Siirry pääsisältöön

MobilePaylla maksaminen ylsi Black Weekilla uusiin ennätyksiin

Hands hold a smartphone displaying a MobilePay payment screen in Finnish.
Loppuvuoden ostoskausi lähti vauhdikkaasti liikkeelle Black Week -tarjousviikon siivittämänä. MobilePayn käyttö verkko-ostoksilla jatkoi vahvaa kasvuaan.

Verkkokaupan loppuvuoden kuumimman sesongin käynnisti jo perinteinen Black Week. Tänäkin vuonna suomalaiset MobilePay-käyttäjät kävivät ahkerasti ostoksilla. Varsinaisella Black Weekilla 24.–30.11.2025 MobilePayn kautta maksettiin verkko-ostoksia yhteensä 76,5 miljoonalla eurolla, mikä on 32 % enemmän kuin viime vuonna (tarkasteluvälillä 25.11.–1.12.2024).

“Meillä on helppo, nopea ja turvallinen sovellus, joka tarjoaa useita tapoja maksaa. Uskon että tämä on suurin syy aina vain kasvavaan suosioomme. Marraskuussa lisäsimme mahdollisuuden käyttää omaa Klarna-tiliä MobilePayn kautta, eli nyt voi maksaa yrityksille jo neljällä eri tavalla: tavalisella debitkortilla, luottokortilla, MobilePay-saldolla tai Klarnalla”, sanoo Perttu Kröger, Vipps MobilePayn Suomen maajohtaja.

Isojakin ostoksia maksetaan MobilePaylla

Viikon vilkkain päivä oli odotetusti perjantai, eli Black Friday, ja sen vuorokauden vilkkain tunti oli perjantai-iltana klo 21–22. Perjantain myynti teki kokonaisuudessaan uuden ennätyksen. MobilePaylla maksettiin verkkokauppaostoksia yli 18,2 miljoonaa eurolla, kasvua tuli viime vuoteen nähden 30 %. Ostotapahtumatkin kasvoivat, mutta eivät yhtä voimakkaasti, toisin sanoen keskiostos kasvoi.

MobilePay on tänä vuonna tuonut käyttäjille useita uusia toimintoja. Kesän alussa mahdollistettiin tilimaksaminen henkilöiden välillä, elokuussa sovellukseen tuli uusi sähkörahaominaisuus, Mobilepay-saldo ja lokakuusta lähtien sovellukseen on voinut lisätä etukortteja. Marraskuussa sovellukseen tuotiin mahdollisuus lisätä Klarna-tili ja suurimpana uutuutena lanseerattiin täppääminen, eli lähimaksaminen. Ensi vuoden alussa on luvassa oma sovellusversio alle 15-vuotialle ja ostosten maksaminen suoraan tililtä verkko- ja kivijalkakaupassa.

Aiheeseen liittyvät uutiset