17. marraskuuta 2017

Mobiilimaksaminen – moderni ja joustava maksutapa

Mobiilimaksamisella tarkoitetaan kaikkia niitä maksutapoja, joissa mobiililaite toimii maksuvälineenä ostotapahtumassa. Perinteisen kortti- tai käteismaksun sijaan maksu tehdään siis kännykällä.

Nainen kahvilassa kahvikupin ääressä lähettämä kaverille rahaa MobilePaylla

Mobiilimaksaminen on moderni, turvallinen ja monikanavainen maksutapa, kuvailee mobiilimaksamisen asiantuntija Ted Kyander. Kuluttaja voi maksaa mobiililaitteellaan kaupan kassalla, verkkokaupassa ja sovelluksissa. Rahan lähettäminen mobiilimaksusovelluksen avulla onnistuu myös kaverille.

Ted Kyander työskentelee Suomen käytetyimmän mobiilimaksusovelluksen, MobilePay Finlandin, myyntivastaavana. Hän kannustaa yrittäjiä ottamaan mobiilimaksun käyttöön: ”Mahdollistakaa rohkeasti kaikki maksutavat asiakkaillenne. Siitä ei ole mitään haittaa, että sinulla on yksi maksutapa lisää, mutta siitä on, jos maksutapoja on liian vähän. Joillekin asiakkaille tietty maksutapa voi olla jopa ratkaiseva tekijä ostopäätöstä tehtäessä.”

Kyander korostaa jaetun vastuun tärkeyttä osana mobiilimaksamisen tarjoamista kuluttajille. Mobiilimaksusovelluksen tarjoajan vastuulla on rakentaa hyvä ja toimiva maksupalvelu sekä täyttää se käyttäjillä. Esimerkiksi lähes 700.000 suomalaisen puhelimesta löytyy jo MobilePay. Yrittäjän tehtäväksi jää informoida kuluttajia mobiilimaksumahdollisuudesta sekä kannustaa heitä sen käyttöön. ”Ylpeästi kyltit pystyyn myyntipisteelle, jotta yhdeltäkään asiakkaalta ei jää huomaamatta, että juuri sinä tarjoat heille modernin maksuvaihtoehdon, mobiilimaksun. Ensimmäisen transaktion saaminen asiakkaalta on prosessissa kriittinen vaihe, sillä sen jälkeen kyseinen asiakas tulee hyvin suurella todennäköisyydellä maksamaan mobiilisovelluksen kautta myös seuraavalla kerralla”, Kyander selittää.

MobilePay Finland lanseerasi kesän 2017 alussa Suomen ensimmäisen pienyrityksille suunnatun mobiilimaksuratkaisun, MobilePay MyShopin. MyShopin avulla yrittäjä voi vastaanottaa mobiilimaksuja asiakkailtaan ilman erillistä maksupäätettä tai kassajärjestelmää, jolloin sen käyttöönotto ei vaadi yhtään ylimääräistä investointia. Ratkaisu tekee maksamisesta helppoa ja kustannustehokasta. MyShop on ollut Tanskassa käytössä jo yli kolme vuotta ja siellä se on käytössä yli 33.000 yrityksellä. Suomeen on näin pystytty tuomaan valmiiksi testattu ja toimivaksi tunnistettu mobiilimaksamisen ratkaisu.

”MyShop soveltuu erityisen hyvin pienille yrityksille, kuten kampaamoille, kahviloille ja muille toimialoille, joissa yrittäjät eivät välttämättä ole valmiita sijoittamaan korttimaksupäätteeseen tai kassajärjestelmään kalliiden kustannusten vuoksi. MyShop on loistava ratkaisu myös sellaisille yrityksille, joilla on liikkuvia toimipisteitä. Asiakkaiden luokse mentäessä ei aina voi olla mukana maksupäätettä, kassajärjestelmästä puhumattakaan. MyShop mahdollistaa myös käteisen käytöstä ja sen kuljetuksesta johtuvien kustannusten ja riskien minimoinnin”, Kyander kertoo.

MyShopin käyttöönotto on tehty yrittäjille äärimmäisen helpoksi. Käyttäjäksi voi rekisteröityä nopeasti verkossa, eikä käyttöönotto vaadi lainkaan pankissa käymistä. Rekisteröidyttyään MyShop käyttäjäksi yrittäjä saa yrityskohtaisen MobilePay-lyhytnumeron, jonka kautta hän voi vastaanottaa maksuja asiakkailtaan välittömästi. Riittää, että asiakkaalla on MobilePay sovellus älypuhelimessaan. Maksun vastaanottaminen asiakkaalta ei edes vaadi, että myyjällä itsellään on älypuhelin käytössään, sillä maksun voi tarkistaa asiakkaan kännykästä. Halutessaan myyjä voi kuitenkin käyttää omaa älylaitettaan niin sanottuna modernina maksupäätteenä. Tällöin hän syöttää veloitettavan summan omaan laitteeseensa ja lähettää maksupyynnön asiakkaan puhelimeen näppärästi Bluetoothin välityksellä.

MobilePayn käyttäjiä löytyy Suomesta jo suuri joukko. Näin ollen yrittäjän ottaessa MyShopin käyttöönsä on hyvin todennäköistä, että osa asiakkaista on välittömästi valmiita maksamaan ostoksensa MobilePaylla. Toisaalta, jopa silloin jos asiakkaalla ei ole vielä MobilePayta käytössään, ei käyttäjäksi rekisteröityminen ole iso kynnys: ”sovelluksen lataaminen kestää noin 2 minuuttia, jolloin sen voi tehdä näppärästi myyjän avustuksella maksuhetkellä. MobilePayn käyttäjiä on paljon erityisesti isoissa kaupungeissa, mutta latausten määrä on voimakkaassa kasvussa myös pienemmillä paikkakunnilla. Pienemmillä paikkakunnilla, joissa pankkiautomaattia ei löydy jokaisen kadun kulmasta, mobiilimaksaminen on erityisen tärkeässä roolissa yrittäjille ja eritoten pienyrittäjille”, valaisee Kyander.