20. lokakuuta 2022

Mobiilimaksamisen ABC - kaikki mitä yrityksen tulee tietää mobiilimaksamisesta

Mobiilimaksamisen ABC - kaikki mitä yrityksen tulee tietää mobiilimaksamisesta. Lapsi tekee maksua kassalla MobilePaylla.

Maksaminen on muuttunut vuosien varrella, mutta vasta viime vuosina digitalisaatio on näkynyt Suomessa entistä vahvemmin myös mobiilimaksamisen nopeana kasvuna.  Mobiilimaksamisella tarkoitetaan maksutapoja, joissa maksu-, tai ostotapahtuma suoritetaan mobiililaitteella perinteisten kortti- ja käteismaksamisen sijasta. Mobiilimaksamisen avulla yrityksillä on mahdollisuus tavoittaa yhä suurempia asiakasryhmiä sekä nopeuttaa ja helpottaa asiakkaan maksukokemusta. Nykypäivän modernissa maailmassa mahdollisuus sujuvaan maksamiseen onkin hyvän asiakaskokemuksen kivijalka. 

Mobiilimaksamisen suosio kasvaa Suomessa ennätysvauhdilla

Suomessa mobiilimaksamisen yleistyminen tarjoaa yrityksille uusia kasvumahdollisuuksia. Maaliskuussa toteutetun Suomen Pankin kuluttajakyselyn perusteella 58 % 15-79-vuotiaisista suomalaisista hyödyntää arjessaan mobiilimaksamista. Käyttäjien osuus on kasvanut lähes 10 prosenttiyksikköä edelliseen vuoteen verrattuna.

Vaikka mobiilimaksamisen suosio on kovassa kasvussa, se ei ole Suomessa vielä muiden Pohjoismaiden tasolla. Esimerkiksi Tanskassa keskuspankin selvityksen mukaan jopa 94 prosenttia tanskalaisista maksaa ostoksiaan aktiivisesti puhelimella. Myös Ruotsissa ja Norjassa mobiilimaksaminen on Suomea vielä selvästi suositumpaa.

Pohjoismaiden välinen vertailu osoittaa, että mobiilimaksuilla on Suomessa vielä merkittävä kasvupotentiaali. Tulevaisuudessa yhä useampi suomalainen tulee ottamaan mobiilimaksupalveluita käyttöönsä ja sovellusten käyttömäärät jatkavat nopeaa kasvuaan. Mobiilimaksamisen kasvua suosii myös moni trendi. Suomalainen yhteiskunta jatkaa digitalisoitumistaan ja puhelimien käyttö monipuolistuu - esimerkiksi vuonna 2023 käyttöönotettavan digitaalisen henkilöllisyystodistuksen muodossa. 

Miten mobiilimaksaminen käytännössä toimii?

Mobiilimaksamista käytetään eri maksuympäristöissä hieman eri tavalla. Kaupan kassalla puhelimella maksaminen tapahtuu joko NFC- ja bluetooth-yhteyden tai QR-koodien avulla.

Maailmalla jo pitkään käytössä olleet QR-koodit ovat mobiilimaksamisen tapa, jossa asiakas skannaa maksupäätteen näytöllä olevan koodin tai sen yhteydessä olevan erillisen QR-tarran ja hyväksyy maksun sen jälkeen mobiilimaksusovelluksessaan. QR-koodit mahdollistavat kontaktittoman maksamisen, jossa käteistä tai korttia ei tarvitse käyttää, eikä kortinlukijaa välttämättä hankkia. Maksaminen on asiakkaalle helpompaa ja turvallisempaa kortti- tai käteismaksamiseen verrattuna.

NFC-yhteyden ja QR-koodien lisäksi myös verkkokaupoissa ja sovelluksissa maksaminen voi tapahtua mobiilimaksulla. Tällöin asiakas vie ostoprosessin päätökseen hyväksymällä maksun suoraan mobiilimaksusovelluksen sisällä. Lisäksi mobiilimaksamisella voidaan tarkoittaa myös kaverilta kaverille –maksamista eli rahan siirtämistä mobiilimaksusovelluksella esimerkiksi perheenjäsenelle tai ystävälle.

Mobiilimaksamisesta hyötyy sekä asiakas että yritys 

Nykypäivän asiakkaat arvostavat maksamisen helppoutta ja turvallisuutta. He odottavat saavansa haluamansa helposti – missä ja milloin vain. Yksi mobiilimaksaminen ehdoton etu onkin se, että kuluttaja voi maksaa joustavasti yhdellä ja samalla mobiilimaksusovelluksella niin kassalla, verkkokaupassa kuin erilaisissa digitaalisissa sovelluksissa.  Monikanavainen maksutapa yhtenäistää asiakkaan ostokokemusta maksuympäristöstä riippumatta.

Korttimaksamiseen verrattuna, mobiilimaksamisen etuna on myös maksutapahtuman nopeus. Asiakkaan ei tarvitse näpytellä pin-numeroita, syöttää korttitietoja tai selata tunnuslukulistoja. Maksamiseen riittää kassalla vain QR-koodin skannaus ja verkkokaupoissa maksun hyväksyminen suoraa mobiilimaksusovelluksessa. Itse maksutapahtuma on siis ohi muutamissa sekunneissa. 

Turvallisempi kuin muut maksutavat

Mobiilimaksamisen keskeinen etu on myös maksutavan turvallisuus. Puhelimet on mahdollista suojata sormenjäljen, kasvotunnisteen tai pin-numeron avulla. Toisin kuin maksukortteja, puhelinta ei siis pääse käyttämään ilman suojauksen läpäisemistä.  
Mobiilimaksusovellusten käyttöönotto vaatii aina käyttäjän vahvan tunnistautumisen. Yritysasiakkaiden osalta käyttöönotto sisältää aina lainmukaisen asiakkaan tuntemisprosessin. Lisäksi maksusovelluksessa olevat kortti-, tili- ja henkilötiedot ovat tarkasti suojattuja ja jokaisesta maksutapahtumasta jää järjestelmään aina digitaalinen jälki. Mahdolliset väärinkäytökset ovat siis aina jäljitettävissä. 

Kasvata konversiota ja paranna asiakaskokemusta

Mobiilimaksaminen on ylivoimaisesti nopeimmin kasvava maksutapa. Maailmanlaajuisesti yli puolet kaikesta verkko-ostamisesta tapahtuu jo mobiililaitteella. Verkkokaupassa mobiilimaksaminen parantaakin tutkitusti verkkokaupan konversiota, kun helppokäyttöinen maksutapa on aina käden ulottuvilla ja maksukokemus on asiakkaan näkökulmasta muita tapoja sujuvampi. 

Tarjoamalla nykyaikaiset ja asiakkaiden jo valmiiksi arjessaan käyttämät maksutavat, on yritysten mahdollista kasvattaa asiakaskuntaansa ja pienentää asiakaspoistumaa. 

Suomessa jo yli 2,2 miljoonaa aktiivista MobilePay-käyttäjää

Mobiilimaksamisen yleistyessä myös maksusovellusten käyttäjäkunta laajenee kovalla vauhdilla. Esimerkiksi Suomen suosituin maksusovellus MobilePay löytyy jo yli 2,2 miljoonan suomalaisen puhelimesta. Asiakkaan ei siis tarvitse ladata uusia maksusovelluksia mobiilimaksamista varten, vaan maksaminen onnistuu jo tutun, arjessa käytössä olevan sovelluksen avulla. 

Erilaiset maksuympäristöt helpottavat kaupankäyntiä 

Yksityishenkilöiden välisessä maksamisessa mobiilimaksusovellusten käytöstä on jo tullut Suomessa valtavirtaa, kun kuluttajat ovat hyödyntäneet MobilePayta jo vuosia esimerkiksi kaverilta kaverille -maksamiseen ja nettikirpputoreilla ostamiseen. Kaverilta kaverille –maksamisen lisäksi yritykset voivat hyödyntää MobilePayn monipuolisia maksuratkaisuja lukuisissa eri ympäristöissä.

  1. Myymälät & toimipaikat


    Mobiilimaksaminen sopii mainiosti esimerkiksi myymälöihin, kahviloihin ja ravintoloihin. Nopeampi maksukokemus lyhentää jonoja ja tarjoaa asiakkaalle ensiluokkaisen asiakaskokemuksen, kun työntekijät voivat keskittyä rahastamisen sijaan asiakkaiden palvelemiseen. 

    Myöskään tarvetta erillisille maksupäätteille ei välttämättä ole, vaan maksaminen voidaan hoitaa pelkän QR-koodin avulla. MobilePayhin on mahdollista myös yhdistää kanta-asiakasedut, kuten bonuskortit. Tällöin asiakas ei tarvitse lompakkoa edes kanta-asiakasetujen aktivoimista varten, vaan edut rekisteröityvät automaattisesti MobilePaylla maksaessa. Kanta-asiakasetujen yhdistäminen mobiilimaksamiseen onnistuu Suomessa vain MobilePaylla.  

    Koska QR-koodilla maksaminen on mahdollista myös etänä, voi mobiilimaksamista hyödyntää vaikkapa urheiluvälineiden välinevuokria maksaessa tai kuntosalien sisäänpääsymaksuissa. Mahdollisuudet ovat rajattomat. 

  2. Verkkokaupat & sovellukset


    Mobiilimaksamisen osuus verkko-ostamisesta on kasvanut jatkuvasti. Verkkokauppojen lisäksi mobiilimaksaminen sopii loistavasti erilaisiin sovelluksiin, jossa asiakas voi helposti maksaa esimerkiksi ruokaostoksia tai matka- ja pysäköintilippuja suoraan sovelluksen sisällä.

    Maksamisen yhteydessä asiakkaan ei tarvitse kirjautua erikseen verkkopankkiin tai syöttää maksukortin tietoja. Maksukokemus on asiakkaan näkökulmasta saumaton ja muihin maksutapoihin verrattuna voittamaton. Korttitiedot pysyvät aina turvassa yhdessä paikassa, mobiilimaksusovelluksen sisällä. 
  3. Toistuvat maksut


    Toistuvaisveloituksia - kuten maksukanavapalveluita, kuntosalimaksuja tai lehtitilauksia - maksetaan asiakkaiden arjessa yhä enemmän. Mobiilimaksaminen tarjoaa helppoutta myös näiden jatkuvaluontoisten palveluiden maksamisessa, kun asiakkaan ei tarvitse syöttää korttitietoja jokaiseen tilattavaan palveluun erikseen. Riittää, että korttitiedot ovat tallennettuna mobiilimaksusovelluksessa ja palvelun maksutapana on valittu mobiilimaksaminen.

    Mobiilimaksutavan tarjoaminen sitouttaa asiakkaita ja parantaa palveluiden konversioastetta. Myös tahaton asiakaspoistuma pienenee, kun korttitietojen vanhentuessa päivitetyt tiedot tarvitsevat päivittää useiden palveluiden sijasta vain yhteen mobiilimaksusovellukseen. 

Mobiilimaksaminen kiinnostaa – mitä seuraavaksi?

MobilePayn yrityksille suunnatut maksutavat tarjoavat mobiilimaksamisen ratkaisuja eri tarpeisiin aina aloittelevasta yrittäjästä kansainvälisiin ketjuihin.
Haluatko tietää lisää maksuratkaisuista tai niiden eri käyttökohteista? Jätä meille yhteydenottopyyntö, niin asiantuntijamme ovat sinuun yhteydessä mahdollisimman pian.