30. joulukuuta 2020

MobilePayn vuosi oli ennätyksiä täynnä – maksuja pyyhkäistiin yli 1,3 miljardilla eurolla

Vuosi 2020 oli MobilePaylla kasvun vuosi, sillä ennätyksiä rikottiin monella tapaa. Siirretyn rahan määrä yli kaksinkertaistui edeltävään vuoteen verrattuna, ja maksuja tehtiin Suomessa noin 1,3 miljardilla eurolla. Vuonna 2020 MobilePayta käytti aktiivisesti 1,3 miljoonaa suomalaista. Kokonaisuudessaan yli 1,6 miljoonan rekisteröityneen käyttäjän raja ylittyi, kun vuoden aikana 420 000 uutta käyttäjää löysi sovelluksen pariin.

MobilePayn vuosi oli ennätyksiä täynnä – maksuja pyyhkäistiin yli 1,3 miljardilla eurolla

Korona vauhditti kasvua erityisesti verkossa 

Poikkeuksellinen vuosi 2020 näkyi MobilePayn käytössä. Ostokset siirtyivät entistä enemmän verkkoon ja suurin kasvu tapahtuikin verkkokauppamaksuissa – verkossa tehtyjen ostojen arvo lähes kolminkertaistui, sillä ostoksia tehtiin yli 240 miljoonalla eurolla. Paytrailin tekemän tutkimuksen mukaan MobillePay onkin noussut kuluttajien keskuudessa kolmanneksi suosituimmaksi maksutavaksi verkko-ostoksissa heti Nordean ja OP:n verkkopankkimaksujen jälkeen. 

Hygieenisyyden ja turvallisuuden korostuessa myös maksutavoissa kaivattiin uusia ratkaisuja, joita MobilePay pystyi tarjoamaan. Esimerkiksi kauppojen kassoilla sovellus mahdollistaa maksut käteiseen, kortteihin tai maksupäätteeseen koskematta. Kumppanuudet eri kauppiaiden kanssa lähes tuplaantuivat viime vuodesta, sillä nyt kassalla maksaminen toimii yli 18 000 eri kauppiaan toimipisteessä.

MobilePayn käyttö onkin nykyään paljon muutakin kuin kaverilta kaverille maksamista – sovelluksen käytöstä lähes 40 % tapahtuu verkkokaupassa, myymälöissä tai sovelluksissa. Esimerkiksi vuonna 2020 yhteistyökumppaniksi tulleen HSL:n sovelluksessa matkalippuja on ostanut jo yli 100 000 matkustajaa ja maksutapahtumia on reilusti yli miljoona. 

Vuoden aikana myös pienyrittäjät löysivät helpotusta MobilePayn MyShop-ominaisuudesta, joka mahdollistaa mobiilimaksamisen ilman maksupäätettä. Koronaviruspandemian myötä uusia yritysasiakkaita rekisteröityikin palveluun yli neljä kertaa enemmän kuin ennen pandemiaa.

“Vuosi 2020 on ollut paitsi ennätyksiä, myös yllätyksiä täynnä. Olemme iloisia, että olemme voineet helpottaa yhä useamman suomalaisen arkea monella tapaa – esimerkiksi tarjoamalla hygieenisen maksutavan yksityishenkilöille ja kontaktittoman maksuvaihtoehdon kauppiaille”, iloitsee yrityksen vt. toimitusjohtaja Noona Puusniekka.

Suomalaisten digiloikka tapahtui – kevään myötä sovelluksen käyttäjien keski-ikä nousi selkeästi

Vuoden aikana oli havaittavissa selkeä keski-iän nousu sovelluksen käyttäjäkunnassa. Erityisesti huhti-toukokuussa 35–44-vuotiaat aikuiset latasivat sovellusta ahkerasti laitteisiinsa.

Vankka asema vahvistui entisestään myös nuoremman käyttäjäryhmän keskuudessa: opiskelijapalvelu Frankin teettämän tutkimuksen mukaan jo lähes 90 % opiskelijoista käyttää MobilePayta.

“Ainakin MobilePaylla se paljon puhuttu digiloikka näyttää toteutuneen. On ilo nähdä, että MobilePayta käyttää yhä useampi yli 35-vuotias. Erityisen paljon mieltäni lämmittää se, miten tyytyväisiä käyttäjämme ovat – esimerkiksi Taloustutkimuksen teettämän tutkimuksen mukaan sijoituimme 12 suositelluimman brändin joukkoon Suomessa”, Puusniekka kertoo.

Mobiilimaksamisen suosio ei ole laantumassa

MobilePayn kasvu kiinnittyy vahvasti maksamisen digitalisoitumiseen liittyvään trendiin, jossa käteisen käyttöä korvaavat uudet maksutavat. MobilePayn teettämän tutkimuksen mukaan 57 % vastaajista on vähentänyt käteisen käyttöä ja vastaavasti 54 % on lisännyt mobiilimaksuja  vuoden 2020 aikana. YouGovin kesällä teettämän tutkimuksen mukaan jo yli kolmannes suomalaisista käyttää jotain mobiilimaksusovellusta.

MobilePay uskoo kasvun jatkuvan vahvasti myös ensi vuonna. Tavoitteena on solmia uusia yhteistöitä kattavasti eri toimijoiden ja kauppiaiden kanssa sekä panostaa siihen, että sovellus vastaa monipuolisesti käyttäjien tarpeisiin.

“Koronaviruspandemia on kiihdyttänyt trendiä, joka on ollut nähtävillä jo pidemmän aikaan. Maksaminen digitalisoituu ja maksutapahtumalta toivotaan ennen kaikkea sujuvuutta. Meidän lupauksemme on vastata tähän toiveeseen ja samalla helpottaa ihmisten arkea. Myös uusia aluevaltauksia on luvassa – mutta niistä lisää alkuvuonna”, Puusniekka vihjaa.