23. tammikuuta 2024

MobilePay on julkaissut uuden sovelluksen – sovellus on entistäkin turvallisempi ja samalla kaivattu WeShare tekee paluun

MobilePay on tänään julkaissut uuden sovelluksen. Sovelluksessa on useita uusia ominaisuuksia ja lisäksi monien kaipaama WeShare tekee paluun toimintona MobilePay-sovelluksen sisällä. Jatkossa ominaisuuden nimi on Kuluporukka.

Uudessa sovelluksessa turvallisuutta on lisätty entisestään ja maksaminen myymäläympäristöissä perustuu QR-koodin käyttöön. Vanhan version korvaava uusi sovellus on merkittävä askel kohti yhtenäistä pohjoismaista mobiilimaksulompakkoa. 
 
Matka kohti uutta sovellusta alkoi, kun MobilePay yhdistyi norjalaisen Vippsin kanssa loppuvuodesta 2022. Vipps MobilePayn keskeisin tavoite on ollut alusta asti luoda sen kaikille markkinoille yhteinen alusta ja sovellus. Yhteinen alusta on tärkeä edellytys, jotta uusia innovatiivisia, rajat ylittäviä tuotteita ja palveluja voidaan tuoda markkinoille niin Suomessa, Norjassa kuin Tanskassakin entistä nopeammin. Yhtiöllä on yhteensä 11 miljoonaa käyttäjää ja 400 000 maksupistettä Pohjoismaissa. Transaktioita yhtiöllä on yli 1,1 miljardia kappaletta vuosittain. 

Yhdistymisen jälkeen Vipps MobilePay aloitti uuden alustan kehittämisen tavoitteenaan mahdollistaa yhteisen pohjoismaisen mobiililompakon rakentamisen. Yhteisen alustan myötä yhtiö pystyy paremmin vastaamaan sen käyttäjien sekä kauppiasasiakkaiden tarpeisiin ja tuomaan markkinoille helppokäyttöisiä digitaalisen maksamisen ratkaisuja. Tämä vahvistaa Vipps MobilePayn kilpailuasemaa suuriin globaaleihin teknologiajätteihin, kuten Appleen, verrattuna. 

Olemme odottaneet tätä hetkeä kauan. Saimme vuoden 2022 lopulla EU-komissiolta luvan yhdistymiselle ja samalla kova työ palveluiden kokoamiseksi yhteiselle alustalle aloitettiin. Emme malta odottaa, että pääsemme aloittamaan uuden sovelluksen käytön yhdessä 2,6 miljoonan suomalaisen kanssa. Toivomme, että pääsemme mahdollisimman pian tulevaisuudessa esittelemään myös rajat ylittävät maksut. Uuden sovelluksen julkaiseminen on tärkeä askel kohti tätä tavoitetta, Vipps MobilePayn Suomen maajohtaja Perttu Kröger kertoo.
On todella tärkeää, että meillä on Pohjoismaissa oma vahva mobiililompakko, joka on kehitetty vastaamaan juuri meidän tarpeisiin. Se tekee meistä vahvempia kilpailussa suuria teknologiajättejä vastaan ja tarjoaa meille mahdollisuuden valita itse, miten me haluamme järjestää maksamisen juuri Pohjoismaissa.

Perttu Kröger, Vipps MobilePayn Suomen maajohtaja

Tuttu brändi säilyttää nimensä Suomessa ja myös uusi sovellus on nimeltään MobilePay.  

Uusi sovellus tuo mukanaan uusia toiminnallisuuksia ja lisää turvallisuutta  

Vaikka sovellus on uusi, vastaa MobilePay myös jatkossa samoihin käyttäjien ja kauppiaiden tarpeisiin kuin ennenkin. Lisäksi sovellus on täynnä uusia mahdollisuuksia.  
 
Vuonna 2022 MobilePay sulki erillisen WeShare-sovelluksen, joka oli luotu kulujen jakamiseen. Nyt kaivattu WeShare tekee paluun uuden MobilePay-sovelluksen sisällä. Uusi ominaisuus on nimeltään Kuluporukka ja se tarjoaa helpon tavan jakaa kuluja ystävien tai vaikka perheenjäsenten kesken.  
 
Uudessa sovelluksessa rahalahjat toimivat samalla logiikalla kuin tavallinen henkilöiden välinen siirto, eivätkä enää perustu sähköiseen rahaan. Rahalahjoja voi kokeilla uudessa sovelluksessa ilman palvelumaksua. Palvelumaksu otetaan uudelleen käyttöön myöhemmin.  

Sovellukseen on tuotu uutena mukaan myös keskustelutoiminto, joka tekee maksamiseen liittyvän viestinvaihdon helpoksi. Turvallisuutta on kuitenkin haluttu lisätä mahdollisuudella estää toinen käyttäjä, jos henkilö ei halua olla toisen käyttäjän kanssa yhteyksissä.  
 
Turvallisuutta on lisätty myös siten, että jokainen käyttäjä on sovelluksessa virallisella koko nimellään, mukaan lukien mahdolliset toiset nimet. Lempinimen, nimimerkin tai keksityn nimen käyttäminen ei ole sovelluksessa enää mahdollista. Käyttäjän kokonimi tulee uuteen sovellukseen automaattisesti, eikä sitä pääse itse muokkaamaan. Tämä tekee maksamisesta entistä läpinäkyvämpää ja turvallisempaa. 
 
Myös myymäläympäristöissä maksamista on sujuvoitettu, kun maksaminen perustuu jatkossa Bluetoothin sijasta QR-koodien käyttöön. Uusi sovellus tarjoaa kauppiaalle lisäksi mahdollisuuden lähettää asiakkaalleen maksupyynnön skannaamalla QR-koodin tämän sovelluksesta. Tätä ominaisuutta voi käyttää myös käyttäjien kesken puhelinnumeron näppäilyn sijaan.  

Kehitystyö ja uusien ominaisuuksien lanseeraaminen tulee jatkumaan koko kuluvan vuoden ajan ja MobilePay tulee tiedottamaan tulevista ominaisuuksista vuoden mittaan erikseen.  

Uusi sovellus päivittyy sinulle automaattisesti  

Uusi sovellus korvaa vanhan ja se löytyy puhelimesta saman sovelluskuvakkeen alta. Uuden sovelluksen käyttöönotto on todella helppoa, sillä uusi sovellus päivittyy automaattisesti. Jos oman puhelimen asetuksissa ei ole automaattiset päivitykset käytössä, uuden sovellusversion pääsee lataamaan myös puhelimen sovelluskaupasta.  

Uuteen sovellukseen ensimmäistä kertaa kirjautuessa käytetään henkilökohtaista PIN-koodia. Jos PIN-koodin on unohtanut, tunnistautua voi myös pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.  

Meille on erittäin tärkeää, että uuden sovelluksen käyttöönotto on asiakkaillemme mahdollisimman mutkatonta. Olemme koonneet laajan paketin tukimateriaalia sitä tarvitseville meidän kotisivuillemme. Myös asiakaspalvelumme on valmiina auttamaan mahdollisten kysymysten kanssa, Kröger painottaa. 

Lisätietoja ja apua erilaisiin tilanteisiin löydät täältä