MobilePayn Whistleblowing-kanava

Whistleblowing-kanava on turvallinen tapa ilmoittaa lakien ja asetusten rikkomuksista.

Raportointi ilmiantajien kanavalle

Mitä Whistleblowing-kanavan kautta voi ilmoittaa?

Kannustamme tekemään ilmoituksen Whistleblowing-kanavan kautta, jos havaitset MobilePayn (mahdollisesti) rikkovan sovellettavia lakeja ja asetuksia. Huomaa, että jos olet työntekijä, voit ilmoittaa tällaisista havainnoista myös esimiehellesi, People & Organisationille,  Risk & Compliancelle tai kenelle tahansa ylimmän johdon jäsenelle, jos et koe ilmoituksen tekemistä ongelmalliseksi näillä keinoilla.
Rikkomukset tai epäilyt rikkomuksista voivat liittyä esimerkiksi seuraaviin seikkoihin:

  • Petos
  • Lahjonta ja korruptio
  • Rahanpesu tai terrorismin rahoitus
  • Pakotteiden kiertäminen
  • Eettisesti ei-hyväksyttävä käytös
  • Seksuaalinen tai muu häirintä
  • Elämää tai terveyttä vaarantava toiminta
  • Ilmastoa tai ympäristöä vaarantava toiminta
  • Sopimattomat lahjat tai bonukset
  • Alihankkijat, jotka rikkovat lakeja ja määräyksiä
  • Työlainsäädännön ja -määräysten rikkominen
  • Tietosuojalakien ja –asetusten rikkominen
  • Maksupalvelulakien ja -asetusten rikkominen
  • Muu rikollinen toiminta

Mitä Whistleblowing-kanavan kautta ei pitäisi ilmoittaa?

Jos haluat tehdä asiakasvalituksen, tehdä tietopyynnön käsittelemistämme henkilötiedoistasi, ilmoittaa MobilePay-tilisi luvattomasta käytöstä tai jos tiedustelusi liittyy johonkin muuhun asiaan, käytä muita sivustollamme kuvattuja niitä varten osoitettuja kanavia. Voit aina ottaa yhteyttä asiakastukeen, jos et ole varma oikeasta kanavasta.

Asiakastuki

  • Jos haluat ottaa yhteyttä Suomen asiakastukeemme, soita numeroon +358 (0) 200 31331 tai lähetä sähköpostia osoitteeseen support@mobilepay.fi.
  • Jos haluat ottaa yhteyttä Suomen yritystukeemme, soita numeroon +358 (0) 200 72772 tai lähetä sähköpostia osoitteeseen business.support@mobilepay.fi.
Whistleblowing-kanava on turvallinen tapa ilmoittaa lakien ja asetusten rikkomuksista.
Vipps MobilePay AS (”MobilePay”) kannustaa ilmoittamaan kaikista epäilyistä, jotka liittyvät MobilePayta koskevien lakien tai asetusten sekä MobilePayn käytäntöjen rikkomiseen. Voit ilmoittaa tällaisista havainnoista Whistleblowing-kanavan kautta, joka on työntekijöiden ja MobilePayn ulkopuolella työskentelevien henkilöiden käytettävissä.
Vipps MobilePay AS käyttää yhtä Whistleblowing-kanavaa, jota ylläpitää Advokatfirmaet PwC AS (”PwC”).

Miten ilmoittajaa ja ilmoitettua henkilöä suojellaan?

Ilmoittaja voi halutessaan tehdä ilmoituksen nimettömästi tai antaa PwC:n käsitellä henkilökohtaisia tietojaan jakamatta niitä muille tahoille. Voit myös ilmoittaa koko nimesi, sähköpostiosoitteesi ja puhelinnumerosi, kun teet ilmoituksen. MobilePay takaa aina ilmoittajille suojan vastatoimilta ja epäoikeudenmukaiselta kohtelulta sekä suojaa ilmoittajan henkilöllisyyttä, kun Whistleblowing-ilmoitus tehdään vilpittömässä mielessä. MobilePay varmistaa, että henkilöllä, josta Whistleblowing-ilmoitus on tehty, on oikeus puolustautumiseen ja syyttömyysolettamaan. Oikeudenmukaisessa ja perusteellisessa tutkimuksessa määritetään asianmukaiset toimintatavat.

Miten MobilePay käsittelee Whistleblowing-ilmoituksia?

MobilePaylle on tärkeää, että Whistleblowing-ilmoituksen tekeminen tuntuu turvalliselta, riittävän ennakoitavalta ja kunnioittavalta kaikkia niitä kohtaan, jotka haluavat ilmoittaa rikkomuksista. Seuraavia periaatteita sovelletaan kaikkien Whistleblowing-ilmoitusten käsittelyyn:

  • Kaikki ilmoitukset otetaan vakavasti.
  • Kaikki ilmoitukset tutkitaan kohtuullisessa ajassa ja oikeudenmukaisella, ennakkoluulottomalla ja puolueettomalla tavalla.
  • Kaikki ilmoitukset käsitellään äärimmäisen luottamuksellisesti ja noudattaen tietoturvan ja henkilötietojen suojaamisen parhaita käytäntöjä.
  • Ilmoittajia suojellaan sovellettavien lakien ja asetusten mukaisesti.
  • Jokaisella Whistleblowing-ilmoituksessa syytetyllä henkilöllä on oikeus saada tietoa itseään vastaan esitetyn syytteen luonteesta ja syystä sekä oikeus puolustautumiseen ja syyttömyysolettamaan.

Miten voin tehdä ilmoituksen?

Whistleblowing-ilmoituksen voi tehdä salatulla verkkopohjaisella lomakkeella. Kun Whistleblowing-ilmoitus lähetetään lomakkeen kautta, PwC luokittelee ja esikäsittelee ilmoituksen, ennen kuin se lähetetään MobilePaylle jatkokäsittelyä varten.
Ilmoittajan ei tarvitse esittää vakuuttavia todisteita. Pyydämme kuitenkin kertomaan mahdollisimman selkeästi, mitä havaintojen mukaan on tapahtunut.

Mitä Whistleblowing-ilmoituksen tekemisen jälkeen tapahtuu?

Whistleblowing-ilmoituksen vastaanottamisen jälkeen ilmoitus luokitellaan ja arvioidaan. Ilmoittaja saa mahdollisuuksien mukaan vahvistuksen PwC:ltä, kun Whistleblowing-ilmoitus on vastaanotettu. PwC toimii ilmoittajan yhteyspisteenä.

Whistleblowing-ilmoitus välitetään MobilePayssa asianmukaiselle henkilölle, joka on Whistleblowing-ilmoitukseen liittyvässä asiassa puolueeton ja pystyy aloittamaan puolueettoman ja oikeudenmukaisen tutkinnan tapauksesta. Ilmoituksen tutkimisen läpiviemiseksi voidaan ottaa mukaan riippumattomia henkilöitä. Kaikki tutkimukset ovat erittäin luottamuksellisia.

Ilmoittaja saa mahdollisuuksien mukaan tiedon, kun tutkinta on saatu päätökseen.

Jos lähetettyä ilmoitusta ei hyväksytä Whistleblowing-ilmoitukseksi, asiasta ilmoitetaan ilmoittajalle. Hän saa myös tiedon siitä, mikäli ilmoitus jollekin muulle asiaankuuluvalle tiimille ratkaistavaksi (esimerkiksi jos ilmoitus on asiakasvalitus).

Lue lisää turvallisuudesta