30. marraskuuta 2022
Apua, minua huijattiin!
Erilaisten maksutapojen yleistyessä niiden turvallisuus puhututtaa. Maksamisen tapoihin liitetään edelleen sitkeitä myyttejä, jotka eivät mustavalkoisesti pidä paikkaansa. Kortilla maksamista saatetaan esimerkiksi pitää turvallisempana kuin mobiilimaksamista.
Ilmiö näkyy myös MobilePayn asiakaspalvelussa, jossa yleisin maksamisen turvallisuutta koskeva kysymys liittyy huijatuksi tulemiseen vertaiskaupassa eli kahden yksityisen ihmisen välisessä kaupankäynnissä.
Suomen suosituimmassa mobiilimaksusovelluksessa, MobilePayssa, maksun taustalla on sama maksukortti, kuin suoraan kortilla maksettaessa. Kun mobiilimaksusovelluksella maksamista verrataan korttimaksamiseen, sovelluksessa kortin käyttö on kuitenkin useamman turvaelementin takana. MobilePaylla maksaakseen tulee ensin avata puhelimen suojaus ja sen jälkeen itse sovellus salasanalla tai kasvojen tunnistuksella.
Ratkaiseva tekijä maksamisen turvallisuudessa on maksajan valppaus ja tämän oma maksukäyttäytyminen
Kuluttajien välinen vertaiskauppa yleistyy, kun kiertotalousajattelusta tulee yhä suositumpaa ja vertaiskaupan mahdollistamat alustat yleistyvät. Samaan aikaan kalasteluyrityksiä tehdään enemmän ja maksamiseen liittyvät huijaukset muuttuvat vääjäämättä uskottavammiksi. Käytetyn tavaran myyminen vetää puoleensa kaikenlaisia ostajia ja myyjiä ja myös maksamisen tapoja on monia. Toinen suosii edelleen setelitukkoa ja toinen maksaa ostoksensa mobiilimaksusovelluksilla.
”Maksamisen alalla kehitetään jatkuvasti uusia turvaominaisuuksia ja tehdään työtä maksamiseen liittyvien riskien tunnistamiseksi ja niiden poistamiseksi. Lopunperin inhimillinen tekijä kuitenkin nousee usein avainasemaan. Vaikka laittaisimme oveen sata lukkoa, se ei auta, jos lukkoon sopivat avaimet jätetään Kauppatorille.”, MobilePay A/S, Suomen sivuliikkeen riskienhallintajohtaja Vesa Saarinen kuvailee hymyillen.
Väärinkäyttöäkin tapahtuu, joskin Suomessa edelleen vähän
Mobiilimaksusovellus MobilePaylta kerrotaan, että väärinkäyttötapauksia on ollut Suomessa hyvin vähän, vaikka käyttäjiä Suomessa on jo yli kaksi miljoonaa. Suomen suosituimman mobiilimaksusovelluksen kerryttämien kokemusten mukaan väärinkäyttöä kuitenkin tapahtuu ja siksi kuluttajan kannattaa aina olla valppaana maksaessaan.
”Kuten kaikkialla teknologia-alalla, olemme jatkuvassa kilpajuoksussa niiden kanssa, jotka yrittävät käyttää palveluitamme väärin tai huijata asiakkaitamme. Koitamme aina kuitenkin olla askelen edellä ja olemme onnistuneet siinä erittäin hyvin. Seuraamme alaamme laajasti ja MobilePayllakin suuri osa henkilöstöresursseista on varattu nimenomaan riskientorjuntaan ja alan turvavaatimusten täyttämiseen. Meille on tärkeää myös puhua maksamisen turvallisuudesta, sillä jokainen voi vaikuttaa siihen itse.”, kuvailee Perttu Kröger, MobilePay A/S, Suomen sivuliikkeen maajohtaja.
Vuoden 2022 ensimmäisen puolikkaan aikana MobilePaylla tehtiin 48,2 miljoonaa maksutapahtumaa ja siirrettiin 1.6 miljardia euroa. Vuoden jälkimmäisen puoliskon aikana maksutapahtumia on tähän mennessä tehty 49 miljoonaa ja euroja sovelluksessa on liikkunut 1.7 miljardia. Yhteenlaskettu maksutapahtumien määrä on siis jo 97,2 miljoonaa, joka tarkoittaa 3,3 miljardia euroa.
Mitä kuluttaja voi itse tehdä, jotta maksaminen olisi vieläkin turvallisempaa?
Huijaamisen tavat kehittyvät samalla, kun uusia maksamisen ja tuotteiden tilaamisen tapoja tulee markkinoille. Huijausta on aina vain hankalampi erottaa aidosta tilanteesta. Maksamisen ketjussa itse maksaja on viimeinen ja tärkein linkki, joka voi tehdä maksamisesta turvallista. Kaikkein tärkeintä on pitää perusasioista huolta: varmistua maksun saajasta ja maksulinkeistä, tarkistaa mahdollisuuksien mukaan tuote ennen sen maksamista ja syöttää salasanat niin, ettei kukaan muu pääse niihin käsiksi.
Normaalitilanteessa MobilePaylla maksaessa rahat siirtyvät reaaliajassa vastaanottajan tilille. Silloinkin, kun rahojen siirtymisessä kestää pidempään, kuitti tulee näkyviin maksun vastaanottajan MobilePay-sovellukseen jo ennen, kuin rahat ovat tilillä. Kuitin tarkistaminen MobilePay-sovelluksesta on helppo tapa varmistua siitä, että maksu on tapahtunut.
Tunnusten kalastelua tapahtuu silloin, kun ihmisten huomio on muualla
MobilePayn kokemuksen mukaan maksutunnusten kalasteluyritykset lisääntyvät silloin, kun ihmiset ovat kiireisiä tai huomio on muusta syystä toisaalla. Joulun vilkkain ostossesonki on täällä ja vaikka houkutteleviin tarjouksiin haluaa tarttua ripeästi, kannattaa kuitenkin ensin varmistaa, että myyjä on oikealla asialla ja tuote on sitä, mitä todella etsit.
MobilePayn asiakkaat ovat kaikki vahvasti tunnistettuja. Tämä tarkoittaa, että MobilePayn käyttöönotto vaatii kuluttajilta aina vahvan tunnistautumisen suomalaisten pankkien tai teleoperaattorien digitaalisilla tunnisteilla. Asiakkaan tunnistaminen onkin tärkeä turvaelementti kaikessa maksamisessa ja se mahdollistaa maksutapahtumien aukottoman jäljittämisen.
Koska väärinkäyttöä kuitenkin tapahtuu kaikista sen estämiseen tähtäävistä toimista huolimatta, väärinkäytösten estämisestä puhuminen on yhteiskunnallisesti tärkeää. Kun asiasta jaetaan tietoa, yhä useamman kuluttajan on mahdollista välttää huijatuksi tuleminen, olipa maksamisen tapa mikä tahansa.
“Jos kuitenkin tulet huijatuksi, asian kanssa ei kannata jäädä yksin tai häpeilemään. Silloin kannattaa toimia nopeasti ja olla seuraavalla kerralla vielä varovaisempi. Huijaustilanteessa nopeus on valttia ja tarvittaviin tahoihin, esimerkiksi meihin tai omaan pankkiin, kannattaa ottaa yhteyttä pian maksuvälineiden sulkemiseksi.
”Mitä nopeammin toimit, sen suurempi todennäköisyys on myös saada voro kiinni ajoissa.”, Perttu Kröger täydentää.