14. marraskuuta 2024

Black Week saa alehaukkojen lisäksi myös huijarit liikkeelle

Verkko-ostosten sesonki on Black Weekin aikaan vilkkaimmillaan. Huijausten sekä väärennettyjen verkkokauppojen määrä kasvaa koko ajan, MobilePay kehottaa varovaisuuteen verkko-ostoksia tehdessä.

Nainen katsoo kännykkää ja istuu sohvalla

Black Week -ostosviikko on vakiinnuttanut asemansa kaupankäynnin megatapahtumana myös Suomessa ja yhä useampi kauppias tarjoaa toinen toistaan houkuttelevampia tarjouksia Black Weekin ympärillä.

”Houkuttavien tarjousten lomassa on kuitenkin hyvä olla varovainen”, sanoo Vipps MobilePayn maajohtaja Perttu Kröger.

Hänen mukaansa väärennettyjen verkkokauppojen määrä on kasvussa.

”Suuret kansainväliset verkkokaupat ovat tulleet rymisten myös Suomen markkinalle ja hintakilpailu kotimaisten toimijoiden kanssa on kovaa. Elinkustannukset ovat myös säilyneet Suomessa korkeana. Nämä kaksi tekijää voivat saada kuluttajat kiinnostumaan erityisen hyvistä tarjouksista tähän aikaan vuodesta. Valitettavasti jotkut tarjoukset ovat liian hyviä ollakseen totta, ja niiden takana ovat huijarit”, Kröger sanoo.

Hän kehottaa suomalaisia olemaan varovaisia parhaita tarjouksia etsiessä.

”Väärennetyt verkkokaupat ovat kasvava ongelma. Monet huijarit yrittävät houkutella asiakkaita kopioimalla tunnettujen kauppojen ulkoasun ja valikoiman. Tämä lisää petoksen riskiä, jolloin kuluttajat päätyvät huonolaatuisiin tuotteisiin, menettävät rahaa tai eivät saa maksamiaan tavaroita lainkaan.”

Krögerin mukaan väärennettyjä kauppoja voi olla hankala tunnistaa.

”Monet väärennetyt kaupat näyttävät erittäin ammattimaisilta. Yksi huijauksen merkki on epätodellisen alhaiset tai oudot hinnat, oudot kirjoitusvirheet ja tuntemattomat maksutavat”, Kröger sanoo.

Hän toteaa lisäksi, että aidoilla verkkokaupoilla yhteystiedot ovat näkyvillä sekä muut tiedot yrityksestä kuten Y-tunnus.

”Hyvä ostokokemus ei pääty tuotteen ostamiseen vaan myös mahdollisten ongelmatilanteiden ja reklamaatioiden hoitamiseen”, Kröger sanoo.

Tarkista ainakin seuraavat asiat, jos et ole varma verkkokaupan aitoudesta:

  • Epäilyttävä URL: Onko verkkosivuston osoite epäilyttävä? Eikö URL ala "https":llä? Tämä voi olla merkki siitä, että kyseessä on huijaus.
  • Epäilyttävän alhaiset hinnat: Huijarit houkuttelevat ostajia ansaan usein epätodellisen alhaisilla hinnoilla. Jos tarjous vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se todennäköisesti on sitä. Jos hinnat ovat merkittävästi halvempia kuin muiden kauppojen tarjoamat hinnat, kyseessä voi olla huijaus.
  • Yhteystiedot ja asiakaspalvelu: Löydätkö yrityksen tiedot verkkosivuilta? Aidoilla verkkokaupoilla on pääsääntöisesti asiakaspalvelun yhteystiedot ja yrityksen tiedot näkyvillä.
  • Turvallinen maksaminen: Aito verkkokauppa tarjoaa hyvän kuluttajansuojan, kuten selkeät palautuskäytännöt ja turvallisen maksamisen. Tarkista, että kauppa tarjoaa tietoa siitä, kuinka voit ottaa heihin yhteyttä ja mitä oikeuksia sinulla on asiakkaana.
  • Huono kieli ja kirjoitusvirheet: Epätavalliset kirjoitusvirheet tai konekäännökset ovat yleisiä väärennetyissä verkkokaupoissa. Jos huomaat huolimattomasti kirjoitettua tekstiä verkkosivustolla, se voi olla merkki siitä, että kauppa ei ole aito. 

Lue lisää MobilePayn turvallisuudesta täältä.