Maksut Suomen ulkopuolelle
Voinko käyttää MobilePayta Suomen ulkopuolella?
Voit! Voit lähettää ja vastaanottaa rahaa MobilePaylla norjalaisilta, tanskalaisilta ja ruotsalaisilta kavereiltasi yhtä helposti kuin Suomessa. Tarvitset siirtoa varten ainoastaan vastaanottajan puhelinnumeron. Jos lähetät rahaa Tanskaan, rahan vastaanottajan tai lähettäjän tulee myös olla MobilePayn käyttäjä. Jos taas lähetät rahaa Norjaan tai Ruotsiin, norjalaisen ja ruotsalaisen kaverisi tulee olla Vipps-sovelluksen käyttäjä.
Maksaako rahan siirtäminen Suomen ulkopuolelle jotain?
Kyllä. Hinta on 4% siirrettävästä summasta. Palvelumaksu lisätään summaan, jonka lähetät. Siirrto lähetetään aina vastaanottajan valuutassa. Kun näppäilet haluamasi summan MobilePayhin, näet arvion lähettämästäsi summasta palvelumaiksuineen myös omassa valuutassasi. Käytämme Norges Bankin vaihtokurssia.
Lisäksi useimmissa tapauksissa pankkisi veloittaa palkkion valuutanvaihdosta. Summa riippuu pankistasi. Näet pankkisi veloittaman palkkion tilitapahtumistasi erillisenä kuluna.
Esimerkki: Lähetän 100 NOK ystävälleni Fridalle Norjaan. Hinta on 100 NOK, joka on arviolta noin 8,70 EUR. Veloitamme 4% vaihtopalkkion 100 NOK:sta, jolloin kokonaisumma 100 NOK:sta on 9,05 EUR. Lisäksi pankkisi saattaa veloittaa erillisen valuutanvaihtopalkkion siirrosta.
Voinko maksaa myös yrityksille Norjassa, Tanskassa ja Ruotsissa MobilePay-sovelluksella?
Tällä hetkellä tämä ei ole valitettavasti mahdollista, mutta teemme parhaamme mahdollistaaksemme maksut yrityksille mahdollisimman pian.
Miksi palvelu on maksullinen?
Rajat ylittävät maksut Pohjoismaiden välillä on lisäarvoa tuottava palvelu, jonka voit valita kun haluat lähettää rahaa muihin maihin. Uskomme hinnan olevan kohtuullinen korvaus siitä, että teemme kulujen jakamisesta helpon helppoa norjalaisten, suomalaisten, tanskalaisten ja ruotsalaisten välillä. Haluamme olla ensisijainen vaihtoehto päivittäisiin maksuihin kavereiden kesken.
Kuinka otan palvelun käyttöön?
1. Avaa sovellus jua siirry kohtaan “Minä”
2. Valitse “Tilit ja kortit”
3. Valitse kortti
4. Valitse “Kortti, jolle maksut siirretään”
5. Valitse kortti, jolle haluat vastaanottaa maksuja
6. Valmista! Voit nyt lähettää ja vastaanottaa rahaa Tanskasta, Norjasta ja Ruotsista.
Miksi minun pitää lisätä kortti maksujen vastaanottamista varten?
Lisäämällä kortin varmistat, että raha liikkuu käyttäjältä toiselle kuten pitääkin. Myös toisen osapuolen pitää valita kortti maksujen vastaanottamista varten. Huomaathan, ettet voi valita Credit-korttia maksujen vastaanottamista varten.
Mistä tiedän onko toinen käyttäjä Norjassa, Tanskassa tai Ruotsissa lisännyt kortin rahojen vastaanottamiseen?
Ilmoitamme sinulle, jos rahan lähettäminen tai vastaanottaminen ei jostain syystä onnistu.
Pitääkö minun käyttää MobilePayn lisäksi myös Vippsiä, jotta voin lähettää rahaa Norjaan, Tanskaan ja Ruotsiin?
Ei, sinun tulee olla rekisteröity käyttäjä joko Vipps- tai MobilePay-sovelluksessa lähettääksesi rahaa Tanskaan, Norjaan ja Ruotsiin.
Kuinka paljon rahaa voin lähettää tai vastaanottaa muista Pohjoismaista?
Maksurajat henkilöiden välillä*
7 päivän aikana
NO: 50 000 NOK
DK: 30 000 DKK
FI: 4 500 EUR
SE: 50 000 SEK
365 päivän aikana
NO 250 000 NOK
DK: 150 000 DKK
FI: 20 000 EUR
SE: 250 000 SEK
*HUOM: Maksurajat poikkeavat Suomen sisäisten siirtojen maksurajoista.
Voinko lisätä käyttäjiä Suomen ulkopuolelta lippaaseen tai kuluporukkaan?
Tällä hetkellä se ei ole mahdollista. Kuluporukka ja lipas ovat käytettävissä ainoastaan kotimaassa. Lahjapaketit ovat myös käytössä vain kotimaisten käyttäjien kesken.
Kuinka kauan siirrossa kestää?
Tämä riippuu kortinmyöntäjästä. Suurin osa maksuista tapahtuu reaaliajassa. Joissain tapauksissa siirroissa saattaa kestää muutama pankkipäivä.
Mitä tietoja vastaanottajalle jaetaan maksun yhteydessä?
Koko nimesi ja puhelinnumerosi.
Näenkö vaihtokurssin aikaisemmista tapahtumistani?
Tätä ei valitettavasti näe MobilePay-sovelluksesta, sillä pankkisi määrittelee vaihtokurssin. Näet jokaisen tapahtuman vaihtokurssin verkkopankistasi. Jos et löydä tietoa vaihtokurssista, ole yhteydessä pankkiisi.
Miksi maksuani ei ole lähetetty tai vastaanotettu reaaliajassa?
Kaikki maksut lähetetään reaaliaikaisesti ja summa veloitetaan kortiltasi välittömästi. Kaikki pankit eivät kuitenkaan toimita kortilla tehtyjä maksuja reaaliajassa. Osa pankeista lähettää rahan minuuteissa, kun toiset vasta seuraavana pankkipäivänä. Voit kuitenkin olla varma, että raha on matkalla kun tapahtuma on vahvistettu MobilePay-sovelluksessasi.
Oliko vastauksesta hyötyä?
Jos et löytänyt vastausta etsimääsi, kerrothan siitä meille, jotta voimme lisätä puuttuvan tiedon sivuillemme. Harmillisesti emme pysty vastaamaan tänne kirjoittaasi palautteeseen. Jos tarvitset apua, otathan yhteyttä asiakastukeen. Asiakastuen yhteystiedot löydät sivun alareunasta.