30. maaliskuuta 2020

Pienyrittäjät tulevat nyt asiakkaiden luo, ja samalla maksaminen otti digiloikan

Elämme poikkeuksellisia aikoja. Koronaviruksen seurauksena jokaisen elämä on mullistunut: etätyöstä, kotikoulusta ja perheen videotapaamisista tuli arkea hetkessä. Korona on myös pakottanut lukuisat pienyritykset muuttamaan lennosta omaa toimintaansa selvitäkseen kriisin yli.

MobilePay MyShop

Moni yrittäjä pohtii nyt, miten palvella asiakkaita, jotka eivät pääse tulemaan paikan päälle. Ja vaikka asiakkaan voisikin jotenkin kohdata, tulee hygieenisyys ja turvaväli pitää jatkuvasti mielessä – helpommin sanottu kuin tehty, etenkin maksamisen hetkellä. Ei ihme, että maksamisen hygieenisyys on viime aikoina puhututtanut laajalti. Käteinen siirtyy kädestä käteen, ja maksupäätteen näppäimetkin tuntuvat vaaran paikalta.
 
Viime viikkoina useat pienyrittäjät ovatkin havahtuneet siihen, että oma korttimaksupääte on kiinni kassakoneessa eikä sitä voi ottaa mukaan kotitoimituksiin. Asiakkaatkin saattavat arastella maksupäätettä juuri hygieenisyyden takia. Käteinen voi tuntua vaihtoehdoista vieläkin huonommalta, ja harvalla sitä onkaan kotona. 

MobilePay-maksusovellus löytyy jo yli 1,2 miljoonan suomalaisen älypuhelimesta, ja etenkin suurissa kaupungeissa sen käyttäminen on jo valtavirtaa. Siksi mobiilimaksaminen ilman maksupäätettä kiinnostaa myös pienyrittäjiä. Sosiaalisen median keskusteluissa huomaa, että myös asiakkaat osaavat toivoa yrittäjiltä mobiilia maksutapaa. 

Koronakriisi onkin lisännyt kiinnostusta MobilePay MyShop-ratkaisua kohtaan – uusia yritysasiakkaita rekisteröityy palveluun nyt yli 4 kertaa enemmän kuin ennen kriisiä. Viikon aikana siis enemmän uusia yrityksiä kuin koko helmikuussa yhteensä. Tämä osoittaa, että digitaalisella, mobiililla maksutavalla voi olla tärkeä rooli muuttuvassa yhteiskunnassa liiketoiminnan mahdollistajana.
 
Edellinen hallitus peräänkuulutti digiloikkaa suomalaiseen yhteiskuntaan, ja nyt se etenee turbovauhdilla, pakon sanelemana. Ensin postilakko osoitti digitaalisen viestinnän ja esimerkiksi sähköisten laskujen tärkeyden. Nyt digitaaliset työkalut ja palvelut näyttävät kyntensä, kun muita vaihtoehtoja ei ole juuri tarjolla ja perusasioita pitää silti pystyä hoitamaan. Opettajat ovat ottaneet lennossa käyttöön video-opetusta, chat-tunteja ja sähköisiä tehtäviä. Monet työpaikat hiovat etätyökäytäntöjään ja digitaalisia työtapoja. Onkin mielenkiintoista nähdä, jäävätkö nyt opitut digitaaliset käytännöt pysyväksi osaksi suomalaista arkea. 

Mobiilimaksamista on tähän asti kuvattu sanoilla ”helppo” ja ”nopea”, tässä tilanteessa se on myös ”hygieeninen” ja jää toivottavasti koronan jälkeenkin käyttöön, osaksi jokaisen arjen työkalupakkia.

Noona Puusniekka, vt. toimitusjohtaja, MobilePay