Mita tarkoittaa eri tilat MobilePay-tapahtumissa

MobilePaylla jaamme tapahtumat eri tiloihin kertoaksemme yritykselle ja käyttäjälle, mitä tapahtumalle on tapahtunut. Jotkin ovat ilmeisempiä kuin toiset, joten olemme laatineet kuvauksen eri tiloista tähän:

Pyydetty

  • MobilePay-lyhytnumeron osalta tämä tarkoittaa, että yritys on "pyytänyt rahaa", mutta asiakas ei ole vielä maksanut MobilePaylla. Samalla tavalla “Pyydetty maksamiselle verkossa” tarkoittaa, että yritys on lähettänyt asiakkaalle maksupyynnön, jota asiakas ei ole vielä käsitellyt. 

Hylätty

  • Jotta tämä tila esiintyy, yrityksen on täytynyt pyytää asiakkaalta summaa, josta asiakas on sittemmin kieltäytynyt. Kyse voi olla siitä, että summa oli väärä tai että asiakas muutti mielensä.

Varattu

  • Tämä tila tulee näkyviin, kun asiakas on painanut Maksa MobilePayssa. Rahat varataan tällöin asiakkaan tilillä, ja MobilePayssa asiakas näkee tilan hyväksyttynä. On tärkeää muistaa, että rahaa ei siirretä yrityksen tilille maksun ollessa tässä tilassa. "Varattu" käytetään tapauksissa, joissa asiakas ei ole vielä saanut ostamaansa tuotetta, useimmiten verkkokaupassa ostoksia tehdessä. Varatulla maksutapahtumalla on kolme mahdollista lopputulosta. Se voi pysyä varattuna, se voidaan veloittaa (katso myynnin tila) tai se voidaan peruuttaa.

Peruutettu

  • Kun asiakas on painanut Maksa ja maksutapahtuma on tilassa “Varattu”, yritys voi halutessaan peruuttaa maksun. Tämä tarkoittaa, että varaus poistetaan asiakkaan tililtä, eikä yritys voi enää veloittaa asiakasta ilman, että asiakas hyväksyy tapahtuman uudelleen MobilePayssa.

Veloitettu

  • Tapahtuman ei tarvitse käydä läpi kaikkia edellä mainittuja vaiheita. Useimmat MobilePay-lyhytnumerolla suoritetut maksut siirtyvät suoraan rekisteröinnistä pidätettyyn tilaan, mikä tarkoittaa, että asiakkaan tiliä veloitetaan ja rahat maksetaan tilitystilillesi. Jos maksutapahtuma on varattu, yritys voi veloittaa maksutapahtuman niin, että se siirtyy pidätettyyn tilaan.

Palautettu

  • Palautettu tapahtuma on myyty tuote/palvelu, joka on palautettu asiakkaalle. Toisin sanoen asiakkaan tiliä on ensin veloitettu, minkä jälkeen yritys on palauttanut joko koko summan tai osan siitä. Verkkomaksujen osalta voit tehdä useita palautuksia yhdestä myyntitapahtumasta, kun taas MobilePay-lyhytnumeron kautta voit valita vain koko summan palautuksen.

Jos haluat hyvittää maksutapahtuman kauppiasportaalissa, kirjaudu sisään ja siirry tapahtuman yleiskatsaukseen. Etsi tapahtuma, jonka haluat palauttaa, ja avaa sen yksityiskohdat napsauttamalla sitä. Täältä voit käynnistää palautuksen tapahtuman oikealla summalla.

On tärkeää huomata, että voit hyvittää vain maksutapahtumia, jotka on tehty viimeisten 364 päivän aikana. Palautettu summa vähennetään seuraavasta tilityksestäsi. Jos seuraava tilityksesi on negatiivinen palautetun summan vuoksi etkä vastaanota lisää rahaa myyntipaikkaan, saat laskun summasta.

Sen lisäksi, että voit palauttaa tapahtumia kauppiasportaalin kautta, voit palauttaa rahaa myös suoraan yrityksesi järjestelmästä rajapinnan avulla. Näin voit automatisoida palautusprosessin ja integroida sen suoraan yrityksesi prosesseihin.

 

Muut kysymykset kategoriassa Kauppiasportaali

Oliko vastauksesta hyötyä?

Jos et löytänyt vastausta etsimääsi, kerrothan siitä meille, jotta voimme lisätä puuttuvan tiedon sivuillemme. Harmillisesti emme pysty vastaamaan tänne kirjoittaasi palautteeseen. Jos tarvitset apua, otathan yhteyttä asiakastukeen. Asiakastuen yhteystiedot löydät sivun alareunasta.