Turvallisuutesi yksityis-
käyttäjänä

Sovelluksemme on kehitetty  turvallisuusnäkökohdat tarkasti huomioiden ja huijaukset MobilePayssa ovat siksi harvinaisia. Tänne olemme koonneet tietoa asioista, jotka sinun on hyvä huomioida välttääksesi petokset ja väärinkäytökset MobilePayssa.

Mitä sinun tulee huomioida yksityiskäyttäjänä?

  • Jos epäilet, että korttisi on kadonnut tai varastettu, sinun tulee sulkea se viipymättä. Soita oman pankkisi sulkupalveluun ja pyydä, että korttisi suljetaan. Pankkien sulkupalvelut palvelevat ympäri vuorokauden.
  • Jos epäilet, että MobilePay-sovellustasi käytetään väärin, Soita MobilePayn asiakastukeen numeroon 0200 31331 ja estä MobilePay-tilisi käyttö.
  • Jos saat pyytämättäsi tekstiviestin, jossa on MobilePayn aktivointikoodi, kyseessä voi olla huijaus. Älä jaa koodia kenellekään, vaan soita heti asiakastukeen numeroon 020031331 (pvm/mpm).
  • Kun teet ostoksia verkossa, varmista verkkokaupan luotettavuus.
  • Kun ostat käytettyä tavaraa, muista käyttää tervettä maalaisjärkeä. Jos tavara vaikuttaa liian edulliselta, saattaa olla kyse huijauksesta tai varastetun tavaran myymisestä. Lue lisää.

Älä koskaan jaa koodejasi tai lainaa puhelintasi

  • Pidä MobilePay-tunnuslukusi aina ainoastaan omana tietonasi. Sama pätee henkilötunnukseen, jota sinun ei tule jakaa muille yksityishenkilöille.
  • Älä koskaan jaa MobilePayn tai puhelimesi pääsykoodeja. Jos esimerkiksi joudut lisäämään uuden kortin MobilePayhin, sinulle lähetetään kuusinumeroinen koodi tekstiviestinä lisäsuojauksena. Älä näytä tai luovuta sitä kenellekään.
  • Älä luovuta puhelinta kenellekään, jota et tunne.
  • Jos saat MobilePayhisi maksupyynnön, jota et tunnista, älä koskaan hyväksy pyyntöä. Jos haluat poistaa pyynnön, voit tehdä sen helposti MobilePayssa Tapahtumat-osiossa.

Varo huijausta ostaessasi käytettyjä tuotteita tai lähettäessäsi rahaa tuntemattomille ihmisille

  • Ole aina kasvokkain myyjän kanssa, kun teet rahansiirron. Älä koskaan lähetä rahaa etukäteen, jos myyjä on yksityishenkilö, jota et tunne ja et ole vielä nähnyt tuotetta.

Tuntemattomat ihmiset kadulla

  • Älä lähetä rahaa satunnaisesti tapaamillesi tai tuntemattomille ihmisille.
  • Älä ota vastaan käteistä tai digitaalista rahaa tuntemattomilta ihmisiltä.
  • Älä nosta rahaa tuntemattomille, jotka ovat aiemmin siirtäneet sinulle rahaa MobilePayn kautta.
  • Kaikissa kolmessa tapauksessa saattaa olla kyse tietojen kalastelusta tai rahanpesusta.

Korttimaksujen kuluttajansuoja

Missä maksuissa maksukorttiyhtiöiden kuluttajansuoja on voimassa maksaessasi MobilePaylla?

Korttivakuutuksesi ovat voimassa vain, kun käytät MobilePayta verkkokauppamaksuissa.  Korttivakuutukset eivät valitettavasti ole voimassa maksaessasi MobilePaylla fyysisissä myymälöissä.

Oletko tullut huijatuksi kaupassa?

Oletko joutunut huijatuksi kaupassa, jossa maksoit MobilePayn kautta? Alla löydät lisätietoa siitä, mitä voit tehdä ja keneen voit ottaa yhteyttä.

Tyttö tabletilla.

Keneen otan yhteyttä?

Jos olet joutunut huijauksen uhriksi, riippuen tapauksesta sinun tulee olla yhteydessä joko omaan pankkiisi tai MobilePayhin.

Tilanne

MobilePay

Soita tai lähetä sähköpostia

Ota yhteys pankkiisi

Joku muu henkilö on käyttänyt MobilePaytasi

MobilePay

Soita tai lähetä sähköpostia

Ota yhteys pankkiisi

MobilePaytasi on väärinkäytetty etäkaupassa (verkkokaupassa tai sovelluksissa):

  • veloitus on sovittua suurempi
  • et ole saanut ostamaasi tuotetta tai palvelua
  • olet peruuttanut ostoksesi, ennen kuin se on toimitettu sinulle

MobilePay

Soita tai lähetä sähköpostia

Ota yhteys pankkiisi

Maksukorttisi tai tilisi on lisätty jonkun toisen henkilön MobilePayhin

MobilePay

Soita tai lähetä sähköpostia

Ota yhteys pankkiisi

Sinua on huijattu maksaessasi MobilePaylla verkkokaupassa 

MobilePay

Soita tai lähetä sähköpostia

Ota yhteys pankkiisi

Jos sinua on huijattu

Jos olet ostanut tuotteen ja maksanut MobilePaylla, mutta et ole saanut tuotetta, sinulla on useimmissa tapauksissa oikeus saada rahasi takaisin. Huomaa, että mahdollisuutesi saada rahasi takaisin riippuu siitä, millaista MobilePay-maksua olet käyttänyt.

  • Yksityinen rahansiirto
  • Myymälämaksu
  • Verkkokauppa
  • Väärinkäyttö MobilePay-sovelluksen kautta

Napsauta aihetta ja löydät tilanteeseen liittyviä toimintaohjeita. Lisää ohjeita löydät täältä.

Oletko lähettänyt rahaa väärään puhelinnumeroon?

Jos olet maksanut tuotteen MobilePaylla väärään matkapuhelinnumeroon, ota yhteyttä vastaanottajaan. MobilePaylla ei ole mahdollisuutta palauttaa rahansiirtoa. 

Onko kyse huijauksesta?

Jos olet ostanut tuotteen yksityishenkilöltä, mutta et ole saanut tuotetta, sinun on otettava yhteyttä henkilöön, jonka kanssa olet käynyt kauppaa. Jos olet ottanut yhteyttä ko. henkilöön ja olet sitä mieltä, että kyse on huijauksesta, ota yhteyttä poliisiin. Kerro mieluusti myyjälle, että ilmoitat asian poliisille, jos et saa tuotetta tai rahojasi takaisin.
Voit myös ilmoittaa meille tapauksesta, jotta voimme seurata mainittua MobilePay-käyttäjää ja reagoida mahdollisiin huijausyrityksiin. Soita meille asiakastukeen numeroon 020031331 (pvm/mpm). 

Kysymyksiä ja vastauksia

Voinko perua siirron MobilePayssa?

Miten teen ilmoituksen poliisille huijauksesta?



Oletko vahingossa siirtänyt rahaa myymälälle?

Jos olet vahingossa siirtänyt rahaa jollekin kaupalle, voit pyytää kauppaa palauttamaan summan ottamalla yhteyttä kyseiseen liikkeeseen. Näet myymälän nimen MobilePayn kohdasta ”Tapahtumat”. Jos myymälään ei ole mahdollista ottaa yhteyttä, autamme sinua. Soita meille numeroon  020031331 (pvm/mpm)

Onko kyse huijauksesta?

Jos olet ottanut yhteyttä kyseiseen myymälään ja olet sitä mieltä, että kyse on huijauksesta, ilmoita tapauksesta poliisille. Kerro mieluusti kaupalle, että ilmoitat asian poliisille, jos et saa tuotetta tai rahojasi takaisin. Sama pätee, jos esimerkiksi olet yrittänyt ottaa yhteyttä myymälään tuloksetta.
Voit myös  ilmoittaa meille tapauksesta, jotta voimme reagoida mahdollisiin huijausyrityksiin mahdollisimman nopeasti. Soita meille asiakastukeen numeroon 020031331 (pvm/mpm).

Kysymyksiä ja vastauksia

Siirsin vahingossa rahaa myymälälle. Miten toimin? 

Voinko perua siirron MobilePayssa?

Miten teen ilmoituksen poliisille huijauksesta?



Onko sinua huijattu verkkokaupassa?

Jos olet ostanut tuotteen verkkokaupassa, mutta et ole saanut tuotetta, voit saada rahasi takaisin. Jos maksoit MobilePaylla samalla tavoin kuin maksukortilla ts. et lähettänyt rahaa matkapuhelinnumeroon, pankkisi voi auttaa sinua saamaan rahasi takaisin. Yrityksen nimi näkyy tiliotteessa.

Kysymyksiä ja vastauksia

Kortilleni on tehty katevaraus virheellisesti. Miten toimin?

Shoppaile turvallisesti

Onko MobilePay-tiliäsi käytetty väärin tai onko tapahtunut rahansiirtoja, joita et ole tehnyt?

Jos huomaat MobilePay-sovelluksessasi tai tililläsi siirron, jota et ole itse tehnyt, soita välittömästi MobilePayn asiakastukeen numeroon 0200 31331.

Kysymyksiä ja vastauksia

Miten teen maksureklamaation maksusta, jota en ole hyväksynyt?



Onko maksukorttiasi käytetty väärin MobilePay-tapahtumaan?

Siinä tapauksessa sinun on suljettava maksukorttisi omassa pankissa. Tämä pätee esimerkiksi, jos pankkitililläsi on tapahtuma, joka on tehty MobilePayn kautta ja jota ei ole omalla Tapahtumat-listallasi.