16. syyskuuta 2022

Millaista oli olla kesätöissä Suomen suosituimman mobiilimaksusovelluksen asiakaspalvelussa?

MobilePay selvitti kahdelta kesätyöntekijältään, millaista oli työskennellä MobilePayn asiakaspalvelussa. Henri Mulari ja Riikka Pieskä työskentelivät MobilePaylla touko-kesäkuusta elokuun loppuun kesällä 2022.

Riikka Pieksä ja Henri Mulari MobilePaylla kesätöissä

Riikka Pieskä (vas.) & Henri Mulari (oik.)

Henri viimeistelee opintojaan Vaasan yliopistossa. Pääaineena hänellä on rahoitus ja opinnot hän suorittaa englannin kielellä.

Henri, mikä sai sinut hakemaan kesätöihin juuri MobilePaylle?

Opiskelen pääaineenani rahoitusta ja opintoni ovat loppusuoralla. Kun näin MobilePayn työpaikkailmoituksen, ajattelin, että MobilePay olisi kiinnostava, moderni ja vähemmän jäykkä toimija alalla, jolta haluan lisää työkokemusta. Mobiilimaksaminen on tulevaisuutta ja juuri tällainen tulevaisuuden ala kiinnostaa minua. Opinnoissani olen ottanut esimerkiksi lohkoketjuteknologiaan liittyviä kursseja.”, Henri Mulari kertoo.
 
Koko tiimi osallistui uuden työntekijän perehdytykseen ja sen lisäksi Henrille oli nimetty oma vastuuhenkilö.

Noin kaksi viikkoa kestäneen perehdytyksen aikana aloitettiin helpommista tehtävistä ja sitten siirryttiin tositoimiin. Perehdytys toimi hyvin ja antoi riittävät valmiudet työssä toimimiseen. Sain myös apua aina, kun sitä tarvitsin.”, Henri kuvailee perehdytysjaksoaan. 

Henrillä oli kokemusta erään suuren pankin asiakaspalvelusta jo entuudestaan ja työssä MobilePayn asiakaspalvelussa oli paljon samoja piirteitä. Jotain uuttakin kesällä tuli silti opittua.

 ”MobilePaylla sain osallistua esimerkiksi TikTokin tekemiseen. Se oli uutta ja tosi hauskaa. MobilePayn aspassa minulle uskottiin myös enemmän selvitystyötä vaativia tehtäviä ja ne haastoivat mukavasti. Tällaisia olivat esimerkiksi erilaiset kuluttajien väliset huijaustapaukset.”, Henri iloitsee.

Uuden kesätyön aloittaminen oli luonnollisesti jännittävää, mutta tiimin lämmin vastaanotto helpotti uuden aloittamista.

Aloitus oli tietysti jännittävä. Uudet järjestelmät, uudet työkaverit ja kaikki miten asiat hoituu juuri tässä työssä. Pikkuhiljaa uusikin työ kuitenkin tulee osaksi arkea ja jännitys hälvenee. Tiimi otti minut alusta asti tosi hyvin vastaan. Kollegat olivat mukavia ja avuliaita. Meillä oli myös todella kiva ryhmäytymistapahtuma Saunalautalla kesällä.

Henri kertoo lisäksi oppineensa ymmärtämään maksamista ja pankkialaa laajemmassa kuvassa: ”Perspektiivi laajeni, se on tosi hyödyllistä.
  
Riikka Pieskä on työskennellyt MobilePaylla jo aiemmin, mutta jäi opintovapaalle syksyllä 2021. Nyt hän opiskelee Lapin yliopistossa hallintotieteitä, johtamista ja johtamisen psykologiaa. Kysyimme Riikalta, millainen kesä MobilePaylla oli nyt, kun opintoja yliopistossa on takana kahden lukukauden verran. 
 
No mahtavaahan se oli tulla takaisin töihin. Yliopistossa opittua on pystynyt hyödyntämään töissä, kun on ollut mahdollisuus nähdä teoriatiedon toteutuminen myös käytännön tilanteissa. Kääntäen myös erilaisia tilanteita työelämästä ja omasta työkokemuksesta pystyy jatkossa hyödyntämään opinnoissa, joten minulla on hyvät eväät pakattuna syksyä varten."

Opintovapaasta sopiminen sujui helposti  

MobilePaylla suhtauduttiin mun opiskelupaikkauutisiin tosi iloisesti ja positiivisesti. Opintovapaa hoidettiin jouhevasti kuntoon. Opintovapaan jatko tälle lukukaudelle onnistui myös helposti.”, Riikka kiittelee.

Esihenkilöni sanoi, että työnantaja haluaa osaltaan mahdollistaa minulle tämän tutkinnon ja se tuntui tosi hienolta. Opinnot ovat minulle satsaus omaan tulevaisuuteen ja luonnollisesti tosi tärkeä asia omassa elämässä.”, Riikka kertoo opintovapaan suunnitteluvaiheestaan MobilePaylla. 

Töihin palatessaan kesällä 2022, Riikka pääsi jatkamaan siitä, mihin ennen opintovapaataan jäi: ”Olen kiitollinen siitä, että osaamistani arvostettiin ja pystyin hyödyntämään oppimaani perehdyttäjänä. Perehdyttäminen ja kouluttaminen yleisesti ottaen on minulle hyvin luontaista ja mielekästä tekemistä. Koska opiskelen johtamista, pidän perehdyttämistä myös tärkeänä oppimiskenttänä.” 

Työtehtävissään Riikka kertoo pitäneensä erityisesti pankkien ja viranomaisten kanssa työskentelystä ja arvostavansa sujuvaa yhteistyö kollegoiden kanssa. Kesän suosikkitehtäväkin oli helppo nimetä: ”Tämän voisi varmaan kiteyttää niin, että tehtävien monipuolisuus on parasta. Tänä kesänä tähtihetki oli kuitenkin se, kun pääsimme someporukan kanssa Creator Awards –gaalaan tekemään muun muassa haastatteluita. Keikka oli unohtumaton kokemus ja uudenlaista tekemistä.”, Riikka muistelee. ”Myös asiakkaat ovat ihania!”, hän lisää iloisesti hymyillen. 

Työympäristö on hyvin kansainvälinen ja englannin kieltä pääsee käyttämään paljon. Koska kollegoita on useammasta maasta, MobilePaylla pääsee aidosti tutustumaan eri maiden työkulttuureihin ja toimimaan kansainvälisessä ympäristössä.”, Riikka summaa.

Viimeiseksi kysyimme MobilePayn asiakaspalvelujohtajalta, Kimmo Taskiselta, miten kesä meni ja miksi yritysten kannattaa palkata opiskelijoita?

Kimmo Taskinen, MobilePay A/S, Suomen sivuliikkeen Asiakaspalvelujohtaja
Kesä meni minunkin mielestäni oikein hienosti. Saimme tälle kesälle tosi nohevia työntekijöitä ja hommat rullasivat itseohjautuvan tiimin kanssa hyvin. Lämmin kiitos myös kesätyöntekijöille. Opiskelijat ja kesätyöntekijät ovat tulevaisuuden asiantuntijoita ja heihin kannattaa kyllä satsata. Jos tarjoaa joustavasti hommia opiskeluiden aikana, nämä timanttiset tyypit haluavat myös valmistuttuaan työllistyä sille työnantajalle, joka uskalsi antaa haastavia tehtäviä ja teki asiat helpoiksi. Kesätyöntekijöihin sijoittaminen on siis minusta sijoitus tulevaisuuteen.

Kimmo Taskinen, MobilePay A/S, Suomen sivuliikkeen Asiakaspalvelujohtaja

Riikan ja Henrin terveiset kesätyötä etsiville opiskelijoille

Luo verkostot jo hyvissä ajoin opiskeluiden aikana. Parhaimpiin paikkoihin on todella, todella hankala päästä ja paljon hakijoita. Hakemuksen tulee olla erottuva ja siinä tulee vastata ilmoituksessa esitettyihin kysymyksiin. Tuo esille, mitä juuri sinä voit tarjota kyseiselle työnantajalle. Omaa persoonaa on myös hyvä näyttää, jotta hakemus erottuu muiden joukosta. ”, Henri neuvoo.

LinkedIn-profiili kannattaa laittaa kuntoon jo opiskeluiden aikana. Työhakemuksissa kannattaa uskaltaa näyttää omaa persoonaa. Sillähän sitä parhaiten näkee, että soveltuuko oma persoona siihen työhön, jota hakee. Kun sitten pääset töihin käsiksi, aina kannattaa uskaltaa pyytää apua. Jos joku asia mietityttää, niin uskalla hakea siihen vastausta ja ratkaisua.”, Riikka jatkaa.

MobilePayn avoimet työpaikat pääset tarkistamaan täältä. Jos työ MobilePaylla kiinnostaa, kannattaa myös LinkedIniä pitää tarkasti silmällä. 
 

Kesätyöntekijöiden terveiset MobilePaylle

MobilePaylle lähetän sellaiset terveiset, että myös tulevaisuudessa olen mielelläni töissä samalla työnantajalla. Valmistumisenkin jälkeen näen täällä mahdollisuuden kasvaa, kehittyä ja oppia. Tsemppiä tiimikavereille syksyyn!” -Riikka Pieskä, MobilePayn asiakasneuvoja ja korkeakouluopiskelija.

MobilePayn porukalle haluaisin sanoa, että kiitos, oli mukava kesä ja viihdyin tosi hyvin! Seuraavaksi vaihtoon ja gradun aikana saan toivottavasti taas uusia kokemuksia ja asioita elämään.” – Henri Mulari, MobilePayn kesätyöntekijä ja korkeakouluopiskelija.