaksemme SD-kortin sisältöä, sekä voidaksesi lisätä profiilikuvan) 

Muistutus: Voit kytkeä päälle tai pois käytöstä nämä toiminnot puhelimesi asetuksissa.  

Millä oikeusperusteella? 

Sitomamme sopimuksen mukaan. Katso MobilePayn Käyttöehdot Yksityisille Käyttäjille täältä.

1.12 Ottaessasi käyttöön toimintoja sovelluksessa 

Käyttäessäsi MobilePayta voit antaa suostumuksesi seuraaviin ominaisuuksiin sovelluksessa: 

  • Profiilikuva (Lisätäksesi profiilikuvan, joka näkyy muille käyttäjille) 
  • Tileille ja korteille valitut nimet (erotellaksesi lisätyt tilisi ja korttisi toisistaan) 
  • Estetyt käyttäjät (estääksesi tiettyjä käyttäjiä lähettämästä sinulle rahaa, maksupyyntöjä tai viestejä)

Muistutus: Voit ottaa käyttöön tai pois käytöstä nämä toiminnot MobilePayn sovelluksessa. 

 

Millä oikeusperusteella? 


Suostumuksesi perusteella. 

1.13 Kun käytät MobilePayta kauppiaana yrityksellesi tai yhdistyksellesi 
Rahanpesun vastaisten säännösten mukaisten velvoitteiden noudattamiseksi käsittelemme seuraavia kauppiaita koskevia henkilötietoja: 

Liiketoiminnalliset roolit (puheenjohtaja, hallituksen jäsenet, varajäsenet, kirjanpitäjä, tilintarkastaja jne) 

  • Henkilötietosi (nimi, puhelinnumero, sähköpostiosoite, syntymäaika, kansallinen henkilötunnus) 
  • Allekirjoittajan oikeudet 

Tosiasialliset edunsaajat 

  • Henkilötietosi (nimi, syntymäaika, asuinmaa, kansalaisuus, osoite) 
  • Julkisista rekistereistä saadut tiedot 

Poliittisesti vaikutusvaltaiset henkilöt (PEP) ja sanktiolistat 

  • Poliittisesti vaikutusvaltaisena henkilönä ilmoittamasi tiedot   
  • Julkisista rekistereistä saadut tiedot 

Millä oikeusperusteella? 


Lakisääteinen velvollisuutemme. 

Luottoluokitus 


Asiakassuhdetta luotaessa, sekä jatkuvasti tämän jatkuessa, MobilePay tarkistaa kauppiaan luottokelpoisuuden, suorittaa luottotietojen tarkistuksen kauppiaalle. Joidenkin yhteisöjen kohdalla, kuten tapauksissa, joissa kauppias on henkilökohtaisesti taloudellisesti vastuussa, suoritamme luottotietojen tarkistuksen myös tosiasiallisille edunsaajille. Kun luottokelpoisuuden arviointi on suoritettu, saat kopion tiedoista. 

Millä oikeusperusteella? 


Oikeutetun etumme mukaan. 

Asiakassuhteen aloittaminen ja hallinnointi 


Jotta voimme aloittaa asiakassuhteen kanssasi ja hallinnoida sitä, kommunikoida kanssasi, sekä varmistaaksemme yrityksesi turvallisuuden, käsittelemme seuraavia tietoja: 
 
Käyttäjän ja ylläpitäjän roolit Kauppiasportaalissa ja -sovelluksessa 

  • Henkilötietosi (koko nimi, puhelinnumero, sähköpostiosoite ja kansallinen henkilötunnus) 
  • Käyttötiedot (katselukerrat, toimintojen aika, tiheys ja kesto sovelluksessa, hakuhistoria, sisään- ja uloskirjautusmistiedot) 
  • Tekniset tiedot (pseudonymisoidut tunnukset, käyttämäsi IP-osoite, laite, käyttöjärjestelmä ja selain, sovelluksen asetukset ja teknisten tapahtumien loki) 
  • Tekniset tiedot (muun muassa. sisäiset tunnusluvut, IP-osoite, puhelimen käyttöjärjestelmä, mobiililaite, selain, sovelluksen sisäiset asetukset, historia teknisistä tapahtumista) 

Muistutus: Parantaaksemme käyttömukavuuttasi ja turvallisuuttasi saatamme käyttää yksityisen profiilisi tietoja myöntäessämme ylläpitäjän oikeuksia. 

Kauppiaiden yhteyshenkilöt 

  • Tietoja sinusta (koko nimi, puhelinnumero, sähköpostiosoite ja kansallinen henkilötunnus) 
  • MobilePayn ja yhteyshenkilön välinen viestintä 

Millä oikeusperusteella? 


Solmimamme sopimuksen mukaan. Katso MobilePayn Käyttöehdot yksityisille käyttäjille täältä

 

1.14. Kun käytät toivelistaa
Miksi ja miten käsittelemme henkilötietojasi?

Kun luot toivelistan, käsittelemme siihen syöttämiäsi tietoja. Jos lisäät linkin, näytämme linkin sisällöstä kuvan, tuotteen nimen ja muita vastaavia tietoja, jotta saat selkeän kuvan toivelistasi sisällöstä.

  • Etunimesi ja profiilikuvasi
  • Toivelistan tiedot (listan nimi ja kuvaus, tuotteen nimi, kuvaus, kuva ja hinta)

Huomio: Voit jakaa toivelistasi kenen tahansa käyttäjän kanssa, mukaan lukien käyttäjät muissa maissa. Huomioithan, että käyttäjät voivat edelleen jakaa linkin muille käyttäjille ja tehdä listasta julkisen. Käyttäjät, jotka olet estänyt sovelluksessa, eivät voi nähdä toivelistojasi edes linkin kautta. Kehotamme käyttäjiä välttämään arkaluonteisten tietojen lisäämistä toivelistaan.

Millä oikeudellisella perusteella?
Välillämme solmitun sopimuksen perusteella. Katso yksityiskäyttäjien käyttöehdot täältä.’

Suositukset ja inspiraatiolistat
Miksi ja miten käsittelemme henkilötietojasi?

Toivelista on suunniteltu auttamaan sinua löytämään sisältöä, joka vastaa tarpeitasi ja kiinnostuksen kohteitasi. Siksi tarjoamme suosituksia ja inspiraatiolistoja Toivelista-tilassa. Tätä varten segmentoimme käyttäjiä perustuen perusdemografisiin tietoihin, tai jos annat suostumuksesi, voimme tehdä profiilin, jotta voimme tarjota sinulle räätälöityjä suosituksia ja tarjouksia. Katso kohta 2.4, josta saat tietoa segmentoinnista ja profiloinnista.

Huomio: Suositukset ja insiraatiolistat voivat sisältää sponsoroitua sisältöä. Voit lukea käyttöehdoistamme lisää sponsoroiduista linkeistä. Jos klikkaat sponsoroitua linkkiä ja siirryt kolmannen osapuolen verkkosivustolle, vierailusi ja ostostesi yhteydessä voidaan mahdollisesti kerätä lisää tietoja ja tehdä seurantaa syistä, jotka on kuvattu käyttöehtojemme kohdassa 25. Toivelista.  Vipps MobilePay ei jaa henkilötietojasi yhteistyökumppaneiden tai kolmansien osapuolten kanssa tämän käyttötarkoituksen puitteissa. Kolmansien osapuolten tietojen keruu ja seuranta toteutetaan joissakin tapauksissa vierailemallasi sivustolla ja/tai meidän kumppanin Adtraction-verkostossa heidän käyttöehtojensa mukaisesti, jotka voit lukea täältä.

Millä oikeudellisella perusteella?
Perustavan segmentoinnin oikeusperuste on oikeutettu etumme.
Profilointi perustuu suostumukseesi, ja sen voi peruuttaa sovelluksessa kohdasta Profiili -> Tietosuoja-asetukset.

 

2. MobilePayn palvelut 


Osa käsittelystä ei välttämättä ole liitetty yksittäiseen tuotteeseen. Löydät lisätietoa alta. 

2.1 Oikeudellisista ja sääntelyyn liittyvistä syistä 

Täyttääksemme lakien ja asetusten mukaiset velvollisuutemme, MobilePay on velvollinen käsittelemään joitakin yhteystietoja, seuraavat tiedot mukaan lukien: 

  • Kirjanpitoa koskevien säännösten noudattaminen: Kirjanpitoaineisto, joka saattaa sisältää myös henkilötietoja, käsitellään ja säilytetään kirjanpitolaissa säädettyjen säännösten mukaisesti. 
  • Rikollisen toiminnan estämiseksi ja havaitsemiseksi: MobilePay on velvollinen käsittelemään joitakin yhteystietoja petosten ja muun rikollisen toiminnan ehkäisemiseksi, havaitsemiseksi, tutkimiseksi ja käsittelemiseksi. Tähän sisältyy velvollisuus tutkia epäilyttävät toimet ja liiketoimet ja ilmoittaa niistä rahanpesulain mukaisesti. Lisäksi MobilePay kerää tietoja eri rekistereistä täyttääkseen oikeudelliset vaatimukset, muun muassa poliittisesti vaikutusvaltaisista henkilöistä ja sanktioista. 
  • Henkilötietojen luovuttaminen viranomaisille: MobilePay on velvollinen luovuttamaan henkilötietoja tuomioistuimen määräyksestä, lainvalvontaviranomaisten pyynnöstä tai muutoin lakisääteisten vaatimusten, kuten rikoslain, tilastolain, verolain tai työ- ja sosiaalihuoltolain, täyttämiseksi. 
  • Henkilötietojen luovuttaminen pankeille ja muille rahoituslaitoksille: MobilePay on velvollinen luovuttamaan henkilötietoja rahanpesun vastaisen lain noudattamiseksi, kun se on osa epäilyttävien toimintojen tai liiketoimien “tunne asiakkaasi” -tarkastusta, sekä petoksiin liittyvän rahoituslaitoksia koskevan lain mukaisesti. 
  • Turvallisuusvalvonta: MobilePay käsittelee henkilötietoja palveluidemme valvonnan yhteydessä, jotta epäilyttävät toiminnot ja tietoturvaloukkaukset voidaan havaita ja ratkaista. Tietoturvan varmistaminen on muun muassa ankkuroitu henkilötietolakiin ja tieto- ja viestintätekniikka-asetukseen. 

Millä oikeusperusteella? 

Sitomamme sopimuksen mukaan. Katso MobilePayn Käyttöehdot Yksityisille Käyttäjille täältä

2.2 Asiakkaan seurantaa varten 

Miksi ja miten käsittelemme henkilötietojasi? 


Auttaaksemme sinua mahdollisissa tuotteisiimme ja palveluihimme liittyvissä haasteissa tai huolenaiheissa, MobilePay käsittelee henkilötietoja, kuten: 

  • Tietoja sinusta (koko nimi, puhelinnumero, sähköposti, kotiosoite ja kansallinen henkilötunnus) 
  • Tiedot ongelmastasi 
  • Tiedot asiakassuhteestamme (muun muassa mitä tuotteita ja palveluita käytät ja käytön kesto) 
  • Riippuen ongelman luonteesta, myös seuraavat tiedot saatetaan käsitellä: 
  • Maksutapahtuman tiedot 
  • Tilien ja maksukorttien tiedot (pankkitilin numero, naamioidut pankki- tai luottokortin numero ja voimassaolopäivä) 
  • Käyttäjädata (katselukerrat, käytetty aika ja klikkaukset sovelluksessa, haut, sisään- ja uloskirjautumiset) 
  • Tekniset tiedot (muun muassa. sisäiset tunnusluvut, IP-osoite, puhelimen käyttöjärjestelmä, mobiililaite, selain, sovelluksen sisäiset asetukset, historia teknisistä tapahtumista) 

Millä oikeusperusteella? 


Solmimamme sopimuksen mukaan. Katso MobilePayn Käyttöehdot Yksityisille Käyttäjille täältä 

Muistutus: Nauhoitamme puhelinkeskusteluja koulutusta ja laadunvalvontaa varten. Voit lukea tästä lisää täältä.

Millä oikeudella? 


Suostumuksesi perusteella. Mikäli viestinnästä tulee turvallisuuskysymys, puhelut voidaan tallentaa oikeutetun edun perusteella. 

 

2.3 Kun nauhoitamme puhelinkeskusteluja

 

Miksi tallennamme puhelinkeskusteluja?

Tallennamme puhelinkeskusteluja suostumuksesi perusteella. Käytämme tallennettuja keskusteluja laadunvarmistukseen ja asiakaspalvelumme koulutuksessa.   

Kuinka kauan säilytämme tietoja?   
Säilytämme puhelutallenteita 30 päivää.   
  
Voit peruuttaa suostumuksesi tallenteen käsittelyyn lähettämällä sähköpostia privacy@vippsmobilepay.com. Jos peruutat suostumuksen, poistamme tallenteen pysyvästi.   

Jos tallenne liittyy oikeudelliseen vaateeseen tai turvallisuusuhkaan, säilytämme tallenteen siihen asti, että asia tai vaade on lopullisesti ratkaistu tai vanhentunut. Käsittelyn perusteena on tällöin oikeutettujen etujen turvaaminen EU:n tietosuoja-asetuksen artiklan 6 kohdan 1 alakohdan f mukaisesti.  
  
Voit milloin tahansa käyttää kohdan 3 mukaisia oikeuksiasi ja saada tietoja sinua koskevista tallenteista tai kopion tiedoistasi, pyytää tietojesi poistamista tai vastustaa käsittelyä. Jos keskustelun osapuoli (sinä tai työntekijämme) käyttää tietosuoja-asetuksen mukaisia oikeuksiaan esimerkiksi pyytämällä pääsyä tallenteeseen ennen sen poistamista, käsittelemme ja säilytämme tallennetta siinä laajuudessa kuin se on välttämätöntä vaatimusten noudattamisen dokumentoimiseksi ja valitusten käsittelemiseksi.  

 

2.4 Markkinointitoimenpiteitä varten
Perussegmentointi
Suoritamme perussegmentointia tarjotaksemme sinulle relevantteja suosituksia ja tarjouksia. Tätä tarkoitusta varten käsittelemme seuraavia tietoja:

  • Ikä
  • Sukupuoli (perustuen henkilötunnukseesi)
  • Maantieteellinen alue (postinumeron perusteella)
  • Palveluidemme ja tuotteidemme käyttö (esim. käytössä olevat tuotteet tai toivelistallesi lisätyt tuotteet)

Millä oikeudellisella perusteella?
Oikeutettu etumme. Voit vastustaa tätä, katso kohta 3.6. 

Personoitu markkinointi
Jos annat suostumuksesi, personoimme markkinointiamme sovelluksessa ja eri kanavissa, kuten sähköpostitse, tekstiviesteillä tai push-ilmoituksilla. Tarkoituksena on tarjota sinulle mahdollisimman relevantteja ja räätälöityjä tarjouksia, suosituksia ja alennuksia meiltä ja kolmansilta osapuolilta.

Personoitu markkinointi perustuu seuraavien tietojesi analysointiin:

 

  • Tapahtumat ja ostokset (kaikki tapahtumat, mukaan lukien kuitit ja ostoskorin tiedot, kun ne ovat saatavilla)
  • Profiilin tiedot (kuten nimesi, osoitteesi ja lisäämäsi kortit)
  • Vipps MobilePay -palveluiden käyttö (esim. miten, milloin ja kuinka usein käytät niitä)
  • Sovelluksen käyttö (esim. sovelluksessa vieraillut sivut, sovellusasetukset, kuten kieli)

Millä oikeudellisella perusteella?
Suostumuksesi.

 

Markkinointi sähköpostitse, tekstiviestillä ja push-ilmoituksilla
Jos annat suostumuksesi, voimme lähettää sinulle ehdotuksia ja tarjouksia sähköpostitse, tekstiviestillä tai push-ilmoituksilla. Tätä varten käsittelemme:

 

  • Yhteystiedot (nimi, puhelinnumero ja sähköposti)

 

Millä oikeudellisella perusteella?
Suostumuksesi.

Huomio:
Voit nähdä yleiskatsauksen markkinointitoimenpiteisiin liittyvistä suostumuksistasi sovelluksen kohdasta Profiili > Asetukset. Voit peruuttaa suostumuksesi milloin tahansa. Huomioithan, että suostumuksen tekninen poistaminen saattaa viedä aikaa järjestelmäpäivityksistä johtuen.


2.5 Tuotteidemme ja palveluidemme testaamiseen ja kehittämiseen sekä tilastollisiin tarkoituksiin. 

Palvelujemme sisäinen kehittäminen ja testaus 


MobilePay käsittelee henkilötietoja palvelun kehittämistä, ylläpitoa ja asiakaskokemuksen parantamista varten. Tehdäksemme tämän analysoimme miten tuotteitamme ja palveluitamme käytetään. Tämäntyyppisessä käsittelyssä emme identifioi loppukäyttäjiä, vaan käytämme aggregoituja, pseudonymisoituja tai anonymisoituja tietoja. Seuraavia tietoja voidaan käsitellä tällaisten analyysien tuottamiseksi: 

  • Demografiset tiedot (ikä, sukupuoli, maantieteellinen alue)  
  • Mitä MobilePayn palveluja/tuotteita käytät  
  • Tekniset tiedot (asiakastunnus, evästeet, käyttäjäagentti jne.) 
  • Käyttäjädata (katselukerrat, käytetty aika ja klikkaukset sovelluksessa, hakuhistoria, sisään- ja uloskirjautumiset) 
  • Aggregoidut tai pseudonymisoidut maksutapahtuman tiedot 
  • Profiilitiedot (maksukorttien ja pankkitilien määrä)  
  • Esteettömyysominaisuuksien käyttö 

Millä oikeudella? 

Oikeutetun etumme mukaisesti. 

Tilastot  


Käsittelemme näitä tietoja edelleen kehittääksemme käyttäjätutkimuksia, käyttäjäanalyysejä, markkina-analyysejä sekä raportteja, jotka perustuvat käyttötottumuksiin ja demografisiin tietoihin. Käytämme tilastotietoja ryhmitellessämme käyttäjiä samankaltaisiin käyttötottumuksiin, mikä auttaa meitä ymmärtämään tarkemmin, miten palveluitamme käytetään. Tuloksia ei voida yhdistää suoraan sinuun, koska käytämme tähän tarkoitukseen aggregoituja tietoja, ellet erikseen anna suostumustasi. Joissakin tilanteissa luovutamme analyysien tulokset MobilePayta käyttäville kauppiaille. Näitä tietoja ei voida yhdistää sinuun.  

Millä oikeudella? 

Oikeutetun etumme mukaisesti.  

Tilastojen jakaminen viranomaisten kanssa  

MobilePay jakaa koottuja tilastoja tiettyjen yhteistyökumppaneiden, kuten pankkien, Suomen tilastokeskuksen ja valtiovarainministeriön kanssa.  

Millä oikeudella? 

Oikeutetun etumme mukaisesti. 

2.6 Tietojen käsittelijöiden käyttö 

MobilePay käyttää useita toimittajia, jotka käsittelevät henkilötietoja puolestamme ("tietojen käsittelijät"). Näissä tapauksissa MobilePay tekee toimittajan kanssa tietojenkäsittelysopimuksen varmistaakseen, että käsittely tapahtuu GDPR:n mukaisesti. Käyttämämme merkitykselliset tietojenkäsittelijät ovat:  

  • Pilvipalvelujen tarjoajat (Microsoft Azure, Salesforce, Splunk, Mixpanel, Slack, Puzzel, Signant, Link Mobility, Twilio Sendgrid, Strise, Jobylon).  
  • Ohjelmistojen tarjoajat (Microsoft 365)  
  • Palveluntarjoajat (Nets, TietoEvry, DNB, Danske Bank, Adyen).  
  • Konsultointiyritykset  
  • Pankit 

Luovuttaessamme henkilötietoja Euroopan unionin (EU) tai Euroopan talousalueen (ETA) ulkopuolelle. 

Joissakin tapauksissa MobilePay voi luovuttaa henkilötietoja Euroopan talousalueen ulkopuolisissa maissa sijaitseville henkilötietojen käsittelijöille. Tällaisia siirtoja voidaan tehdä vain, jos henkilötietojen käsittelijä on vakuuttanut, että yksityisyyttäsi ja oikeuksiasi suojellaan. Tämä voi olla Euroopan komission hyväksymä siirtoperuste, esimerkiksi hyväksyttyyn maahan, vakiosopimuslausekkeiden tai voimassa olevien sitovien yrityssääntöjen kautta. Erityistilanteissa voidaan käyttää muuta pätevää luovutusperustetta, kuten sopimusta tai suostumusta, jos suojan taso vastaa ETA:n tasoa. 

2.7 Henkilötietojen turvallisuus 

Tietoturva on olennainen tekijä turvallisten ja yksinkertaisten ratkaisujen tarjoamisessa. Tehokkaiden turvatoimien ja prosessien avulla MobilePay varmistaa, että henkilötietosi on suojattu luvattomalta käytöltä ja muunnoksilta ja että ne ovat käytettävissä silloin, kun niitä tarvitaan. Tätä varten olemme toteuttaneet muun muassa seuraavia toimenpiteitä: 

  • Identiteetin ja Pääsynhallinta  
  • Turvallinen Ohjelmistokehitys ja Tietoturvatestaus  
  • Tietojen Salaus 
  • Verkkoturvallisuus  
  • Turvallisuuden Seuranta ja Vaaratilanteiden Hallinta  
  • Turvallisuuskoulutus ja tiedon jakaminen työntekijöiden kesken  
  • Tietojenkäsittelijän ja toimittajien turvallisuusvaatimukset ja seuranta  

Toteutamme, seuraamme ja parannamme jatkuvasti turvatoimiamme riskiperusteisen lähestymistavan pohjalta varmistaaksemme, että henkilötiedot ovat ajan mittaan riittävästi suojattuja. 

2.8 Tietojesi säilyttäminen 

Henkilötietoja ei säilytetä pidempään kuin on tarpeen ja ne säilytetään seuraavien sääntöjen mukaisesti: 

  • Pääsääntö on, että säilytämme henkilötietoja sen ajan, kun sinulla on kanssamme aktiivinen asiakassuhde. Tämä tarkoittaa, että saat sovelluksessa yleiskuvan tapahtumahistoriastasi.  
  • Kun päätät asiakassuhteesi, MobilePay säilyttää osan tiedoista vielä 5 tai 10 vuotta rahanpesulain ja kirjanpitolain mukaisesti.

  • Suostumuksesi mukaan käsittelemämme henkilötiedot poistetaan, kun peruutat suostumuksesi, ellei jatkokäsittelylle ole muuta oikeudellista perustetta.  
  • Joissakin tapauksissa MobilePaylla voi olla oikeutettu etu säilyttää tietoja pidempään, esimerkiksi varmuuskopiointitarkoituksiin. 

2.9 MobilePayn sekä kauppiaiden väliset roolit ja vastuut 

MobilePay ja kauppiaat ovat itsenäisiä rekisterinpitäjiä useimpien palveluidemme osalta. MobilePaylla on sopimus kaikkien loppukäyttäjiemme kanssa. Tämä tarkoittaa sitä, että MobilePay on vastuussa omista henkilötietojen käsittelytoimistaan, jotka ovat välttämättömiä maksuratkaisujen tarjoamiseksi. Vastaavasti kauppiailla on omat sopimuksensa asiakkaidensa kanssa ja kauppiaat ovat itse vastuussa omista henkilötietojen käsittelytoimistaan palveluidensa tarjoamiseksi, esimerkiksi myynnin toteuttamiseksi. Emme solmi tietojenkäsittelijäsopimuksia tilanteissa, joissa MobilePay ja kauppias ovat itsenäisiä rekisterinpitäjiä. 

3. Oikeutesi  


Jos haluat käyttää oikeuksiasi, voit lähettää pyyntösi tietosuojavastaavalle ja tietosuojatiimillemme sähköpostitse privacy@vippsmobilepay.com.  

3.1 Oikeus saada pääsy henkilötietoihisi  

Sinulla on oikeus saada nähtäväksesi sinusta tallentamamme ja käyttämämme henkilötiedot. Muistathan, että löydät suurimman osan näistä sinua koskevista tiedoista profiilistasi ja Tapahtumat-välilehdeltä MobilePayn sovelluksessa. 

3.2 Oikeus tietojen oikaisemiseen  

Jos tiedot ovat virheellisiä, sinulla on oikeus pyytää kyseisten tietojen oikaisemista. Jos tiedot ovat puutteellisia, sinulla on oikeus saada tiedot täydennettyä. Voit vaihtaa sähköpostiosoitteesi, kotiosoitteesi, kuvasi, tilisi sekä maksukorttiesi tiedot MobilePayn sovelluksessa. Muissa tapauksissa, voit lähettää meille pyynnön tietojen muokkaamiseen sähköpostitse. 

3.3 Oikeus tietojen poistamiseen (tulla unohdetuksi) 

Sinulla on oikeus saada tietosi poistettua, jos MobilePaylla ei ole laillista perustetta jatkaa niiden säilyttämistä. 

3.4 Oikeus suostumuksen peruuttamiseen  

Voit milloin tahansa peruuttaa suostumuksesi. 

Jos olet jakanut tietoja MobilePayssa yritysten kanssa voit peruuttaa suostumuksesi sovelluksessa kohdassa Profiili > Henkilökohtaiset tiedot > Yritykset, joilla on pääsy ja Selaimet, jotka muistavat sinut 

Markkinointi: kohdassa Profiili > Asetukset  

Puhelimesi asetukset: Puhelimessasi kohdassa Asetukset 

Asetukset sovelluksessa: esim. kohdassa Profiili > Tilit ja kortit 

3.5 Oikeus tietojesi käsittelyyn koskevista tiedoista   

Sinulla on oikeus saada tietoa siitä, miten käsittelemme henkilötietojasi. Ilmoitamme tästä tässä tietosuojaselosteessa, käyttöehdoissamme ja saadessamme sinulta suostumuksen. 

3.6 Oikeus tietojen käsittelyn vastustamiseen  

Jos käsittelemme sinua koskevia tietoja oikeutetun etumme perusteella, sinulla on oikeus vastustaa näiden tietojen näiden tietojen käsittelyä. Tietojen käsittelemisen tarkoituksena voi olla esimerkiksi analysoiminen tai henkilötietojen kerääminen eri palveluissamme. 

3.7 Oikeus tietojen käsittelyn rajoittamiseen   

Erityistapauksissa sinulla on oikeus pyytää henkilötietojen käsittelyn rajoittamista.  

3.8 Oikeus tietojen siirtämiseen    

Sinulla on oikeus saada kopio antamistasi tiedoista sähköisessä tai koneellisesti luettavassa muodossa. 

3.9 Yhteystiedot ja valitusmahdollisuus   

Voit milloin tahansa ottaa meihin yhteyttä, jos sinulla on jotakin kysyttävää tietosuojaoikeuksistasi tai henkilötietojesi tallentamisesta ja käyttämisestä. Sinulla on myös oikeus valittaa Norjan tietosuojaviranomaiselle osoitteessa P.O. Box 458 Sentrum NO-0105 Oslo tai lähelläsi olevalle tietosuojaviranomaiselle. 

Muutokset tähän tietosuojatiedotteeseen  


MobilePay pyrkii jatkuvasti parantamaan ja kehittämään palveluitansa. Muutamme tässä tietosuojailmoituksessa olevia tietoja, jos laki, tarjoamamme palvelut tai omat henkilötietojen käsittelykäytäntömme muuttuvat. Jos MobilePay tekee merkittäviä muutoksia, jotka voivat vaikuttaa yksityisyyteesi tai oikeuksiisi, sinulle ilmoitetaan asiasta sovelluksessa tai sähköpostitse.