Lounasravintola Hilima ratkaisi itsepalvelukioskissa maksamisen MobilePaylla

MobilePaylla maksaminen lounasravintolassa

Lounasravintola Hilima käyttää MobilePayn mobiilimaksua itsepalvelukioskissa ja lounasravintolassa. Mobiilimaksun käyttöönottoa vauhditti keväällä 2020 alkanut korona, joka sulki sairaanhoitopiirin ylläpitämän aulakahvion puoleksi vuodeksi. 

”Korona sulki aulakahvion, josta henkilökunnalla oli mahdollisuus ostaa kahvileipää ja kevyen keittolounaan. Me saimme henkilöstöravintolana olla auki, mutta olemme auki vain klo 10–14 välisen ajan. Meidän piti nopeasti ratkaista se, mistä työntekijät voisivat hakea itselleen syömistä muuna aikana”, Hiliman ravintolapäällikkö Sari Heikkinen muistelee. 

MobilePay pelasti korona-ajan maksamisen

Ratkaisuksi rakennettiin itsepalvelukioski, jonne työntekijöillä on pääsy kulkukortin avulla.  Tilaan  järjestettiin myös tallentava kameravalvonta. Koska henkilökuntaa ei ollut, rahastaminen oli järjestettävä muulla tavalla. Aluksi kartoitettiin perinteisiä maksupäätteitä, mutta lopulta vastaus löytyi MobilePay MyShopista

”Aluksi mietittiin sitä, olisiko mahdollista käyttää itsepalveluperiaatteella toimivia kortinlukijoita. Nopeasti kävi kuitenkin ilmi, ettei yksikään kortinlukija toimi sillä tavalla, että asiakas voisi itsenäisesti valita ja maksaa tuotteita. Ratkaisu kuitenkin löydettiin ja nyt työntekijät voivat käydä ostoksilla niin aamulla, illalla kuin yölläkin. Maksun he suorittavat itsenäisesti MobilePayn avulla”, Heikkinen kertoo. 

Itsepalvelukioskin maksamisen lisäksi MobilePay mahdollisti osastoilla esittelyjä pitävien edustajien tarjoilujen maksamisen etänä. Ennen koronaa nämä tarjoilut maksettiin aina suoraan kassaan. Koronan jälkeen osa edustajista hyödyntää edelleen mahdollisuutta maksaa tarjoilut etänä. 

”Välillä edustajat tarjoavat lounasta ja kahvia, kun pitävät esittelyjä osastoilla. Koronan takia he siirtyivät pitämään esittelyt etänä ja silloin meidän piti miettiä, miten maksaminen hoidetaan. Lopulta MobilePay ratkaisi myös tämän ongelman: Etätilanteessa lähetän esittelijöille tarjoiluista maksettavan summan ja MobilePayn lyhytnumeron, johon he voivat tarjoilun sitten maksaa.”, Heikkinen kuvailee. 

MobilePayn käyttöönotto oli vaivatonta

MobilePayn käyttöönotto oli Heikkisen mukaan hyvin helppoa ja sujuvaa. Käyttöönottoa sujuvoitti se, että Hiliman emoyhtiö Servica oli jo ennestään MobilePayn asiakas. Maksuratkaisun ja QR-koodien käyttöä Heikkinen kuvaa hyvin simppeliksi ja arkea helpottavaksi maksutavaksi. 

MobilePayta on todella helppoa käyttää ja miten helppoa on esimerkiksi noita QR-koodeja tehdä. Onneksi maksaminen saatiin ratkaistua näin hyvin. Erityisesti korona-aikana kaikki kauppa olisi ollut meiltä pois, jos emme olisi tajunneet ratkaista maksamista MobilePaylla.

Sari Heikkinen, Hiliman ravintolapäällikkö

Helpon maksamisen lisäksi Heikkinen kertoo raporttien seurannan ja mahdollisten rahanpalautusten sujuvan mutkattomasti MobilePayn itsepalveluportaalin kautta. 

”Jos yöajan valvontakameran tallenteita katsotaan jälkikäteen, niin MobilePayn raporista pystyy minuutilleen seuraamaan maksettuja maksuja. Sillä tavalla rapotti ja valvontakameratallenne kulkevat meillä käsi kädessä”, Heikkinen kertoo. 

Itsepalvelukioskin lisäksi MobilePaylla pystyy maksamaan myös itse lounasravintolassa. Heikkisen mukaan kassalla maksaminen on kioskiin verrattuna vähäisempää, mutta kuluvan syksyn aikana mobiilimaksamisen määrässä on näkynyt selvää kasvua.

Tulevaisuudessa käyttöön ehkä myös muualla

Heikkisen mukaan kioskitoiminnalle on sairaalassa ollut todella paljon kysyntää ja vuosien aikana sekä myynti että kioskin valikoima on kasvanut jatkuvasti. Jos tiloja tulevaisuudessa löytyisi, olisi itsepalvelukioskin toimintaperiaatetta helppo monistaa useampiin kioskeihin tai toimipisteisiin. 

Heikkinen on pian siirtymässä uusiin tehtäviin Servican sisällä. Tulevaisuudessa hänen tavoitteenaan on kartoittaa, voisiko MobilePayn QR-koodia hyödyntää laajasti esimerkiksi koulujen välipalamyynnissä. 

”Nykyaikaiset maksutavat helpottavat paljon, kun käteistä kannetaan niin vähän mukana. Olisi hienoa, jos saataisiin MobilePay kaikkiin toimipaikkoihin. Sovelluksen käyttöhän on niin yksinkertaista, että käytön hankaluuteen ei ainakaan voi kukaan vedota”, Heikkinen nauraa.

Lounasravintola Hilima

Service logo

Lounasravintola Hilima on osa Servica Oy:ta, joka tuottaa palveluita osakkeenomistajille. Kuopion yliopistollisessa sairaalassa sijaitsevan Hiliman asiakkaina on pääsääntöisesti sairaalan ja Servican oma henkilökunta. www.hilima.fi